Gå til innhold
  
      
  
  
      
  

Dovreekspressen

Medlemmer
  • Innlegg

    906
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

1 følger

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Dovreekspressen sine prestasjoner

1,2k

Nettsamfunnsomdømme

  1. Sainz "was having a shit" og fikk $20.000 i bot. Shit happens.
  2. 😆🤭 Lyd er en konsekvens av motorkonstruksjonen. Ikke begynne å tukle med konstruksjonen for å lage annerledes lyd, det er bare juks og fanteri. Da er man fort ute og kjøre. Det er pappbiten i eikene på tråsykkelen, Elverums-tuten på Volvo 240 og blow off valve på kebab-tralla. Ja, det er i grunnen den nevnte skarptromma. Vi er nå inne i år 12 med V6-hybrid. Majoriteten av fansen har aldri hørt en V10 i annet enn opptak, og langt færre har hørt dem live. Hybridene har vært her dobbelt så lenge som Drive to Survive. Skal man først lage kunstig lyd, så gjør det elektronisk. Man kunne gjort mye med litt datakraft, mic-plassering og noen høyttalere. For alle som ser det på TV, dvs. 99%, spiller det fint liten rolle. Det er uansett lyd ut av en høyttaler. Om noe skal gjøres med motorreglementet, så burde det heller åpnes for større frihet. La fabrikkene velge motortype ut fra hva de mener fungerer best, innenfor visse rammer. Ikke bind antall sylindre eller form på motoren. Vil noen bruke rekkefirer? Kjør på! Wankel, turbin, 6-takt, whatever. Dagens hybrid var opprinnelig tenkt å være en rekkefirer. Ikke V6 som det til slutt ble, etter påvirkning fra bl.a. Ferrari. Den sprekeste motoren som har vært brukt i F1 var også en rekkefirer, BMWs M12. https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M12
  3. Med nye biler og ny motor neste år er det en stor mulighet for at ett av teamene treffer blink, og dominerer totalt. Som Mercedes i 2014, og Red Bull i 2022. Motormessig virker Mercedes og Ferrari som de sikreste kortene, men det kan jo komme andre overraskelser. Eller noen lure smutthull. Dobbeldiffuser 2.0 elns. Jeg gleder meg uansett til å se de tekniske løsningene. 2025 er bare en ventesesong.
  4. Det er en kombinasjon av bilegenskaper og bane-layout. DRS ut, og push to pass inn er velkomment. At bilene skal bli særlig mye mindre tror jeg ikke er realistisk. De har jo også vært like breie som nå, for en del år tilbake. Men ikke like tunge. All vekt som har kommet pga. sikrere biler kommer ikke til å endres. Halo-bøyla f.eks. Mindre aero og mer motor og fjæring ville hjulpet. Personlig skjønner jeg lite av aero, ulikt Adrian Newey kan jeg ikke se luft. Da er det mer interessant med motor, fjæring, dempere etc. Der kan jeg til en viss grad skjønne hvordan det fungerer. Det er en vanskelig balanse å lage baner som er passe vanskelige å kjøre forbi på. Det kan være veldig spennende å se noen forsvare seg også. Suzuka denne gangen ble for vanskelig. Banen burde endres. DRS-sone etterfulgt av en rask sving fungerer ikke noe særlig bra. All den tid Formel 1 er en konkuranse i å bygge den raskeste bilen, og det kjøres kvalik der den raskeste bilen starter først, så er det ikke til å unngå at en del løp blir kjedelige. Det er i grunnen slik det skal være. IMO blir det for mye fokus på førere, og for lite på det tekniske. Selvfølgelig har du ikke sjanse i en Haas, det er jo hele poenget med konkuransen.
  5. Hallo! Det står jo på selveste NRK. Alle droner skutt ned. Så ser vi videoer på some fra samme sted 😱
  6. Og alle ble skutt ned. Dessverre falt det ned noen rester og skapte brann. Hevdar russerane.
  7. Aldri brukt TikTok jeg heller, men det var nå ikke så vanskelig å finne noe jeg interesserer meg for. https://www.tiktok.com/@f1
  8. Jeg er innom bensinstasjonen med elbil ganske ofte. For å hente pakker fra Posten. Post i butikk, eller burde kanskje hete post på bensinstasjon.
  9. Don't shoot the messenger. Det er ikke jeg som fantaserer. Jeg bare spør om det er teknisk mulig. Og viser til utsagn fra f.eks. hydrogenbransjen, Formel 1 etc. Hvorvidt det er smart, økonomisk, praktisk eller miljøvennlig har ikke jeg fasit på. Men at Porsche, Formel 1 m.fl. satser på e-fuel, det er fakta. https://www.elbil24.no/nyheter/dette-kan-redde-livet-til-fossilbilen/78860701 https://dealer.porsche.com/ca/lauzon/en-CA/News-and-Events/Carburant-efuel
  10. Jeg er ikke uenig i konklusjonen din, økonomisk og klimamessig. Men vil man kunne lage nær sagt hva som helst syntetisk, for å erstatte olje? E-fuel er jo fullt mulig, om enn dumt. Kan vi lage alt det andre også? Vi trenger "bare" energi, og CO2. Er det lettere, vanskeligere eller det samme å lage tunge og lette hydrokarboner med en slik prosess? Det snakkes om å lage hydrogen av innestengt overskuddskraft. CO2 har vi i mengder, så mye at vi er villige til å transportere det langt for å pumpe det ned under havet. Solkraft er stadig billigere. Hvorfor ikke kombinere disse og lage "syntetisk petroleum"? E-fuel virker å være frelsen for bensinhuer. Kan fortsette med V8-ere på fornybart drivstoff. Alle problemer løst. Produseres tydeligvis på Herøya i dag. https://nordicelectrofuel.no
  11. Det er jo et argument for å ikke brenne opp olja vår som drivstoff. Bedre å spare på den til alt det andre vi trenger den til. Den varer jo ikke evig. Men kan vi ikke lage alt dette med andre prosesser? Det lages jo syntetisk bensin, e-fuel. Porsche bl.a. satser på det. Formel 1 skal bruke e-fuel allerede fra neste år, 2026. Karbondioksid og hydrogen = bensin. Vil det være mulig å lage propan, diesel, smøreolje og asfalt på samme måte? Eller blir det bare en unødvendig omvei til plast etc? Tror du ikke veldig mange vil være fornøyd med å slippe å gjøre noe? Det er ikke jobb folk trenger, men penger. Jobb er kun én av flere måter å skaffe det på. Det er et spørsmål om riktig fordeling av godene. Det er ikke nødvendig å fake jobber bare for å kunne fordele midlene. Noen vil kanskje hevde at dette allerede gjøres i stor grad..
  12. At det vil være en viss andel er nok ikke så mye å lure på. Spørsmålet er hvor mange prosent det vil være. Og videre hvor mange pumper og stasjoner de vil holde liv i. Noen som tør tippe på tall her? Andel fossilbiler i de neste 10 åra f.eks. Noen som vurderer å investere i bensinstasjon nå? Njei. Det finnes en del elektrisk, og mer kommer det. En del prosjekter har nullutslipp som krav, f.eks. vannforsyningen i Oslo. Det vil komme flere slike prosjekter. Da må du stille med nullutslippsutstyr, ellers er du ikke med på anbudet. Det kommer til å bikke motsatt vei om kort tid, kanskje i løpet av 2025? Gamle fossilbiler skrotes, nye elbiler kommer til. https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/Xj5gLr/elbilandelen-naa-er-det-flere-elbiler-enn-bensinbiler-i-norge
  13. For min egen del så stopper jeg omtrent som før. Burger og kaffe-behovet er det samme, uavhengig av drivlinje. Jeg trenger vanligvis ikke ladestopp på helgeturer til hytte og familie. Men om jeg trenger det, så stopper jeg et sted der jeg kan både lade OG handle. Som oftest stopper jeg for å handle inn til helga, uten at jeg trenger lading. Kan stort sett treg-lade der jeg oppholder meg i helga. Tendensen jeg ser er at ladestasjoner legges til samme lokasjon som veikroer o.l. Der jeg frekventerer pleier det å være mye folk, og mange solgte middager.
  14. Det vil den jo aldri bli. Ikke 100,000% Det vil alltids være igjen noen entusiastbiler, veteraner etc. En og annen pumpe vil det nok være, men det vil regulere seg selv i takt med etterspørsel. Og jo færre pumper, jo mindre fristende er det å kjøpe fossilbil. Det selges svært få fossilbiler nå, vi er vel over 90% elbil. Over tid vil dette merkes nedover i bruktmarkedet. Volkswagen har jo ikke engang markedsført fossilbiler nå i 2024. Sjekk finn.no og se hvor mange 2024-modell og nyere VW personbiler med fossilmotor du finner. Det er 3 stk. Tiguan. TRE!
  15. Er ikke det et godt argument for å fjerne pumpene? De genererer uansett ikke inntekt av betydning. Og når de i stadig mindre grad brukes, hvorfor ikke bare droppe dem i sin helhet? Kiosk vil det alltids være behov for. Folk vil ha mat, drikke, toaletter etc. Markedet for å fylle energi (strøm/fossil) på egne stasjoner vil uansett krympe. Jeg hurtiglader om jeg trenger det, men mesteparten treglader jeg hjemme. Det kan gå måneder mellom hver hurtiglading. Det er i grunnen bare et nødvendig onde som brukes i nødsfall. Det blir som å kjøpe en halvliter vann langs veien kontra springvann hjemme. Vann er vann, og strøm er strøm. Bensin, diesel, gass, hydrogen eller efuel er ikke like enkelt hjemme. Strøm kan man produsere selv, med en relativt beskjeden investering. Paradoksalt nok er det enklest med elbil på bygda. Strøm er det overalt, og ikke skal det kjøres timesvis til Trysil hver helg. Verre er det i blokk i en by. Men det vil bedre seg på sikt. Det er ikke verre å sette opp ladere enn å installere fiber, eller hva som helst annet av infrastruktur.
×
×
  • Opprett ny...