Gå til innhold
  
      
  
  
      
  

dan83

Medlemmer
  • Innlegg

    2 179
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

1 følger

Nylige profilbesøk

10 909 profilvisninger

dan83 sine prestasjoner

108

Nettsamfunnsomdømme

  1. Til min forundring, så er min gamle eizo skjerm(ec2436w) skarpere en min 1 år gamle eizo coloredge cs2400s. Sist nevnte er en veldig dyr skjerm rettet mot foto redigering. Begge er 24 tommer og har samme oppløsning, så syntes det er merkelig at bilder fremstår litt skapere på min eldre eizo skjerm som koster kun 1/3 av hva cs2400s gjør. Forskjellen gjelder både i chrome(på min nettside) og bilde i fult oppløsning i windows bilde viser Forskjellen er mest synlig hvis man ser på bilde veldig nært. Kan det rett og slett være "dårligere" panel i den nye dyre eizo skjermen? Begge skjermene bruker IPS panel.
  2. Har en diesel med 6 trinns manuell girkasse og virker som den trives best rundt 1600-2000 omdreininger. Bilen vill alltid at jeg skal gire opp når jeg kommer opp i 2000 omdreininger. Røde feltet starter ved 5000 omdreininger, så litt nysgjerrig på hvor høyt turtall jeg må oppi for å slite på motoren? Hender jeg kjører bilen oppi nærmere 3000 før jeg girer opp og også kjører jevnt på 2500 i lengere strekker, så lenge motoren er sikkerlig varm. Vill dette derimot sliter på motoren over tid, siden det trives aller best på i underkant av 2000? Antar at omdreininger på 3000+ i veldig korte intervaller(feks når jeg skal gir opp) gir minimalt med slitasje på motoren?
  3. ja, leste om det i sta, at man har 5 år på ting som er ment å vare en stund(feks en laptop) . Men noen som vet hva som kan være årsaken til denne feilen? Noe mulighet for at det er software relatert?
  4. Hatt laptopen i 2 år, men i dag skjedde det to ganger at halve skjermen gikk delvis mørk når jeg hadde laptopen koblet til en ekstern skjerm(via USB-C som lader laptopen svakt)og når jeg brukte laptopen uten strømtilkobling. Det forsvant med engang jeg koblet ut den ekstern skjermen. Det forsvinner også når jeg restarter laptopen, men kom tilbake igjen etter litt tid hvis jeg ikke har koblet til strøm. Kan dette bety at led lysene i skjermen begynner å svikte eller hva annet kan være feil hel? Mulig det er software relatert?(håper på det) Laptopen har vært koblet til strøm nå siden og problemet har enda ikke kommet tilbake, heldigvis. Dell mente også at jeg bare hadde 1 års garanti og hvis de må komme å fikse noe, så må jeg betale for det! Dette kan jo ikke stemme, har vel noe mer rettigheter her? Dette er tross alt en laptop til over 25 000kr
  5. Hei, i fjor sommer ba jeg dem sjekke om det var nødvendig å bytte frostvæske på bilen og har kjørt ca 25 000km etter den tid. Kan det være smart å få undersøkt dette igjen? Hvor lang er livstiden på frostvæske og kan det gjøre mye skade hvis den er "gammel"? I følge faren min, som har holdt på med bil i x antall år, så er det ikke noe å tenke på. Men står jo mye annet på nett, feks at den bør byttes etter 50 000km-100 000km. Har kjørt bilen ca 60 000km siden jeg fikk den og ikke byttet frostvæske enda.
  6. hei, hatt 5D MK4 i litt over 2 år og nå har den knappen som brukes for å løsne objektivene har blitt helt vrien og nesten satt seg fast, så objektivene blir ikke låst fast til kamerahuset. Spørsmålet er vel om det er noe enkel måte å få fikset dette på, feks noe man kan smøre med som er trygt å bruke? Eller må det inn til canon for service?(noe jeg ønsker å unngå da det ofte tar opptil 2mnd) Kameraet er brukt en del under fuktig vær(driver med landskap og natur), så mulig det er årsaken? Uansett skuffende, da jeg antok at huset "tålte" mer en såpass. Kan jo også legge til at jeg måtte sende inn ett canon 24-70 mk2 til service, for andre gang nå. Ble fikset i fjor høst og nå har feilen dukket opp igjen. Så min tillitt til canon har dessverre blitt kraftig svekket! Trodde de lagde kvalitets utstyr som tålte å bli brukt!
  7. pgr av at jeg nå ikke stoler mer på mitt lokale verksted("klarte" ikke å oppdage nedslitte klosser på en baksiden) så er jeg litt nysgjerrig på om de også kan har gjort "slurve" feil når jeg har hatt oljeskift? Har oljeskift hver 10 000km. Gjelder en rav 2013 diesel. På kvitteringen jeg har fått fra de, står det bare castrol olje 220kr x 6, total pris 1320. På pris forslag jeg har fått fra toyota(skal bruke de fremover nå) står det: 5w30 syntestisk motorolje 5,9 liter, pris 1523 Så håper virkelig dette verksted har brukt god olje for motoren min. De har holdt på i over 40 år og er ett kvalifisert verksted(hadde EU kontroll der i fjor) Beklager jeg spør små mye, men har planer om å ha denne bilen lenge lenge...
  8. Han på toyota viste meg på baksiden av skiva når bilen var oppe på bukken. Husker ikke helt, men så tydelig striper/spor i skiva. Like greit, for skiva på andre siden har også tydelig spor foran, etter en stein fra tidligere. Gikk gjennom EU kontroll men ser litt "stygt" ut. Så da passer det seg å ta begge skivene uansett og velger å stole på de på toyota når de sier at det må gjøres. Men har forstått det slik at det går greit å kjøre, så lenge jeg prøver å unngå å bremse mye hardt? Eventuelt bremse mest mulig på giret!? Bremsene tar fortsatt like bra og det er kun i lav fart jeg hører skrapelyd når jeg bremser. Den stålplaten holder vel en stund til, slik at jeg ikke risikerer at caliper blir skadet? Jeg har jo fortsatt 3 bremser som funker normalt og de foran tar jo det meste av belastningen! Trenger egentlig bilen før de skal fikse det på onsdagen.
  9. Selv om toyota er dyre, så har jeg derimot mer tillitt til at de gjør en god jobb og bruker kvalitets deler! Eller er det kanskje ikke noe særlig variasjon på kvaliteten til slike deler, som skiver og klosser?
  10. jeg kan så og si igenting om bildeler og hvor man skaffer slike deler med god kvalitet osv
  11. Så siden toyota er såpass dyre og jeg tydeligvis ikke kan stole på det verkstedet jeg har brukt tidligere(de er stengt ut juli uansett), hva skal man gjøre? Jeg tar ikke sjansen på å skru selv! Har vel ikke noe annet valg en å punge ut, så får man håpe det blir lenge til neste gang og sørge for at man skifter klosser foran tidlig nok. Men mulig de tar ekstra betalt siden det er en mekaniker som tar det på overtid? Burde jo ikke gå utover meg som kunde uansett.
  12. Takk for tilbudet, men jeg holder til i Tønsberg området. Noen andre her som kan skru bil som bor i nærheten? Trodde skiver var dyrt jeg, men skjønner nå ja at de tar seg meget godt betalt. Men på ordrebekreftelsen står disse prisene: Arbeid skifte osv osv 3316kr. Bremseskive 2stk. 2852kr. PAD, DISC BRAKE(klosser?) 1 833kr shims sett 1 stk 640kr
  13. ok, hatt skrapelyd en stund som skrevet tidligere. Ba verkstedet jeg bruker å smøre bremser foran OG sjekke status på bremser bak(for ca 2 uker siden når jeg hadde service) De sa ting var bra. Ba de også sjekke status på alle bremser når jeg tok dekkskift hos dem i våres. Som sagt, skrape- lyden forsvant ikke, så tok en kjapp tur innom Toyota. De test kjørte den kjapt gratis, tok den opp på bukken og fant ut at den en klossen bak er slitt ned til metallet, på baksiden. Så nå må jeg skifte klosser og skiver bak, totalt 8000kr. Bare flaks at en mekaniker hos Toyota kan ta det på overtid neste uke. Altså, kan man ikke stole på verksteder mer? De har holdt på i over 40 år, så trodde de hadde flinke mekanikere. Har jeg rett til å klage her? Blir jo ord mor ord, så tviler på at det er noe poeng. Uansett, blir Toyota på meg fremover nå! Frister også å oppgi navnet til verkstedet jeg har brukt, men velger å la være! Hadde de bare klart å se at klossene bak var så slitt på baksiden, så hadde jeg spart minst 5000kr!!
  14. Rare problemer? Er vel det man bruker dette forumet for, å lære og spørre om div ting angående bil? Er d rart problem hvis bremsene lager skrape lyd? Angående andre tråder, aldri hatt noe problemer, utenom div spørsmål for å lære mer om bil og unngå problemer Er vel heller ditt svar som er rart etter mitt syn. Men hvis de plager deg, så er d ikke noe tvang å lese!
  15. Hei, skrev tidligere om en skrapelyd jeg hørte når jeg bremser i lav fart. Varierer litt når den kommer og høres kun når radioen er av. Fikk verksted til å rense og smøre bremsene foran, men har ikke løst problemet. Så veldig nysgjerrig på om hva som kan skape denne lyden? Høres kun når bremser sakte ned i lav fart og har bremsen lenge inne, feks hvis jeg må stoppe helt opp. Antar jo at verkstedet hadde gitt beskjed hvis de fant noe store feil på bremsene mine!?
×
×
  • Opprett ny...