-
Innlegg
1 163 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Om Elgen-Hansi
- Bursdag 01. jan. 1980
Profile Information
-
Kjønn
Ikke oppgitt
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
Elgen-Hansi sine prestasjoner
1,5k
Nettsamfunnsomdømme
-
Den vanskelige religionsfriheten
Elgen-Hansi svarte på DetteErBareMinMening sitt emne i Politikk og samfunn
Er i utgangspunktet helt enig, det fremstår meget spesielt! Men tror man at bibelen kommer fra gud, ikke bare er inspirert av han, så er den jo svært tydelig på at homoseksuelle handlinger er grov synd. Ikke å være homofil av legning, men selve akten. Samtidig er alle syndere, og har sine problemer. Så da er jo oppgaven klar, man må leve i sølibat. For noen er jo det relativt greit, men for mange er jo det en ekstremt vanskelig måte å leve livet sitt på! De som aksepterer sølibat hører vi jo lite fra, de er bare enslige. De som ikke klarer det kan jo neppe ha et veldig godt liv... Så jeg kan forstå valget, hvis man er veldig religiøs. Men det er ikke akkurat i egen interesse! Litt som når NAVere stemmer høyre 😅 -
Den vanskelige religionsfriheten
Elgen-Hansi svarte på DetteErBareMinMening sitt emne i Politikk og samfunn
Jo, det er det! Kvakksalveri er bare et ord. Hvem skal bestemme hva som er kvakksalveri? Kan du bevise at det ikke finnes en gud? Nei det kan du ikke, like lite som at en kristen ikke kan bevise at det finnes en. Det er derfor det heter tro. Bare fordi du mener det er verdiløst piss betyr ikke at det faktisk er det for andre mennesker. -
Den vanskelige religionsfriheten
Elgen-Hansi svarte på DetteErBareMinMening sitt emne i Politikk og samfunn
JV saken er et eksempel på at staten utøver politisk press mot et trossamfunn. Problemet er ikke at JV ikke får penger av staten, problemet er at noen som helst får det!- 317 svar
-
- 1
-
Den vanskelige religionsfriheten
Elgen-Hansi svarte på DetteErBareMinMening sitt emne i Politikk og samfunn
Jo, det er jo det. Bibelen er tydelig på hvem man bør omgås, og eksklusjon er et bibelsk prinsipp. Så kristne som tror at bibelen kommer fra gud (noe de fleste vil si er ganske essensielt med å være en kristen, dog ikke absolutt nødvendig), vil jo naturligvis ønske å følge bibelen. Ikke tilpasse den til politisk mote. Og det er jo her poenget mitt var, at denne statsstøtten er grunnleggende problematisk. Fordi den gir politikere et verktøy for å diktere hvilke religioner som er "innafor", og hvilke som ikke er det. Dermed blandes politikk og religion, i stede for å holde det separert.- 317 svar
-
- 2
-
Den vanskelige religionsfriheten
Elgen-Hansi svarte på DetteErBareMinMening sitt emne i Politikk og samfunn
Denne tråden er jo det perfekte eksempel på hvor polarisert alt har blitt de siste årene. For kristne trekker man frem de få, mest ekstreme evangelistene i USA, eller de som misbruker religionen maksimalt bare for makt. Samme med Islam, man trekker frem ekstremistene. Og ikke minst ateistene som mener at det hele bare bør forbys. Som om det er en mulighet i et fritt samfunn. Det viktige med religion er å holde det helt isolert fra politikk. I Norge har vi lang historie med at Kirke, Konge og stat er sterkt sammenkoblet. Det har blitt bedre, men er fortsatt på et nivå der det er veldig problematisk. Se feks kirkeskatten, som fordeles til religiøse samfunn etter medlemstall, hvor man nå har nektet Jehovas Vitner å få tilgang på kirkeskatten medlemmene deres betaler. Fordi de faktisk følger bibelen, ikke samfunnets politiske vinder. Holder man religion og politikk separert, er det egentlig ganske enkelt med religionsfrihet. Men man må ha prioriteringene i orden. Når regler er i konflikt er det enkelt å velge, fordi man må, som norsk statsborger, prioritere som følger; Norsk Lov Religionens lov Norsk lov regulerer ytrigsfrihet, menneskerettigheter, personlige friheter og rettigheter. Osv. Er religionen i konflikt går norsk lov foran. Betyr ikke at man må synes det er ok med LGBTQ+, eller tillate det i menigheten feks. Men det betyr at man må akseptere at det er lovlig i det norske samfunn, og at de har samme rettigheter som alle andre.- 317 svar
-
- 1
-
Dette kan ikke overføres til personbiler i min erfaring (takk og pris). Jeg har hatt 4 biler med led lys over de siste 13 årene, og ikke hatt et eneste problem med det. De er ment å vare hele livet til bilen. Ja, skulle det finne på å ryke så er det dyrt, men sånn er mange ting på bil. Å eie bil utenfor garanti er risikabelt, dog velger man eventuelt merke og modell med omhu så hjelper det mye på risikoen.
-
Må jo tas med i den at å bytte lys før led var noe man gjorde jevnlig. Med led varer lyset i utgangspunktet like lenge som bilen. Men selvfølgelig, poenget ditt står ifht forsikring. Bulker man bilen og lykta ryker, så er det DYRT å bytte en matrix lykt!
-
Er det samme bak ja. På Lexus overstyrer barnesikringen både elektrisk og mekanisk utløser. Antar tanken er at med så små barn må uansett voksne hjelpe til å få de ut, også ved en ulykke?
-
Lexus har elektriske håndtak hvor man åpner døren ved å trykke inn tommelen, samtidig som man dytter døren ut. Samme som BMW IX. På Lexus kan man trekke "håndtaket" ut to ganger, også løser døren ut mekanisk. På IX er det et eget mekanisk håndtak lavere på døren. Fordelen med slik elektrisk styring er jo at dørene kan bruke radar rundt bilen for å sjekke om det er trygt å åpne døra. Så slipper man å åpne den rett i fleisen på en jogger, syklist eller annen bil som passerer.
-
Fylle bensin tar noen få minutter langs veien. Hurtiglading er dyrt, og fortsatt mye tregere. Billig lading er helt håpløst tregt om man ikke gjør det hjemme. Har man lader hjemme er elbil fantastisk, men aldri i verden om jeg hadde orket å kjøre elbil uten!
- 133 svar
-
- 3
-
Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt
Elgen-Hansi svarte på Hyperio sitt emne i Bil og motor
Problemet med rapporten du linket til tidligere, og med andre tall på elektrisk drift for pluginhybrider, er at det finnes veldig mange dårlige implementasjoner på markedet. Det var en periode da alle merkene skulle kaste seg på plugin raskt, og dessverre var mange av disse bare en gimmick! Lav rekkevidde er uheldig i seg selv, men når man også sammen med det har et system som har høyt forbruk når det slår over i hybridmodus, så blir effekten av plugin dårlig for miljøet. En del av modellene kom også uten varmepumpe, og dermed fyrer motoren opp så fort det blir kaldt. Mange fyrer også opp motoren hvis du trår hardt på gassen, enda bilen er "låst" i elbil modus. I tillegg var bilene ofte undermotoriserte i elbilmodus. Da blir det mye driftstid på bensinmotoren. Med gode implementasjoner derimot, som det finnes masse av og stadig blir flere, så har man god rekkevidde i utgangspunktet, og tett på utslippet til en vanlig hybrid resten. Hvis man da har et behov som passer dette, men samtidig trenger rekkevidde en gang i mellom, så er plugin et mer miljøvennlig alternativ enn å drasse rundt på et 100+ kwh batteri, i en 2.6 - 3 tonns bil. Siden vi allerede har noen anektdoter her kan jeg komme med en til (ta det for det det er); Har en plugin hybrid i husholdningen som det siste året har gått 17500 km. Av disse er 14000 km elektrisk, 3500 km hybrid. I hybridmodus er det faktiske gjennomsnittsforbruket på 0.52 l/mil. Dvs 182 liter bensin på et år. Eller 4 fulle tanker om du vil. Totalt gjennomsnitt på 0.1 liter pr mil. Bilen veier rett under 2 tonn. Sammenligner man miljøfotavtrykk og slitasje på denne bilen vs en BMW IX X-Drive50 feks, som har et enormt ressurskrevende batteri og masse ekstra vekt, så blir det ikke store forskjellen. Og pluginhybriden er bedre når man skal på langtur, spesielt med vogn eller henger. Så jeg er hellig overbevist om at den bilen er et miljøvennelig valg, totalt sett. Økonomisk derimot er det ikke, da dette er et miljøvennlig valg man ikke får hjelp av AS Norge til å ta. -
Du vil nok ikke finne et pragmatisk sett godt case for å bytte ut den Aurisen med en ny elbil nå, når den bare er 11 år gammel (så sant den ikke har gått superlangt). Denne går lett til 15+ år uten å koste mye. Og i drift er den billig til å være drivstoff bil. Det vil være MYE dyrere å bytte bil, enn det du sparer i drivstoff og vedlikehold med en elbil. Når den blir 15 år er vi i 2028, da tipper jeg det har skjedd mye med utvalget på elbilmarkedet! Med det sagt er det mange andre gode grunner til å bytte den ut. Men da er vi over i følelser, moro, funksjoner, komfort, osv. Ikke økonomi og sikker drift.
-
Og hvis han hadde nevnt Ozempic i teksten, så hadde jeg vært enig. Men han gjør ikke det. Er kun bildet som viser en Ozempic penn. Derfor jeg tipper det er noen i Aftenposten som plukket ut det, ikke legen 😊
-
Etter å ha gått opp til 0.5 mg opplever jeg litt søvnforstyrrelser. Noen andre her som har opplevd det?
-
Skal jeg tippe, så har legen skrevet teksten, også har noen i Aftenposten valgt bildet.