Gå til innhold
  
      
  
  
      
  

Opelduude

Medlemmer
  • Innlegg

    4 076
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

1 følger

Om Opelduude

  • Bursdag 27. mai 1992

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Nylige profilbesøk

18 099 profilvisninger

Opelduude sine prestasjoner

512

Nettsamfunnsomdømme

2

Hjelpsomme svar

  1. Finnes flere bensinstasjoner som tilbyr utleie. En del OBS Bygg avdelinger har også tilhengere du kan leie. Letteste er nok om du selv googler utleie av tilhenger i ditt nærområde.
  2. Alle disse feilkodene kan du søke etter på google, da vil de gi deg en indikasjon på hva som kan være feil. Feilkoder gir ofte ikke et eksakt svar på hva som er feil. P0494 og P0495 er relatert til kjøleviften på bilen. De sier de har byttet en 50A sikring. Noe som kan tyde på at kjølevifte, ledningsnett eller viftestyring har en feil eller kortslutning som gjør at sikringen ryker. Om bilens styringssystem merker at kjøleviften ikke responderer, så kan det gjøre at bilen går i nødmodus slik at den ikke skal overopphetes. Her har du en video som kan forklare den P1AA2 feilkoden.
  3. Som med de fleste andre nyere biler om dagen så er norske delepriser skrevet med gaffel. Hadde lett betalt 6-7-8 tusen i året for en service i stedet for at det plutselig blir 30-40 tusen i påkost på en gang. Mange asiatiske biler har generelt god kvalitet, men når det først ryker noe så er det gjerne deleprisen ganga opp med 10.
  4. Sist gang jeg kjøpte bil til 200 tusen så pruta jeg ned prisen tilsvarende omregistreringsavgiften. Rundt 4000 kr. Skulle jeg ha kjøpt helt ny bil eller pent brukt hos forhandler, så ville jeg nok heller ha prøvd å få neste service gratis for eksempel. Eller kanskje fått dyrere vinterdekk enn hva som er med i prisen.
  5. Hadde samme problem på min Insignia. Måtte inn på lydinnstillinger på mobilen og fjerne HD lyd. Da fungerer det igjen.
  6. Du får ikke montert noe mer enn det grunnleggende om du ikke ber om det. Det letteste er da å ha Defa-appen. Da snakker vi noen tusenlapper ekstra. Da kan du gå rett i appen når du står ved bilen og stille inn når varmen skal skru seg på, da kan bilen stå plugget i hele tiden, da kan det også være lurt å ha en defa-lader som er koblet til systemet. Denne vil da lade opp batteriet så lenge bilen er koblet til. Da kan du ha både varm og fulladet bil hver dag. https://bilradiospes.no/defa/440052/defa-warmup-bluetooth-upgrade-for-defa-pakker-uten-tidsstyring
  7. Bør nok være mer bekymret over om du skulle havne i en ulykke med en bil som ikke er godkjent.
  8. Uten tilgang til et skikkelig diagnoseapparat som kan lese ut verdier fra diverse sensorer, så blir det bare gjetting. Kan være alt fra vacuumlekkasje til slitte dyser o.l.
  9. Er partikkelfilteret fysisk fjernet da? Om du mener at ny downpipe skal erstatte det eksisterende partikkelfilteret for eksempel? Da må i så fall dpf fjernes fra programvaren på bilen ellers kommer bilen bare til å gå rett i nødmodus. Du trenger ingen ny ECU, men programvaren må jo da hele tiden tilpasses hva som er montert på bilen eller ikke av noen som har tilgang på programvare og riktig utstyr. Det er jo da du som blir holdt ansvarlig om det er SVV eller et annet verksted oppdages at bilen er trimmet og at deler av avgassystemet er fjernet. Jeg ville uansett hatt alle delene liggende som det kreves for å få bilen i original stand igjen. Blir du stoppet langs veien, så får du kjøreforbud og skiltene inndras da bilen ikke er typegodkjent lenger.
  10. Sannsynligvis så må partikkelfilteret renses ordentlig for hånd eller ved hjelp av utstyr, da det er for tett til at bilen klarer det på egenhånd
  11. Bråket og stanken. Henger du igjen på 90-tallet? Typisk svar fra en frelst elbilentusiast. Du får ikke glemme hva slags verdiskapning dieselmotoren har stått for de siste 30-40 årene. Uten den så hadde du ikke kunne sitte på nett å klikke hjem varer levert på 2-3 dager. Fortsatt veldig mange inkludert meg selv som setter stor pris på en diesel stasjonsvogn. Den som i mange år ble kalt for Norgesbilen når salget var på topp. Pent brukte diesel stasjonsvogner har i det siste 2-3 årene steget i pris, for det er fortsatt det mange vil ha. Jeg har en 2014 diesel stasjonsvogn som kan trekke 2000 kg. Jeg har ikke råd til å bruke noe mer enn 150-200 tusen på bil når jeg skal bytte. Finnes ingen elbil med samme bruksverdi. Jeg kan bestemme meg for at om 1 uke, så kan jeg låne campingvogn og dra på tur uten at jeg må ha en elbil til 500 tusen som orker å trekke 1500 kg og planlegge ladning til hver minste detalj. Diesel= frihet.
  12. Den billigste løsningen er nok å bruke kjøleelementer som du fryser ned hjemme og legger ned i kjølebagen når du trenger det. De holder fint 4 timer uten at du trenger strøm tilkoblet.
  13. På de bilene som vannpumpa drives av registerreima, så er det vanlig å skifte den ut når vannpumpa skiftes. Frostvæsken har flere av de samme oppgavene som oljen har. Smøre og kjøle blant annet. Noe særlig mer enn 5 år ville jeg ikke kjørt på samme væska.
  14. Ikke lett å si. Sitter den fast på innsuget? Om det er mulig å tyde et delenummer på den, så kan du søke på google.
  15. Kommer til å bli massedød blant merkeverkstedene innen få år. På min Insignia 2014, så skulle Bertel O Steen ha 24 tusen for to bærearmer i bakstillingen. Det er bare solgt 4-500 stk i Norge med 4x4 så da vet de å ta seg betalt for delene. Med frakt og moms fra USA så kom det på 3500 kr. Med dagens tilgang på deler via flere norske nettsider, så er det ingen grunn til å støtte merkeverkstedet ved mindre det er noe veldig spesifikt som er vanskelig å skaffe ellers. De har gravd sin egen grav ved å skru opp prisene så voldsomt at det skaper avsky. Det er tydeligvis bedre å ikke selge svindyre deler enn å tilby priser som folk flest kan leve med.
×
×
  • Opprett ny...