Gå til innhold
  
      
  
  
      
  

Capitan Fracassa

Medlemmer
  • Innlegg

    4 198
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

Capitan Fracassa vant dagen sist 31. desember 2024

Capitan Fracassa hadde mest likt innhold!

2 følgere

Nylige profilbesøk

15 580 profilvisninger

Capitan Fracassa sine prestasjoner

8,3k

Nettsamfunnsomdømme

  1. Hjertens enig. Ikke noe er så kjedelig som kart som hele tiden viser deg hvor du er og hvor du skal, når spillet egentlig er ment å skulle la deg oppdage verden på egenhånd. I Oblivion lagde jeg flere mods, bl.a. slik at du ikke hadde kompass, verdenskartet manglet markør av din posisjon/retning og åpnet seg sentrert slik du lukket det sist (ikke sentrert på deg), og når du oppdaget nye ruiner el. i verden, så ble ikke de lagt til på verdenskartet før du kom til et sted du kjente fra før. Dette gjorde at det faktisk var mulig å gå seg bort i skogene der, noe som gjorde opplevelsen av utforskning så mye bedre.
  2. Du må gjerne begrunne hvordan han er forsker og på hvilken måte han følger anerkjente vitenskapelige prinsipper, naturvitenskap eller andre.
  3. Du glemmer visst at dette er vitenskapsdelen av forumet, ikke religionsdelen hvor Erich von Däniken hører hjemme.
  4. Samme her, og kan legge til at jeg har lest bøker om Japans historie, for å lære sammenghengen. Men filmene du nevner (og flere andre av Kurosawa) er blant mine absolutte favoritter. 😃 Spill Ghost of Tsushima. Det er et fantastisk bra spill. Jeg har naturlig nok ikke spilt AC Shadows ennå, men har rundet AC Odessey helt, men rundet Ghost of Tsushima to ganger. Et mye bedre spill enn senere AC-spill etter min mening. Tja GoT er penere enn realistisk i lys og farge, så hvis det er et stort problem for deg, passer det kanskje ikke. Men det faktum at du er helt uten kompass men navigerer etter vinden er et enormt pluss for GoT. Et annet viktig moment, er at det har en egen Kurosawa-modus, hvor spillet har et svart-hvitt filter som gjør at det ser ut nettopp som Yojimbo el. Du kan jo prøve det hvis du synes fargene blir for urealistiske. Du er mye i naturen ja, men det finnes flere viktige landsbyer i spillet som du besøker igjen og igjen. Spill det 😃 Historien er mye mer engasjerende enn nyere AC-spill (jeg synes fortsatt AC 2 hadde den beste historien), kampsystemet er bedre enn i AC-spill, og innlevelsen er også bedre, i hvert fall for meg - og jeg liker AC-spill (ikke ubetinget, men regner med å kjøpe og spille AC Shadows).
  5. Kjøpsloven gjelder forsatt, selv om Forbrukerkjøpsloven ikke gjelder. Det er avtalefrihet i Kjøpsloven, men hvis ikke noe annet er avtalt, så gjelder den.
  6. Fordi verden ikke er laget med en overordnet plan, men liv har oppstått av seg selv og utviklet seg basert på evolusjon. Liv vil da helt naturlig finne mange former, bl.a. det å drepe annet liv for mat, eller å stjele andres ressurser. Fordi de moralske standardene til dels går direkte i mot det som gagner den enkelte (i hvert fall på kort sikt) , og dermed noen ganger medfører direkte ulempe å følge. Fordi alle samfunn består av mennesker.
  7. Det er nettopp det jeg gjør. Dette skrev du ikke i ditt opprinnelige svar til meg, nå begynner du å ro... Men hva venter du egentlig på? Verden endrer seg jo og ser annerledes ut fra dag til dag. Dessuten svarer du ikke i det hele tatt på saken, om det er en bra eller dårlig løsning å kritisere Bibelen for dens innhold. Siden du lurte så veldig på hva løsningen skulle være, hvorfor droppet du helt å diskutere saken når du fikk et saklig svar? Det tyder på at du var interessert i kverulering og ikke sak.
  8. Jeg tror ikke et øyeblikk at det er sant at du venter i spenning på det at religion har blitt kritisert i noen hundre år nå, det gir i det hele tatt ingen mening å vente i spenning på noe som har skjedd og skjer kontinuerlig. Og om det skulle være sant, så er det fortsatt en flåsete kommentar, siden du ikke sier noe om hva du venter i spenning på, eller begrunner det på noen måte - og du svarer ikke på innholdet i min post, som er at det er bra å kritisere innholdet i Bibelen. Jeg beskrev måten du svarte på, uten å si noe om deg som person. Hvis du synes det er sjikanering står du fritt til å begrunne det eller rapportere det.
  9. Nå er du tilbake til flåsete tullekomentarer igjen, i stedet for å svare som en voksen, saklig debattant.
  10. Du burde ikke anta hva @skaftetryne32 mener, men uansett er det en løsning som har vært brukt med stort hell (i deler av verden) fra opplysningstiden og framover.
  11. Jeg skal ikke svare andre, men for min del mener jeg løsningen er akkurat det som @skaftetryne32 holder på med: å kritisere Bibelen for all ondskapen som finnes i den og som inspirerer folk til ondskap. Jeg ønsker ikke å forby den, og synes det er meningsløst å skrive den om, men religionskritikk har vært med på å forbedre samfunnet vårt, og er fortsatt viktig. Bare for å være klar: Bibelen inneholder selvsagt også gode ting, og de er verdt å framheve, men å late som om det kun er gode ting, slik noen her gjør, fortjener kritikk.
  12. Helt enig. Med alle normale, logiske forutsetninger så er Annuitetslån det klart billigste. Med normale forutsetninger mener jeg: Lånesummen er gitt. Du har omtrent samme økonomi hele veien Poenget er å få gjort det så billig som mulig. At man har omtrent samme økonomi hele veien, er selvsagt forutsetningen som vil variere mest, og i begge retninger, men er et godt utgangspunkt for beregningene. I hvert fall, med disse forutsetningene, er et Annuitetslån med så høyt månedlig avdrag som du klarer, alltid det billigste, og mye billigere enn et tilsvarende Serielån.
  13. Johannes-evangeliet er bra for å lese hva Jesus-myten hadde vokst til i løpet av 70 år etter Jesu død, ikke for så mye annet. Hverken «Messias» eller «Kristus» betyr «Guds sønn» eller i det hele tatt noe guddommelig.
  14. Du skrev kun «Hva med Markus 13, 32?», og jeg svarte «ja, hva med den?». Jeg hoppet ikke over noe, men venter at du kommer med et argument før jeg svarer på det. Du har for øvrig droppet å følge opp flere av poengene jeg kom med, som feks. det om Jesaia 7.14, så kanskje huske på å ikke hoppe over poeng selv før du klager på andre? 😉 «Gud» var skrivefeil fra min side, jeg mente «Guds sønn», og poenget mitt er at han ikke kaller seg det. At han kaller seg Messias/Kristus er jo nettopp mitt poeng. Disse to betyr ikke på noen måte «Guds sønn», så det burde være selvsagt at disse ikke gjelder. At han selv sier han har makt til å tilgi synd, er da ikke på noen måte argument for at han mener han er guddommelig, bare at han anser at han har fått denne makten fra Gud. Apostlene får jo også denne makten senere, mener du at det betyr at apostlene også er guddommelige? Jeg bruker den om din noe spesielle forklaring på hvorfor Markus ikke syntes det var grunn til å nevne at Jesus selv sa eller mente han var guddommelig, ikke om deg. Vi kan alle komme med logiske tankefeil innimellom, og akkurat her mener jeg du gjorde det. Vi vet ikke engang hvem som skrev dette evangeliet, og at han var inspirert av Guds ånd er en trospåstand du ikke har bevis for og som jeg selvsagt er uenig i. Jeg mener det er ganske utenkelig at forfatteren av Markus-evangeliet var vel vitende om de andre evangeliene, som jo ble skrevet tiår senere. Men selv uten det, synes jeg det er ganske utenkelig at det han valgte å droppe å skrive noe om, var Jesu egne ord om sin egen guddommelighet, hvis han kjente til dette. Fordi mytene om Jesus grodde, først og fremst fra munn til munn, og at forskjellige forfattere som til dels har forskjellig syn på saken ønsket å skrive ned sin versjon hvor de legger vekt på sine teologiske poenger. Selv om Matteus og Lukas helt klart kopierte Markus, har de forskjellige teologiske poeng, og skrev derfor til dels om noe av det de kopierte fra Markus, samtidig som de la til andre ting de syntes var viktig. Hvorfor tenker du vi har disse tre?
  15. Ja, hva med den? Hele avsnittet (og da særlig vers 30-32) er veldig interessant, da det jo er Jesus som sier rett ut at armageddon er like rundt hjørnet, og skal skje i disiplenes levetid. Så alt du har er en post-hoc-rasjonalisering om hvorfor Markus-evangeliet ikke syntes det at Jesus kalte seg selv Guds sønn var viktig nok til å nevnes? Jeg tenker at det enkleste er det beste: Markus-evangeliet nevner det ikke, fordi Jesus ikke sa det.
×
×
  • Opprett ny...