Det er en myte. Elevene er ikke nødvendigvis dummere, men de har mye mindre kunnskap enn tidligere. Kravene som stilles til ungdommene på skolen idag er mye lavere enn tidligere.
Et av kjerneproblemene i dagens læreplan er ideen om at man ikke trenger å kunne noe for å diskutere det. Man fremstiller det som om ferdigheter som "kritisk tenkning" er uavhengig av kunnskap om det man skal tenke kritisk rundt. Ungdommene skal utforske, drøfte og diskutere men de skal aldri kunne noe. Kunnskap er noe man liksom skal google der og da når man trenger det. Kunnskapsnivået synker dramatisk i skolen, og det er aller mest tydelig i fag som matematikk, som i vedig stor grad bygger på tidligere kunnskaper. Når de ikke er der senker man bare nivået ytterligere slik man har gjort i mange år allerede.
I norsk skole blir elevene lært opp til at alle meninger er like gode, uansett om de er basert på kunnskap eller ei. De har heller ikke kunnskap til å avgjøre hva som er basert på fakta og hva som ikke er det. Det gjør dem til enkle offere i møte med radikale meninger på nett.