Gå til innhold
  
      
  
  
      
  

Jens Kr. Kirkebø

Medlemmer
  • Innlegg

    3 395
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

Jens Kr. Kirkebø vant dagen sist 27. april 2020

Jens Kr. Kirkebø hadde mest likt innhold!

1 følger

Om Jens Kr. Kirkebø

  • Bursdag 25. mars 1972

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Jens Kr. Kirkebø sine prestasjoner

5,2k

Nettsamfunnsomdømme

  1. Strømstøtten dekker slik det er nå 90% av prisene over 73 øre eks. mva. Så en økning av strømprisen på 200 øre gir bare et resultat på 20 øre. Det er alt for lite til at jeg gidder å styre med å spare eller flytte forbruk i hvert fall. En løsning er å basere strømstøtten på dagssnitt istedenfor på enkelttimer. Hvis dagssnittet eks. mva. en dag er 150 øre får man da 69,3 øre i støtte per kWh den dagen. Om strømprisen i en enkelttime den dagen er 300 øre får man fortsatt bare 69,3 øre i støtte og sparer MYE på å få ned forbruket den timen. Er den 50 øre i en annen time går man i pluss (bortsett fra nettleien) den timen. Dermed også MYE å spare på å flytte forbruket til den timen, f.eks. med en smart vv-bereder. Tidligere var strømstøtten basert på månedssnitt og det var heller ikke bra. Da lønte det seg med kraftig overforbruk de dagene prisen var lav. Med dagssnitt lønner det seg ikke lengre da effektavgiften for høye enkelttimer vil langt overstige besparelsesmuligheten. Solcellemarkedet for privatboliger er for øvrig helt dødt nå. Leverandørene går konkurs en etter en. Varmepumper har alltid vært lønnsomme å installere, selv med en strømpris på 40-50 øre.
  2. Her er jeg enig med MDG, støtten bør legges om så det fortsatt koster å sløse og lønner seg å gjennomføre ENØK-tiltak.
  3. Heldigvis er det frivillig å bruke en strømleverandør uten gjennomfakturering. Så dette kan alle enkelt fikse selv.
  4. Det skjedde uansett temperatur siden regen var så lav på Leaf. 10-15kW er "ingenting", og mekaniske bremser måtte brukes nesten hele tiden.
  5. Akkurat slik var det på vår 2012-modell også. Håpløst system.
  6. Live trafikk får jeg da opp på navigasjonen i bilen. Trenger ikke å bruke mobilen til det.
  7. Om jeg rengjør kamera er det jo fordi jeg trenger det der og da. Trenger ikke ryggekameraet når jeg kjører på vei. Og ryggekameraet vil jeg gjerne ha i funksjon uansett når jeg skal rygge, så da blir det rengjort. Og dermed vil Vision fungere, mao. ingen bruk for USS. Men de kunne godt hatt litt varme på ryggekameraet, så det ikke la seg snø der i første omgang. Samme problem hadde jeg med radar på de eldre bilene. Sludd/våt snø frøs foran radaren mange ganger og TACC/AP sluttet å fungere. Dette har ennå ikke skjedd med Vision, stor forbedring. Hvorfor dere med USS ikke kan kombinere vet jeg ikke. Det ville vel kanskje krevd en del programmering? Som de ikke gidder å styre med siden de uansett har droppet USS?
  8. Greit nok det på dagtid men å ikke bruke den tiden man sover på å saktelade bilen er jo sløsing med tid. Jeg prøver alltid å få ladet på natten, deilig å starte neste dag med fullt batteri istedenfor en hurtigladesesjon.
  9. Nå er vinteren tilbake ja, og hele bakparten på min Y er dekket av føykesnø. Hadde den hatt USS så hadde de garantert ikke virket, det hadde blitt feilmelding. Kameraet virker heller ikke, men det tar 5 sekunder å fjerne snøen foran kameraet. Å fjerne all snø på bakfangeren er derimot en ganske mye større operasjon. Jeg har hatt 3 Teslaer med USS, og i snøsesongen har det vært rimelig mye feilmelding og lite funksjon. Vision var ikke perfekt når det kom heller, men har blitt veldig bra etter hvert. Og virker svært mye oftere enn USS gjorde. Mulig det er annerledes på vestlandet da, med varmere vær og stort sett våte veier. I tillegg kostet USS meg en del da en hjulbueplast ble ødelagt og revet av på min gamle X. I den satt sensoren, som forsvant. Kabler måtte skjøtes og ny sensor monteres. Ingen billig reparasjon det nei. Fjernet også folien på konas bil når den skulle selges, måtte av med hele bakfangeren og demontere alle sensorene for å få vekk folien der. Helvetes jobb. Så om jeg får velge tar jeg Vision over USS 10 av 10 ganger.
  10. Tydelig at det er veldig skjevt fordelt. Konas Model 3 fra 2019 var på verksted én gang på 5 år. Feil på varmetråder i bakrute (kjent barnesykdom).
  11. Det holder vel å bruke en 10m type 2 kabel, denne kan festes opp etter veggen, over bilen og ned på stolpen med en passe lang fritthengende ende. Plugges i en type 2 veggholder når den ikke brukes.
  12. Jepp. Dessuten, om vi tenker 5.gen fly, er F-35 en mye bedre match for Ukrainas behov.
  13. Så lenge det er mulig å overstyre. Vil ikke stå fast på hytta bare fordi låskassa på ene bakdøra har fryst og ikke indikerer lukket dør. For eksempel.
  14. Det tipper jeg det var. Tesla hadde tidligere problemer med softwaren som styrte lysene på Model 3 uten matrix. De nullstilte seg titt og ofte etter softwareoppgradering og ble da feiljuster slik at de blendet. Slet med det på konas '19 Model 3 og måtte justere de manuelt mange ganger. Det ble fikset etter hvert.
  15. Hvor finner tallet for Russland? Google påstår 2,021 for Russland, litt mindre enn Canada. Og det er billioner, ikke milliarder.
×
×
  • Opprett ny...