
John-B
Medlemmer-
Innlegg
952 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
John-B sine prestasjoner
944
Nettsamfunnsomdømme
-
Et .eu domene koster 39 kr i året hos Domenshop. Dynamisk DNS er gratis hos Domenshop. Om ruteren støtter det kan det enkelt legges inn der, ellers er det bare å legge inn en linje med en URL i cron på Raspberryen (99% sikker på Home Assistant kjører Linux med Cron). Tar ca 5 minutter, er ingenting som skal installeres, bare en fil som må åpnes og få tilføyd en linje. Nå var jo din pris på fast ip uvanlig lav, så ikke like aktuelt for deg, men jeg ville jo uansett hatt et domene som er mye enklere å skrive enn IP.
-
Starlink kommer nok i liten grad til å konkurrere mot fiber, siden det er store begrensninger i kapasiteten. De kommer nok til å holde prisen høy, nettopp for å redusere antall brukere. 5G og senere 6G tenker jeg kommer til å gjøre fiber til enebolig lite konkurransedyktig. Folk er i dag ikke klar over at det faktisk er et reelt alternativ til en lavere pris. Jeg sier opp fiber neste måned og bytter til 4G til halve prisen.
-
Har begynt å se den norske versjonen av "Tollerne" og har en rekke spørsmål i den forbindelse: 1) Hvorfor smugler folk narkotika over grensen med bil!? Grensen mellom Norge og sverige er jo på over 1500 km, det må jo være en smal sak å putte narkotika i en sekk, og ta seg over til fots et ubevoktet sted på nattestid? Alkohol er jo litt vanskeligere pga volum/vekt, men narkotika er jo plass til millionverdier i en sekk. 2) Hvorfor kjører biler/lastebiler som har gjort seg flid med å hjemme narkotika inni vegger/konstruksjon av kjøretøyet, forbi grensen på svinesund hvor de har scanner, når de i stedet kunne kjørt på en annen grenseovergang hvor de tydeligvis ikke har scanner!? Noen av disse ville vært mer eller mindre umulig å finne uten bruk av scanner, så det er jo uforståelig at de kjører over det eneste stedet det er mulig å scanne kjøretøyet? 3) I programmet repeteres det flere ganger at "det lønner seg å være ærlig". Dette er vel ironisk nok en løgn? Jeg klarer ikke helt se hva en vinner på å være ærlig og hjelpe tollerne? Er det ulovlig å lyve for tollbetjenter? I så fall, er det vel bedre å bare ikke si noenting? En får vel ingen strafferabatt for å hjelpe tollerne å finne noe? 4) Hva skjer videre med pakker som sendes i posten med narkotika som blir stoppet i tollen? Blir mottakeren arrestert/straffet? I så fall, hvordan bevises det at det var mottaker av pakken som faktisk har bestilt? Jeg kan jo bestille med levering til naboen, og overvåke postkasse deres? Er det godt nok bevis i en straffesak at navnet står på en sending?
-
Solgte bolig for 600 000kr over takst på ti timer
John-B svarte på flamethower1234 sitt emne i Politikk og samfunn
Flipping genererer jo mange ekstra skattekroner en ikke ville fått ved vanlige salg. 2 dokumentavgifter i stedet for én + skatt på overskuddet om vi antar hun ikke bor i 2 år i boligen først. -
Hva mener dere Tesla hatere at må skje før det er stuerent å kjøpe seg tesla igjen? Elon Musk må jo ut som CEO, først og fremst fordi det er åpenbart at han ikke bidrar med noe som helst fornuftig lenger. Hvordan kan et selskap ha en sjef som ikke lenger bryr seg? Men aksjeposten hans er vel altfor stor til at det er realistisk at han verken vil selge seg helt ut, eller kan selge selge uten at det får alvorlige konsekvenser. Bør Tesla egentlig bare legge ned driften?
-
Burde ikke Erna Solberg gått av etter mannens skandale?
John-B svarte på ForTheImperium sitt emne i Politikk og samfunn
Nøyaktig hva er det du mener hun gjorde feil, som gjorde at hun havnet i denne situasjonen? Skulle hun brukt elektrosjokk på mannen når hun spurte han om han handlet aksjer for å være sikker på at hun fikk ut sannheten? Og hvorfor gjelder ikke det du skriver der for alle andre politikere som har ektefeller? For alt vi vet driver konen til Støre med storstilt aksjespekulasjon bak hans rygg. Er det i så fall Støre sin skyld at hun løy til han når han spurte om hun drev med det? Saken hadde vært mye mer alvorlig om det faktisk hadde vist seg at det var brukt innsideinformasjon til å handle. Selv etter særdeles grundig gjennomgang i media, og deretter av økokrim, er det ikke funnet et snev at bevis på det. Han handlet også helt åpent i disse aksjene i sitt eget navn. Han kunne enkelt skjult aksjehandelen om han gjorde åpenbart ulovlige handlinger. Det som er mest kritikkverdig her er at reglene har gjort det lov for nær familie å handle aksjer. Etter min mening burde ingen i nærmeste kretsen til politikere med børssensitiv info ha lov til å handle aksjer, uten at det må søkes om på forhånd ved hver kjøp og salg. Det løser jo ikke problemet (kan jo bare be en kompis utføre handlene), men gjør det i alle fall litt vanskeligere. -
Hva er det som er uklart her? Januar 2025 var en av tidenes beste måneder for Tesla i Norge (mest sannsynlig den nest beste januar noensinne). Om du må ha det inn med teskje, se tall under her. Snittet siden 2017 er altså 295. Denne banale statistikken viser altså at Tesla opplevde en vekst på 136% i Januar 2025 sammenlignet med snittet for siste 8 år. Uansett er dette fullstendig irrelevant, det beviser bare hvor idiotisk det er å bruke én måned for å vurdere hvorvidt en bil selger bra eller ikke. Det trengs minimum 1 helt kvartal for å kunne si noe om en trend. Vi vet jo at Tesla nesten aldri selger særlig med biler første måneden i nytt kvartal. Kan føye til her: 2017: 357 2018: 219 2019: 192
-
Snakk om å cherry-picke tall å sammenligne. Faktum er at januar 2025 er en av tidenes beste Januar-måneder for Tesla i Norge, selv om det er helt irrelevant. I januar 2025 har Tesla hatt en økning på over 600% sammenlignet med Januar 2023. Sammenlignet med Januar 2022 er økningen over 1400%. Foreslår at dere tar en titt på hva Tesla normalt selger i januar, i stedet for å sammenligne med det eneste året de faktisk har solgt biler i januar. Uansett er det ren idioti å trekke slutninger basert på én måned.
-
Jeg trekker tilbake dette. Sjekket nettopp VIN på en bil jeg mottok i desember 2022, og i følge VIN er den 2023. Så da tror jeg vi kan med sikkerhet si at tallet i VIN blir manuelt satt av produsent for å angi hvilken årsmodell den er solgt som. VIN sier altså ikke noe om produksjonsår. Tror OP sin bil med høy grad av sikkerhet er en 2017 modell.
-
Produksjonsår og årsmodell er to forskjellige ting. Så vidt meg bekjent sier VIN kun året den ble produsert, som ikke trenger å si noe om hvilken årsmodell den er solgt som. [Edit: FEIL. se kommentar under] Årsmodell er kun et markedsføringsbegrep produsentene har innført. En bil produsert i september 2024 blir gjerne markedsført som en en 2025 modell. Det er ingen faste regler på når en bil blir en bestemt årsmodell, men det er aldri mer enn et år forskjell mellom årsmodell og produksjonsdato. Det er nesten alltid mindre enn 6 måneder. En ting er i alle fall sikkert, en bil produsert i 2017 kan ikke være en 2019 modell, den kan i beste fall være 2018. For vegvesenet eksisterer ikke årsmodell begrepet, de bruker utelukkende dato for førstegangsregistrering.
- 14 svar
-
- 1
-
-
Dette er noe jeg har reagert på også. Det er helt hinsides at bruk av mobil mens bilen er stillestående, skal straffes likt som å kjøre på rødt lys, og til og med strengere enn å bryte forbudsskilt (feks bryte vikepliktsskilt eller å kjøre feil vei i enveiskjørt gate). Siste nevnte eksempler utgjør en direkte vesentlig fare for andre trafikanter, mens bruk av mobil stillestående utgjør en mild ulempe. Så skal vel noen påstå at det utgjør en fare å ikke følge med når trafikken begynner å beveger seg, men nei. I praksis er det ingen fare, kun i teorien klarer en å lage noen situasjoner hvor det er fare for noen annet enn maksimalt noen småskader på bil. Løsningen er enkel. Var bilen i bevegelse når mobilen ble brukt? 10 000 I bot. Var bilen stillestående? 3000 i bot. Er ikke dette mulig å anke videre til EU domstol? Det er vel noe som sier at det skal være et anstendig forhold mellom straffen i forhold til lovbruddet, noe det åpenbart ikke er når motoren på en bil er avskrudd mens mobilen brukes, og det likevel straffes som å kjøre på rødt lys. Edit: og så har vi jo også det fantastiske paradokset at bruk av fastmontert mobil eller infotainment skjerm er helt OK. Loven må skrives om, og gjelde alle forstyrrende handlinger, og den må skille på om bilen er i bevegelse eller stillestående.
-
For å få oppholdstillatelse i Norge bør det innføres en test hvor søkeren må signere på at deres søknad medfører at en kopi av religiøse bøker brennes. Så må de se på at Koranen, bibelen osv settes fyr på.
- 137 svar
-
- 3
-
-
Skulle kanskje presisert at med "påvirkningskraft" så var konteksten her uttalelsene hans, og hvordan de påvirket de som leste det direkte, dvs påvirket meningen til befolkningen. Den politiske påvirkningen han har nå er en annen sak, som vi bare kan spekulere i, men det er fortsatt Trump som har det øverste ansvaret, og jeg mener fortsatt at en derfor må boikotte alt fra USA om en skal være så opptatt av etikk og moral.
- 256 svar
-
- 1
-