Gå til innhold
  
      
  
  
      
  

Snowleopard

Medlemmer
  • Innlegg

    8 111
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

Snowleopard vant dagen sist 16. februar 2022

Snowleopard hadde mest likt innhold!

2 følgere

Om Snowleopard

  • Bursdag 04. juni 1970

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Nylige profilbesøk

15 924 profilvisninger

Snowleopard sine prestasjoner

9,8k

Nettsamfunnsomdømme

  1. Apple har vært flink til å oppgradere telefonene sine, selv eldre versjoner, om man ser bort fra noen "humper" (tvungen og skjult ytelsesreduksjon, som de etter mye om og men måtte innrømme og unnskylde) på veien. Selv har jeg ennå en LGV30 som kom ut i slutten av 2017, og som har fått siste oppgraderingen i slutten av 2019. Den måtte jeg "trikse" inn AA via "bakveier" for å få installert på telefonen. Nyere telefoner med neste Android-versjon (10) fikk den automatisk. Men det var uansett sein ankomst til Norge og Norden. Men AA funker fremdeles knall på den. Har selvsagt oppgradert til nyere telefon, og kjører nå Google Pixel 7 Pro som fikk oppdatering i forrige uke. Den er nå på v. 15. Bilen takler dog bare kablet tilkobling. Har kjøpt en mottaker som plugges i bilen, så kan den jobbe med trådløs AA mellom denne boksen og mobilen, men har egentlig aldri satt den opp. Den ligger fremdeles i eska, forseglet i plasten. Burde jo egentlig prøvd å selge den på finn, mens det ennnå er mulig å få de fleste pengene igjen for den! 😉😎
  2. Apple CarPlay er vel enda bare en konkurrent til Android Auto - AA, og må vel i likhet med denne ha SW i bilen som samsvarer med hva Carplay/AA for å kunne kommunisere. Androiud Automotive er langt mere. Og Apple utvikler vel Apple Carplay til å integreres minst like mye som Android Automotive. Altså vil stopp på utviklingen av av bilens SW etterhvert og påvirke om AA/Apple Carplay kan samhandle med bilen. På et punkt vil nok nye versjoner stoppe bakover-kompatibiliteten.
  3. ener jeg leste for noen år siden, at Android Automotive var garantert for 10 år, men vet ikke hvor jeg leste det. Muligens i forbindelse med da Polestar og/eller Volvo XC40 ble lansert med dette. Håper virkelig det stemmer, selv om jeg trodde de hadde sikret at HW var god nok til å følge med noen versjoner fremover, på samme måte som Android-telefoner også skal få minst 2 nye versjoner. Biler skal tross alt leve lengre enn mobiler, siden de er så kostbare investeringer for folk flest, så selv 10 år er noe knapt. Nyere Android skal vel leveres med lengre sikkerhet for å holde seg oppdatert, nå ofte 5 år frem i tid.
  4. Diskusjonen har vært for preget av teoretiske betraktninger, uten å ta hensyn til at vi ikke har en konstant friksjon. Så snart vann og snø/is kommer inn i bildet, så har vi en lang lavere grense for når grepet slipper, og det må veiene ta hensyn til. Ja, det har endog vært situasjoner der farten har vært så lav, og føret så glatt, at biler har sklidd mot grøfta i innersving på veier beregnet for de øvre fartsgrensene våre. Det hadde ikke vært mulig på en vei som ikke kurves for å ta hensyn til de kreftene som veier på bilene rundt og tildels over fartsgrensen veien er bygget for. Det er og en kjensgjerning at de fleste utforkjøringer skjer om vinteren, nettopp pga friksjonen er lavere enn på tørt sommerføre, og dessverre er det for mange som ikke er flink nok til å avpasse farten i forhold til føret. Selv om man kanskje ikke har kunne skylde på våre falske tiltro til 4x4, så er vel det en kjensgjerning at de tyngre bilene lettere skir ut nettopp fordi vekt er avgjørende når føret er som på en normal norsk vinterdag. Fart og vekt, og for stor tiltro til egne ferdigheter blandet med for lite hensyn til endrede kjøreforhold!
  5. Nå er det nå engang slik at man ikke bryter fysikkens lover, når man forsøker å kamuflere vekta. Tvert om, man bruker fysikkens lover gjennom tiltakene man gjør. Men klart, når det slipper, så slipper det okke som! Så man må jo ikke kjøre som om bilen plutselig er blitt en lettvekter, selv om man har fått litt mere å gå på.
  6. Campervan med innredning vil nok lett bikke mill. men håper jo at en personbilutgave kan fås nærmer 500K enn 700K. Er den fleksibel, slik ID. Buzz ikke ble, så kan man gjerne doble som personbil, varebil og campervan med endel av løsningene som er visst tidligere i tråden. Kommer helt garantert noe 3dje-parts-innredninger som er spesifikt tilpasset denne. Og det er nok mer hva jeg er ute etter. Edit: Men med tanke på KIA sin prissetting i Norge, frykter jeg den fort kommer nærmere 800K når den er nogenlunde greit utstyrt... Virker som importøren ikke priser etter å selge masse biler.
  7. Kia PV5 og EV9 i camper/offroad/adventure-kostyme på SEMA, for en teazer til de som vil ha elektriske alternativer:
  8. Det går jo. Men så var det prisen da Porsche in mission R veier 1500kg og har 670hk, tipper det er ganske gøy. Skulle tro at det gir en helt grei wltp med lett høyrefot. I mine øyne er det tåpelig å låse seg på vekt som et være eller ikke være for denne biltypen. Hva så om den veier 1500-1900 kg, når vekta kommer rett over bakken og har effekten og frasparket man får fra en elbil? Vil tro lavt tyngdepunkt veier greit opp for det meste av ekstravekta. Og resten kan kamufleres bort med elektronisk hjelp. Mission R er et veldig greit eksempel på at det burde gå greit.
  9. Synes nå faktisk både MX-5 og Renault Megane-cab'en er lekre og se på. Men kanskje er det fordi de er innbakt i en tradisjon med små, lette åpne biler. Synes helt klart at det hadde vært mega-interessant å fått elektriske versjoner, da slike biler for meg handler mer om å cruise rundt, gjerne så stille som mulig, men fremdeles kunne leke seg godt på svingete landeveier. De innbyr definitivt til å velge andre ruter enn å følge motorveien med resten av bølingen som er ute på veien. Så ser jeg jo og at for mange er det nettopp det å først vekke oppmerksomheten med motorlyden, og så forbløffe mer når det er den lekre åpne sportsbilen. Men det er ikke meg, selv om jeg selvsagt og hadde satt pris på at andre liker utseendet på bilen. Begge kan/kunne fåes med tak, men er ikke i nærheten like interessante med fast tak, selv om Mazdaen i større grad er interessant også med tak.Mazda'en er sånn sett mer en etterfølger av små engelske sportsbiler med åpent tak. Og helt klart mer vellykket etterfølger. Fiat har jo faktisk en egen versjon av MX-5'en. Fiat Abarth Spider, som faktisk er litt mer lekker enn originalen. Kom ikke å si at dette ikke er lekkert...! 😎 https://www.tv2.no/broom/dette-kan-bli-en-av-verdens-morsomste-biler/8097949/ BMW har sine Z'serie biler som følger samme tradisjonen og design-retningen i form av små og åpne cabrioleter. De har/hadde og en 3-serie cab, som vel nå faller inn under 4-serien. I tillegg har de jo 8-serien med sin/sine cab-utgaver.
  10. Highland AWD har som jeg skrev over, 0-100 på 6,1 s jamfør Tesla sine sider. 0-60 mph er ikke akkurat det samme som 0-100 km/t, så kan ikke ta de tallene direkte og sette likhetstegn ved. 0-60 mph er grovt regnet 0-96.56 km/t (helt nøyaktig 96.56064).
  11. OK, fikk bare opp Xdrive på et kjapt søk. Var sikkert ikke presist nok det da.
  12. En 330e er vel en Xdrive, altså 4WD, så blir vel litt urettferdig å sammenligne med en RWD egentlig. 0-100 er på 6,1 sekunder på RWD med det lille batteriet. Men de første 50 metrene rekker vel ingen av disse å dra opp i 100 km/t uansett. Men du beviser jo poenget med at du ikke kan forvente det samme av den om du ikke holder inne bremsen for å bygge opp momentet. Prøv det samme med bare å tråkke inn gassen. Da vil du merke forsinkelsen, selv om den er betydelig mindre i en hybrid vs en ren ice-bil.
  13. Nå ignorerer du jo fullstendig at han begrenset det til de 50 første metrene. Poenget er altså momentankraften, og hvor stor forsinkelse man har. Hva som skjer etterhvert var altså helt uinteressant for poenget han prøvde å få frem!
  14. Finnes ikke RJ45 på PC, så finnes det uansett adaptere som går i USB-C-kontakten. Er jo enklere å få tak i enn OBD2 til USB-C. Men endel av disse OBD2-adapterne har jo uansett støtte for BT, så da kan man gå trådløst!
  15. Dessverre aldri kjørt den selv, eller sett den live på nært hold. Så misunner deg den! Motoren var vel kjent for nydelig lyd, slik Jaguar gjerne hadde, men at den var langt mindre punch i enn hva man burde forvente av en V12'er. Det ville jo en elmotor rettet fort opp i, men man bør vel da og oppgradere bremser og hjuloppheng for å tåle de ekstra kreftene bedre! Synd det er bortimot umulig å få ombygd slik i Norge pga idiotiske regler for testing av el-drivlinja, til tross for at man kanskje henter alt fra en Tesla f.eks. som er godkjent. Det virkelige alternativet blir jo å kjøpe en veteran i Europa, få den ombygd for seg i et av lavkostlandene der nede. Og til slutt få den registrert og på skilter i "EU-land", og så importere den ferdig ombygd. Da får man den inn på regelen om at godkjente bygg fra EU kan importeres uten større om og men!
×
×
  • Opprett ny...