
Minkowski
Medlemmer-
Innlegg
495 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
Minkowski sine prestasjoner
1k
Nettsamfunnsomdømme
-
Norge fungerer bra fremover mot svake motstandere, det har de gjort lenge. Men bakover er det fremdeles for dårlig. 2 baklengs mot Israel viser nøyaktig hva som har vært Norges problem hele tiden siden Solbakken tok over. Det blir ikke lettere å forsvare seg mot Italia, men det blir vanskeligere å skåre selv. Vi kan glede oss over at Norge ikke har snublet ennå, men Norge må mest sannsynlig vinne hjemme mot Italia for å kvalifisere seg direkte til VM og dagens kamp tilsier ikke at de er gode nok til det. Men siden Norge vant sin gruppe i nations league, er det veldig godt håp om å nå playoff og med litt flaks i trekningen der har de kanskje en liten mulighet. Men det sørgelige faktum er at Norge fortsatt bare er ranket som nummer 43 i verden med 24 europeiske lag foran seg på rankingen. Bare 16 europeiske lag skal til VM, så her må det store fremskritt til. Det er for tidlig å si at Norge har gjort store fremskritt, og selv om Solbakken har prøvd å hevde dette i 4 år, har det ikke vist seg i form av resultater på banen.
-
Du har fått denne oppfordringen mange ganger før, men foretrekker tydeligvis å forholde deg til din egen fantasi istedenfor å skaffe deg innsikt før du uttaler deg. Men alle andre kan trykke på denne linken og se den faktiske definisjonen på fusk i denne sammenhengen. Eller bare se noen sentrale utdrag her: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2024-06-19-1643/KAPITTEL_9#KAPITTEL_9 Det er ingen steder nevnt noe om i hvilken utstrekning fusket har gitt en tidsbesparelse, eller om jukset foregikk i det skjulte eller ikke. Det er ikke nevnt noen forbehold vedrørende om man oppnår noe vesentlig/av en viss betydning. Men de fleste forstår jo at det å oppnå en mastergrad må kunne sies å være noe vesentlig i denne konteksten. Og som et litt morsomt apropos: Kjerkol kopierte store mengder tekst, inkludert lange avsnitt, fra en masteroppgave som ble levert et par år før Kjerkol skrev sin oppgave. Denne masteroppgaven nevnte hun ikke noe sted i sin oppgave, verken der teksten ble limt inn, eller i litteraturlisten. Teksten ble heller ikke markert som sitat, den ble fremstilt som om hun hadde skrevet den selv. Dette kan man godt se på som å "bryte reglene i det skjulte" og det er til og med på det rene at dette jukset ble skjult for sensor da oppgaven ble vurdert første gang. Da denne saken kom for en dag, lot Kjerkol seg intervjue og påstod da at hun ikke hadde kopiert, bare brukt samme metode som andre. Dette er en ren løgn som også kan ses på som et "dårlig" forsøk på å skjule jukset ved å benekte at det har funnet sted. Jeg synes for øvrig at Kjerkol har sluppet ganske billig unna i media med denne løgnen. Jeg kan ikke huske at noen har konfrontert henne ordentlig med dette i det hele tatt.
- 929 svar
-
- 2
-
-
Absolutt ikke! Det er du som (feilaktig) vektlegger tidsbesparelsen. Jeg stiller bare spørsmål ved din påstand om at hun bare sparte noen minutter ved å jukse, noe jeg ikke kan se at du på noen måte har begrunnet.
- 929 svar
-
- 2
-
-
Jeg har aldri sagt at det er tilfeldig, stille bare spørsmål ved din konklusjon om at det er en kausal sammenheng, for denne har du ikke begrunnet. Du tror tydeligvis at du begrunner den ved å vise til en korrelasjon, altså at to ulike ting opptrer samtidig, men det er dessverre ikke noe argument for at det er en kausal sammenheng eller for den saks skyld hvilke vei kausaliteten virker dersom det er en kausal sammenheng. Jeg har allerede gitt deg noen eksempler for å illustrere dette, men det virker som du lot deg forvirre og trodde at jeg faktisk snakket om BNP. Poenget var bare å vise at argumentet ditt ikke holder. La meg bare gjøre det klart at dette er et nytt eksempel som illustrerer at selv om du finner en sammenheng og konkluderer med at den ikke er tilfeldig, så trenger det ikke å være en kausal sammenheng: Folk som bor på Slemdal eller lenger opp i Holmenkollåsen lever lenger enn folk som bor i Groruddalen. Det er ikke tilfeldig. Men det er ikke slik at bostedet direkte påvirker i særlig grad hvor gammel du blir. Men økonomi og utdanningsnivå viser seg ha betydelig innvirkning på hvor lenge man lever. Og folk som bor Slemdal har jevnt over bedre økonomi og høyere utdannelse enn folk som bor i Groruddalen. Man kan altså forklare sammenhengen og fastslå at den ikke er tilfeldig. Men det er fortsatt ikke noen betydelig kausal sammenheng mellom hvor man bor og hvor gammel man blir. Du kan flytte fra Slemdal til Grorud eller omvendt, uten at det er noe som i seg selv vil påvirke hvor gammel du blir.
- 972 svar
-
- 4
-
-
-
Du svarer ikke på det jeg spør om. Du må ikke henge deg opp i eksempelet jeg nevner som om det er BNP jeg ønsker å diskutere. Poenget er ikke om BNP er relevant eller ikke. Her må du tenke prinsipielt over hvordan du analyserer to parametere for å vinne eventuelle årsakssammenhenger. Poenget er at du ser på to parametere, finner en korrelasjon og antar kausalitet. Denne fremgangsmåten fungerer ikke og gir, som jeg har prøvd å vise deg, mange helt absurde utslag. At du ikke tror det er tilfeldig er ikke noe argument, det er ikke slik at det må være tilfeldig hvis det ikke er en kausal sammenheng. Jeg kunne like gjerne brukt skonummer og språk som eksempel, du vil finne en sammenheng der også. Men det er altså ikke slik at språket du snakker påvirker hvor store føtter du får, selv om du kan finne mønstere som ikke er tilfeldig.
- 972 svar
-
- 4
-
-
Du er veldig opptatt av å sammenligne kristendom med islam og påpeke hvor mye bedre det går med kristne land. Men dette sier ingen ting om hvorvidt kristendom bidrar positivt i større utstrekning enn islam, eller om kristendom bidrar negativt i mindre utstrekning i islam. Når det gjelder listen din over land, så kan du jo ta for deg en annen karakteristisk parameter ved kulturen i ulike land, nemlig språket. Jeg tror at vi alle kan enes om at hvilket språk man snakker ikke i seg selv burde ha noen særlig innvirkning på demokrati-indeksen, eller på BNP for den saks skyld. Men hvis du sorterer verdens land etter språk, så ser du likevel tilsvarende trender som dem du er så opptatt av for kristendom og islam. Blir man rikere av å snakke tysk enn av å snakke spansk? Ta en kikk på BNP per capita i de landene hvor flertallet har tysk som morsmål og der hvor flertallet har spansk som morsmål. Ser du ikke en påfallende sammenheng her? Man blir rik av å snakke tysk, ikke sant? Og for den saks skyld, man blir enda rikere av å snakke norsk! Ser du nå hvorfor argumentet ditt, hvor du ser på to ulike parametere og finner en sammenheng, kanskje ikke er så sterkt?
- 972 svar
-
- 4
-
-
Jeg har aldri sagt at det beviser verken årsakssammenheng eller noe annet. Men det du skriver i uthevet tekst er egentlig nok til å legge diskusjonen død: Det er like sannsynlig at… Det sier seg selv at man da ikke kan gjøre de endringene i læreplanen som du etterlyser. Det er ikke tilstrekkelig at noe er «like sannsynlig» for å kunne fremstille det som sannhet i skolen.
- 972 svar
-
- 2
-
-
Jeg minner igjen om at det er 8 år siden den norske kirke tillot homofile å gifte seg i kirken. Mange kristne er ennå motstandere av homofile ekteskap. Da blir helt håpløst å snakke om stabilitet og forankring og robusthet med tanke på endringer som kan komme, på den måten du gjør.
- 972 svar
-
- 4
-
-
-
Det har ingen relevans hva vår grunnlov sier, all den tid grunnloven ikke er noe som helst forsøk på å analysere årsakene til at samfunnet vårt har blitt som det har blitt. For øvrig har ikke Norge vært kristent i 2000 år og mye av det de fleste er enige om er positive innslag fra kristendommen har i realiteten sitt opphav annensteds fra, f.eks. julefeiringen. Det er direkte uredelig å si at jeg glemmer 2000 år med historie, jeg uttaler meg om hvordan samfunnet har utviklet seg de siste århundrene, som på alle måter er mye mer relevant for vårt samfunn i dag enn det som skjedde i middelalderen. Det er meningsløst å hevde at det gamle testamentet tok slutt da Jesus kom, når man fremdeles inkluderer det gamle testamentet i dagens bibel. Jesu såkalt endelige offer var altså at han var død i litt mer enn et døgn, så stod han opp igjen fra de døde og 39 dager etter fór han opp til himmelen. Jesus ble riktig nok torturert litt før han døde, men det er mange mennesker som har ofret langt mer enn dette og som har forblitt døde etter at livet tok slutt. Han lærte overhodet ingen av dem med inflytelse blant kristne at man skulle akseptere homofile ekteskap i kirken. Det lærte den norske kirke først i 2017. Nestekjærlighet var for øvrig "oppfunnet" lenge før Jesus var påtenkt. Du snakker om de siste 2000 årene, men mennesket har eksistert i størrelsesorden 100 000 år og nestekjærlighet, har stått sentralt gjennom menneskets utvikling. Dette var åpenbart ikke noe som ble introdusert av Jesus selv om han, i likhet med mange både før ham og etter ham påpekte viktigheten av det. "Uten noen form for argumentasjon," sier du? Jeg påpeker altså at religionen har mistet innflytelse samtidig med at samfunnet har utviklet seg i positiv retning argumenterer med dette for at det er grunn til å gå ut fra at kristendommen ikke har bidratt positivt. Dette er i all sin enkelhet et argument for at kristendommen har hatt en negativ effekt, men at denne effekten har blitt gradvis svekket over tid. Du kan godt si at jeg ikke har noe endelig bevis for min konklusjon, men når du sier "uten noen form for argumentasjon," overdriver du så mye at det grenser over til det løgnaktige. Denne påvirkningen har langt på vei vært negativ. Men effekten har blitt stadig svakere over tid og i vårt samfunn i Norge i dag har kristendommen nesten ingen påvirkning lenger og samfunnet fungerer bedre enn noen sinne, i hvert fall på mange viktige områder. Det kan man si om alle mennesker. Eller kan du dokumentere at kristne mennesker er en større ressurs enn andre mennesker? Har du dokumentasjon på at kristne mennesker har mer energi og er mer kreative eller at de ligger lenger fremme på ulike områder i samfunnet enn ikke-kristne?
- 972 svar
-
- 4
-
-
Jeg er fristet til å trekke følgende konklusjon med hensyn til trådens tema: Religion generelt har historisk sett påvirket samfunnet negativt på mange måter, blant annet gjennom undertrykking og unødvendig ressursbruk. Religion har gjennom de siste århundrene, i hvert fall i mange land, fått stadig mindre innflytelse på/i samfunnet. Kristendommen, i hvert fall vår lutherske kristendom i Norge, har ligget langt fremme med tanke på å begrense/fjerne disse negative elementene, mens f.eks. Islam i mange tilfeller ligger langt bak. Sånn sett kan man i det minste si at kristendommen ikke har hindret oss i å utvikle samfunnet vårt til det vi har i dag og at det kanskje kunne vært verre om vi hadde en annen religion, uten at det på noen måte er mulig å konstatere dette med sikkerhet. Uansett later det til at kristendommen i beste fall har hatt en svakere negativ effekt på samfunnet og ikke en sterkere positiv effekt. Religionen, selv i Norge, har hele tiden holdt igjen og bremset utviklingen snarere enn å være en pådriver og man har (foreløpig) ikke valgt å forkaste de mange og lange passasjene i bibelen som preges av diskriminerende, umoralsk og voldelig innhold. Selv ikke i den norske kirke har man gjort dette. Isteden baserer man seg i stadig større utstrekning på bortforklaringer og mildt sagt tvilsomme og bagatelliserende tolkninger av disse tekstene. Uten at jeg vet det, tror jeg ikke det skjer lenger i norske kirker nå til dags at man siterer eller baserer seg på de verste passasjene i bibelen under gudstjenester, så det beste ville nok vært å fjerne det fra bibelen, eller på annet vis eksplisitt erkjenne at man tar helt avstand fra det. Man står ikke fritt til å omdefinere betydningen av en gitt tekst bare fordi man har innsett at samfunnet ikke lenger aksepterer innholdet i teksten. Det blir som med blomsterspråket til Eirik Jensen. Han skrev til Cappelen: "Kontoret er tynt bemanna. Ferie over hele linja," hvorpå Cappelen så innførte et stort parti narkotika til Norge. Alle forstår hva denne meldingen betydde, men Eirik Jensen prøvde å påstå at det betydde noe helt annet og ikke hadde noe å gjøre med at Cappelen smuglet narkotika og ville vite om det var fare for å bli stoppet på grensen. Slik er det med tekstene i det gamle testamentet også. Når det står at man skal stene en pike hvis det ikke fremstår som at hun er jomfru når hun skal gifte seg, og man prøver å hevde at dette betyr noe annet enn det som faktisk står der, så er det verken troverdig eller etterrettelig. Vær ærlig og innrøm at dette er bestialsk, kvinnefiendtlig vrøvl som ikke hører hjemme i et skriftlig verk som står sentralt i den religionen du omfavner. Ikke prøv å lure folk til å tro at det betyr noe annet eller kan tolkes annerledes, det er i mange tilfeller ikke noe rom for tolkning. Den norske kirke har mye å skamme seg over. F.eks. er det bare 8 år siden man begynte å la homofile få gifte seg i kirken. Det er jo en stor skam, intet mindre. Hadde jeg vært kristen, ville jeg vært flau, både over dette og de uredelige tolkningene av bibeltekst som florerer. Jeg ville gått stille i dørene, snarer enn å prøve å få inn i læreplanen i den norske skolen hvordan kristendommen har påvirket samfunnet vårt, for det er ingen ting å skryte av.
- 972 svar
-
- 2
-
-
Her synes jeg du bommer. Nå vet jeg ikke om du uttaler deg i kontekst av Kjerkol-saken eller på generelt grunnlag, men i Kjerkol-saken er det i hvert fall uinteressant om det statistisk sett er mulig å skrive noe som er 100% originalt eller ikke, all den tid det er på det rene at Kjerkol har kopiert store mengder tekst fra tidligere masteroppgaver. I det generelle tilfellet er det nok riktig at det kan bli en del tesktlikhet som følge av antallet oppgaver som er skrevet om samme emne, og det faktum at det er begrenset hvor mange måter det går an å formulere seg på for å uttrykke én og samme ting. Dette gjelder i særlig grad når man gjør rede for teori og metode, som det nødvendigvis vil være mange andre som har gjort før dersom det er snakk om etablert teori og en anerkjent metode. Men nettopp derfor er det ikke noe problem at man finner en og annen setning i en masteroppgave som er identisk med en setning man finner andre steder. Kunstig intelligens brukes for å finne tekstlikhetene, det brukes ikke for å vurdere dem og ta beslutninger. Det er det informerte mennesker som gjør. Og de som tar beslutningene om hvorvidt studenter skal anklages for juks (og de som til syvende og sist dømmer dem) er selvsagt klar over denne problemstillingen og vil ikke ta affære med mindre tesktlikheten er av en slik karakter at man med sikkerhet kan fastslå at det faktisk er juks. Det er således fremdeles fritt frem å være inspirert av andre sine formuleringer som man henter fra hukommelsen når man skriver sin oppgave, i hvert fall for vanlige mennesker med normal hukommelse. Én ting er at man ikke greier å huske lange avsnitt ordrett og en annen ting er at hvis man mot formodning husker det ordrett, så må man innse at det å kopiere dette (via hukommelsen) er plagiat på lik linje med om man hadde brukt "hjelpemidler" for å huske teksten, f.eks. ved lagre den elektronisk. Det man skal gjøre og som jeg umulig kan forestille meg vil medføre noen form for problemer med hensyn til tekstlikhet/plagiat, er å formulere sin egen tekst basert på sin egen kunnskap og sine egne oppfatninger og vurderinger. Gjør man dette, har man sitt på det tørre og jeg ser overhodet ingen grunn til å bekymre seg for å bli tatt i juks om man følger denne fremgangsmåten. Kravet er veldig tydelig og meget enkelt å forholde seg til. Du skal skrive oppgaven selv og det innebærer at du må komme opp med dine egne formuleringer. Det er ikke noe krav om at disse formuleringene må være unike på alle måter, men det sier seg selv at hvis man følger kravet, så oppstår det ikke flere lange avsnitt som blir identiske med en masteroppgave som ble levert ved samme universitet et par i forveien. Det er dessuten full anledning til å sitere andre i tilfeller der det er naturlig å bruke andres formuleringer, da med korrekte kildehenvisninger og selvsagt ved å markere teksten som sitat, slik at det ikke fremstilles som egne formuleringer. Det har lenge vært slik at man genererer referanselisten automatisk, ikke nødvendigvis ved hjelp av KI, men ved å oppgi riktig input manuelt. At man kan bruke KI til å genere referanselisten har ingen ting å gjøre med det denne saken dreier seg om. Man må uansett være ærlig om hva det er man har hentet fra andre og hva det er man har produsert selv. Vi ser i dag mange eksempler på at f.eks. nyhetsartikler blir skrevet ved hjelp av KI og det er ingen ting i veien med dette. Men det opplyses da f.eks. om at journalisten har brukt KI og så lest igjenn og sjekket (ev. korrigert) resultatet før publisering. Det kan godt tenkes at det vil bli aksept for å jobbe på denne måten med masteroppgaver og vitenskapelige papirer også (om det ikke allerede er det) men det sier seg selv at man ikke skal være uærlig og late som om noe som er KI-generert, er egenformulert. Jeg er helt enig i at tekstgenereringen i seg selv ofte ikke er det essensielle og godt kan overlates til et eller annet verktøy. Men det forutsetter at man er ærlig og åpen om det og dessuten at man like fullt (i hvert fall når det gjelder masteroppgaver og tilsvarende arbeider som danner grunnlaget for tildelingen av en akademisk grad) viser at man møter de kravene som gjelder. I denne forbindelsen vil jeg si at jeg er enig med Abigor i at en masteroppgave ikke primært er å anse som forskning. Det er å anse som et eksempel på forskning hvor kandidaten skal vise/demonstrere i hvilken utstrekning h*n er i stand til å drive forskning/skrive en vitenskapelig rapport. Det hender at masteroppgaver siteres i forskning og at funnene faktisk har interesse i forskermiljøet, men det er mer som en tilfeldighet å betrakte.
- 929 svar
-
- 1
-
-
Kan du gjøre rede for hvordan du har kommet frem til at Kjerkol bare har spart noen minutters arbeid ved jukset sitt? Potensielt kan hun ha spart flere uker/måneder med arbeid ved å skrive av andre istedenfor å sette seg inn i stoffet godt nok til å kunne skrive det selv. Hvor lang tid tar det å skrive ned Maxwells ligninger? Kanskje et par minutter hvis man ikke kan dem utenat og litt kortere tid ellers. Det tar jo litt tid å få inn alle tegn og symboler på riktig måte, enten man skriver ligningene på integralform eller differensialform, men det tar i størrelsesorden noen få minutter og du kan altså bruke en stoppeklokke hvis du vil måle det mer nøyaktig. Hvor lang tid tar det å lære seg hva Maxwells ligninger innebærer, gjøre rede for teorien bak, sette seg inn i hvordan de kan utledes og sette seg i stand til å skrive en selvstendig tekst om emnet? Da kan du legge bort stoppeklokken og finne frem kalenderen. Avhengig av bakgrunnskunnskapen din, tar dette i beste fall måneder, kanskje år, selv for de mest oppegående studentene. Men hvis du kopierer noe som andre har skrevet, kan du finne frem stoppeklokken igjen, for det kan man gjøre på få minutter. Det er for øvrig en stor misforståelse at straffen for en forbrytelse er eller skal være proporsjonal med konsekvensene av forbrytelsen. Du kan f.eks. bli buret inne i mange år for å ha planlagt og prøvd å utføre et drap, selv om du i det avgjørende øyeblikket ikke lykkes med å drepe ditt tiltenkte offer og det således kan argumenteres med at din forbrytelse (drapsforsøk) ikke fikk noen konsekvenser i det hele tatt hvis det tiltenkte offere forblir uskadd. Hvis du begår ran og bare får med deg 1 kr, er det ikke slik at man vil si at beløpet er så lite at man kan se gjennom fingrene med det. Eller hvis du driver med innsidehandel uten å greie å tjene penger på det, er ikke det frikjennende. Så din innvending om at Kjerkol bare sparte noen få minutter på jukset er på alle måter feilslått.
- 929 svar
-
- 3
-
-
-
Her må jeg få lov å påpeke at denne saken ikke primært handler om å utelate kildehenvisninger. Det er noe en slurvete student kan glemme uten at det dreier seg om juks. Denne saken handler om at Kjerkol lot som hun hadde skrevet oppgaven selv, mens hun i virkeligheten hadde stjålet lange utdrag fra andre og utgitt det som sitt eget arbeid. Det er ikke veilederens oppgave å holde masterstudenten i hånda hele tiden mens oppgaven skrives og man kan således ikke forvente at veilederen er klar over at Kjerkol valgte å ikke skrive teksten selv, men heller kopiere lange utdrag fra andre. Nå forekom det riktig nok også tilfeller hvor Kjerkol i oppgaven sin faktisk hadde brukt sitater som hun markerte slik man skal markere sitater, men hvor kildehenvisningen ikke var oppgitt på korrekt måte. Men det er en bagatell i denne konteksten og Kjerkol ville fortsatt vært minister og ingen ville ha hørt om denne oppgaven dersom det dreide seg om en slik bagatell. Det som gjør denne saken alvorlig er plagiatet, men dette er ikke noe veilederen nødvendigvis har forutsetninger for å oppdage uten å gå langt utenfor sin tiltenkte oppgave. Da jeg skrev min master var det jeg selv som i stor grad avgjorde hvor mye veilederen var involvert og da han var involvert var det for å definere scope for oppgaven, primært innledningsvis, og senere for praktiske ting som å søke eksterne teknikere om assistanse for å gjøre kompliserte målinger. (Jeg skrev min masteroppgave innenfor eksperimentell fysikk hvor det bl.a. ble utført laserprofilometri av avstøpninger jeg hadde tatt av sprekkoverflater. Dette involverte blant annet å dekke overflaten med gull, såkalt spattering, og var ikke noe jeg som masterstudent utførte på egenhånd.) Jeg har hørt om veiledere som tilbyr seg å lese igjennom oppgaver og gi kommentarer, men jeg er skeptisk til denne praksisen med tanke på at en masteroppgave skal være et selvstendig arbeid. Min veileder så aldri på referanselisten før oppgaven ble levert, men han hadde anbefalt en del literatur jeg kunne basere meg på. Selve referanselisten i dokumentet som ble levert inn ble (naturlig nok) generert helt til slutt ved hjelp av et verktøy som sørget for at alle henvisninger ble riktige i den utstrekning jeg hadde gitt riktig input. Dette er nesten 20 år siden og i dag finnes det sikkert enda mer brukervennlige verktøy, men allerede da var det altså svært enkelt å lage en fullstendig og korrekt referanseliste, det er vel bare et spørsmål om man gidder, gitt at man ikke prøver å jukse.
- 929 svar
-
- 1
-
-
Du vil sikkert heller si det, men det er ikke noe godt argument i seg selv. En minst like plausibel forklaring er at befolkningen i denne delen av verden, etter hvert som man gjorde fremskritt både vitenskapelig, teknologisk og økonomisk, fikk en større drivkraft for å utvikle samfunnet i stedet for å kaste bort tiden på religiøst fjas. De endret på kristendommen ganske dramatisk og utviklingen har fortsatt i samme retning siden den gang, ved at det i stadig større utstrekning er andre ting enn religion som legger føringer for samfunnet. Og samtidig har samfunnet stort sett utviklet seg i det de fleste er enige om er riktig retning. Da nytter det ikke å likevel prøve å gi religionen æren for suksessen, i hvert fall ikke i undervisningssammenheng hvor pensum skal være kunnskapsbasert. Hva hver enkelt liker å tro er noe annet og det er helt greit så lenge man ikke prøver å tre denne troen nedover hodet på andre.
- 972 svar
-
- 2
-
-
Dette er jo et stor paradoks ved vår såkalte religionsfrihet. Gjett hvilken religion de kristnes foreldre tilhører, i så å si alle tilfeller. Riktig, det er kristendommen. Og hvilken religion tilhører foreldrene til muslimene? Ja, det er selvsagt Islam. Man har altså frihet til å indoktrinere sine egne barn, så konsekvensen av religionsfrihet blir i mange tilfeller en svært begrenset (religions)frihet. Jo sterkere foreldrene er i troen, desto større er tendensen til at de trer religionen ned over hodet på barna sine. Så skal jeg skynde meg å legge til at jeg ikke er imot religionsfrihet, jeg bare påpeker dette paradokset med at man strengt tatt ikke velger sin religion. Hadde Kjell Sande blitt født i Iran av iranske foreldre, ville han vært muslim (og hatt et annet navn). Det er bare helt unntaksvis at religiøse folk har valgt religionen sin selv. Det nærmeste man kommer religionsfrihet er en sekulær oppvekst hvor man i minst mulig grad eksponeres for religioner før man har fullført skolegang og utdanning og er rustet til å "tenke sjæl og mene".
- 972 svar
-
- 4
-
-