Gå til innhold
  
      
  
  
      
  

Inz4ne

Medlemmer
  • Innlegg

    375
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Inz4ne

  • Bursdag 20. juni 1989

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Nylige profilbesøk

4 113 profilvisninger

Inz4ne sine prestasjoner

122

Nettsamfunnsomdømme

1

Hjelpsomme svar

  1. Forbrukerrådet bekreftet at jeg hadde bevisbyrden etter 6 måneder, går utifra at de da har tatt utgangspunkt i kjøpsdatoen. Hvorvidt det har vært endringer siden da vet jeg ikke.
  2. Det er informert om at garantien kan bortfalle, i min mening så er det ikke spesielt opplyst om at reklamasjonsretten kan falle bort grunnet dette med hva megaflis skriver her. Hadde de derimot nevnt reklamsjonsretten også der så ville jeg vært enig med deg.
  3. Har du en kilde til at det er jeg som må dokumentere at det er en mangel? Har ikke funnet noe om det selv. Så §15a faller bort for en varmtvannsbereder brukt til å varme opp vann, det syns jeg er merklig. Burde ikke det isåfall vært spesielt opplyst om, og ikke bortgjemt i et teknisk dokument, særlig når det på salgssiden ikke står noe om at reklamasjon kan bortfalle? Jeg har ikke en annen moderne selv nei, mulig naboen har. Nå vet jeg ikke hva som menes med et lite mindretall, men rundt 12% av norske husholdninger har privat vann, hvor mange av de som har brønn eller andre løsninger fant jeg ingeting om. Mulig det er å anse som et lite mindretall. Skal uansett få tatt en vannprøve, er jo ikke sikkert det er for mye kalk eller salt i vannet her, har ikke sett noe kalkbelegg i stålvasken på kjøkkenet og det burde det vel kanskje ha blitt om det var mye kalk i vannet?
  4. Garantien kan de gjøre som de vil med, men det som står i loven er følgende. § 15.Tingens egenskaper Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, funksjonalitet og andre egenskaper som følger av avtalen. Tingen skal leveres med innpakning og alt tilbehør som følger av avtalen. Det samme gjelder veiledning, herunder veiledning om installasjon, og eventuelle oppdateringer. Tingen skal passe til særlige formål som forbrukeren senest på tidspunktet for avtaleinngåelsen har gjort selgeren kjent med, dersom selgeren har akseptert dette. Tingen skal også være i samsvar med kravene som følger av tredje og fjerde ledd, med mindre forbrukeren ved inngåelsen av avtalen ble spesielt opplyst om at en bestemt egenskap ved tingen ville avvike fra disse kravene, og uttrykkelig og særskilt aksepterte dette avviket. Hvis det ikke er avtalt noe annet i samsvar med reglene i annet ledd, skal tingen a. passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til b. svare til den mengde og ha de egenskaper og andre funksjoner, blant annet med hensyn til holdbarhet, funksjonalitet og sikkerhet, som er vanlige for ting av samme type, og som forbrukeren med rimelighet kan forvente ved kjøp av en slik ting c. være av samme kvalitet som og tilsvare beskrivelsen av en prøve eller modell som selgeren har gjort tilgjengelig for forbrukeren før inngåelsen av avtalen d. leveres med relevant tilbehør, slik som innpakning, installasjonsveiledning, bruksanvisning eller annen veiledning, som forbrukeren med rimelighet kan forvente å få e. være i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning. For ting som i samsvar med § 2 første ledd bokstav e skal leveres sammen med en digital ytelse, skal selgeren sikre at forbrukeren får informasjon om og får levert oppdateringer, herunder sikkerhetsoppdateringer, som er nødvendige for at tingen fortsetter å være i samsvar med lovens krav. Gjelder avtalen en enkelt levering av en digital ytelse, gjelder selgerens plikter etter første punktum i den tidsperioden som forbrukeren med rimelighet kan forvente ut fra typen og formålet med tingen og den digitale ytelsen og under hensyn til avtalens omstendigheter og art. Gjelder avtalen en løpende levering av den digitale ytelsen, gjelder selgerens plikter etter første punktum så lenge den digitale ytelsen skal leveres, men likevel i minst to år etter leveringen av tingen. Selgeren er ikke ansvarlig for mangler som utelukkende skyldes at forbrukeren innen rimelig tid unnlater å installere oppdateringer som nevnt i fjerde ledd. Dette gjelder likevel bare dersom selgeren har informert forbrukeren om at oppdateringen var tilgjengelig og om følgene av at denne ikke installeres, og den manglende installeringen ikke skyldes feil i installasjonsveiledningen som er levert til forbrukeren. § 16.Mangel Tingen har en mangel dersom a. den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15, med mindre det er avtalt unntak fra kravene i samsvar med § 15 annet ledd b. selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet c. den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på samme eller tilsvarende måte som de ble fremsatt, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet d. bruken av tingen hindres eller begrenses som følge av krenkelse av en tredjepersons rett i tingen, for eksempel eiendomsrett, panterett eller immaterialrett, om ikke annet er avtalt. Første ledd bokstav c gjelder tilsvarende for opplysninger noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd. Dette gjelder likevel ikke hvis selgeren viser at han eller hun verken kjente til eller med rimelighet kunne ha kjent til opplysningene. Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe som har sin årsak i materialer som er levert av forbrukeren. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren på grunn av materialenes uegnethet burde ha frarådet bruken av dem. Jeg har ikke uttrykkelig og særskilt akseptert at reklamasjonsretten min bortfaller om vannet er for kalkholdig, samtidg så er det ikke nevnt på produktsiden at reklamasjonen kan falle bort der står det bare om garanti, og det at produsent frasier seg mangelansvaret bortgjemt i et teknisk dokument ville ikke jeg kalt spesielt opplyst om i alle fall. Takk for tips, skal høre med rørlegger angående testing av vann, kan jo være greit å vite uavhengig av reklamasjonssaken. Nei, kjøpte den de hadde med smartstyring for å spare mest mulig strøm, mulig den andre de har er bedre, men med den erfaringen jeg har nå så er Høiax et uaktuelt merke for meg i framtiden.
  5. Tanken er 3 år gammel, men ble montert for under et år siden. Om kvaliteten er så dårlig at et element holder under et år så blir det jo en vesentlig ekstra kostnad over tid.
  6. Hei, selger videresender bare mailene jeg sender til produsent legger ved anonymisert korrespondanse her. Meg: Hei, denne varmtvannsberederen har fått en feil som slår ut sikringen på jordfeil, det er feilsøkt og konstantert at feilen ligger i varmtvannsberederen, hvordan løser vi dette? Er dette noe som kan repareres eller må den skiftes ut? Mvh Selger: Hei Takk for din henvendelse. Det er svært beklagelig å høre at du opplever problemer med produktet ditt. Du har 2 års garanti på alle produkter kjøpt hos oss såfremt, produktet er korrekt montert i henhold til monteringsveiledning av autorisert installatør. Det samme gjelder naturligvis for produkter som ikke krever montering av autorisert installatør. Dersom produktet er ment å være vesentlig lenger enn 2 år, har du 5 års reklamasjonsrett. Jeg vil for ordens skyld gjøre deg oppmerksom på at dersom det viser seg at feilen har oppstått som følge av bruksfeil eller feil montering, vil reklamasjonen bli avvist. Du vil da måtte dekke eventuelle kostnader som har påløpt ifm frakt og utbredelse av feilen. (Dette er ikke en direkte kommentar til din reklamasjonssak. Vi er pliktig til å informere alle våre kunder om dette, uavhengig om det er reklamasjon eller feil bruk). Jeg vil gå i gang med å undersøke årsak og finne en løsning sammen med produsenten å kommer tilbake til deg så snart jeg vet noe mer. Ha en fortsatt fin dag! Med vennlig hilsen Selger: Vi har fått følgende svar fra produsenten: "Dersom det måles jordfeil på berederen, må det skiftes element. Når elementet er skiftet, trenger vi tilsendte bilder av det defekte elementet for å kunne behandle saken videre. Har kunden kommunalt vann, eller privat brønn? Kan kunde fremlegge dokumentasjon på at bereder er montert av autorisert fagpersonell?" Supert om du kunne svare på disse spørsmålene fra produsenten. Hører fra deg. Ønsker deg en riktig fin dag videre! Med vennlig hilsen Meg: Har ikke dokumentasjon på montering, har privat brønn. Selger: Hei Produsenten har svaret følgende: "Hei, ved egen brønn er det oftest kalk annet i vannet som vil påvirke vvb/ deler i vvb. Har kunden tatt en vannanalyse ? Send den gjerne til oss i tilfelle. Det er sannsynlig at kolbe er røket pga vannet." Hører fra deg. Ønsker deg en riktig fin dag videre! Med vennlig hilsen Meg: Har ikke tatt vannanalyse. Selger: Hei Produsenten har svaret følgende: "Hei, siden kunden har kaldt vann må jo kolbe byttes. Vi kan ikke avklare om det er reklamasjon før vannanalyse / bilder av element foreligger. I vår TD står det at det er ikke å anse som reklamasjon når det er kalkpåslag på elementet. Dette skjer gjerne i området rundt 3 tyske grader( sier noe om mengden kalk i vannet) Har vannet i tillegg kloridinnhold ( korrosivt) over 60mg så er det også utenfor garantien. Private brønner har ofte høyt innhold av kalk da de borrer ned i grunnen. Overflatevann fra vannverk vil derimot oftest ha lavere kalkinnhold ( noe variasjoner)." Hører fra deg:) Ønsker deg en riktig fin dag videre! Meg: Hei. Slik jeg forstår det så er min reklamasjonssak mellom meg og selger, altså Megaflis. Således har ikke jeg som kunde av Megaflis noe med hvordan Megaflis og produsent eventuelt løser dette seg i mellom. Megaflis har ikke på sine websider opplyst om at reklamasjonsrettigheter kan falle bort ved vann med høyt kalkinnhold. Min forrige varmtvannsbereder sto her i 35 år og fungerte egentlig fint når den ble byttet ut, da utskiftningen ble gjort for å redusere strømforbruket til oppvarming av vann. Så om problemet var kalk så burde vel den tidligere varmtvannsberederen ha røket for lenge siden. Jeg forstår også loven slik at for å avtale seg bort fra reklamasjonsrettigheter ved gitte forhold må dette bli spesielt opplyst om, samt at kjøper må uttrykkelig og særskilt akseptere dette. Dette er ikke blitt gjort, og om slik informasjon hadde blitt informert om så ville jeg unnlatt å handle denne varmtvannsberederen. For en sluttbruker vil det være naturlig å anta at en varmtvannsbereder skal fungere til å varme opp vann om det så er fra en privat brønn eller et kommunalt vannsystem, særlig når det ikke er ettertrykkelig informert om der varmtvannsberederen blir solgt. Derfor kan det i min oppfatning ikke ansees som feilbruk og medfører at jeg har krav på enten retting av feil eller heving av kjøp, med mindre selger kan dokumentere at feilen skyldes feilmontering. Som retting av feil så er det akseptabelt for meg å få tilsendt, en ny kolbe med innstallasjonsveiledning slik at jeg kan bytte denne, eventuelt at Megaflis dekker rørlegger for å bytte den om det ikke er akseptabelt at jeg bytter den selv. Selger Hei Produsenten har svaret følgende: "I det tekniske dokumentet til produktet står det følgende under Bestemmelser og Begrensninger, punkt 5: Høiax har produkt- og mangelsansvar i henhold til generelle kjøps- og leveringsbetingelser, kjøpsloven og produktansvarsloven med tilhørende forskrifter. Høiax AS kan ikke holdes ansvarlig for typografiske feil, andre feil eller utelatelser i vår informasjon. Produktspesifikasjonene kan endres uten ytterligere varsel. Alle elektriske installasjoner skal utføres av autorisert elektriker. Produktet må installeres i samsvar med nasjonale byggeforskrifter og vår installatørdokumentasjon. SALTHOLDIG VANN: Ved saltholdig vann over 60 mg Cl/l (klorider) bortfaller mangelsansvaret. KALKHOLDIG VANN: Det forutsettes at det brukes vann som har et så lavt kalkinnhold eller hardhet at kalkbelegg ikke felles ut på varmeelementet for at mangelsansvaret på elementet skal gjelde. *) Ved kalkholdig vann garanteres ikke varmeelementet. Lavere temperatur på termostaten gir mindre kalk på varmeelementet. Man bør utføre tester / vannprøver hvis vannet ikke er kommunalt, dvs. hvis det er brønnvann e.l. NB! Dere har også dette dokumentet liggende ute på deres hjemmesider. At tidligere bereder har vært stående på anlegget i 35 år kan ikke sammenlignes, da det nødvendigvis ikke er samme type bereder. Tidligere bereder kan også ha vært en bereder som er produsert for å tåle mer kalkholdig/saltholdig vann. Det finnes forskjellige typer bereder nettopp fordi forskjellige anlegg har forskjellige behov. Så sant det ikke fremlegges bilde av utskiftet element, og kunde får utført en kjemisk vannanalyse på anlegget som viser at vannkvaliteten i brønnen er innenfor berederens grenseverdier, dekker ikke vi noe i denne saken. Opplysningsplikten vår ligger i det tekniske dokumentet som følger berederen. Når kunden vet hen har brønnevann, bør de også kjenne til at det kan være kalkholdig." Dessverre så er denne reklamasjonen avvist, dessverre så er det ikke så mye vi får gjort her. Dersom du ønsker å klage kan du kontakte forbrukerrådet:) Ønsker deg en riktig fin dag videre! Mvh Selger Kan de avslå reklamasjon med det grunnlaget? Og er det ikke egentlig selger som skal dekke meg her og ikke bare videresende til produsent? Trenger hjelp, har vært uten varmtvann en uke nå. Det her er informasjonen som står på salgssiden.
×
×
  • Opprett ny...