I wish...
Baldur's gate 3 er vel kanskje unntaket som eneste story spill jeg har likt på mange år. Cyberpunk var OK, men ikke mer enn det. Det hadde vært flott om W4 ble bra også, men å generelt være negativ til slike spill har reddet meg fra flere store skuffelser de siste årene.
Dessverre er de som lager spill nå til dags generelt dårligere enn tidligere til å skrive en fengende historie eller god dialog.
Jeg så blant annet en analyse av dialog i Veilguard; som tydelig viser nedbrytning av språk til et enklere format fra tidligere Dragon Age spill. Ikke minst et LANGT mer omfattende bruk av fyll-ord som "okay" "um," "hmm," "well," "ah," "uh," "err,". Typisk det man forventer i filmen Mean Girls eller på Reddit.
Frem til det motsatte er bevist vil jeg tro at enhver ting man kan stusse på har opphav i dårlige forfattere og latskap.
De bestemte seg trolig for at Ciri skulle være hovedpersonen for lenge lenge siden før de visste hvordan det skulle skje. Så har de mest sannsynlig prøvd å presse det inn i spillet uten noen form for logisk innovasjon (shoehorning på engelsk).
Hvorfor måtte hun på død og liv muteres osv? Hvorfor kunne hun ikke bare være Ciri fra slutten av W3? Hun var perfekt der, og definitivt mye man kunne jobbe med på en unik måte, uten at hun skal "erstatte" Geralt som hovedkarakter på alle måter. DA ville jeg syntes at dette er svært interessant, og jeg ville tatt imot Ciri som hovedkarakter med åpne armer.
Nå har jeg derimot en liten knute i magen. Særlig med tanke på hvordan CDPR har mistet de fleste veteranene sine, og nå må outsource en del av arbeidet sitt istedenfor. Som blant annet story- og dialogskriving til bedrifter og enkeltpersoner som allerede har ødelagt andre tilsvarende spill.