-
Innlegg
3 374 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Stoddart sine prestasjoner
1,3k
Nettsamfunnsomdømme
-
Ah. Så nøyaktig også ja, det ville jeg ikke klart å gjettet! Selv om jeg vet det var bygg der som var synlig i lang tid. De er forsåvidt synlig nå også, men bak en hel del mer "stæsj". For meg var nisjen de glemte på gridden. Eller "På feil ende av gridden" som var tittelen jeg arbeidet med. Måtte selvfølgelig blitt endret noe, men basically alle de som man tenker på som håpløse førere, men som kanskje egentlig ikke var det. Litt sånn som Luca Badoer, vant F3000 som rookie, men tok ikke ett eneste poeng i F1. Hvordan kom Giovanni Lavaggi seg til F1? (Man kan forøvrig bare ta rennafart og skjite i Wikipediaen til Lavaggi og protoytpe sportsvognen "han" lagde, da jeg er 99% sikker på at Lavaggi selv endret de ganske kraftig under Covid...) osv. Familien Solberg kan andre skrive om 😛 Man kan sikkert skrible sammen 2 bøker bare om hvordan Henning klarte å samle sammen penger, og bruke opp penger. Altså. Jeg skjønner at rally var tingen, men at han i en periode hvor han nesten ikke kjørte rally, takket nei til ett sete i VM i Rallycross fordi han ville fortsette å satse på rally er jo relativt symptomatisk.
-
Det kan man si ja. En stund før Drive to Survive og den F1-boosten så drev jeg faktisk med en bok-idè, men ble for smalt og nisje til at det ble noe av. Den "komplette" var jo hovedsakelig korte reportasjer frem til seint 70-tall, og det var vel ikke sesonger med fulle løpssender på engelsk før 80-tallet i den samlingen, men det hadde vært morsomt å hatt alikevel. Jeg har jo noen TB med eksterne disker som er tomme, som egentlig var beregnet på motorsport. Det særeste var vel 2010-2012 hvor jeg ikke bare på NASCAR Cup, xFinity og Truck, men også K&N East og West... Alle løpene. Studietiden ble brukt til å "studere" motorsport mer enn det jeg faktisk studerte. Har kun vært på ett enkelt F1-løp selv, Singapore 2017, da det var litt regn og usikkert. Spesielt nok fikk jeg melding av kommentator-Atle som lurte på om jeg kunne oppdatere med været i tiden før løpet så de hadde "live-vær" i studiosendingen dems. Jeg var ikke 500m unna banen for å si det sånn. Dette bildet er fra FP3, og jeg sto der å så på, null zoom på mobilen! Problemet med det, er at jeg jo aldri kommer til å få en lignende F1 opplevelse igjen... Forøvrig så må jeg innrømme at jeg satt pris på motorlyden, det var lyd som hørtes, men det var greit å kunne snakke høyt/rope til faren min for å oppdatere om ting som skjedde som han ikke fikk med seg på speakeranlegget! Jeg burde sikkert hatt en seriøs simrig jeg også, begynte med online simracing i 2003, og har arrangert div. ting siden 2011/2012... Men jeg har ett IKEA-bord, kombinert hjemmekontor, stol med hjul og ett gammel G27/29 kombo. Sååå, bildet ditt. Det er lenge før tiden jeg geeker meg på. Men rød bil og den nesten er Ferrarien som Phil Hill ble verdensmester i, også brukte de gjerne bilene mer enn ett år, så 60,61 eller 62. Av en eller annen grunn så gir byggene meg Belgia-vibes. Men om det er så stor forskjell på Belgia, Tyskland, Frankrike og Nederland på den tiden vet jeg jo ikke 😛 Men la oss si 1961 og Belgia fordi 61 er i midten av årene jeg kan tenke meg, og jeg bare får Belgia-vibes. EDIT: For å utbrodere litt, Phil Hill vant i 1961, og jeg vet han brukte den Ferrarien med den nesen. Det jeg ikke vet er hvor mange år Ferrari brukte den, men jeg går ut fra i hvertfall 2, fordi det var sånn det var på den tiden. Jeg aner ikke om det var 60 og 61 eller 61 og 62, med tanke på at han vant så ville jo 62 være en idè. Men går for 61.
-
Heh. Vel. Må geeke meg ut på noe. Rally fra midten av 90-tallet og fremover, samt Formel 1 fra sent 80-tall til i dag er det, det går i. Når jeg så har en jobb hvor jeg jobber mye i 9-10 måneder, men så har jeg ett par måneder totalt fri når i hovedsak "alle" andre jobber (Midten av Desember til midten-sen Februar), da blir det mye tid til å geeke videre. Sitter med en terabyte med gammel motorsport på en harddisk (glemte å laste den den "komplette" F1 samlingen som ble delt på Reddit for noen år siden -.-), tråler nettsider etter gamle scannede magasiner osv. Bare det å se gamle Motormagasinet eller Shell Motorsport og høre hvordan de så på ting på tiden er jo til hjelp. Seinest i dag brukte jeg halvannen time på å lese igjennom litt gamle regler i FIA sin historiske database (som jeg håper de fyller inn med mye mer), da jeg så noen snakke om Gruppe C i rally. Måtte gjennom Appendix J fra 1983-1992 😛 https://historicdb.fia.com/regulations/period-appendix-j Loeb hadde jo en... interessant Rally Norway i 2007, hvor han var i brøyta flere ganger. Uvanlig kost for en som jo ble tidenes første vinner av Rally Sweden som ikke kom fra Sverige eller Finland! Akkurat det må ha svidd litt for Petter, at Loeb tok den i 2004, før Solberg klarte det i 2005. Jepp. M-Sport har jo gjerne en god bil i det nye regler kommer. Hirvonen kunne blitt verdensmester med en topp 5 i Rally GB i 2011, første året med Fiesta, så falt de gradvis av. 2017, nye regler. Tänak vant sine første rallyer og Ogier ble verdensmester. Der Ogier klarte å gjenta det i 2018, så falt M-Sport fra merkestittel til en 3.plass, også gikk det bare nedover. 2022. Nye regler, Loeb vant det første rallyet i en M-Sport Ford, og første kvinnelige kartleser som vant ett rally siden Fabrizia Pons leste for asfaltspesialist Liatti i Subaru i 1997. Men man så jo det i 2023 at Tänak slet med farten til tider. Hadde Ford vært skikkelig inne kunne de jo utviklet bilen og hatt gode førere. Men klart. M-Sport lider jo også litt av at WRC etter 2017 i praksis har fjernet kundebiler i toppklassen. Det er så vidt jeg vet kun Jourdan Serderidis som faktisk har kjøpt en Rally1 bil, og i tillegg betaler han en del av det Munster betaler til M-Sport. Tilbake til Petter ja. Mr.Hollywood er jo ikke akkurat ett image av en rolig, sindig fyr som er "smart". Å falle ut av bilen og brekke armen under ett show osv. er vel heller ikke en genistrek. Men jeg må innrømme at jeg tar meg selv i å tenke sånn om Oliver, "joda, han er rask han, men han krasjer nok snart". Evig eies kun ett dårlig rykte osv.
-
Klart det er en forskjell på kjørestiler på asfalt og snø/grus. Men Loeb gikk vel nokså raskt fra å være en asfaltspesialist til å bli en veldig god all-rounder, og så kan man jo spørre seg om det var det at han var en asfalspesialist senere i karrieren, eller om det bare manglet asfaltspesialister. Det var jo liksom ingen Didier Auriol (14 av 20 seiere på asfalt), Francois Delecour (3 av 4 seiere på asfalt), Gilles Panizzi (alle seiere på asfalt), Piero Liatti (7 av 9 pallplasser på asfalt) osv. etter 2007. Den siste rene asfaltspesialisten i WRC var vel Stephane Sarrazin for Subaru i 2006 og 2007. Det med Solberg sine krasjer der, poengterer vel det jeg mener. For å dra frem eksempler på Solberg, og å nevne asfalt, så er det altså en krasj i 2012 og en krasj i 2004. Fyren har vel kjørt noe rett under 190 VM-runder i toppklassen. Han hadde vel kun en avkjøring i ett asfalt-rally i mellom de to du dro frem. Men det er klart, når man tidlig i karrieren har den avkjøringen i Finland. Litt før midten av karrieren har den avkjøringen i Tyskland, og avslutter nesten karrieren med å hoppe over vegen fra en drueinnsanking til en annen, så er det mulig det er lett å forbine han med krasjer. Forøvrig. Petter fikk ikke fyken av Ford etter 2012. Ford trakk seg ut av VM, og M-Sport måtte ha førere som tok med seg penger (Noen ting endrer seg ikke). Det var vel ett "gidder ikke dra med meg penger for å kjøre rally nå" fra han, ettersom rallycross jo var i gang med å forberede seg til VM-status i 2014. Det som derimot var en plan, ettersom man visste at Ford skulle ut, var, igjen i følge Solberg at han skulle kjøre for Citroën. Men de siste rallyene i 2012 gjorde at Citroën revurderte og trakk seg. Så hadde han ikke hatt den avslutningen han hadde i 2012 så kunne det blitt mer rally. Men, med unntak av starten hans i Subaru, og siste halvdelen av siste sesong, så var det ikke noe spesielle mengder krasjer for han.
- 38 svar
-
- 2
-
-
-
Henger det med "Solberg kjører ut" igjen fra starten av karrieren hans i WRC? For 2002 var hans andre fulle sesong i VM, da kjørte han av og brøt 1 gang. Det skjedde ett par ganger i 2003 (om man teller med steinen i Tyrkia). Tre ganger i 2004, ett par ganger i 2005, en enkelt gang i 2006 osv. Det er jo ikke akkurat ekstreme tall. Utenom å bli helt frelst som en person i norsk rally, så synes jeg teorien om Loeb og Nose-End-First er en god teori på suksessen. Det er jo forsåvidt veldig elementert, og noe alle prøver på, men det å kunne plassere nesa på bilen, der man vil at den skal være mot slutten av svingen, så tidlig og effektivt som mulig, og dermed kunne gå på gassen tidligere også. Som jeg skrev tilbake i 2017 ser jeg.
- 38 svar
-
- 1
-
-
Jepp. Loeb er ett unikum, på en annen måte enn andre rallyførere. (Får se hva Rovanperä finner på etterhvert). Men det er jo også interessant å tenke på at Loeb var bare litt yngre når han vant sitt første VM-rally i 2002 enn hva Petter var når han vant tittelen i 2003. Loeb var en relativt "gammel" rookie inn i WRC når man tenker på førere rundt midten av 2000-tallet. Han var jo også eldre når han tok sine første poeng i VM enn hva Colin McRae var når han vant tittelen. Sånn angående krasjer og avkjøringer, riktignok var Peugeoten i 2001 på linje med Ford i 1999 med tekniske problemer, men Grönholm har jo faktisk brutt en del mer rallyer enn Petter, selv om han kjørte en del færre rallyer.
-
Heh. Nå er det jo ett stykke i mellom "GOAT" og "medioker". Samtidig er det jo litt vanskelig å sammenligne eraer i rallyer, det er jo egentlig bare 2002 og frem til finanskrisen, pluss enkelte sesonger påfølgende tiår hvor det har vært 10+ fulltidsførere i rally. Det er jo heller ikke til å stikke under stol at Subaru/Prodrive mistet det litt etterhvert med Imprezaen. Når f.eks Manfred Stohl i en privat-driftet Peugeot 307 i det store og hele er bedre enn Petter i 2006, så er det ett tegn på hvor ute å kjøre Subaru var. 2002-sesongen var jo en fortsettelse på 2001 hvor det virket som at "ingen ville vinne VM", og Petter ble nummer 2 det året, noe som ikke kan sies å være dårlig. Han vant jo også flere rallyer i 2004 enn hva han gjorde i 2003. Det var jo dessverre tidvis litt McRae-takter over Solberg, sånn som i Portugal 2012, som nok ble litt mer utslagsgivende enn først antatt. Han gjorde en relativt liten feil, men som førte til at han brøt på dag 2, og startet dag 3 hele 7 minutter bak Mads Østberg som vant rallyet til slutt, men endte rallyet under 2 min bak. Her toucher man litt bortpå det jeg nevnte helt i starten. Jeg synes kanskje det Loeb gjorde med å vinne i Spania i 2018 og Monte Carlo 2022 er mer imponerende, og bekreftende enn flere av titlene han tok. 4 av titlene Loeb tok, tok han når det kun var 2 fabrikker i VM. Litt det samme med Ogier, VW hadde tydeligvis en bil som var relativt overlegen, men det han har gjort etter det, er vel mer ett styrketegn. Carlos Sainz var i toppen i haugevis av år, men begge titlene han vant, var år han kjørte flere rallyer enn de andre toppførerne. Han kunne ha skippet de 2 ekstra rallyene i 1990 og alikevel vunnet (sånn om man også ser bort fra litt annet mindset), men ikke i 1992. 1995, når McRae vant sin tittel så ble det jo til slutt kun to førere som kjørte full sesong, det var i praksis McRae v Sainz, hvor, i motsetning til 1990 og 1992 hvor det var Sainz som endte med å kjøre færre rallyer (denne gangen p.g.a skade, ikke p.g.a teamets planer). Mäkinen ble jo regnet som ekstremt god mot slutten av 90-tallet, men 1996 hadde jo faktisk kun 5 førere på fulltid, tre Subaruer, Sainz in en gammel Ford som ikke hadde vært konkuranssedyktig på en stund, og Mäkinen selv. Han ble jo også prioritert til det punktet hvor i flere rallyer var 2.bilen til Mitsubishi en Gr.N-bil, og 3.bilen var det i over halvparten av rallyene. I 1997 var det kun Mäkinen, Sainz og McRae som kjørte fulltid. Tre førere som var veldig gode, men fortsatt kun tre. Og sånn kan man fortsette. Sier ikke at Solberg er i nærheten av "GOAT", men det var jo mye spenstige valg tatt før i tiden når det kommer til prioriteringer. Som det aller første fører-VM i 1979. Waldegård og Mikkola kjørte for Mercedes i Kenya. Ford sendte til Europeiske rallyer (utenom Korsika som var eneste rene asfaltrallyet, og San Remo). Mikkola fikk dra til New Zealand, Waldegård til Canada. De hadde like mange rallyer, og Ford var ikke interessert i å sende to biler til Elfensbenskysten, så de hadde dermed bestemt at Waldegård ble tidenes første verdensmester. De ble da enige om å kontakte Mercedes, og fikk hver sin Mercedes til Elfenbenskysten. Mikkola vant rallyet, men Waldegård ble nummer 2, og ble tidenes første verdensmester. Hannu Mikkola ble verdensmester i 1983, det var første gang en fører kjørte alle rallyene i en sesong, når Audi sendte Mikkola, og kun han, til alle rallyer. I 1984 var det Stig Blomqvist som ble den 2. i historien til å kjøre full VM-sesong, og ble verdensmester. Det var siste gang frem til Toyota sendte Kankkunen og Auriol til alle rallyene i 1994 at en fører kjørte full sesong. I sånne situasjoner kunne lag sende førere til litt taktiske rallyer (litt som man ser i WRC2 i dag). Det er jo ikke tilfeldig at den eneste fabrikksføreren Lancia sendte til Argentina var Miki Biasion ett par sesonger på rad. Det er jo heller ikke til å komme bort fra at konstruktør-VM var viktigst for teamene i ekstremt mange år, spesielt tydelig i 1989 når Rally Sverige startet sesongen, men telte kun i fører-VM. Mitsubishi droppet det. Jolly Club droppet det, Toyota var Toyota Team Sweden, ikke TTE som jo driftet fabrikksbilene. Derav svenske førere og ikke Kankkunen eller Sainz. Samme med Lanciaene i Sverige det året, lokale svenske team. Det eneste faktisk fabrikksteamet som var på plass var Mazda. Å direkte sammenligne sånn år, med de årene det var mange fulltidsførere og mange fabrikksteam som var inne på fulltid er ganske vanskelig.
- 38 svar
-
- 1
-
-
Det som slår meg mest i denne saken, sånn med unntak av at mobbere tilsynelatende enten "Ikke var med på det" eller tenker at "andre var værre". (og "alltid 2 sider av en sak"...) Er den totale ansvarsfraskrivelsen som gjøres av rektor spesielt, men også andre som egentlig burde bli stillt til ansvar.
- 32 svar
-
- 4
-
-
Og ut av WHO. Skal vel fjerne en del reguleringer også. Også kjøre på med litt tariffer. Høres ut som oppskriften på billig og usunt?
-
Schumacher så for seg å gi seg rundt 2002 når han signerte sin 2.avtale med Ferrari, han skulle ikke drive på til han ble så "gammel" som f.eks Prost, Mansell etc. Alonso sa at McLaren kom til å bli hans siste team, med kanskje 1 kontraktsforlenging. Dette var første gang han var i McLaren, ikke andre gangen. Det er ikke uvanlig at sånt blir sagt, men det er få som gir seg tidlig likevel.
-
De av dere som dropper ut av dating....
Stoddart svarte på Martelè sitt emne i Kjærlighet, relasjoner og dating
"Men likevel". Jeez.- 41 svar
-
- 3
-
-
Liker at du "siterer" posten rett over din, men endrer på sitatet...
-
Jepp, men hans første var Monza 😜
-
Bildet du delte? Ja. Vet ikke helt hvor bildet kommer fra, da de i følge statsF1 nådde 100 seiere i Kanada 2023. Uansett, mitt poeng var at av de 5 lagene som har over 100 seiere i historien. Så er det kun en enkelt fører som har vært under fast kontrakt med minst 2 av de lagene, men som aldri har vunnet ett F1 løp. Noe som er ganske spesielt.
-
Og igjennom historien er det kun 1* fører som har kjørt for minst 2 av disse teamene på fulltid (altså ikke 1-2 løp som erstatter som f.eks Martin Brundle med 1 løp for Williams i 1988 og Alexander Wurz med 1 løp for McLaren i 2005), og som aldri har vunnet ett F1 løp i karrieren. Svenske Stefan Johansson. * Alex Albon kan fortsatt vinne ett løp i karrieren, hvis ikke, blir han nummer 2 på denne listen. EDIT: Arturo Merzario kjørte for Ferrari og Frank Williams Racing Cars, men dette ble til Wolf Racing, og Williams Grand Prix Engineering, som er dagens Williams har, statistisk sett, ingenting med Frank Williams Racing Cars å gjøre. Chris Amon kunne havnet på listen, men McLaren fikk aldri tak i en motor til Amon, som endte med å gå nesten en hel sesong som påmeldt til løp, uten å få kjørt for McLaren, og fikk kun kjørt sporadiske løp med andre biler.