-
Innlegg
5 274 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
1
ozone vant dagen sist 16. oktober 2016
ozone hadde mest likt innhold!
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
ozone sine prestasjoner
4,2k
Nettsamfunnsomdømme
4
Hjelpsomme svar
-
Skulle ønske jeg turte å skru løs paneler og koble tredjeparts-duppeditter inn i signalkjeden i bilen min! Men der er jeg ikke enda... For det frister når jeg ser alle godsakene jeg kunne kost meg med! Men hadde dette vært en app man lastet ned i bilen, og som ga den samme funksjonaliteten, så hadde jeg gjort det! Altså; bilen har jo både wifi og bluetooth, så "knob'ene" skulle man fått kontakt med uansett. Håper Tesla snart begynner med mulighet for utviklere å lage apper. Men ikke googlestyle, med en million crap og svindelapper, men et fåtall "Tesla-godkjente" apper for spesielt interesserte som synes de savner noe på default-skjermen, og som "vet hva de driver med"😇
-
Wall Connector ja, og 32A sikring. Jeg har bare tilgang til 16A kurser, så heldig du👍😶
-
Da må man nok ha en Tesla Wall Connector med 32A sikringskurs bak. Da vil bilen kunne trekke 16A fra ene fasen til sin ene lader... og så vil den kunne fylle lader nummer to og tre med 16A hver fra den andre fasen! Men pga faseforskyvningen får du ikke "full effekt" ut av gammeldags tre-fase på en Wall Connector. Tenk på det som at den tredje ledningen som må brukes til Nøytral, også "svinger" opp og ned i spenning! Delvis motsatt av de to andre ledningene. Det gjør nemlig ikke Nøytral ledningen på 400V tre-fase. Den står fast.
-
Det er her du treffer spikeren på hodet om de litt forvirrende tallene man ser på forskjellige strømnett og 1-3 faser lading på Tesla; Alt kommer av at Tesla (3&Y) sin ombordlader er 3 stk. 16A 230V ladere! Lader man fra 1-fase opp til 16A, så brukes bare ene laderen i bilen. Lader man fra 1-fase 16-32A, så fordeles det på 2 av laderne i bilen! Dette klarer de med litt relé-magi... Lader man fra 400V 3-fase, så brukes alle laderne i bilen. (Selv det heter 400V, så er det egentlig "3 ganger 230V". Ja det er 400 mellom fasene, men det brukes aldri i hus hvor man kun bruker mellom fase og Nøytral) Poenget er at ingen av de tre Tesla 3&Y laderne klarer mer enn 16A!! Så når man skal bruke IT 230V 3-fase, så står man der med tre ledninger, ikke fire! Og da får man ikke 3 ganger 230V, men 2 ganger! Siden én av fasene må brukes som Nøytral! Men det skulle jo gi 7,2 kW hvis det var "2 ganger 230V", hører jeg du si... Men så enkelt er det ikke: Siden dette er 3-fase, så vekselstrømmen i de tre 230V 16A ledningene faseforskøvet i forhold til hverandre, så resultatet blir ca. 6 kW. Det tok lang tid før jeg skjønte hvorfor jeg ikke fikk 2x3,6 kW, men bare 6... EDIT: Men på model S & X der noen av dem har doble ombordladere, så kan du doble tallene over!
-
Det er nok riktig ja. Men siden datamaskinen er på hele tiden uansett, så burde de kunne slå av og på en slik regulator ved behov... Men men, nå er det nå en gang slik at de har 12V batteri som trenger lading! og der har Tesla en løsning for lading selv når bilen parkert! De bruker en ledning som er i bruk til noe helt annet når bilen kjører, til å trickle-lade når den står i ro!
-
Det blir en annen sak ja! For det funket så vidt jeg vet kun på Tesla som han sier, og du får ikke 11 kW, men ca. 6 kW (testet med min egen Tesla) Dette fordi ene fasen brukes som Nøytral! Så man får bare lade fra to parallelle faser i stedet for tre! (400V 3-fase har egen Nøytral, altså fire ledninger)
-
Ja, ble litt flau når jeg kom til det innlegget☺️ Må lære meg å lese hele tråden ut før jeg svarer på noe lenger oppe🙄
-
På en elbil er jo et sånt utsagn meningsløst! På biler som er avhengig at motoren går og dynamoen snurrer, så er jo det logisk (selv om det blir kostbart å bruke bensin i en time bare for å lade batteriet! Billigere og bedre å koble til en 12V lader hjemme...) Men på en elbil som har strøm tilgjengelig i store mengder hele tiden, også når bilen står i ro, så er det jo en direkte designfeil at de klarer å la det gå tomt! Rent teknisk trenger ikke en elbil et 12V batteri i det hele tatt! Det hadde vært bedre med en ren regulert 12V forsyning direkte fra det store batteriet. Eneste situasjonen der 12V batteriet kommer til nytte er hvis HV batteriet går helt tomt. For hvis man har designet alt riktig skal jo aldri 12V batteriet tappes strøm av i det hele tatt; for alt som blir tappet skulle jo umiddelbart bli ladet tilbake. Så 12V batteriet i veldesignede elbiler er bare en buffer som aldri blir "brukt". Jeg er ikke sikker, men tipper at grunnen til at man fremdeles har 12V batteri i elbiler, og ikke bare en regulator, er noe forskrifter om at HV batteriet skal være frakoblet alt når parkert...
-
Dette er ikke noe man i utgangspunktet skal "velge" fra gang til gang; Har man 400V 3-fase i huset så velger man selvsagt det! Og så skrur man ned Amperen til det man ønsker i daglig lading. For da har du iallefall muligheten til 11 kW den dagen du er helt nødt!
-
Jeg også har muligheten til å pøse på med 11 kW, men det bruker jeg i praksis bare når det er kaldt ute og bilen skal varme batteriet om morgenen. Samt de ytterst få gangene jeg trenger å lade så mye som mulig før jeg må kjøre. Nesten all min lading i hverdagen foregår på laveste trinn når jeg setter fra meg bilen for dagen. Det er 5 Ampere, og siden det er trefase blir det 3,5kW. Ferdig blir den uansett før neste morgen. Det er bedre for batteriet, bedre for strømregningen, og har den fordelen at det er kortere tid siden ladingen ble avsluttet så det kanskje er varme igjen i batteriet når jeg skal avgårde. Lad aldri raskere enn du trenger😉
-
Tesla-Skam, reelt eller blåst ut av alle proporsjoner?
ozone svarte på Auto Asmodeus sitt emne i Politikk og samfunn
Denne personen driver bare trolling for å se hvor langt han kan dra det. Og jeg er veldig glad for at dette Tesla skam mølet ble skilt ut fra Tesla kafe tråden! Jeg er litt overrasket over hva noen mener, og ikke så lite sjokka over ordvalget til enkelte her.- 425 svar
-
- 5
-
-
-
Tesla-Skam, reelt eller blåst ut av alle proporsjoner?
ozone svarte på Auto Asmodeus sitt emne i Politikk og samfunn
Tankene dine har vi fått... så det holder😄- 425 svar
-
- 4
-
-
Tesla-Skam, reelt eller blåst ut av alle proporsjoner?
ozone svarte på Auto Asmodeus sitt emne i Politikk og samfunn
Det jeg siterte deg på var altså ikke et forsøk på å overføre dine meninger på meg? Ok, jeg får tro deg på det da, for husefredens skyld. Kos deg med boikotten din, så koser jeg meg i Teslaen min, og begge deler bør være like greit.- 425 svar
-
- 3
-
-
Tesla-Skam, reelt eller blåst ut av alle proporsjoner?
ozone svarte på Auto Asmodeus sitt emne i Politikk og samfunn
Jeg forstår det utmerket godt! Men godta at det finnes andre mennesker som ikke er like interessert som deg. Hva hadde du syntes hvis jeg maste hull i hodet på deg om å slutte å spise favorittsjokoladen din, fordi jeg ikke likte det en stor aksjeholder i det firmaet drev med? Boikott hvem du vil! Men å mase som en tiåring om at jeg skal gjøre det også, er bare teit.- 425 svar
-
- 4
-
-