Gå til innhold
  
      
  
  
      
  

John-B

Medlemmer
  • Innlegg

    904
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

John-B sine prestasjoner

864

Nettsamfunnsomdømme

  1. Bremsene i Model 3 og alle andre elbiler er mekanisk lik som andre biler solgt de siste 20 år. Det er mekanismer som kan aktivere bremsen elektronisk, men denne elektronikken kan ikke hindre bremsen i å aktiveres manuelt. Dvs selv om bilen er helt skrudd av og tom for strøm, så vil bremsene kunne brukes, men det vil være mye tyngre, pga mangel på bremsekraftforsterker.
  2. Det er korrekt, men per i dag er det vel kun Cybertuck som finnes på markedet med bremsepedal som ikke er mekanisk tilkoblet. Så ja, i fremtiden vil jeg ikke være like påståelig at det er brukerfeil om ikke bremsen er brukt. Da er software en potensiell feil for bremser også.
  3. Klarer ikke å se hvordan det han sa der dokumenterer noe som helst. Han sa jo bare at dette tilfellet viste at bremsen var brukt over tid slik at den var brent opp. Det ble ikke nevnt noenting om hva tilstanden på bremsene var før hendelsen (sikkert umulig å fastslå), og hvorvidt det i det hele tatt ble brukt full bremseeffekt før varmgangen oppstod. Jobben til vedkommende er ganske så irrelevant, det faktum at han i en stressituasjon ikke har forstått at han bare kunne skrudd av bilen for å stanse den viser jo at at kunnskapen hans dessverre ikke hjalp i dette tilfellet. Og det er vel problemet her: I alle disse tilfellene skjer det noe du overhode ikke forventer, og du klarer derfor ikke å tenke rasjonelt. Om bilen har hatt bremser som har vært i forskriftsmessig stand, og likevel ikke har klart å stanse bilen, må det jo nødvendigvis eksistere en tilbakekalling på bremsesystemet på biltypen. Ingen biler med bremser så svake at de ikke klarer å stoppe motoren på full effekt ville vært lovlig å selge.
  4. Det er absolutt ingenting som tilsier at det er noen økning i tilfeller av dette. Det som har økt er konsekvensen. Tidligere har bilene gjerne stått i nøytral gir når det har skjedd, eller motoren har raskt dødd pga manglende clutch. På biler som faktisk har aksellert, har aksellerasjonen vært svært lav pga 1. gir, og også forholdsvis lavt moment. På en elbil er momentet ekstremt høyt, og aksellerasjonen umiddelbar, som jo fører til veldig mye større konsekvenser før fører klarer å stoppe bilen. Det skyldes som nevnt at bruker ikke har bremset skikkelig, eller at bremsene har vært utslitt. Vi snakker vel her om USA, hvor mange stater ikke en gang har inspeksjoner av biler. Det er helt spinnvilt hva folk kjører rundt med der. En bil med bremser i noe av nærheten av akseptabel teknisk stand, vil aldri ha noe som helst problemer med å stoppe motoren. Ut i fra hva jeg har lest, er bremsene på en gjennomsnittlig bil kraftig nok til å stoppe ca 10x så kraftig motorkraft som bilen produserer. Så selv med alvorlig svekkede bremser, vil det ikke være noe problem å stanse bilen med fullt gasspådrag.
  5. Trist å se at media har lykkes med å lure folk til å tro at biler kan "gå amokk". Det er ALLTID brukerfeil. ALLTID. Bruker har enten a) trykket feil pedal b) har ikke trykket inn bremsen korrekt (edit: evt. ikke forsikret seg om at bremsene er i forskriftsmessig stand) Det finnes ikke et eneste dokumentert tilfelle i moderne tid hvor en bil både har aksellerert av seg selv, og bremsene plutselig har sluttet å fungere, samtidig. Det går i praksis ikke an. Tenk over det: Hvor liten sannsynlighet er det for at bremsene plutselig en dag har sluttet helt å fungere? Hvor liten sannsynlighet det er for at bilen plutselig skulle aksellerere ved en feil? Ingen av delene kommer til å skje i hele livsløpet til 99.999% av bilene. Og så tenker du over hvor sannsynlig det er at disse to tingene skulle inntreffe på samme bil, på akkurat samme tidspunkt. Det skjer enkelt og greit ikke. Alle(?) masseproduserte biler har fortsatt mekaniske bremsepedaler. Så uavhengig av software, vil den fungere om den trykkes hardt inn. Selv om bilen er av og uten strøm. Med andre ord, selv om bilen skulle aksellerere av seg selv (som i seg selv finnes nesten ingen dokumenterte tilfeller av), så vil du alltid kunne stanse den om du trykker hardt på bremsepedalen. (Eneste unntaket er selvfølgelig om du ikke bremser skikkelig, som jo over tid vil føre til varmgang og redusert/ingen bremsing) Heldigvis har nyere biler gode loggfunksjoner som gjør at det er enkelt å avgjøre hva som har skjedd, slik som i dette tilfellet, og tilfellet med taxien som "gikk amokk" på Torgallmenningen (ja, det var brukerfeil). (Slike logger er for øvrig ekstremt vanskelig å forfalske, fordi endring av én paramter, vil føre til at alt både før og etter ikke stemmer overens lenger.)
  6. Om hensikten er å fjerne rust, er det helt unødvendig å bråbremse. Finn en landevei, kjør i 80 og brems ca 50% til du stopper (dvs en helt normal nedbremsing). Gjenta ca 5 ganger, men vent et minutt mellom hver gang for at bremsene skal kjøle seg ned.
  7. Blir for dumt å lage skandale ut av at MM har informert han om pågripelsen, når vi ikke vet noe om omstendighetene. Politiet ringte jo selv for å informere han, så det spilte jo ingen rolle at han visste om dette på forhånd. Hadde det vært kritisk at dette ble holdt hemmelig med tanke på bevissikring osv, ville politiet pågrepet han direkte, ikke ringt til han og fortalt at de skulle det... For alt vi vet har politiet ikke fått kontakt med han for å formidle planen om pågripelsen, og har i stedet kontaktet MM og spurt om hun kunne prøve å få tak i han for å formidle dette.
  8. Har opplevd flere ganger når jeg bytter dekk at et dekk har vært temmelig tomt for luft. Noen ganger har det holdt på luften når jeg fyllte det opp, og andre ganger har det vært hull, men så lite at jeg kunne fylle det opp og kjøre til dekksjappen for å lappe. Uansett, selv et dekk som er nesten helt fullt tar gjerne 5 minutter med støy å fylle til riktig trykk med 12V, mens en kompressor bruker 10 sekunder.
  9. Vil på det sterkeste anbefale å heller kjøpe en skikkelig kompressor enn disse ekstremt trege 12V dingsene til å fylle luft. Koster ikke veldig mye mer, og kan brukes til mer enn bare å fylle luft: https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/trykkluft/kompressorer/barbare-kompressorer/kompressor-013514/ Jeg har Xiaomi 12V og har den kun for nødsbruk. Tar jo nærmere 15 minutter å fylle opp et bildekk som er tomt.
  10. Har politiet noengang delt detaljer om kryptosporet? Adressen? Jeg har mine tvil om at politiet har, eller klarer å hyre inn den nødvendige kompetansen for å spore det. Om det ble offentliggjort, ville det nok vært interessant for mange eksperter der ute til å bidra til en løsning.
  11. Å kalle marsbase, og selveid selvkjørende taxi for "iterativ forbedring" er jo rimelig tullete, men hvis det er det du vil kalle det, så ja, om førstnevnte er klart om 20 år, og sistnevnte innen 10 år, ja da bør du være importert, med mindre du er verdens dølleste person.
  12. Cybercab var ganske skuffende sett med europeiske øyne. For en bil som utelukket er ment for korte transporter av 1-2 personer er den altfor stor, og har unødvendig lave seter. MG Comet ser selvfølgelig helt grusom ut, men det er jo noe dette dette som er den riktige fasongen for en slik type bil. Gjerne ende litt høyere og suicide doors for ekstrem enkel inn og utstigning.
  13. Ingenting av det der er bullshit. Det er lovnaden om at det er rett rundt hjørnet som er bullshit. Men om det blir 10-20 år forsinket. So what? Så lenge det skjer er jo det det viktigste, og akkurat der har jo Musk vist seg å levere gang på gang. Det er latterlig forsinket, men det kommer som regel til slutt. Hyperloop er vel det eneste som omtrent med sikkerhet ikke kommer til å skje, men her har han vel aldri lovet noe heller, han lanserte vel bare en "drøm" og forelo at det kunne være verd å se nærmere på det. Det eneste som er mer utrolig enn en base på mars, er at det finnes massevis av folk som hater at nye ideer presenteres, bare fordi de ikke skjer umiddelbart, eller helt 100% slik som opprinnelig planlagt.
  14. I de fleste tilfellene er det riktig, men ikke i de to tilfellene her, hvor avgiften, som er PÅBUDT, blir fakturert konkret basert på forbruk av flere personer.
  15. Skal vel kanskje nevnes at den også kan være aktuell for personer som ikke har mulighet for å lade hjemme, men som virkelig ønsker seg elbil.
×
×
  • Opprett ny...