Utgangspunktet er at det å ta lydopptak er innenfor den alminnelige handlefrihet. Det er tillatt med mindre det er en regel som forbyr det. Det er altså styret som må kunne begrunne hvorfor det er forbudt. Det er ikke nok å bare si at det er det.
Det er ingen generell regel som forbyr det, og styret har ikke noe grunnlag for å kunne bestemme det selv.
Jo, man betaler også dobbelt så mye for internett, TV, og brannsystemet - med mindre vedtektene sier noe annet. Det er veldig vanlig at vedtektene gjør det i praktisk talt alle nyere sameier, men det er ikke lovens hovedregel.
Tilsnakk eller bortvisning.
Retten til å delta på GF/i styremøter er ikke ubegrenset. Jeg vil anta at grensen lagt opp til i Stortingets forretningsorden § 58 ("Hvis representanten ikke retter seg etter forretningsordenen, avgjør presidenten om vedkommende skal fratas ordet eller i særlig tilfeller vises bort fra forhandlingene for dagen.") i alle fall ikke er for streng, med tanke på at stortingsrepresentanter vel har det sterkeste og beste argumentet for å ha en møterett i organet de er en del av.
At bevegelser blir logget er problematisk i seg selv, fordi det er behandling av personopplysninger for ikke-private formål etter GDPR. Som et minimum må du informere, men du må også sjekke om du har et lovlig behandlingsgrunnlag.
Utgangspunktet er at styret kan fastsette nivået på felleskostnadene - det er ikke nødvendig at årsmøtet gjør dette. Årsmøtet kan gjøre det, men det er vanligvis best å overlate det til styret.
Men det er vanligvis ikke lovlig å utmåle felleskostnadene likt på hver enkelt enhet. Det krever vedtektsendring og samtykke fra de som blir belastet mer enn de ville ha blitt dersom beløpet hadde blitt utmålt etter eierbrøk.
Når du er sykemeldt er du ikke reell arbeidssøker, fordi du ikke er i stand til å arbeide. Hadde du vært i stand til å arbeide hadde du ikke vært sykemeldt.
Det er et alminnelig organisasjonsrettslig prinsipp at et organ (som et styre, eller for så vidt en generalforsamling) kan vedta regler for gjennomføringen av organets møter (kalles gjerne en (styre)instruks etter begrepet brukt i aksjeloven § 6-23). Slike regler kan blant annet gå ut på å forby lydopptak.
Styret kan forby lydopptak av et styremøte. Dette følger av styrets rett til å fastsette regler om hvordan styremøter skal foregå. Styret kan imidlertid ikke forby lydopptak av andre møter. Hvis det er et møte i et annet organ, for eksempel årsmøte eller generalforsamling, kan organet selv forby lydopptak.
Lydopptak for seg selv for å huske hva som ble sagt i et møte man deltar i som privatperson regnes som et personlig formål etter personopplysningslovgivningen.
Utgangspunktet etter lovendringene i arbeidsmiljøloven er at dette er et arbeidsforhold med mindre du kan dokumentere at han er selvstendig næringsdrivende (og nei, det at han har et ENK er ikke nok). Vedkommende har da en oppsigelsestid på én måned.