Gå til innhold
  
      
  
  
      
  

nomore

Medlemmer
  • Innlegg

    16 171
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    6

nomore vant dagen sist 24. desember 2019

nomore hadde mest likt innhold!

Om nomore

  • Bursdag 3. januar

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Nylige profilbesøk

55 529 profilvisninger

nomore sine prestasjoner

10,8k

Nettsamfunnsomdømme

3

Hjelpsomme svar

  1. Tja. Jeg har vært igjennom et par oppkjøp oppigjennom årene. Min erfaring er at kultur enten bygges eller rives. Men det er uavhengig av oppkjøp. Noen er gode på det og andre er dårlige. Det kan være nok at en negativ person begynner for å ødelegge en kultur. Eller at en kulturbygget begynner. Og når to (eller flere) bedrifter skal bli til en så vil det medføre endringer på flere nivå. Det er uungåelig, selv om gammel og ny ledelse bedyrer noe annet. Min oppfattelse er at oppkjøp er tid for muligheter. Enten er det tid for å finne seg muligheter andre steder, eller tid for å utnytte muligheten til å vokse eller bytte beite internt. I tillegg erfarer jeg at de som setter seg på bakbena og surmuler over en beslutning som er tatt langt over hodet (og lønnsnivå) ofte er de som får de dårligste kortene i ny organisasjon. Jeg har ikke alltid vært enig i eller likt det som har skjedd, men det er sjeldent noe annet å gjøre med det enn å godta det og finne de beste mulighetene i den nye hverdagen eller finne seg et nytt sted.
  2. Du skal da ikke kopiere henne. Men dere er seriøst nødt til å kommunisere bedre og slutte å bruke gaver og snillhet for å få takknemlighet og goder tilbake. Når gaver blir brukt som et «maktmiddel» mister det all verdi og skaper konflikt. Samboeren min elsker gaver og bursdager. Men jeg sa tidlig i fra at jeg er dårlig på det og hun må godta hvordan jeg forholder meg til det, på lik linje med at jeg må forholde meg til at hun gjør mye ut av merkedager og gaver til meg. Jeg er ikke utakknemlig for å få en gave hver bursdag. Og farsdag. Og markeringsdag. Og høytid. Men jeg har vært tydelig på at jeg sliter meg å gjengjelde det og synes det er ubehagelig. Det respekteres. Men til gjengjeld kommuniserer vi. Jeg gir gave når jeg finner noe som passer eller det passer seg. For eks kan en fin blomsterbukett en fredag være noe hun og svigermor synes er ekstremt stas en gang ut av det blå. Ikke fordi det var stort og flott men fordi jeg der og da synes blomstene var veldig fine eller hadde helt spontant uten egennytte lyst til å gi noe til noen. Jeg kan godt bruke 3 år før jeg kommer på en ny fin bursdagsgave til henne men da vet hun og at jeg gjør det av kjærlighet og med tanke på henne - og treffer. Kontra pliktgaver som samler støv. Men jeg var tydelig på at dette er meg når vi møttes. Jeg har ikke endre meg men tilpasset meg. Og jeg har grenser. Noe det ikke høres ut som du har. Og et lite tips. Gavemottakere setter som regel mer pris på gaver når de forstår at du har lagt energi og kjærlighet i gaven. Det hjelper ikke å si at turen er kjempe kostbar når du samtidig sier at du brukte 10 sekund på gaven. Det hadde sannsynligvis blitt satt mer pris på noe til 5% av prisen men som du har tenkt flere uker/måneder/år på. Forrige gave jeg gav samboer kostet ikke mye penger, men historien bak tok lang tid. Symbolikken traff henne og den gaven er nå noe av det kjæreste hun eier. Tok ca 2 uker med arbeid rett før og totalt kanskje 3 uker med planlegging. Men de fem minuttene leveringen tok betydde alt. Forrige gave før det er 4 eller 5 år siden og kostet mye penger - men var perfekt for henne og er fortsatt i bruk i dag. Noe jeg kunne gjøre fordi bi kommuniserer.
  3. Hvorfor denne bitterheten? Jeg kan nevne ganske mye jeg synes er dritt med Android - men det betyr ikke at Google er dritt for alle av den grunn.
  4. Skal en regne på antall bilag er det ubegrenset inkludert hos Fiken.
  5. Vi gikk for holding + datter når vi først satte i gang. Som du har nevnt tidligere så er det "bare" snakk om rundt 10k ekstra. Og det er ofte mer arbeid å endre struktur / drift senere. Ikke umulig, men mye som skal tenkes på eller du må betale noen for å ordne det. Jeg har ingen sammenligningsgrunnlag med andre bankintegrasjoner med Fiken, men Folio gir meg en del ekstra i tillegg til Fiken. Jeg må ha pengene et sted, og med integrasjonen så slipper jeg å tenke på å legge regninger til betaling når jeg har kontert de i Fiken, og jeg slipper å huske på å bokføre bankoverføring om jeg gjør det manuelt. Alt dette ordner seg selv, og det synes jeg er vel verdt de ekstra kronene. Kortet som følger med hos Folio har egen konto, pluss driftskonto, sparekonto og skattetrekkonto. Overføring fra driftskonto til kortkonto skjer av seg selv når jeg passerer ett visst beløp på kortet. Samme med skattetrekkonto. Bruken av kort kommer som push varsel på telefonen og jeg legger bare inn bilaget i appen så er utgiften kontert. Og når jeg har betalt regninger eller utlegg/lønn så går jeg bare inn på Folio og godkjenner overføringene med BankID. Bankavstemming skjer og ved at forrige måned med kontotransaksjoner blir hentet automatisk inn i Fiken, sammenlignet med hva Fiken har registrert brukt. Veldig enkelt og jeg slipper å overføre filer senere når ting er glemt.
  6. Du må nesten bare sjekke prislisten til Fiken og Folio og se hva det blir med de modulene du trenger. Men en 3-4k i året må du nok regne med. Pr selskap. Pluss kostnaden for å sende inn skattemelding og årsregnskap. Jeg ser Bas21 ble nevnt tidligere. Nå har jeg ikke brukt dette så har ingen direkte erfaring, men å velge et lokalt installert program i 2024 anser jeg som rimelig bakstreversk. Med mindre en har en veldig spesifikk grunn til det. Og selv om 3-4k er en «kjip» kostnad oppi alle utgiftene man får i oppstarten så er det uansett rimelig lite sett i forhold til det man får rent praktisk med å kunne få tilgang til regnskapet og bilagene fra «hvor som helst» uten å være avhengig av en spesifikk pc som står på kontoret og backup av denne. Skal man ha ekstern hjelp i form av brukerstøtte eller regnskapsfører så må de altså koble seg på din maskin. Og det er heller ikke gratis. Men alle regnskapsprogrammer og banker er ikke like. Og selv om jeg anbefaler Fiken og Folio til ditt bruk er det ikke sånn at du kan gjøre alt inni der. Fiken støtter ikke automatisk innsending av omvendt mva for eks. Det gjør jeg manuelt. Folio er en veldig begrenset nettbank men gir akkurat den funksjonaliteten man må ha. Og som oppstartsbedrift er sannsynligheten liten for at du vil savne mye. Men du får erfaring og har bedre forutsetninger for å vurdere et annet system senere om behovene vokser ut av Fiken/Folio. Både Fiken og Folio er på ballen om du har spørsmål eller trenger hjelp. Det jeg er mest fornøyd med kombinasjonen er at jeg får varsel på telefonen når kortet er brukt til noe, og jeg kan kontere bilaget der og da så det havner rett i regnskapet. Sparer mye tid på dette da 70-80% av bilagene pr måned er på kortet. Andre tilbyr sikkert lignende funksjonalitet, men det har jeg ikke utforsket.
  7. Jeg bruker Fiken i to AS og et ENK, og bruker Folio integrasjon. Det er for min del superenkelt å føre regnskapet selv og mye går automatisk med Folio integrasjonen. Har ca 15 bilag i måneden. Både Fiken og Folio kan testes før du velger det. Og har du ikke opprettet ASet enda så tilbyr de og opprettelse av AS igjennom de, noe som gjør det superenkelt mtp aksjekapital osv. Gratis. Så slipper du å få bekreftelse utenom fra banken eller revisor for aksjekapital
  8. Jeg sliter litt med å få tak i hva som er problemet. Og ikke minst hvordan det påvirker deg eller hvorfor du skal gjøre noe med det.
  9. Jeg forstår ikke helt hva du vil frem til. Kunden her har jo rettigheter? Hvorfor skal kunden ta tilbake et defekt produkt dersom kunden er innenfor reklamasjonsfristen og feilen er en mangel kunden kan klage på?
  10. Ja, dette er heving av kjøp. Når kunden sender de produktet og de sender penger tilbake hever de kjøpet. Og det er ikke noe de ensidig kan bestemme.
  11. Det virker i det minste som om de innrømmer at det er feil og noe ansvar. Jeg hadde da svart at mellomløsningen ikke godtas. Feilen er gjort av håndverker de har leid inn for å gjøre jobben, og vedkommende har gjort en feil vedkommende burde ha visst om og unngått. Det er altså ikke ditt ansvar at vedkommende ikke hadde informasjon eller kunnskap om jobben som skulle gjøres, og skal derfor heller ikke belastes på noen måte for dette. Jeg vet ikke om det nødvendigvis bidrar positivt til saken men jeg hadde blitt litt småsur av et sånt forslag og hadde nok sagt at jeg er skuffet over forsøket deres på å legge kostnader for feil de er ansvarlige for, over på kunden. Og at jeg var skuffet over den form for kundebehandling og ikke kom til å bruke de igjen eller anbefale de på noe tidspunkt. Nå er jeg ikke noen snekker og kan ikke faget, men jeg ville forhørt meg med fagfolk på hvordan dette er tenkt å løses. Dersom det er laget et hull i ytterveggen som nå skal tettes, så handler det mer om bare plank. Det er vindsperre, fuktsperre og musenetting som alt skal tilbakeføres i original stand. Fagfolk har sikkert løsning på det, men det høres nesten ut til at de bare har tenkt å putte i isolasjon i hullet og dekke over med nye planker. Og det hadde jeg ikke godtatt.
  12. Om du tenker holding struktur så oppretter du holding først naturligvis. Be om Folio i starten uansett da de tar seg av bekreftelse av innbetalt aksjekapital til Brreg gratis for deg. Vent på kontonummer til å overføre aksjekapital til og så er det bare å vente på beskjed at ting er klart. Tar ca 3-4 uker. Når det er opprettet så registrerer du driftsselskapet med holdingselskapet som eier. Velg Folio igjen. Når du nå får beskjed om å betale inn aksjekapital så gjør du det fra holdingselskapet til driftsselskapet. Og 3-4 uker etterpå er alt klart og du får to fakturaer fra Brreg på etablering av to AS. I tillegg setter da Fiken og Folio opp kontoer og integrasjoner seg i mellom så du er klar til å starte når selskapet er på plass
  13. Idioter finnes over alt. Og selv om du gjerne har rett så kan allikevel den rette idioten allikevel ødelegge livet ditt. Er det AS er skaden begrenset til selskapet. Er det ENK så kan dette omfatte bil, bolig, hytte med mer.
  14. Jeg bruker Fiken og Folio, og jeg eller samboer gjør alt av regnskap og lønnskjøring selv. Holdingselskapet har svært lite aktivitet naturlig nok, så bokføring der er minimalt. Lønnskjøring i Fiken for driftsselskap er og veldig enkelt og A-melding kjøres samtidig. Velger du Folio så får du automatisk et bankkort med i prisen du betaler der (debet-kort). Fordelen med dette og Folio/Fiken er at det er svært enkelt å føre kjøp inn i regnskapet rett fra Folio appen. Du får push varsel når kortet er brukt, velger regnskapskontor/kategori i appen og tar bilde av kvitteringen. Så er jobben gjort. Godt mulig andre har tilsvarende gode løsninger, men jeg er godt fornøyd med denne kombinasjonen. Kjøp i Fiken om det er ENK eller AS er ikke så stor forskjell. Jeg tror faktisk ikke du vil merke forskjell. Betaler du med bedriftens bankkort er mye av jobben allerede gjort. Får du faktura er det likt som med ENK. Velger du å legge ut privat så huker du bare av for det når du registrerer kjøpet, dvs at eier har lagt ut. Når du da senere kjører lønn på deg selv så ligger utlegget klar til å overføres til deg samtidig. Fiken selv og Sjekk Regnskapet har laget mange videoer på YouTube om hvordan du gjør regnskapsting i Fiken. Anbefaler å se på de når du står fast, evnt bruke Fiken hjelxegruppen på FB eller gruppen for Regnskapshjelp for småbedrifter på FB.
  15. Den viktigste forskjellen for meg ligger i skillet mellom ansvar som person og som AS. Det inkluderer alle økonomiske krav. Og det førte til at jeg valgte AS selv (med holdingstruktur). Pr nå har jeg svært liten risiko. Men skulle noe gå galt eller helsa ryke i det så står jeg tryggere i det enn om jeg hadde gått for ENK. En annen ting som og var tungtveiende for min del var muligheten for å kunne selge deler av eller hele bedriften til andre dersom muligheten skulle by seg, og da ha et ryddig skille. Det er lite sannsynlig at jeg får flere ansatte (med unntak av samboer) men at noen vil kjøpe bedrift med kunder/rettigheter/inventar er ikke så usannsynlig frem i tid og jeg innbiller meg at det er lettere når det er samlet i et AS enn blandet med min person igjennom ENK.
×
×
  • Opprett ny...