Gå til innhold
  
      
  
  
      
  

FCW

Medlemmer
  • Innlegg

    305
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

FCW sine prestasjoner

1

Nettsamfunnsomdømme

  1. Jeg driver et lite enk med salg av tjenester, jeg kjøper verktøy og utstyr jeg trenger i vanlig butikk/nettbutikk inkl. mva., og fører da som kjøp i regnskapssystemet mitt. Jeg ble ifjor mva registrert, og fører nå inngående mva på kjøp av verktøy jeg bruker. I tillegg til mva refusjon får jeg vel inntektsreduksjon tilsvarende kjøpssummen ekskl.mva (mtp skatt) - Etterhvert så slites verktøyet og utstyret, eller bedre kommer på markedet. Jeg derfor vil gjerne selge unna på bruktmarkedet mens det enda har en restverdi for å være med å finansiere nytt. Hvordan skal jeg gjøre dette for at det blir riktig? Skal jeg skrive faktura på bruktsalgssummen inkl.mva slik at dette blir registrert i regnskapet? Andre momenter jeg må være klar over?
  2. Jeg har nylig startet en liten enkeltpersonforetak som selger tjenester. Jeg helt fersk i bedøk, og er ganske usikker på lover og regler enda. Jeg kjøper verktøy jeg trenger i vanlig butikk/nettbutikk inkl. mva., og fører da som kjøp i regnskapssystemet mitt. Jeg ble ifjor mva registrert, og fører nå inngående mva på kjøp av verktøy jeg bruker. I tillegg til mva refusjon får jeg vel inntektsreduksjon tilsvarende kjøpssummen ekskl.mva (mtp skatt) - Kan jeg kreve inntil 5 års reklamasjonsrett ihht forbrukerkjøpsloven dersom ett av verktøyene skulle rammes av feil? - Jeg vil kanskje etterhvert selge noe av dette verktøyet på bruktmarkedet, skal jeg da skrive faktura på salgssummen inkl.mva slik at dette blir registrert i regnskapet?
  3. Jeg ble MVA registrert nylig, og skal levere MVA oppgjør for første gang. Jeg har kjøpt utstyr innenfor de siste 3 årene som har vært direkte til bruk i avgiftspliktig tjenester og hatt inntekt med bruk av disse. Jeg tenker derfor å skrive opp fradrag for inngående MVA på disse utstyrskjøpene. Jeg har også kjøpt utstyr som da de ble kjøpt var tanken å engang bruke i inntektsskapende virksomhet/salg/tjeneste, men som enda ikke er direkte brukt til det formålet. Kan jeg allikevel kreve fradrag for disse kjøpene også? Hos skatteetaten står det: "Anskaffelsene må ha direkte sammenheng med omsetning i registrert virksomhet. Ved vurderingen av om dette vilkåret er oppfylt sees bl a hen til investeringsperiodens lengde og kontinuitet. Videre stilles det som krav at anskaffelsen på anskaffelsestidspunktet var til bruk innenfor avgiftspliktig virksomhet. F eks vil det ikke foreligge fradragsrett for anskaffelser som tidligere har vært i bruk i hobbyvirksomhet og som tas i bruk i avgiftspliktig virksomhet." Ble litt usikker, og har ikke lyst å gjøre feil og få skatteetaten på nakken. Hva er praksis her? Kan skatteetaten kreve noen form for dokumentasjon på at det ikke er kjøpt til hobbybruk? Noen som har erfaring med dette?
×
×
  • Opprett ny...