Gå til innhold
  
      
  
  
      
  

Fish

Medlemmer
  • Innlegg

    963
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Nylige profilbesøk

15 770 profilvisninger

Fish sine prestasjoner

82

Nettsamfunnsomdømme

1

Hjelpsomme svar

  1. Oppdatering: Jeg skrev til nettbutikken at de ikke uten videre kan kansellere avtalen fordi de har tatt forbehold om feilprising i vilkårene. Viste til sak FTU-2017-327 og FTU-2011-688 i Forbrukerklageutvalget hvor utvalget har uttalt: Deretter argumenterte jeg for hvorfor jeg må anses å ha vært i god tro angående den oppgitte prisen. Nettbutikken har akseptert dette og gjennomfører handelen allikevel. Takk for hjelp
  2. Takk for svar, alle sammen. Nyttig med litt forskjellige svar Jeg har tatt kontakt med butikken i håp om å løse det. Løser det seg ikke kan det, som du sier The Avatar, være verdt noen kroner for å forsøke seg på mekling/Forbrukerklageutvalget.
  3. Hei! I går fikk jeg opp en annonse på Instagram fra interiørbutikken Länna om salg på hagemøbler. Passet perfekt siden jeg nettopp har kjøpt hus for første gang og derfor har behov for hagemøbler. Kom over dette settet som var priset til 13 699 kr, satt ned fra veiledende 38 593 kr. Settet koster imidlertid 32 806 kr dersom man kjøper det "separat" og ikke som et sett. Synes dette var et greit tilbud, og tenkte ikke over at dette kunne være feilprising siden de reklamerte for salg, og settet lå sammen med andre tilbudsvarer. Ikke aner jeg hva slikt vanligvis koster heller siden jeg aldri har hatt behov for hagemøbler tidligere. Fikk e-post nå nettopp om at de kan tilby 20% avslag eller pengene tilbake pga feilprising. Så søkte jeg litt opp, og ser at de ikke uten videre kan fraskrive seg ansvar for feilprising. Hvilke rettigheter har jeg? Har fått ordrebekreftelse fra Länna, kvittering fra Walley (betalingsleverandøren), og pengene er reservert på kortet mitt.
  4. Utbygger svarte aldri. Produsenten tok det på goodwill siden de fant produksjonsdato inni ovnen som viste at den var circa innenfor garantitiden (2 år).
  5. Takk. Fakturaen jeg får fra de har et fakturagebyr på 10 kr eks. mva. De betaler regnskapssystemet 9 kr eksl. mva per faktura. Er riktig fakturagebyr 9 eller 10 kr da? Så lurer jeg på om regnskapssystemet (PowerOffice) er regnet som en underleverandør? Jeg ser at Forbrukertilsynet sier følgende i "Veiledning om begrensning i lovlig størrelse på fakturagebyr og andre gebyrer":
  6. Leverandøren tilbyr kun faktura på e-post.
  7. Hei! Jeg har fått en elektronisk faktura på e-post med fakturagebyr på 12,5 kr (inkl. mva). Stusset litt over det, da jeg ikke har mottatt fakturagebyr på en digital faktura på mange år. Så, jeg spurte avsenderen om hvorfor, og de sier at systemet de bruker for regnskap (PowerOffice) tar 9 kr (eksl. mva) per faktura sendt på e-post. Hadde dette vært en engangsfaktura hadde jeg ikke brydd meg om det, men dette er noe som skal faktureres meg månedlig i overskuelig fremtid. Derfor lurer jeg på om de 9 kr er noe leverandøren kan pushe over på forbruker? Jeg har lest at det har kommet nye regler for fakturagebyr i ny finansavtalelov, men jeg blir ikke helt klok på om dette er "innafor". Noen som har en tanke?
  8. Det er vel vanskelig å ta det gjennom Forbrukerrådet, da vi ikke har kjøpt ovnen direkte fra utbygger? Vi har kjøpt en leilighet hvor hvitevarer fulgte med i prisen, og da er det vel strengt tatt Boligtvistnemnda eller forliksrådet som er eneste mulighet. Utbygger er ikke medlem av Boligtvistnemnda, så det utgår i dette tilfellet.
  9. Utbygger nekter stadig. Krysser fingrene for at Miele tar det på garantien...
  10. Leiligheten var ferdigstilt da vi kjøpte den, så det er godt mulig de ble satt inn for å gjøre den mer attraktiv under visning. Kvitteringer er vanskelig å oppdrive fra utbyggeren dessverre. De var ikke bestilt av oss, og medfulgte boligen da vi kjøpte den. Her er utsnitt fra e-postkorrespondanse i forkant av kjøp:
  11. Hei! Vi kjøpte en ny leilighet i starten av 2023. Hvitevarer fulgte med på kjøpet, men var ikke en del av standardleveransen i prosjektet. Det var vel noe de slengte med for å gjøre leiligheten mer attraktiv i markedet eller no. Nå har stekeovnen plutselig tatt kvelden, og vi ønsker å reklamere. Produsenten krever kvittering for å ta det på garanti/reklamasjon, og det har vi jo ikke. Utbygger sier hvitevarer ikke er omfattet av nybyggarantien. Finner lite om problemstillingen på nett, så jeg tenkte det var lurt å forhøre meg her: har jeg rett på noe her, eller må jeg bite i det sure eplet å kjøpe ny ovn selv?
  12. Ikke et krav om alkotest lenger, opphevet i 2020
  13. Når næringsdrivende regner ut hva som er deres faktiske kostnad ved utstedelse og sending av faktura, kan man bare ta inn kostnader som er knyttet til hver enkelt kundes valg av faktura som betalingsmåte. Det er ikke lov å inkludere kostnader til lønn, IT-systemer eller utstyr når en regner ut fakturagebyr. Kilde: https://www.forbrukertilsynet.no/varsler-forbud-og-hoye-ukesboter-dersom-selskapene-fortsetter-med-ulovlige-fakturagebyrer
×
×
  • Opprett ny...