-
Innlegg
7 635 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
1
Snowleopard vant dagen sist 16. februar 2022
Snowleopard hadde mest likt innhold!
Om Snowleopard
- For øyeblikket Viser emne: Elbil-tråden
- Bursdag 04. juni 1970
Profile Information
-
Kjønn
Mann
Snowleopard sine prestasjoner
9,3k
Nettsamfunnsomdømme
-
Gammel sak allerede, mener jeg la ut denne enten her eller i Tesla-caféen! Og, ja! Det er et delvis kjent problem at det kan komme fukt inn i noen batterier av visse årsmodeller, pga av at pakningene kan morkne over tid, og derved går utette. Dersom man får tørket opp og skiftet den riktige pakningen, bør bilen og batteriet fungere lenge etter fiksen, så lenge det ikke direkte har gått i rust, men bare skapt spenning på avveie. Det er forøvrig ikke Tesla som aleine har satt seg for at man skal skifte hele den defekte delen, selv om det bare er en komponent inni som svikter. Det er faktisk et bransjeproblem, at timepris gjør at man heller skifter en hel, sammensatt del, fremfor å åpne opp og fikse defekten. Derfor er det mer vanlig at svenske verksteder forsøker faktisk reparasjon, siden timesprisene er lavere og yrkesstoltheten virker å være større, enn i Norge der kjedene og importør-verkstedene heller vil tjene penger på raske men dyre utskiftninger, fremfor billigere, men mer tidskrevende reparasjoner. Kan verkstedene "fikse" 5 biler raskt men dyrt for kunden, så er det bedre for bedriften/verkstedet enn å bruke 5 reparasjoners tid og verkstedtid+mannskap, for å gjøre det billigere for kunden. Det går mot profittjaget for kjeden, og velges bort. EDIT: Det var i Tesla-Caféen 9. desember:
-
Synes personlig at den gamle grillen så ille ut, og spesielt den opplyste krystall-grillen så ille ut, IMHO. Synes den nye grillen ser langt bedre ut. Men godt det finnes forskjellige synspunkter på dette, smak er som sagt individuelt! 😎
-
Siden du har ladeporten på høyre fremme, så burde du ikke ha problemer med å rekke frem, så lenge du stiller deg med nesa på bilen, der Tesla-eierne står med rumpa på samme ladeplass. Da blir jo disse ladeportene ca like langt fra laderen. Men til spørsmålet ditt, så er det ihvertfall ikke noe i appen.
-
Dette så bra ut. Nå har jeg riktignok sett at Uno-X Alfaset (Oslo) er nede i 2,- men det er nok pga nyåpnet stasjon! Men står nå ennå i appen til den prisen. Nå er prisen ned mot det jeg betaler hos Ionity med Passport, så lenge jeg kjører ikke-Tesla og ikke er abonnent på SuC, så kan fort bli at jeg benytter noen Tesla-ladere i jula! Godt funn!
-
Bare hinter om at nøyaktig den samme videoen ble delt 10 poster tidligere, altså litt tidligere i dag!
-
Det gleder meg å se denne, og hva Juniper ender opp med å bli! Lengre rekkevidde er alltids greit, enten man trenger det til motorveikjøring, vinterkjøring eller tilhengertrekking. Det som blir spennende å se i tillegg, er om 800V kommer, og om V2L/V2H/V2G kommer med her. Og generelt hva annet som blir faktiske nyheter. Er jo så mange rykter, men intet er sikkert før man faktisk får sett hva som leveres!
-
Men hvor ofte lader du, og hvor langt kjører du til daglig? Er jo mange som klarer seg med en lading i uka eller hver andre uke. Bare ut fra min erfaring fra Kona, som jeg gjerne kan ha stående i 2-3 uker mellom hver gang jeg tar meg en tur, men da gjerne på langtur når jeg først bruker den, så trenger jeg ikke balansere så ofte. Ville tippet at det neppe hadde gjort noen stor forskjell om det gikk 3 mnd mellom hver gang. Fordi jeg bor i borettslag der jeg kun har tilgang til fellesladere, så får jeg ikke la den stå over 100 % for å balansere. Må et sted der strømmen/ladingen ikke kuttes direkte. Var derfor en periode jeg ikke fikk gjort dette på nesten 2 år, så merket jo endel forskjell da. Men ikke slik at jeg føler at jeg bør stresse med det. Riktignok en litt annen kjemi, men denne skal også lades til 100 % innimellom, av akkurat samme årsak som disse LFP-batteriene. Så tenker det er litt hysteri å måtte lade til 100% så ofte. Det er nok bedre å heller lade til 60 eller 80 til vanlig, og gjerne ta en 100%-lading før en lengre tur eller rett i forkant av at du skal ut og kjøre så du kommer ned til 80 % SoC. Det rekker i lange baner, om du ikke må vite nøyaktig på watten hva du bruker når... 😉 Og, som det sies, la ikke bilen stå lenge med for mye eller for lite på batteriet, tenker det sliter mer enn manglende 100 %-ladinger, med stor margin.
-
Jukse-semsket som bl.a. Alcantara blir jo sett på som luksus, og du finner mye av det i de nyeste modellene fra både BMW, Audi, MB og andre, så det er vel selvsagt at og DS må ha mye av det i en slik bil. Ja, Tesla bruker jo en variant i nye TM3 og vel og i nye TMS/TMX som ikke bærer egennavnet Alcantara, og er jo noe de får mye skryt for. Er vel bare de virkelige luksusbilene som kan levere ekte semsket skinn, om kunden er villig til å betale (grovt mye) ekstra for dette. Der blir jo Alcantara "billigversjonen", men fremdeles greit nok i slike luksusbiler!
-
Ja, foreløpig er mennesker bedre til å analysere og konsekvens-tenke enn de fleste datamaskiner. Det er bare det at vi er så dårlig til å observere når det er mye data (synsinntrykk), og at vi ikke kan følge med i alle retninger samtidig. Bilen ser i utgangspunktet veldig mye mer enn oss, men da de ikke kan tenke selv, må de læres opp til å skille vesentlig fra uvesentlig, samt se når visse type objekter kommer i en fart og retning som tilsier at de kan bli en fare, eller det motsatte, beveger seg vekk eller har en hindring som gjør at de ikke kan komme ut i veibanen, og da likevel ikke er en fare på gang. Det er jo pga for lite trening og for dårlig programmering, et en hvit vegg, som kan være et skilt, en lastebil eller en refleksjon/optisk illusjon, at man ikke har trent disse maskinene godt nok til å skille. Ja, det skal sykt mye regnekraft for å analysere og plukke ut data som er viktig, og skille ut "søppel-info" fra datagrunnlaget. Derfor har jo bl.a. Tesla bygd en av verdens kraftigste datamaskiner (Tesla kaller den dojo etter ordet for treningssal fra kampsport), for å jobbe med dette. Så er det selvsagt et spørsmål om mye av de dataene Tesla har samlet sammen, om de holder god nok bildekvalitet. De nyeste bilene kommer nå med kameraer med langt høyere oppløsning (4K mener jeg å huske) mot bildene på 1K oppløsning som de vel har i gamle modeller. Mulig må mye av de gamle dataene rett og slett glemmes for endel av øvelsene/scenariene, og de må samle inn nye data av den høyere kvaliteten. Heldigvis for Tesla, så selger de såpass med biler med de nye og bedre kameraene, så de samler fort inn mengder av data som så vidt jeg vet, overgår hva de fleste andre produsentene har samlet inn over flere år.
-
Denne la jeg inn e post om på torsdag, men da med lenke til broom.no sin artikkel om bilen. Den er griselekker å se på. Bare synd de absolutt skal ha FWD istedet for RWD, men heldigvis kommer det en 4WD-versjon etterhvert!
-
Akkurat nå får man jo rentekampanje ved kjøp av ny Y, samt noen andre små "perks". Jeg har derfor litt vansker med å se at noen vil betale den prisen for en brukt Y, der de blir tredje eier, når man ikke får renterabatt på brukt Y. Tror du derfor er noe optimistisk med hva du kan få akkurat nå, da bare rentekampanjen i praksis spiser opp mesteparten av prisforskjellen. Og, siden de blir 3. eier av en såpass ny bil, så tenker jeg og at man lurer sterkt på om det er en "mandagsbil", og at noe må være gæernt, som du ikke informerer om. Nå forstår jeg deg som at dette ikke er tilfellet her, men rett og slett pga sterkt redusert behov. Men det vet jo ikke kjøperne, så jeg skjønner man da blir skeptisk. Hadde du vært første eier, ville dette tatt noe av skepsisen vekk fra kjøperne, for da kanskje tror man mer på det med endrede behov. Men er du villig til å ta et litt større tap for å kompensere for besparelsen rentekampanjen gir, og hvor mye tror du at du sparer på en av de andre bilene, med lite kortere tid igjen på garantien? Og ikke minst, med større sjanse for at det er ting som kommer straks garantien er i ferd med å løpe ut? Nå er det jo litt snakk om batteri-problemer på både Jaguaren og E-Tron, selv om jeg ikke kan si det berører de årsmodellene du sannsynligvis ser på. E-Tron lader raskt, så på langtur taper du vel ikke så mye tid på lading, bortsett fra at forbruket og rekkevidden tilsier noe mere lading enn med TMY'en. Jaguaren derimot, har vel stort sett like lang ladetid som min (45-55 min på 10-80 % SoC), men har kortere rekkevidde enn jeg har, så også der må du raskere til ladestasjon. Det er jo og et poeng å ta i betraktning, selv om du kanskje har gjort deg opp en formening om det. Samme med at du ikke får samme pris på ladingen hos Tesla, med mindre du legger til 115,- i månedsavgift (kanske mest aktuelt i ferietid?), og at med E-Tron vil du kanskje foretrekke Uno-X, eller Ionity og da Ionity Passport pga større effekt på laderne.
-
Denne var forresten lekker. Bare lurer på om den virkelig vil se slik ut når den lanseres... https://www.tv2.no/broom/salget-har-brabremset-na-trenger-de-en-suksess/17275422/
-
Artikkelen er bak betalingsmur, så får ikke lest den uansett. Men finnes andre som tar for seg temaet. Uansett, kan man ikke lade hjemme eller det er så dyrt som det er nå, så lønner det seg fort å ha en god avtale, f.eks. med Ionity eller Tesla, og lade til rabatterte priser. https://www.tv2.no/broom/sa-mye-vil-det-koste-a-lade-elbilen-i-dag/17272156/ De dyreste timene er det jo faktisk billigst å hurtiglade fremfor å lade på hytta uten strømstøtte, eller for bedrifter som ikke har strømstøtte eller fastprisavtale. Selv betaler jeg 65,- for å få ladeprisen til 3,80 per kWh, men man kan ta et dyrere abonnement og få den ned i 3,- per kWh. Selvsagt må man regne på andel hurtiglading for å se om det lønner seg å ta abonnement. Så må det sies at den dyreste timen, er ganske så mye dyrere enn selv timene før og etter, så det er ikke slik at den prisen gjelder hele døgnet. Velger man å lade på natt i stedet, så koster det betydelig mindre. Og for de fleste, så gjelder det at de får strømstøtte, så den oppblåste prisen gjelder kun en time man lett kan unngå, men uansett blir det langt billigere så lenge man lader der man har strøm med strømstøtte! Som de konkluderer i artikkelen jeg la lenke til, så viser det seg at det fremdeles er langt billigere å kjøre elbil enn dieselbil så lenge man lader med strømstøtte.
-
Denne kan vel gi noen pekepinner på hva som er deler av problemet: https://tocn.no/2019/06/fiks-ferdig-med-tesla-mobile-service/ Nå er denne artikkelen fra juni 2019, og det er vel kommet noen endringer som førte til lempninger på regelverket. Men har ikke oversikt over hva som ev. er endret, og hvor grensen går på hva de kan/har lov til å utføre via mobil-service. Mulig Tesla og har måtte økt kompetansen til mobile serviceteknikere, samt utnevne disse serviceteknikerne til verksmestere, for at de skal kunne være rullende verksteder med en kvalifisert verksmester!
-
Samme artikkelen mer eller mindre, men fra elbil.no: https://elbil.no/analytikerne-spar-sa-mye-vil-et-batteri-koste-om-5-ar/