Wall Dorf
Medlemmer-
Innlegg
1 403 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Nylige profilbesøk
Wall Dorf sine prestasjoner
349
Nettsamfunnsomdømme
-
Hva er ulogisk med å tro på Gud?
Wall Dorf svarte på Lite kreativt navn sitt emne i Religion, filosofi og livssyn
2.Tim.3.16-17 -
Hva er ulogisk med å tro på Gud?
Wall Dorf svarte på Lite kreativt navn sitt emne i Religion, filosofi og livssyn
Det er fordi jeg ikke tolker den, men legger frem svarene, ble du misfornøyd men ulven? Visste du om hvor du finner svaret? -
Hva er ulogisk med å tro på Gud?
Wall Dorf svarte på Lite kreativt navn sitt emne i Religion, filosofi og livssyn
Fordi jeg leste Bibelen minutt for minutt, men først da jeg fikk opp mange likheter i tekstene, begynte jeg å skrive likhetene ned og hvor jeg fant dem, før internett kom. Resultatet ble at jeg ser en masse sammenhenger som gir unik innsikt i hvordan man finner frem sammenhengene. -
Hva er ulogisk med å tro på Gud?
Wall Dorf svarte på Lite kreativt navn sitt emne i Religion, filosofi og livssyn
Med henvisninger, vet hva det er? Hvorfor leser du Bibelen da? Ja Hvem er deres egne? Og hvem er ulven? Skjønner du ikke at Bibelen forklarer alt som står i den? Se 1.Mos.49.27: Benjamin er en glupende ulv; om morgenen eter han op rov, og om aftenen deler han ut hærfang. -
Hva er ulogisk med å tro på Gud?
Wall Dorf svarte på Lite kreativt navn sitt emne i Religion, filosofi og livssyn
Skulle jeg vite det? Du er vel for lite tekstorientert vil jeg tro. Bibelen er ikke en vanlig bok som kan leses fra perm til perm, den må granskes gjennom sammenhenger. Du får sjekke ut om opplysningene nedenfor stemmer da, det blir en del rot om man ikke klarer å orientere seg i masser av tekstinnhold man ikke klarer å plassere fordi de ikke er skrevet i sammenheng og blir satt ut som det heter. 😏 Nei, men tidsreferansen til den første menighet hvor disiplene kalte seg kristne (i Apg.11.19-28) inneholder en del opplysninger som setter det hele en del frem i tid, også forbi vår tid. A/: v23 Hva Guds nåde hadde gjort, opplysningen om Guds nåde ligger på en dag i fremtid som kalles «Nådens dag» så la oss holde regnskap med tiden (Den Fastsatte Tid) Nådens tid / dag kalle hos Jes. 49.8 for frelsens dag, det betyr ikke at den kommer før «trengselstiden» som ennå ikke har vært, den i Matt.24.21-22 om disse dagene ikke ble/blir forkortet ville ikke noe menneske bli frelst. Johannes var på øya Patmos på «Herrens dag» og fikk den hellige ånd over seg, det er kjent også for å være den siste dag i endetiden. Så da har han heller ikke blitt født enda... (Åp. 1.9-10) Nådens dag er altså frelsens dag og Herrens dag. Det er helt naturlig å være kristen på denne tiden. B/: Profeten Agabos har ingen kjent historikk, men det var han som varslet ved Ånden om en verdensomspennende hungersnød under keiser Claudius, antakelig den samme som blir kalt for Claudius Lysias (ukjent) i Apg.23.26 C/: Ånden har alltid samme tidsreferanse som nådens dag som er på Herrens dag, den siste dag Joh, 6.40: For dette er min Fars vilje, at hver den som ser Sønnen og tror på ham, skal ha evig liv, og jeg skal reise ham opp på den siste dag.» Vi lever ennå som Adam: For slik alle dør på grunn av Adam, skal alle få liv ved Kristus. (1.Kor.15. 22) 1.Kor.15.44: Det blir sådd en kropp som hadde sjel, det reises opp en åndelig kropp. Så her ser man at alle uttrykkene angående handlingsdagen skjer på en og samme dag, ikke en jordisk dag men en Guds dag som teller 1000 år for oss. Og vi dødelige ligger fortsatt inn under den første pakten (Heb.9.1-10) Vel, her ser du hvor viktig det er å granske Bibelen og få alt på riktig plass. -
Hva er ulogisk med å tro på Gud?
Wall Dorf svarte på Lite kreativt navn sitt emne i Religion, filosofi og livssyn
Fint, da ser du gangen i det, og ja, jeg er ingen tilhenger av menigheter med utallige forskjellige tolkninger som tror at det bringer frem noen sannheter. Bibelen er en innholdsrik bok hvor innholdet ikke er sammenfattet i sammenheng. Det er riktig at Bibelen gir advarsler, men ikke til andre enn de involverte parter i selve skriften. Nostradamus har en lignende advarsel. Ingenting tyder på at noen bryr seg om diverse tolkninger der heller, eller om man har riktig oversettelse. I Bibelen finner du frem til de/den advarslene er myntet på, men ikke alltid. (enstøingen/ eremitten/ eneboeren etc.) Som regel er dette myntet på det egenrådige folket som ikke vil høre på andres råd. Er du egenrådig er du også betegnet som enstøing. (Jer.9.14, Jes.63.2, Jer.3.17, 7.24) Jeg finner alltid sammenhengene, det gjør man ved å følge vershenvisninger, jeg tolker ikke. Troende kan selv velge å tro på skriften, eller det som feilaktig blir plantet av forskjellig menigheter med vidt forskjellige meninger om Ordet. Forvrenge tekstene kan alle gjøre, det får en prøve å unnslippe så godt en kan, jeg pleier å lime inn fra bibeltekstene direkte for å unngå dette fenomenet. Dessuten tolker jeg ikke tekstene, men siterer fra tekster som sier litt om de forskjellige temaer som diskuteres. Jeg er jo heller ikke enig om at Jesus er født i år 0, eller der omkring, eller andre saker han visstnok skal ha utført. Dette er ting som man ikke finner belegg for, hvis en følger skriftens originaltekst. Men det står i Matt.1.17 at det gikk 14 slektsledd (490 år) fra bortføringen til Babel og frem til Kristus. (se også Dan.9.24f. 70 uker av år / 70x7 = 490) Det man vet om det historiske Babylon er at det ikke stemmer overens med det som beskrives i Bibelen i Jes.13.19-20, det historiske hadde en rekonstruksjon da Saddam Hussein styrte Irak frem til den amerikanske invasjon der i 2003. Rekonstruksjonen skjedde oppå de gamle murene fra 1983-2003. Bibelen sier: Med Babel, det herligste kongerike, kaldeernes stolte pryd, skal det gå som da Gud ødela Sodoma og Gomorra. Aldri mer skal noen slå seg ned der, fra slekt til slekt skal ingen bo der. Ingen ørkenboer skal slå opp telt der og ingen gjeter la dyrene hvile der. Så det historiske Babylon egner seg ikke som bevis for Jesu fødsel lengre, tiden stemmer for så vidt heller ikke da bortføringen til Babylon skjedde i år 586 fvt. (se Matt.1.12 – 17) Men det Babylon som nevnes i Åp.17 om dommen det skal få, passer godt med det Babylon som nevnes i Apokryfene, 4.Esra 14. 46f.: Elendig er du for du har gjort deg lik Babylon... altså en blåkopi... Den nevner også horene i denne byen, noe som stemmer utrolig godt med Åp.17.2 Det stemmer faktisk veldig godt med at Kristus ikke kommer før det er behov for ham, da han skal redde sitt folk fra undergang. Han er da heller aldri aldri fremstilt annet enn som den første og siste? (se for øvrig " *Guds mysterium" i Åp.10.5-7 - *se Kol.2.2 - slik mener jeg Bibelen tolker seg selv ved" å let så skal du finne" prinsippet i Matt.7.7) 😏 -
Hva er ulogisk med å tro på Gud?
Wall Dorf svarte på Lite kreativt navn sitt emne i Religion, filosofi og livssyn
Vel, dette er slik du kanskje oppfatter det, men det står jo faktisk i Fork.1.10: Blir det sagt om noe: «Se, dette er nytt», har det likevel hendt i tidligere tider, lenge før oss. Hos 2.Kong.20.9-11 står det at tiden på Akas solur ble skyggen flyttet tilbake 10 streker. Det er et anslag av at det lar seg gjøre å forflytte seg i tid. -
Hva er ulogisk med å tro på Gud?
Wall Dorf svarte på Lite kreativt navn sitt emne i Religion, filosofi og livssyn
I følge Fork.1.9-11 så har alt som står i Bibelen hendt i eldgamle tider som nå er visket bort, men alt gjentar seg igjen. Se Jes.46.10: Fra begynnelsen forkynner jeg slutten - Luk.21.22: For straffens tid er kommet, da alt som står skrevet, skal oppfylles. Bibelen bruker 7 gangen, (Ordsp.24.16 / når Guds mysterium (Kristus /Kol.2.2) er fullført ved den 7 basun i Åp.10.5-7 komme det en beskjed om at verden fortsetter på nytt igjen i v11: Da ble det sagt til meg: «Du skal igjen tale profetisk mot folk og nasjoner og tungemål og mot mange konger.» Dette er i overensstemmelse med hva jeg har lest om i Apokryfene i 4.Esras bok. -
Hva er ulogisk med å tro på Gud?
Wall Dorf svarte på Lite kreativt navn sitt emne i Religion, filosofi og livssyn
Det høres ut som at du har tenkt at skyen består av vanndamp, tenk om skyen består av noe annet man ikke har tenkt på? Tenk deg en sint Gud, ordet mørke skyer er hevntanker, ikke bokstavelige skyer. Klagesangene 2.1: I vrede dekker Herren datter Sion med mørke skyer! Han har kastet Israels pryd fra himmelen ned på jorden. Han tenkte ikke på sin fotskammel på sin vredes dag. -
Hva er ulogisk med å tro på Gud?
Wall Dorf svarte på Lite kreativt navn sitt emne i Religion, filosofi og livssyn
Neida, du tar nok ikke feil, men det gjenstår jo en del tid før de finner frem til seg selv og til Guds navn skal helliges (Jes.29.17-24) 22-24: Derfor, så sier Herren til Jakobs hus, han som fridde Abraham ut: Nå skal ikke Jakob bli til skamme, nå skal ikke ansiktet hans blekne mer. For når han og barna hans ser det mine hender har gjort blant dem, da skal de hellige mitt navn, de skal hellige ham som er Jakobs Hellige, og skjelve for Israels Gud. De som går seg vill i ånden, skal få innsikt, og de som murrer, skal få lærdom. Esek.36.38 Så sier Herren Gud: Også denne bønnen fra Israels hus vil jeg oppfylle for dem: Jeg gjør dem tallrike som en saueflokk. Som flokken av hellige sauer, som sauene i Jerusalem på høytidsdagene, slik skal byene som lå i ruiner, fylles med en flokk av mennesker. Og de skal kjenne at jeg er Herren. Jeg regner med at dette vil være synlige tegn for de som lever når dette skjer, for det ser liksom ikke ut som om de er så ekstremt hellige foreløpig, så hold bare debatten i gang du 😏 -
Hva er ulogisk med å tro på Gud?
Wall Dorf svarte på Lite kreativt navn sitt emne i Religion, filosofi og livssyn
Vel, Bibelen er kjent for å uttrykke seg med et gåtefullt språk, noen ganger gjort klar over det, som hos Esek.17.2, men for det meste ikke. Hvordan vil du beskrive en mørk sky i forhold til en julenisse? En «mørk sky» er jo til dels et mer håndfast objekt som kan inneholde mer enn bare vanndamp, enn en julenisse som de fleste forstår er et utkledd menneske – men nå er skriften og visdommens hemmeligheter fortalt i en dobbel innsikt (Job 11.6) Og vi kan fortsatt ikke bedømme om andre og tidligere mennesker har funnet denne innsikten før oss (Fork.1.8-11) Leser en alt som står om mørke vil man til slutt finne ut at mørket ikke for alltid oppfattes som mørke. ( i Salm.139.12: Men mørket er ikke mørkt for deg, natten er lys som dagen, mørket er som lyset. / 2.Sam. 22.12 Han gjorde mørket til sitt telt... Så det finnes noen huller i vår forståelsen, uten tvil... -
Hva er ulogisk med å tro på Gud?
Wall Dorf svarte på Lite kreativt navn sitt emne i Religion, filosofi og livssyn
Hmmmm....... Nå finnes det en del rare bemerkninger om størrelsen på Gud, og så langt har ikke menneskene rukket å strekt seg ennå. Salomo forteller at Herren har sagt at han vil bo i en mørk sky, men Salomo sier til ham at nå har han (Salomo) bygget en praktfull bolig til ham, et sted der han kan bo for alltid. Han aktet på Gud ville holde sitt ord for Israel; Det skal aldri mangle en mann av din ætt til å sitte på Israels trone for mitt ansikt, så sant dine sønner akter på sin ferd og vandrer for mitt ansikt slik som du har gjort.» La det nå stå fast, Herre, Israels Gud, det ordet du talte til din tjener David, min far! Men: bor Gud virkelig på jorden? Se, himmelen og himlers himmel kan ikke romme deg, langt mindre dette huset som jeg har bygd! (Hentet fra 1. Kong.8) Slike ord kan egentlig bare forklares vitenskapelig? De fant Guds partikkel. Nå jakter de på noe enda større -
Ok, hørtes ut som du ikke skjønte hva henvisningen viste til – så nå er det du som er vanskelig å forstå, jeg tolket ingenting her...det var kun en henvisning til videre lesning. Siden du svarer slik du gjør ved å si at det jeg henviste til, ikke er relevant for din mening med livet, så kunne du egentlig spart deg for et slikt dumt spørsmål, men det kjennetegner vel en oppstart for en kverulering. Man blir vel vant med det her inne
-
Ja, jeg kan se at du har litt tungt for å forstå bibel vers, så jeg har ikke lagt noe press på at du bør forstå noe som helst, det var kun ment som en generell referanser til en fortelling av og om Paulus egen livsoppfatning, og som handler om hans 2 adskilte liv, og om hvordan alt viste seg å bli snudd opp ned i forståelsen om livene han levde. Har ikke nevnte noen ting om meningsinnhold, det var ikke min hensikt å berøve Paulus mening om livserfaring med min egen mening. Så du leste ikke Gal.1.
-
Erfaring? (Fork.6.10 - Jos.23.14)