Gå til innhold
  
      
  
  
      
  

trikola

Medlemmer
  • Innlegg

    4 370
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjønn
    Ikke oppgitt

Nylige profilbesøk

13 591 profilvisninger

trikola sine prestasjoner

4,5k

Nettsamfunnsomdømme

  1. trikola

    Tesla - kaféen

    Har ikke studerte dette i detalj (selv om jeg er i ferd/ivrig til å ta dette i bruk). Men det finnes jo en mulighet for 'personal use' (med noe begrenset båndbredde mellom bil og app). Jeg betaler premium connectivity for bruk av infrastrukturen
  2. Jeg har ikke mye håp: https://no.wikipedia.org/wiki/Allmenningens_tragedie
  3. trikola

    Tesla - kaféen

    Venstre ratthjul fungerer ikke? Har de skiftet hjul samtidig - er jo årstiden for sånt? Det finnes jo nå (allerede en stund) noe i den åpne service-menyen for TPMS
  4. Fallrørene fra høydebassenger er vel lett å skade? Men slike finnes kanskje bare ved veldig gamle kraftverk
  5. trikola

    Elbil-tråden

    For å nevne kun de ting som det noen ganger er feil med: innsprøytningspumpe, eksosanlegg/egr, dyser, dynamo, startmotor
  6. trikola

    Elbil-tråden

    Har vert på verkstedet 10 ganger på snart 6 år og en gang kom verkstedet (mobile service) til meg. Dyreste (8xxx) var en utvendig speil den gangen garasjedøren plutselig var mye smalere enn jeg husket. 5-6 saker var kostnadsfrie - garanti, oppgradering - eller billig (kontroll av bremsevæske kr 200). Den eneste utgiften som jeg var sur på Tesla var noen 1000-lapper for sporstillingen fordi det hadde de nok glemt på fabrikken vil jeg tro. Siste før helgen var korrodert bremserør etter pkk. Selv om garantien var over betalte jeg ingenting (utover registrering av etterkontroll kr 340). Tror det enten var konstruksjonsfeil (uheldig materialvalg) eller produksjonsfeil (glemt en isolasjon). Svær jobb (sa de allerede hos NAF etter pkk) siden de måtte ta ned traversen - trengte hele fredagen. Da jeg kjøpte i mars 2019 var jeg klar over å være early adopter ('bleeding edge'). Ja, det er liksom greit når du kjøper en av de første bilene til det europeiske market fra en ny amerikansk produsent fordi du vil ha denne teknologien. Andre kan gjerne holde seg til legacy 4-banger... Du aner ikke hva jeg ila mitt liv har kjøpt som var nesten verdiløs noen måneder senere bl. a. hele inntekten fra 14 dagers sommerjobb gikk til en HP35 i 1973. Overimorgen skal jeg til Spania - kr 15xxx+ borte vekk en uke senere.
  7. Det var vel nettopp dette som ble gjort slik jeg husker: SMK var involvert overfor Sindre etter Ernas initiativ
  8. Paradeeksempel i så måte er Sverige: etter omtrent 208 år tok det bare ett år og nøytraliteten var historie.
  9. Har du allerede glemt skuespillet da siste Norges-Bank-direktør skulle utnevnes? Triks til å fremheve AP-Jens sin CV (man tok med rubbel og bit) og en lite skjult nedvurdering av den andre kandidaten (bare noen få CV-punkter ble tatt med). Til og med etter at protestene gjorde det nødvendig at gjenta seansen med sammenliknbare CV-er ble det bare marginalt bedre: CV-ene ble ikke vist 'samtidig' at man kunne få et sammenliknende inntrykk. Det var ARK på sitt beste.
  10. Ikke veldig. Det tok omtrent 360 år før Vatikanet aksepterte at jorda går rundt solen og ikke omvendt: https://en.wikipedia.org/wiki/Galileo_affair
  11. Vi er avhengig av avkastningen av tidligere oljeinntekter. Om brønnene går tomme i morgen så fortsetter oljefondet å kaste av. Bare veksten av fondskapitalen tar slutt. Får jeg minne om at EU slutter nord for Kirkenes og Lakselv?
  12. En mindre designfeil ville jeg kalle det - ikke reparasjonsvennlig 🤔
  13. trikola

    Elbil-tråden

    Enig. Men det er nå sånn at ingen er perfekt og så plasserer man noen knapper/hjul/hendeler på midtkonsollen f. eks. som medfører slik. Har vært nødlandinger av fly i Norge fordi noe ikke var (riktig) beskrevet i manualen. (Dette med feil i manualen fant jeg ikke på nettet nå; kom nok en del senere etter nødlandingen.) https://www.tu.no/artikler/elfly-ulykken-darlig-vedlikehold-kan-ha-bidratt-til-at-motoren-stoppet/508019
  14. Nytter ikke: https://taxation-customs.ec.europa.eu/carbon-border-adjustment-mechanism_en
  15. Da må styrene til disse foretakene (les: regjeringen eller andre folkevalgte) gripe inn. Dine eksempler er forøvrig heller ikke kritiske til selve strømhandelen, men til anvendelse av inntektene fra strømhandelen.
×
×
  • Opprett ny...