Gå til innhold
  
      
  
  
      
  

MiKA7

Medlemmer
  • Innlegg

    1 147
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Nylige profilbesøk

14 514 profilvisninger

MiKA7 sine prestasjoner

67

Nettsamfunnsomdømme

  1. Leverte solide overskudd før årene for corona! Flere av de som har jobbet der hele livet som ikke vet hva de ellers skulle gjort. Men ja klart det finnes andre jobber, men kanskje ikke like lett å se det selv etter 30 år i samme jobb.
  2. Er veldig mange fler i SAS en bare de yngste. Er ansatte som har vært der i 25-30 år og fått lønna redusert i 2012 med lovnader om å få alt tilbake når det gikk bedre..
  3. Fastlønna er såpass mye høyere i Danmark og danske krona er så sterk, så totalt sett vil det være mange ganger dyrere en å gi de norske tillegg.
  4. Nei hverken svenske eller danske har noen tillegg. I 2014 var nattstoppene generelt lengre unntatt sommeren, som gjorde at man hadde mer diett på den tiden. Etter 2016 ble nattstoppene kortere og kortere.
  5. Danske SAS ansatte har en vesentlig bedre lønn en norske ansatte, så tror ikke SAS er så veldig interessert i det.. Som tidligere SAS ansatt så kan jeg avkrefte 1/3. men på 327.000 i lønn, så er vel +-80.000 i diett før skatt ikke så veldig langt unna heller.
  6. De jeg har blitt kjent med i min tid i luften fra store amerikanske og europeiske, inkl. Emirates og Aeroflot hadde alle fastlønn. men finnes sikkert mange små flyselskap rundtom som har per flytime.
  7. Mest vanlig i enkelte østeuropeiske flyselskap ala Air Baltic og de få selskapene som har pay2fly for piloter. så det er ikke bransjestandarden nei.
  8. Flyvende personale er unntatt arbeidsmiljøloven og ligger under luftfartsloven. Vil si hverdagen som kabinansatt var verre en det media beskriver, en ting er arbeidstid langt over normalen for lav lønn. Hverdagen ble enda tøffere når de fant ut at du kunne lande etter midnatt før de to fridagene man hadde, for å så sjekke inn for ny arbeids periode 05.20 første dag. Så i realiteten hadde man 1.5 dager fri. Uforutsigbar arbeidsplan som man får to uker før perioden begynner (månedsvis), som gjorde at man ikke kan planlegge noe frem i tid var heller ikke veldig gøy i lengden.
  9. Dietten er veldig avhengig om du flyr kort eller langruter, samt lengde på overnattinger. Fløy jeg rent langt en måned med 4 turer så kunne jeg få 11.000,- i diett minus skatt. Fløy jeg bare kortruter så rundt 7-8000,- minus skatt. totalt over ett år så kom vel dietten på +- 80.000 pga ferie og fridager. trekker vi fra frokosten som crew må betale selv pluss middager på airporthoteller som var veldig dyre, samt lunsj på OSL eller andre flyplasser så var det forsvinnende lite som var igjen av dietten. Får ingen gratis reiser når man jobber i SAS men får tilgang til rabatterte billetter hvor du får være med flyet hvis det er plass, var veldig stas før det kom skatt på det og.
  10. Har hatt C1D og B1/B2 visum til USA i 10 år, og har aldri levert en uttømmende politiattest til ambassaden for å få godkjent visum.
  11. Oppdatering beholder kalibreringsinnstillingene, kun hvis du nullstiller til opprinnelige innstillinger blir de borte.
  12. Lader min ultra2 ca hver tredje dag. Kan gå ned til annenhver dag hvis jeg bruker den mye med trening hvor gps er i bruk.
  13. Hvis skaden er i klarlakken så ville jeg prøvd å polere ripa med maskin først med rupes blå og gul. er ripa dypere enn klarlakken så ville jeg dratt til mikroskadeverksted og betalt en tusenlapp eller to for å fikset det. brukte ett selv i Oslo, som var helt rå på å matche fargen så det var umulig å se hvor skaden opprinnelig var.
  14. Det med ledsager på fly er en regel Norwegian har valgt å ha, ikke noe som er lovpålagt av FAA, EASA eller andre myndigheter. De utgjør heller ikke en større trussel for flysikkerheten eller en evakuering en vanlige passasjerer. I tilfelle av en evakuering vil crew utpeke en som ABP (able bodied person) som vil få i oppgave å hjelpe vedkommende ut av flyet.
×
×
  • Opprett ny...