Fahlar
Medlemmer-
Innlegg
152 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
Fahlar sine prestasjoner
160
Nettsamfunnsomdømme
-
Anmeldelse: Dragon Age: The Veilguard
Fahlar svarte på Spillredaksjonen sitt emne i Diskutér artikler (Gamer.no)
Fin anmeldelse, setter pris på en ordentlig anmeldelse som ikke gidder å forholde seg til den koko klagingen rundt dette spillet. Koser meg meg spillet jeg, og ville kanskje scoret det noe høyere personlig (syns ikke historien er så håpløs), men ikke veldig mye høyere. Også jeg er veldig fan av at de forlot åpen verden-konseptet, men det bryter litt immersion å møte på røde digitale hengelåser rett som det er.. Eneste jeg er uenig i, er at jeg vil si at Dragon Age aldri har vært dark fantasy som mange har fått for seg, så de har ikke akkurat med dette tatt DA i en annen retning enn tidligere. Et spill blir ikke dark fantasy bare fordi det går ann å være slem. Dark fantasy er preget av moralske gråsoner, uklarhet i hvem som egentlig er good og bad, antiheltene har et motiv som man kan ha sympati med, i likhet med heltene. Og det er ikke gitt at "det gode" vinner. Dragon Age har alltid hatt et tydelig bilde av hvem som er onde og hvem som er gode. (DA1 hadde the Blight som hovedfiende, DA2 var litt annerledes og hadde totalitarismen blant templars som hovedfienden, DA3 var tilbake til the Blight, denne gangen som en eldgammel darkspawn. DA4 har også en veldig tydelig ond hovedfiende. Det er aldri særlig tvil om at du kjemper de godes kamp, i noen av spillene. Selv om enkelte av faksjonene i seg selv kan være litt både og, så mener jeg at Dragon Age alltid har vært ganske godt plassert innenfor epic/high fantasy. DA2 er det nærmeste DA har kommet dark fantasy, men serien i seg selv, not so much. Men fint at du kaller det action-spill, fordi det er jo det som er den aller tydeligste og største forskjellen fra tidligere. Dette spillet ligger jo mye nærmere de nye God of War spillene med en relativt tydelig forhåndsdefinert spillkarakter enn det for eksempel ligger Baldur's Gate 3 som jo er et ekte RPG.- 56 svar
-
- 5
-
Aldri forstått meg på klaging på at valgfrie funksjoner blir lagt til i spill. Du mister ingenting. Du trenger ikke bruke funksjonen. Noen vil sette pris på funksjonen. Du får en mulighet til å bruke funksjonen selv om du av en eller annen grunn skulle ha lyst. Får si det som en reklameplakat jeg en gang så i USA sa det: If you don't like gay marriage, don't get gay married.
- 35 svar
-
- 2
-
Premieredato for neste sesong med Halo-serien
Fahlar svarte på Spillredaksjonen sitt emne i Diskutér artikler (Gamer.no)
Jeg så hele og likte den godt. Har aldri spilt Halo-spillene, så sikkert lettere for meg å ikke se alt som er "feil". Men sånn er det jo alltid når noe filmatiseres, vil jo aldri være likt originalen, og som regel er det en fordel om man klarer å løsrive seg litt og nyte serien/filmen som sin egen greie. -
Kampen om Ringen: Tolkien i det 21. århundre
Fahlar svarte på Spillredaksjonen sitt emne i Diskutér artikler (Gamer.no)
Når jeg kom hjem etter å ha kjøpt The Fellowship of the Ring, så oppdaget jeg at grafikk-kortet mitt ikke var bra nok. Jeg endte med å dra tilbake til butikken og kjøpe meg et nytt grafikk-kort samme dag. Dette var mitt første møte med å gjøre noe som helst inne i en datamaskin Etter denne opplevelsen var det slutt på å kjøpe ferdige pc'er for meg, har bygd alle samme etterpå, gjerne med vannkjøling på custom loop. Tenk, all den gleden på bakgrunn av et ringenes herre spill (som jeg fortsatt husker at jeg kosa meg med) -
Nå er det vel strengt tatt ikke Bethesda som tjener noe nevneverdig på mods, da de for det meste er helt gratis laget av folk som ikke jobber i Bethesda... Men at det gir spill lenger levetid noe som igjen gavner Bethesda er det vel liten tvil om. At et Bethesda-spill vil tiltrekke seg seriøse moddere hersker det vel heller absolutt ingen tvil om da Bethesda er utgiver av nesten alle spillene som har aller flest mods på for eksempel nexus...
-
Det som er litt trist med review-bombing er at når et spill FAKTISk bomber og får velfortjent dårlige brukeranmeldelser så er det utrolig enkelt for produsent å bare si "dette er review-bombing" og elegant sno seg unna at spillet er dårlig. Og det er enkelt for den jevne konsument å tenke at dette er review-bombing, så det er ikke verdt å høre på.
-
Kanskje spillutvikling er et lite blikk på hva som skjer når kunst blir 100 % kommersialisert.
- 9 svar
-
- 3
-
Har null problem med å forstå hvorfor selskaper kjører ekslusivitet. Men det betyr ikke at jeg som spiller må like det. Jeg vil ha det enkelt og greit. Jeg vil spille mine spill på tvers av xbox, ps og pc, men bare kjøpe det én gang. Jeg har full forståelse for hvorfor jeg ikke får det som jeg vil, men påstanden her var altså alt spillere nærmest liker ekslusivitet og å vente på pc-versjoner i opptil flere år. Det tillater jeg meg å være noe skeptisk til.
- 27 svar
-
- 1
-
Tror at verden ville blitt et bittelitt bedre sted jeg, om folk innså at en adapsjon på tvers av medier aldri noensinne vil bli 1:1, og at det heller aldri ville vært ønskelig. Slik ville 1:1-adapsjoner sett ut: Film/serie til spill: Et heidundranes raskt spill uten særlig interaksjon, og sykt mye railroading. Film/serie til bok: En relativt kort bok hvor nesten all beskrivelsen handler om hvor folk står, i hvilken retning de går og hvordan de ser ut. Her er det aller viktigste at du virkelig ikke skal behøve å bruke fantasien. Spill til film/serie: Tidenes kjedligste film/serie med laaaange scener der hovedkarakteren undersøker alle skuffer og skap på jakt etter et par epler og en saks, etterfulgt av en halvtimes scene der hovedfiguren lager en usannsynlig bombekaster av blant annet nevnte epler og saks. En gang hver fjerde time ville det skje noe som drev historien fram. Spill til bok: En bok som får Ringenes herres 1100 sider til å fremstå som et flygeblad. Her får du blant annet 400 siders beskrivelser av hvordan hovedfiguren sakte og systematisk slakter ned alle fiendene i en camp for å komme til kisten i midten av campen. Og du får mange av dem. Bok til film/serie: Her kan du nyte et fryst screenshot i 20 minutter mens den indre monologen (som i boken var skrevet over 200 sider) om alt som foregikk i hodet på hovedfiguren det øyeblikket hen gikk inn døra. Kjempespennende. Bok til spill: Se fram til kontinuerlig monolog fra figuren din som hele tiden, noe insisterende, skal fortelle deg hvordan hen egentlig har det med det som skjer rundt deg. Syns det er bra jeg, at klagerne ikke faktisk lager noe selv, og at det er folk som faktisk vet hva de driver med som prøver seg på adapsjoner. Så er noen bra, og noen mindre bra. Sånn er det med spill, film, serie og bøker ellers også.
- 22 svar
-
- 2
-
Hei, mister petimeter. Javel. Men nå har jo på en måte NRK allerede varslet søksmål og det er med utgangspunkt i loven all grunn til å tro at de er innenfor rimelig tid. Her var det aldri snakk om at NRK kjøpte huset for 5 år siden, og oppdaget feilen for 4 år og 50 uker siden men valgte å ikke gjøre noe før nå. De kjøpte huset for 2 år siden, noe som er innenfor den tiden man fortsatt kan oppdage feil og kreve erstatning, en mulighet som forsvinner etter 5 år. Dette minnet meg faktisk om en vits jeg så en gang: Du har to typer mennesker her i verden: 1. De som klarer å ekstrapolere ut fra konteksten. 2.
- 6 svar
-
- 1
-
I utgangspunktet har du 5 år på deg, så siden de kjøpte huset i 2021 er de godt innenfor. Spørsmålet er ikke tiden, spørsmålet er bare om dette var en feil som var der da det ble solgt og falt inn under opplysningsplikten til selger. Selger mener åpenbart ikke det, mens NRK mener åpenbart at vannskaden var der når de kjøpte.
- 6 svar
-
- 3
-
Stort drama i Dungeons & Dragons-miljøet
Fahlar svarte på Spillredaksjonen sitt emne i Diskutér artikler (Gamer.no)
Takk for god og beskrivende artikkel. Jeg har slitt litt med å forstå helt konkret hva denne kontroversen handler om, denne artikkelen oppklarte mine spørsmål og nesten alt som for meg har vært litt uklart! Mer av dette! Som en ivrig dnd-dungeonmaster i flere år selv, med flere egenmekkede campaigns, one-shottere, verdener og diverse på samvittigheten forstår jeg nå godt hvorfor dnd-verden har reagert så kraftig. Noe av moroa er jo å dele gode ideer, noen ganger for penger, noen ganger gratis, og en innskrenking på dette i et spill som dnd vil trolig få svært mange til å forlate dnd til fordel for konkurrentene - av den enkle grunn at utvalget av historier, rare npc'er og monstre og alt annet er større der fordi der får spillerne slippe til enklere. For et spill som konsekvent i egne regelbøker hele tiden minner leseren om at alle regler bare er veileder og at dm bestemmer hva som skal følges og hva som tas vekk/justeres/omskapes/utbroderes så virker det som ikke bare å skyte seg i foten, men å skyte av seg hele benet, å begrense tredjeparts mulighet til å bruke spillet slik det legger opp til. Jeg sliter faktisk litt med tanken her. Et spill som så til de grader oppfordrer spillerne og konsumentene til å bruke kreativiteten sin til å skape noe eget innenfor rammeverket av dnd legger opp til et løp der nettopp dette skal begrenses er helt absurd. Er ikke som de sliter økonomisk, de dro inn over 1 milliard dollar i 2021...- 3 svar
-
- 3