Firmaet jeg jobber for tok i bruk Microsoft 365 og dermed også Sharepoint/Onedrive for ei tid siden, hele pakka der liksom. Greit nok det, men vi har fått ei utfordring som IT-leverandøren vår (Sharp) ikke virker å være i stand til å hjelpe oss med;
Avdelingen jeg jobber i hadde en Dropbox-konto med ca 350 Gb data, typisk kundedata (la oss kalle det konsulentvirksomhet) som vi sitter litt rundt omkring i landet og jobber med. Det er mapper fordelt på årstall og kundenavn, helt enkelt system. Dropbox har fungert utrolig bra til dette formålet, og deling av filer via Dropbox har vært smertefritt. Fra jeg lagret ei fil her hos meg til en av kollegene kunne få tak i det, kunne det ta bare et par minutter. Avhengig av størrelse på fila, selvfølgelig, men i alle tilfeller akseptabelt.
Sharepoint derimot, og Onedrive-appen i windows, er jeg lite imponert over. Synk av filer mellom kolleger som beskrevet over, kan ta en halvtime til forskjell fra de par minuttene vi opplevde med Dropbox. Dette kan man lære seg å leve med, så det er greit nok. MEN, og nå kommer vi til problemet, Onedrive spiser utrolig mye ressurser av PCene våre!
Vi har flytta alle data, hele mappestrukturen, over til et nytt Sharepoint-område.
Er det noen her som har vært ute for lignende, og kanskje har noen tjuvtriks på lager?
Se bilde under. Når Onedrive kjører og synker filer på min pc, ligger den kontinuerlig på 10-20 % under Prosessor, og vifta på pcen (laptop) går på høygir. Hvis jeg lar pcen stå urørt over lengre tid, for eksempel på ettermiddag/kveld, så roer det seg. Men på dagtid når vi sitter 3-4 mennesker og jobber mot disse mappene og det er mer eller mindre kontinuerlig endringer på enkelte filer så går Onedrive på høygir slik og jeg må høre på den fordømra susinga fra vifta hele dagen.
Dette kan jo ikke være riktig?? Dropbox var aldri i nærheten av å jobbe slik.
Jeg har vært i kontakt med Sharp i flere runder og klaga på dette. De virker å gjøre det samme som jeg allerede har gjort selv; googlet og funnet enkelte tips på diverse andre forum, og prøvd disse. Typ reset av onedrive, reinstallasjon og enkelte innstillinger. Men ingenting ser ut til å hjelpe..
Maskineriet det er snakk om for min del skal ellers være dugelig og vel så det til slikt. Thinkpad P15 Gen 1 med i7 prosessor og 16 Gb RAM.