-
Innlegg
5 191 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
1
ozone vant dagen sist 16. oktober 2016
ozone hadde mest likt innhold!
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
ozone sine prestasjoner
4,1k
Nettsamfunnsomdømme
4
Hjelpsomme svar
-
"Nykommeren skal dra Tesla sine selvkjørende egenskaper til et helt nytt nivå.Bilen har hverken ratt eller pedaler, og er tenkt som en selvkjørende taxi.Nå er det klart at nykommeren kommer på besøk til Norge allerede i desember."... Jeg lurer på hvordan den "kommer på besøk" nå da... Tviler på den kommer kjørende😊🤞 EDIT: Det er jo egentlig et PR-image de burde unngå for en hver pris: Å få video og bilder i pressen av "den revolusjonerende selvkjørende bilen" når den blir kjørt ut av en container med truck... Det hadde vært stilig hvis den kjørte ut av containeren selv, og de får lov å kjøre den rundt på lukket område også!
-
Jeg vet ikke hvem som har bevisbyrden her jeg; Den som først kom med påstanden om at Tesla-eiere knoter på skjermen, eller han som senere avviser det?
-
Selvfølgelig vil all oppmerksomhet et annet sted enn trafikken rundt bilen, være "dumt"... Men "trafikken" er tross alt 360 grader rundt bilen, og man bare se i én retning av gangen. Så det vil alltid være store dele av trafikkbildet man ikke ser på til en hver tid, uansett hvilke knapper man har. Og når man så tar blikket vekk fra trafikken; er det virkelig så mye verre om speedometeret er på en skjerm eller på dashbordet? Er det virkelig så mye verre om klimakontrollen er fordelt på 8 vri, slide, og trykknapper, eller er på en skjerm? Nå har faktisk myndighetene typegodkjent disse bilene og dermed all funksjonalitet i dem, og skjermen er fastmontert! Så når Trygg Trafikk nå kommer med trusler om paragraf 3 når førerne bruker bilens eneste kontrollmulighet slik alle bilførere har brukt dashbord, midtkonsoll, bilstereo, osv i hundre år, så er det både en sterkt overdrevet "fare", og uten hjemmel i loven, og uten noe reelt alternativ for de som har slike biler. EDIT: For det er jo ikke slik at med en gang man har en skjerm så sitter man å nistirrer på den, eller skriver ned en roman man plutselig kom på... Vi velger jo alle det rette tidspunktet ut i fra trafikkbildet å kaste et blikk på speedometeret, eller kjapt trykke temperaturen opp en grad, slik vi jo har gjort i alle år tidligere i alle bilene vi har hatt. Og det har jo gått bra! Fordi dette er også en del av hele pakka man må lære seg for å kjøre trygt.
-
Vi må bare innsé det: Det var ikke rett tidspunkt å "sette rekord" ved å prøve å få både den første kvinnelige president, og den første svarte kvinnelige president. USA er, selv om de alltid har vært i front på teknologi og moderne levesett, lengre bak Europa på likestilling og ikke minst synet på mørkhudede. Jeg fatter ikke at demokratene turte å kjøre Kamala Harris i front når de visste at de risikerte at Trump fikk fire nye år! Her burde de funnet en John F. Kennedy type hvit mann på 40 med fantastisk talegaver, som frontet kjernen av demokratiske verdier. ikke en kandidat som ville bli historisk på flere måter om hun ble valgt! For det var ikke rednecks'ene, som det er ekstremt mange av i USA, klar for dessverre. Samt at hun var veldig vag på egne planer med prsidentskapet; hun skulle ikke endre på noe Joe Biden drev med hun! Tabbe.
-
Frank Løke er som vanlig skråsikker i sin sak...🙄 https://www.dagbladet.no/kjendis/synes-det-er-urovekkende/82192431
-
Enig der! Biler har omtrent samme levetid samme hva de koster. Så velger man en dyr bil, så blir jo kostnaden med bilholdet pr. år høyere... Og jo tidligere man selger, jo mer "taper" man! Men kjører man bilen i 20 år(?) til den er oppbrukt, så har man jo både tapt alt, og samtidig ingenting! For man har jo bare betalt det det koster å kjøre bil hver dag i 20 år😉 Derfor synes jeg fokuset på "verditap" blir helt feil... like dumt som å snakke om verditapet på den tomme kartongen rødvin... I begge tilfeller betaler man med åpne øyne det man er villig til, og det det koster for å nyte en vare.
-
Nei, det du skrev om 300 tusen altså!
-
Hadde aldri trodd jeg kunne få så mye for min 2022 model som jeg fikk 1. des 2022, og som nå har gått 37 tusen! Altså Tesla selger jo den NY for 325' riktignok før "et par avgifter", men...
-
Noen som vet om Tesla tar innbytte? Vurderer å oppgradere min Model 3 Std RWD, til Long Range RWD! Muuuligens en Model Y Long Range RWD. Og hadde vært greit å slippe å gå via det mettede markedet på Finn...
-
Uten gløgg eller toddy da😉 100% rødvin var den beste "gløggen" jeg har smakt😄 Varm kun glasset ditt, ikke hele kartongen. For det er utrolig hvor fort den blir romtemperatur igjen når man bare varmer opp til 30-40 grader...
-
Dette er helt sikkert fy-fy i connoiseur kretser... MEN; jeg hadde en aha-opplevelse nå i helgen: Jeg hadde med noen kartonger rødvin i bilen til en sammenkomst på en hytte. Jeg liker ikke rødvin som er under romtemperatur, men det er normalt aldri et problem. Men disse kartongene hadde ligget i bilen hele dagen, og hadde kommet ned i nesten 5 grader. For meg er det fullstendig udrikkelig, og å vente var fullstendig utenkelig! Så hva gjør en ingeniør da? Jo finner en løsning, KJAPT! Så jeg gjorde det klart for alle at de måtte gjerne drikke kald rødvin, men jeg kom til å varme opp mitt glass i microen! Noen valgte å gjøre det samme, og noen drakk den kald, men for oss som varmet den opp ble det en helt ny opplevelse! Den forholdvis rimelige rødvinen ble bare bedre og bedre jo varmere den ble! Til slutt satt vi og drakk 40-50 grader varm rødvin, og kunne ikke skjønne hvorfor ingen har kommet på dette før! For det som var en kjedelig og litt sur rødvin i romtemperatur, og enda verre når den er kald, ble nemlig en smakseksplosjon over tretti grader! Prøv det, er mitt tips!😉
-
Der e Tesla flinke: i stedet for å "være på den sikre siden" og begrense lade-effekter mer enn nødvendig på forhånd, så har de heller temperatursensor haugevis av steder: Strømkontakten, flere inni laderne, og i ladekontakten. Merker laderen unormal temperaturøkning (litt blir det alltid), så minker den ladestrømmen med 25%. Fortsetter økningen, stopper den ladingen. Så lenge sensorene virker skal det ikke være mulig med en slik stikkontakt som vi så lenger oppe! Samme tilnærming har de i bilene: Ikke begrens noe før faktisk varmen faktisk blir et problem. Gjelder både batteri, motor og inverter, og sikkert andre komponenter.
-
Hva er definisjonen der egentlig? Har det med at laderen ikke er fast tilkoblet, men bruker støpsel og kontakt? Eller at den ikke er skrudd fast i en vegg? For elektrisk er jo alt i orden...
-
Så bra! All min lading er "nødlading"! UMC gen 1 er så anvendelig, liten og lett, og lader like kraftig som alle andre, for bilen min klarer ikke mer heller. Så lenge man bruker de medfølgende godkjente kontaktene og overgangene (Rød for 400V 16A 3-fase 11kW, og blå for 240V 32A 7,5kW, eller stikkontakten som er begrenset til 13A 3kW) så skal ikke varmgang kunne oppstå. Der er jo temperatursensorer i alle ender. Akkurat som i wallconnectoren. Så jeg har aldri skjønt begrepet "nødlading"... Bilen min merker ingen forskjell, og blir like full like fort av en UMC som av en vegglader👍😉
-
Det var jeg ikke klar over! Jeg vet at Wall Connectoren klarer å bruke den "gamle" typen 230V 3-fase uten Neutral ved å bruke ene fasen som Neutral! Mener du at Mobile Connector Gen 1 klarer det også? Og at jeg bare trenger å lage en overgang slik jeg beskrev over? Da er den enda bedre enn jeg trodde😀👌