Gå til innhold
  
      
  
  
      
  

Dovreekspressen

Medlemmer
  • Innlegg

    900
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

1 følger

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Dovreekspressen sine prestasjoner

1,2k

Nettsamfunnsomdømme

  1. Aldri brukt TikTok jeg heller, men det var nå ikke så vanskelig å finne noe jeg interesserer meg for. https://www.tiktok.com/@f1
  2. Jeg er innom bensinstasjonen med elbil ganske ofte. For å hente pakker fra Posten. Post i butikk, eller burde kanskje hete post på bensinstasjon.
  3. Don't shoot the messenger. Det er ikke jeg som fantaserer. Jeg bare spør om det er teknisk mulig. Og viser til utsagn fra f.eks. hydrogenbransjen, Formel 1 etc. Hvorvidt det er smart, økonomisk, praktisk eller miljøvennlig har ikke jeg fasit på. Men at Porsche, Formel 1 m.fl. satser på e-fuel, det er fakta. https://www.elbil24.no/nyheter/dette-kan-redde-livet-til-fossilbilen/78860701 https://dealer.porsche.com/ca/lauzon/en-CA/News-and-Events/Carburant-efuel
  4. Jeg er ikke uenig i konklusjonen din, økonomisk og klimamessig. Men vil man kunne lage nær sagt hva som helst syntetisk, for å erstatte olje? E-fuel er jo fullt mulig, om enn dumt. Kan vi lage alt det andre også? Vi trenger "bare" energi, og CO2. Er det lettere, vanskeligere eller det samme å lage tunge og lette hydrokarboner med en slik prosess? Det snakkes om å lage hydrogen av innestengt overskuddskraft. CO2 har vi i mengder, så mye at vi er villige til å transportere det langt for å pumpe det ned under havet. Solkraft er stadig billigere. Hvorfor ikke kombinere disse og lage "syntetisk petroleum"? E-fuel virker å være frelsen for bensinhuer. Kan fortsette med V8-ere på fornybart drivstoff. Alle problemer løst. Produseres tydeligvis på Herøya i dag. https://nordicelectrofuel.no
  5. Det er jo et argument for å ikke brenne opp olja vår som drivstoff. Bedre å spare på den til alt det andre vi trenger den til. Den varer jo ikke evig. Men kan vi ikke lage alt dette med andre prosesser? Det lages jo syntetisk bensin, e-fuel. Porsche bl.a. satser på det. Formel 1 skal bruke e-fuel allerede fra neste år, 2026. Karbondioksid og hydrogen = bensin. Vil det være mulig å lage propan, diesel, smøreolje og asfalt på samme måte? Eller blir det bare en unødvendig omvei til plast etc? Tror du ikke veldig mange vil være fornøyd med å slippe å gjøre noe? Det er ikke jobb folk trenger, men penger. Jobb er kun én av flere måter å skaffe det på. Det er et spørsmål om riktig fordeling av godene. Det er ikke nødvendig å fake jobber bare for å kunne fordele midlene. Noen vil kanskje hevde at dette allerede gjøres i stor grad..
  6. At det vil være en viss andel er nok ikke så mye å lure på. Spørsmålet er hvor mange prosent det vil være. Og videre hvor mange pumper og stasjoner de vil holde liv i. Noen som tør tippe på tall her? Andel fossilbiler i de neste 10 åra f.eks. Noen som vurderer å investere i bensinstasjon nå? Njei. Det finnes en del elektrisk, og mer kommer det. En del prosjekter har nullutslipp som krav, f.eks. vannforsyningen i Oslo. Det vil komme flere slike prosjekter. Da må du stille med nullutslippsutstyr, ellers er du ikke med på anbudet. Det kommer til å bikke motsatt vei om kort tid, kanskje i løpet av 2025? Gamle fossilbiler skrotes, nye elbiler kommer til. https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/Xj5gLr/elbilandelen-naa-er-det-flere-elbiler-enn-bensinbiler-i-norge
  7. For min egen del så stopper jeg omtrent som før. Burger og kaffe-behovet er det samme, uavhengig av drivlinje. Jeg trenger vanligvis ikke ladestopp på helgeturer til hytte og familie. Men om jeg trenger det, så stopper jeg et sted der jeg kan både lade OG handle. Som oftest stopper jeg for å handle inn til helga, uten at jeg trenger lading. Kan stort sett treg-lade der jeg oppholder meg i helga. Tendensen jeg ser er at ladestasjoner legges til samme lokasjon som veikroer o.l. Der jeg frekventerer pleier det å være mye folk, og mange solgte middager.
  8. Det vil den jo aldri bli. Ikke 100,000% Det vil alltids være igjen noen entusiastbiler, veteraner etc. En og annen pumpe vil det nok være, men det vil regulere seg selv i takt med etterspørsel. Og jo færre pumper, jo mindre fristende er det å kjøpe fossilbil. Det selges svært få fossilbiler nå, vi er vel over 90% elbil. Over tid vil dette merkes nedover i bruktmarkedet. Volkswagen har jo ikke engang markedsført fossilbiler nå i 2024. Sjekk finn.no og se hvor mange 2024-modell og nyere VW personbiler med fossilmotor du finner. Det er 3 stk. Tiguan. TRE!
  9. Er ikke det et godt argument for å fjerne pumpene? De genererer uansett ikke inntekt av betydning. Og når de i stadig mindre grad brukes, hvorfor ikke bare droppe dem i sin helhet? Kiosk vil det alltids være behov for. Folk vil ha mat, drikke, toaletter etc. Markedet for å fylle energi (strøm/fossil) på egne stasjoner vil uansett krympe. Jeg hurtiglader om jeg trenger det, men mesteparten treglader jeg hjemme. Det kan gå måneder mellom hver hurtiglading. Det er i grunnen bare et nødvendig onde som brukes i nødsfall. Det blir som å kjøpe en halvliter vann langs veien kontra springvann hjemme. Vann er vann, og strøm er strøm. Bensin, diesel, gass, hydrogen eller efuel er ikke like enkelt hjemme. Strøm kan man produsere selv, med en relativt beskjeden investering. Paradoksalt nok er det enklest med elbil på bygda. Strøm er det overalt, og ikke skal det kjøres timesvis til Trysil hver helg. Verre er det i blokk i en by. Men det vil bedre seg på sikt. Det er ikke verre å sette opp ladere enn å installere fiber, eller hva som helst annet av infrastruktur.
  10. Må neste være av prinsipielle grunner, tror jeg. Open source vs lukket programware. Jeg syns Kicad er knallbra, og liker det bl.a. pga. open source. Men det hjelper ikke at noe er open source om det ikke er bra (nok). For min del blir Freecad et par hakk for vanskelig. Men jeg heier på dem, og håper det blir like bra som Kicad. Kanskje det egentlig er det? Jeg kan ikke all verden om CAD-verktøy. Synes bare terskelen er veldig høy for å få til noe brukbart i Freecad. Det er jo bra å høre. Vi har også Solidworks, men kun én lisens som er låst til én person. I praksis utilgjengelig for andre. Svjv. koster det 30k+ pr. år i lisens. Fusion er ca. 6500,-. Så den kan jo gå inn i et hobbybudsjett, om man er entusiast nok. Jeg har lurt på om jeg burde mase til meg Altium på jobb. Det gjør seg bedre på CV-en. Men nå så jeg faktisk en jobbannonse på Finn.no der Kicad var nevnt. Så det er kanskje på vei opp(?) Man må nå uansett kunne faget, uavhengig av hvilken programvare som brukes.
  11. Jeg bruker både Fusion og Freecad. Har betalt for Fusion via jobben. Jeg har ikke mye erfaring og kunnskap om CAD, men jeg trenger det noen ganger til litt enklere oppgaver. Mest å tegne noe hjelpeverktøy, avstandsstykker etc for å 3D-printe. Har brukt Designspark Mechanical en god del til dette fra før. Jeg syns brukerterskelen på Freecad er veldig høy, og finner det lite intuitivt. Men med tilstrekkelig innsats så går det fint å bruke. Liker konseptet, og vil gjerne at det skal være bra. Men har aldri blitt helt solgt. Fusion er enklere å komme inn i. Og det beste er all info på Reddit, Youtube etc. Ser gjerne en liten video hver dag, og plukker opp kunnskap sakte men sikkert. Og det er kunnskap som er etterspurt i arbeidsmarkedet. Freecad har "ingen" hørt om i et jobbintervju. Litt det samme som med Kicad vs. Altium. Jeg er ganske dreven i førstnevnte, og det har en fin integrasjon mot Freecad. (StepUp)
  12. Kanskje 10.0 skal henge såpass høyt? Jeg har ikke fasit. PS: Har du redusert fra 12 til 10 av 10 nå? 😉 Hva dine øyne ser er for så vidt ikke så interesant for andre enn deg selv. Det ligner litt på å trekker 100-og-noen prosent ut av bilen. Selvfølgelig er det ingen som gjør det. Ingen klarer 100% heller. Det er alltid marginer, selv når du er raskest.
  13. Det er alltid mulig å gjøre det enda litt bedre. F.eks. så stagnerte Max litt da han tok igjen Leclerc. Kunne han kommet forbi litt raskere? Kan jo være slike små detaljer som kan "rettferdiggjøre" bittelitt lavere enn 10.
  14. Det var vel rødflagget han siktet til, og det var jo flaks. Eller kanskje gambling. Det var ikke så sannsynlig at noen skulle dra av under SC. Max ble ute fordi regnet skulle avta om noen minutter. Norris sa også: “Max was easily quicker than us and I think if he went from the front he probably would have lapped us. The pace was good, I think similar to George but the Red Bull was very fast today."
  15. Akkurat denne teorien så jeg flere Max-fans komme med på some, lenge før Herbert. Det hevdes at Max er et racing-geni, en nerd, som kan reglene til fingerspissene. Men det var vel kanskje å tillegge han vel mye genialitet. Ikke så lett å være så kalkulerende i kampens hete. Bare å gratulere med dagens kjøring! Lynrask og clean hele veien. Litt heldig med rødflagget, men you make your own luck osv. Med det tempoet tror jeg han kunne vunnet uansett
×
×
  • Opprett ny...