Gå til innhold
  
      
  
  
      
  

Dovreekspressen

Medlemmer
  • Innlegg

    891
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

1 følger

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Dovreekspressen sine prestasjoner

1,2k

Nettsamfunnsomdømme

  1. Må neste være av prinsipielle grunner, tror jeg. Open source vs lukket programware. Jeg syns Kicad er knallbra, og liker det bl.a. pga. open source. Men det hjelper ikke at noe er open source om det ikke er bra (nok). For min del blir Freecad et par hakk for vanskelig. Men jeg heier på dem, og håper det blir like bra som Kicad. Kanskje det egentlig er det? Jeg kan ikke all verden om CAD-verktøy. Synes bare terskelen er veldig høy for å få til noe brukbart i Freecad. Det er jo bra å høre. Vi har også Solidworks, men kun én lisens som er låst til én person. I praksis utilgjengelig for andre. Svjv. koster det 30k+ pr. år i lisens. Fusion er ca. 6500,-. Så den kan jo gå inn i et hobbybudsjett, om man er entusiast nok. Jeg har lurt på om jeg burde mase til meg Altium på jobb. Det gjør seg bedre på CV-en. Men nå så jeg faktisk en jobbannonse på Finn.no der Kicad var nevnt. Så det er kanskje på vei opp(?) Man må nå uansett kunne faget, uavhengig av hvilken programvare som brukes.
  2. Jeg bruker både Fusion og Freecad. Har betalt for Fusion via jobben. Jeg har ikke mye erfaring og kunnskap om CAD, men jeg trenger det noen ganger til litt enklere oppgaver. Mest å tegne noe hjelpeverktøy, avstandsstykker etc for å 3D-printe. Har brukt Designspark Mechanical en god del til dette fra før. Jeg syns brukerterskelen på Freecad er veldig høy, og finner det lite intuitivt. Men med tilstrekkelig innsats så går det fint å bruke. Liker konseptet, og vil gjerne at det skal være bra. Men har aldri blitt helt solgt. Fusion er enklere å komme inn i. Og det beste er all info på Reddit, Youtube etc. Ser gjerne en liten video hver dag, og plukker opp kunnskap sakte men sikkert. Og det er kunnskap som er etterspurt i arbeidsmarkedet. Freecad har "ingen" hørt om i et jobbintervju. Litt det samme som med Kicad vs. Altium. Jeg er ganske dreven i førstnevnte, og det har en fin integrasjon mot Freecad. (StepUp)
  3. Kanskje 10.0 skal henge såpass høyt? Jeg har ikke fasit. PS: Har du redusert fra 12 til 10 av 10 nå? 😉 Hva dine øyne ser er for så vidt ikke så interesant for andre enn deg selv. Det ligner litt på å trekker 100-og-noen prosent ut av bilen. Selvfølgelig er det ingen som gjør det. Ingen klarer 100% heller. Det er alltid marginer, selv når du er raskest.
  4. Det er alltid mulig å gjøre det enda litt bedre. F.eks. så stagnerte Max litt da han tok igjen Leclerc. Kunne han kommet forbi litt raskere? Kan jo være slike små detaljer som kan "rettferdiggjøre" bittelitt lavere enn 10.
  5. Det var vel rødflagget han siktet til, og det var jo flaks. Eller kanskje gambling. Det var ikke så sannsynlig at noen skulle dra av under SC. Max ble ute fordi regnet skulle avta om noen minutter. Norris sa også: “Max was easily quicker than us and I think if he went from the front he probably would have lapped us. The pace was good, I think similar to George but the Red Bull was very fast today."
  6. Akkurat denne teorien så jeg flere Max-fans komme med på some, lenge før Herbert. Det hevdes at Max er et racing-geni, en nerd, som kan reglene til fingerspissene. Men det var vel kanskje å tillegge han vel mye genialitet. Ikke så lett å være så kalkulerende i kampens hete. Bare å gratulere med dagens kjøring! Lynrask og clean hele veien. Litt heldig med rødflagget, men you make your own luck osv. Med det tempoet tror jeg han kunne vunnet uansett
  7. Har det vært mange tilfeller av uønsket akselerasjon der det ikke har ført til noen ulykke? Jeg kan ikke si jeg har hørt om noen. Det vil naturlig nok ikke bli like store nyhetsoppslag her. Men man skulle tro at for hver ulykke er det mange ikke-ulykker og nestenulykker. I utgangspunktet burde dette kunne skje i alle mulige trafikksituasjoner, kjøring på motorvei, småveier, parkering, stopp, start, køkjøring osv. Og i varierende grad eller varighet.
  8. Jeg hadde en bensinbil der styringa sluttet å virke. Hjalp med restart. I hvert fall ei stund, inntil det ble permanent feil.
  9. Burde ha tråkka på bremsen, da nulles pådraget.
  10. For the record; prøvde en tur i BMW i3. Der kan det gasses og bremses samtidig. Men bremsene er jo mye mye kraftigere enn motoren, så det stopper umiddelbart om begge deler trykkes inn.
  11. Inspirert av tråden tok jeg en tur ut i bilen for å teste. En 2023 Tesla Y. Så fort jeg rører bremsen så kobles gasspådraget helt ut. Klarte ikke på noen måte å få gass og brems samtidig. Kan trykke gassen helt til bunns, raskt eller tregt. Om jeg holder gassen helt inne og slipper bremsen, så rampes pådraget kontrollert opp. Så en slik bil vil ikke skyte i vei når alt er i orden, i hvert fall. Men gudene vet hva som kan skje ved en teknisk feil. Jeg kjenner ikke den tekniske løsningen på hvordan signalet fra gasspedalen går inn til elektronikken. Men jeg ville tro det styres av både hardware og software. Signalet kan blokkeres fra å nå fram når bremsen røres, i tillegg til at software hindrer videre pådrag. Bremsen bør kunne overvåkes både på signal til bremselys og trykk. Jeg har prøvd å kjøre BMW i3 i servicemodus, med antispinn og ABS utkoblet. Den spinner seg lett løs fra underlaget. Det er massevis av krefter og bunndrag. Enda mer på mange andre biler som Tesla, XC40 etc. Hvorfor er det aldri ulykker der bilene spinner ukontrollert? Det må jo bety at signalet blir påvirket før antispinn. Om det var etter styreelektronikken men før motorkontrollerne, så burde det vært tilfeller både av hjulspinn, og at biler med 4WD spinner på kun én av akslingene. Og for hver bil som gir full gass ukontrollert burde det være en som gjør det motsatte. Altså gi null gass og stoppe. Det ville være det logiske om det er feil på gasspedal eller lesingen av signalet fra denne. Nå kan det jo hende dette skjer også, for alt jeg vet. Det blir neppe nyhetsoppslag om en XC40 stopper langs veien. Kanskje det burde være logging av gass og brems av et uavhengig tredjeparts-system? Ferdsskriver for bil. Jeg holder en knapp på pedalforvirring. Jeg har opplevd det selv, uten at det skjedde noe mer enn at kona lurte på hva i huleste jeg holdt på med.
  12. Det er nok bare et spørsmål om tid før vi er der. Ambisjonen er at det ikke skal selges noe annet enn nullutslipp fra 2025. Og selv om vi ikke når 100% med en gang, så er det ikke så langt unna. Så vidt jeg vet finnes det ikke manuelt gir på noen elbiler, eller hydrogenbiler. Kanskje ikke på hybrider heller. Så utvalget for manuelt gir vil bli mindre for hver dag. På et eller annet tidspunkt gir det ikke mening å skille på førerkortene. Som vi ser av tråden så er vi nesten der nå. Jeg betjente manuelt gir mange år før jeg hadde kjøreopplæring, så det bør gå greit å lære seg
  13. Høres gøy ut! Har ingen erfaring med dynamisk, men vet sånn ca. hva det er. Bruker mer "vanlige" jaktvåpen selv, bl.a. en Tikka T3x. Disse har utbyttbare pistolgrep, og det leveres to typer. Men ingen av dem passer hånda mi særlig godt. Derfor har jeg hatt lyst til 3D-print et custom. Men stanger litt imot mår det gjelder å modellere så det passer. Mange rare vinkler etc. Har prøvd å finne noe ferdig på Thingiverse o.l. men har ikke lykkes. Kunne antagelig skannet området der grepet festes, om jeg hadde tilgang til egnet utstyr.
  14. Jeg er med i "heiagjengen" selv. Men sånn rent prinispielt, er det ikke innafor å heie på Russland? Det kommer jo helt an på hvilken bakrunn man har. Sett med norske øyne kan det virke merkelig, men det kan jo fint være russiskspråklige her også.
  15. Snedig! Er dette på et våpen med nevneverdig rekyl? Ser ikke ut fra bildet hva den sitter på.
×
×
  • Opprett ny...