-
Innlegg
4 070 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Opelduude sine prestasjoner
510
Nettsamfunnsomdømme
2
Hjelpsomme svar
-
Sjekke manglende EU-kontroll via bompasseringer
Opelduude svarte på Tesla1856 sitt emne i Bil og motor
Bør nok være mer bekymret over om du skulle havne i en ulykke med en bil som ikke er godkjent.- 5 svar
-
- 3
-
Uten tilgang til et skikkelig diagnoseapparat som kan lese ut verdier fra diverse sensorer, så blir det bare gjetting. Kan være alt fra vacuumlekkasje til slitte dyser o.l.
-
Er partikkelfilteret fysisk fjernet da? Om du mener at ny downpipe skal erstatte det eksisterende partikkelfilteret for eksempel? Da må i så fall dpf fjernes fra programvaren på bilen ellers kommer bilen bare til å gå rett i nødmodus. Du trenger ingen ny ECU, men programvaren må jo da hele tiden tilpasses hva som er montert på bilen eller ikke av noen som har tilgang på programvare og riktig utstyr. Det er jo da du som blir holdt ansvarlig om det er SVV eller et annet verksted oppdages at bilen er trimmet og at deler av avgassystemet er fjernet. Jeg ville uansett hatt alle delene liggende som det kreves for å få bilen i original stand igjen. Blir du stoppet langs veien, så får du kjøreforbud og skiltene inndras da bilen ikke er typegodkjent lenger.
-
Peugeot 508 partikkelfilter nesten tett
Opelduude svarte på Mannen med ljåen sitt emne i Bil og motor
Sannsynligvis så må partikkelfilteret renses ordentlig for hånd eller ved hjelp av utstyr, da det er for tett til at bilen klarer det på egenhånd -
Får man tak i nye diesel- og bensinbiler lengre?
Opelduude svarte på Yessmann sitt emne i Bil og motor
Bråket og stanken. Henger du igjen på 90-tallet? Typisk svar fra en frelst elbilentusiast. Du får ikke glemme hva slags verdiskapning dieselmotoren har stått for de siste 30-40 årene. Uten den så hadde du ikke kunne sitte på nett å klikke hjem varer levert på 2-3 dager. Fortsatt veldig mange inkludert meg selv som setter stor pris på en diesel stasjonsvogn. Den som i mange år ble kalt for Norgesbilen når salget var på topp. Pent brukte diesel stasjonsvogner har i det siste 2-3 årene steget i pris, for det er fortsatt det mange vil ha. Jeg har en 2014 diesel stasjonsvogn som kan trekke 2000 kg. Jeg har ikke råd til å bruke noe mer enn 150-200 tusen på bil når jeg skal bytte. Finnes ingen elbil med samme bruksverdi. Jeg kan bestemme meg for at om 1 uke, så kan jeg låne campingvogn og dra på tur uten at jeg må ha en elbil til 500 tusen som orker å trekke 1500 kg og planlegge ladning til hver minste detalj. Diesel= frihet.- 266 svar
-
- 4
-
Den billigste løsningen er nok å bruke kjøleelementer som du fryser ned hjemme og legger ned i kjølebagen når du trenger det. De holder fint 4 timer uten at du trenger strøm tilkoblet.
- 11 svar
-
- 2
-
På de bilene som vannpumpa drives av registerreima, så er det vanlig å skifte den ut når vannpumpa skiftes. Frostvæsken har flere av de samme oppgavene som oljen har. Smøre og kjøle blant annet. Noe særlig mer enn 5 år ville jeg ikke kjørt på samme væska.
-
Ikke lett å si. Sitter den fast på innsuget? Om det er mulig å tyde et delenummer på den, så kan du søke på google.
-
Kommer til å bli massedød blant merkeverkstedene innen få år. På min Insignia 2014, så skulle Bertel O Steen ha 24 tusen for to bærearmer i bakstillingen. Det er bare solgt 4-500 stk i Norge med 4x4 så da vet de å ta seg betalt for delene. Med frakt og moms fra USA så kom det på 3500 kr. Med dagens tilgang på deler via flere norske nettsider, så er det ingen grunn til å støtte merkeverkstedet ved mindre det er noe veldig spesifikt som er vanskelig å skaffe ellers. De har gravd sin egen grav ved å skru opp prisene så voldsomt at det skaper avsky. Det er tydeligvis bedre å ikke selge svindyre deler enn å tilby priser som folk flest kan leve med.
- 50 svar
-
- 1
-
https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/ Du opplyser potensielle kjøpere at du frasier deg retten til reklamasjonsrett aller først. Så lenge du opplyser om alle feil og mangler i kontrakten, så kommer de ingen vei med reklamasjon. Sørg for at du oppbevarer en sånn kontrakt i lang tid i tilfelle det skulle dukke opp noe.
- 5 svar
-
- 1
-
Disse bilene med denne motoren er notoriske for dyre feil. Vil anbefale deg at du søker opp både bil og motor før du kjøper bil. Ikke lett å si hva den lyden er uten å høre det live. Det at det lukter brent kan komme fra at det er en oljelekkasje for eksempel som lekker i nærheten av eksosanlegget. De mest kjente problemene her er dyser som lekker rundt tetningene sine. Store oppbygginger av karbon aka sotavleiringer i motoren som gjør at oljerør tetter seg og fører til turbohavari. Problemer med egr som igjen fører til problemer med partikkelfilter. Reklamasjon på bruktbil er et eget eventyr i seg selv. Du kan kontakte forhandler og se an hvor velvillige de er. Sannsynligvis kjører du rundt i en tikkende bombe hvor det bare kommer til å balle på seg med feil.
-
Du trenger ikke ta noen sikringer eller nøye deg uten kupevifte. Du trenger bare å skru av AC-knappen på panelet inni bilen. Da vil ikke kompressoren aktiveres, men du kan bruke varmeapparatet som vanlig.
- 10 svar
-
- 2
-
Hilsen bakgårdsverkstedet. Setter da for svingene ikke på nye klosser når hele bremseflaten på skiva er ødelagt. Skal ikke spares penger på bremser når man kan få så mye billige og bra deler på nett i 2024.
- 50 svar
-
- 5
-
Det sitter en clutch ytterst på reimhjulet på AC-kompressoren. Den kobler ut og inn ettersom det trengs. Sannsynligvis må hele kompressoren byttes i sin helhet. Det kreves også spesialutstyr da anlegget må tømmes for gass før rørene inn på kompressoren kan demonteres. Mange verksteder har stengt nå midt i juli, så det er nok vanskelig å finne noe ledig tid. Det er i så fall en smal sak for en litt bilkyndig en å få løsne litt på reima for å kunne kjenne på om det er selve kompressoren som går tungt rundt eller om det er clutchen ytterst som er problemet.
-
Kjøper du en bil som er fullspekket med utstyr, 4wd, automat og litt frisk motor så blir det dyrt før eller siden. Hvis du ikke reparerer noe selv, så bør du ha 20-30 tusen i reserve. Har selv måtte koste på min Insignia 2014 4x4 ca 35 tusen de siste 3 årene utenom vanlig service.