Gå til innhold
  
      
  
  
      
  

Professor Balthazar

Medlemmer
  • Innlegg

    1 969
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

2 følgere

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Professor Balthazar sine prestasjoner

623

Nettsamfunnsomdømme

10

Hjelpsomme svar

  1. Det blir VELDIG overkill å starte et 3000 Watt bensinagregregat og la det stå å bråke 5 timer for å lade en mobiltelefon som trekker 3 Watt (men bruker 5 timer på å lade til 100%). En moderne TV trekker kanskje 30-100W. Slike små-trekk bør heller tappes fra et batteri. Skal du bruke sirkelsaga eller en kraftig støvsuger (eller lade batteriet), da starter du agregatet.
  2. Når du bestiller ny viftemotor så får du med en ny koblingsboks med kondensator. Du bare plugger ut den gamle og plugger inn den nye. Regulatoren på veggen er konstruert slik at viften skal gå selv om regulatoren står på null (boligventillasjon). Disse viftene varer gjerene rundt 20 år før dem må skiftes. Ta ut sikringen dersom du skal stoppe motoren helt mens du jobber. I en del hus (fra 90-tallet) så er denne regulatoren bygget inn i kjøkkenhetten over ovnen, fungerer helt likt.
  3. Sjekk ut Honda EU22i. Alternativet er å kjøpe et billig og bråkete Kinaagregat som du bare starter når store elverktøy skal brukes, samt kjører nomale forbruk fra en stor AGM-batteribank med inverter. Kina-agregatet eller et solpanel kan vedlikeholdslade batteribanken.
  4. På min nye elbil er det mansse pipelyder. Hver gang jeg setter meg inn og starter bilen så er det en knapp på skjermen hvor jeg kan slå av slik varsling. Finnes noen som klarer å utvikle en mekanisk dubbedings (kunstig finger) som aktiverer denne knappen hver gang jeg starter bilen?
  5. Må den være lydstille? Skal den flyttes eller installeres permanent?
  6. Hva er behovet ditt? Hvor mange Watt har du behov for? Hvor lene vil forbruket vare? Skal du ha fjernstart? Skal den driftes på bensi, diesel eller solenergi? Trenger du ren Sinus eller er det bare for vanlig forbrukerelektronikk? Må du ha 230V AC eller vil du ha 12V DC?
  7. Jeg kan lodde på en ny strømplugg og sørge for bedre strekkavlastning. Bare sving innom en dag. Hvor bor du forresten?
  8. Det tror jeg vil være lurt. Kom deg også ut av Tesla for dem stuper. Kan virke som hele samfunnet og demokratiet i USA går en mørk tid i møte.
  9. Huset mitt har et 63A 3x230V IT-nett og en bil som kun kan lade på en fase (med IT-nett). Installerte en 32A lader og kan velge 32, 20, 16, 15 ... i lade-appen som fulgte med bilen. Kjører normalt ca. 60km om dagen og forvarmer bilen 2-3 gang hver dag (om vinteren). Har funnet ut at for meg så passer det å lade med 16A for da fyller jeg opp tanken med ca 40% på en natt samtidig som jeg holder meg godt under grensen for neste effektledd i fra strømleverandøren. Å komme meg yned ytterligere ett effektledd (maks tre toppe à 5kW) gidder jeg ikke å strekke meg etter da det vil bli mye pes.
  10. Sjekk først størrelsen på hovedsikringene i sikringsskapet og sjekk om du har et 400V TN nett eller er 230V IT nett. Ta bilde.
  11. Har fått med meg at AfD i Tyskland både skal returnere innvndrene samtidig som dem støtter finansiering av Russlands krigsmaskin gjennom kjøp av Russisk olje. Ganske korttenkt, da et sterkere Russland bare vil føre til enda flere flyktninger fra Ukraina. Er Norges brune parti også for å støtte Russland?
  12. Jepp, la ikke merke til at dette var en gammel tråd med mange svar. Grattis med flott bil, jeg har samme 🙂
  13. Hehe, Volvo EX30 opp mot BMW i4 M50. Det vel egentlig bare rekkevidden som er sammenlignbar på de to bilene. Jeg er helt anti-Tesla og anti-Kina. Siste el-bil som imponerte med var en Ford Capri AWD i el-utførelse. Ikke like premium som i4 M50, men du får bra rekkevidde, oppreist sittestilling og god bakkeklaring.
×
×
  • Opprett ny...