Gå til innhold
  
      
  
  
      
  

asshole

Medlemmer
  • Innlegg

    713
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

asshole sine prestasjoner

550

Nettsamfunnsomdømme

  1. Det er nå slik reglene er. Nettbutikker kan registrere seg i VOEC-registeret, de får da ett VOEC-nummer som alltid må være med i EDI-meldingen. Nettbutikk krever inn mva. på vegne av den norske staten som de betaler per kvartal. https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/avgifter/mva/utland/e-handel-voec/sending-av-pakker-i-voec-ordningen/ "Hvis du ikke oppgir VOEC-nummeret digitalt etter 1. januar 2024, kan kunden din bli belastet med merverdiavgift en gang til når varen passerer grensen. Da er du ansvarlig for å korrigere og refundere merverdiavgiften kunden betalte ved salget. Det er også ditt ansvar å dokumentere at merverdiavgiften er tilbakebetalt, og du kan da trekke fra beløpet du refunderer i neste kvartalsrapport. Du må også innhente dokumentasjon fra kunden på at de har betalt merverdiavgift en gang til da varen passerte grensen." Reglene er veeeeeldig enkle og greie så dette er 110% Ali's feil. Det eneste jeg savner fra posten er at man kunne fått sett om VOEC-nummer er med i EDI-meldingen i appen, samt en mulighet til å "blokkere" tollbehandling slik at pakken heller ville blitt sendt i retur. Kanskje hvis mange nok brukte denne funskjonen og mange nok pakker ble sendt i retur, at _kanskje_ Ali ville fått fingeren ut av r**a 🙂
  2. Ja, AliExpress betaler inn innkrevd mva til Norge. Betaling skjer sentralt i AliExpress (penger er viktig, det har dem kontroll på). Dessverre har dem ikke kontroll på forhåndsmeldingene. Ved "Choice" virker som som Ali sentralt sender forhåndsmeldingen og det blir alltid riktig (iaf. foreløpig). Ved annet enn "Choice" virker det som hver enkelt "vareleverandør" har ansvar for å forhåndsmelde selv, enten indirekte via nettsidene til Ali (tipper det er slik) eller direkte til posten (virker usannsynlig). Det er her Ali har feilet. Hvis det er indirekte forhåndsmelding via nettsidene til Ali, burde det vært umulig å ikke inkludere VOEC-nummer, Ali skulle automatisk lagt til dette. Ganske skuffet over Ali her egentlig, de har vært svært profesjonelle siden dag 1 i alle år, men her har dem virkelig skuffet stort. Jeg har "snakket" med mange i Ali for å prøvd å komme i kontakt med noen som kan fikse problemet (er vel sikkert bare en kodelinje som mangler ett sted), men det er umulig å komme i kontakt med noen som har peiling. For å ha sjans til å komme noen vei tror jeg at noen som er kinesisk og kan kinesiskt må _ringe_ dem, for dem "hører" ikke på fornuft. Men en liten mulighet for at de vil høre på noen som snakker samme språk.
  3. Det eneste som har betydning er om forhåndsmeldingen (elektronisk, EDI) inkluderer VOEC nummer i feltet for VOEC. Dette er ett ufravikelig krav. Vi kan ikke se denne infoen i posten-appen dessverre, feltet er privat. Men jeg fikk en skjermdump fra en postenansatt som viste meg. Synd men sant.
  4. Denne pakken var som "Choice"?
  5. Tror jeg husket feil...det ser ut som pakkene fra "Cyrus Lee" ikke var med Choice. Så da blir det kun Choice framover.
  6. Systemet _er_ laget. Det fungerer bra, med unntak av en/noen transportør(er) som ikke melder inn VOEC-nummer. Aliexpress kunne enkelt løst det ved å fortelle denne/disse transportør(er) hvordan dem har løst det for de transportører som allerede fungerer bra. Problemet er å komme i kontakt med noen i Aliexpress som kan fikse dette, de som sitter på support nekter på alt og nekter å sette i kontakt med noen som har peiling.
  7. Noen pakker sendes med "AliExpress Selection Standard" (antar dette er Beijing Yanwen Logistics) og andre med "Cainiao Super Economy Global". Det er sikkert flere enn disse to. Jeg har iaffal fått tollkrav for alle pakker send via "Cainiao Super Economy Global" og alle disse har samme avsender (selv om dem er kjøpt fra forskjellige selgere). Avsender på pakken: Cyrus Lee, 7-1, Gaolite Inteligent Energy Industrial Park, Lianguang Road, Bantian Street, Bantian, China, SHENZHEN, GUANGDONG Phone:8618316327361 Posten sier at den elektroniske meldingen om pakken må inneholde VOEC nummer, ellers må jeg betale mva og toll, og det er umulig å få denne refundert (uten å politianmelde). Jeg har spurt posten om kopi av en elektronisk meldig som bevis (jeg har bare postens ord på at VOEC nummer mangler). Edit: fikk en skjerdump fra posten (sendingsnr sladdet). Ikke akkurat ett bra bevis, men bedre enn ingenting.
×
×
  • Opprett ny...