Vinnerliste
Populært innhold
Viser innholdet med mest poeng fra 31. mai 2023 i alle områder
-
Hvor i helvete bor du? Her har det regnet sammenhengende i 6 uker. Jeg gir det en uke til, så flytter jeg...11 poeng
-
https://www.dagbladet.no/nyheter/informert-om-motoffensiv-imponert/794077139 poeng
-
Interessant. Rheinmetall meldte i midten av januar at de hadde 100 Leopard 1 på lager som kunne klargjøres for Ukraina, men at det tidligst kunne skje i 2024. Men, nå virker det som de har brukt magi og gjort ferdig jobben på 5 måneder, og noen har like greit slengt på 130 tanks ekstra... Vi har fokusert veldig på enkelte ting, men jeg tror det totale antallet vestlige våpen/kjøretøyer levert til Ukraina i realiteten overgår hva vi klarer å se for oss. Og, vi har enda ikke sett noe særlig av det i kamp.8 poeng
-
Mtp. at Elon synes at EUs krav er teite (for hvem bryr seg vel om sannheter og personvern?) vil dette kunne være en interessant sak når det omsider havner i en rettssal (for det er det som kommer til å skje). Mon tro hva utfallet blir? Forbud i Europa og noen milliarder i bot I Amerika? For en klovn (Musk).8 poeng
-
russerne kan rulle inn. De fortsetter å true som om ingenting har skjedd det siste året. Hele verden vet at russland trusler er kun trusler. russland dikterer ingenting av storpolitikken lenger. Fordi verden vet at russland ikke har militærmakt til å backe truslene. De er som en sinna bjeffende veskehund. Masse lyd og hvinende støy men det er alt. De kriger i Ukraina for å tvinge sin vilje på Ukraina og NATO, og de har fått en ny NATO grense de må forholde seg til. Skrekkelig nært den russiske nordflåten.7 poeng
-
Det ble vel sagt at en brigade skulle overføres fra det østre Ukraina til Belgorod. Helt sprøtt at russergrensa er nesten ubeskyttet. Det russiske forsvaret skulle jo være så digert. Personlig stemmer jeg på at Ukraina kjører stormbrigadene sine nordover mot Moskva. Der er det også gode veier7 poeng
-
7 poeng
-
Tror det når jeg ser det, men det er viktig intern propaganda som får Russere til å våkne, ene eller andre veien.7 poeng
-
Den mannen er ikke "likandes", han er en ekte skli-hore. En ryggløs satan som er helt uten egne meninger og i bunn og grunn jobber for seg selv og kun det. En som sier det han tror folk vil høre, og som gjerne går tilbake på egne utsagn om det gir ham personlig vinning, eller politisk vind i seilene. En skikkelig sleip politiker.6 poeng
-
Elon Musk fires back at Twitter censorship critic: ‘You’re such a numbskull’ https://www.independent.co.uk/tech/elon-musk-twitter-turkey-censorship-b2347509.html6 poeng
-
6 poeng
-
Virker som om Ukraina nå øker temperaturen i Russland ved å angripe inn i Russland mer og mer. Kanskje er dette en form for sondering, for å se hvordan både Russland og Vesten reagerer? Storbritannia sier at Ukraina har lov og rett til å angripe inn i Russland. Russland så langt sier ingenting spesielt. Så langt med raid inn i Belgorod, angrep på alle de russiske statene som grenser til Ukraina, og angrep på Moskva, så har ikke Ukraina klart å finne noen "rød linje". Jeg synes dette er svært interessant. Russland har blitt svært passive. Det virker som om Ukraina sender fler og fler bier for å stikke og se hvordan bjørnen reagerer.6 poeng
-
Har du syklet alle de rutene selv? Den vet best hvor skoen trykker den som har den på... Husk også at det er mer enn en mulig rute som tar deg innom en vei, og det er ikke alltid at nærliggende separat infrastruktur er lagt opp til å støtte alle av de. Når jeg syklet mye i byen kom jeg etterhvert til erkjennelsen at man får det langt mer avslappende om man slutter med tull som å kjøre på rødt og veive mellom fotgjengere, biler opp og ned på fortau bare for å spare noen sekunder, jeg sluttet også med å ergre meg over biler og fotgjengere som hindret ferdsel og aksepterte at alle er i trafikken for sine egne grunner og vi har egentlig fint lite mulighet til å fullt ut forstå hele bakgrunnen til hver enkelts opptreden og må akseptere at noen gjør ting jeg ikke umiddelbart forstår som kanskje koster meg litt tid. Nå når jeg kjører mer bil enn å sykle i byen har jeg tatt med meg denne holdningen, pushe fartsgrenser eller tyne lyskryss gidder jeg ikke og også ovenfor syklende antar jeg at de selv vet best hvorfor de sykler hvor de sykler og det er ikke for meg å overprøve dette. Mitt råd er: Glem klokka når du sitter bak rattet eller styret, og aksepter at trafikk er en kollektiv samhandling der vi alle må akseptere å bli påvirket av hverandre, om man så må vente litt så må det bare være greit og vi er ikke i noen posisjon til å ha en oversikt over totalbildet som lar oss dømme andres opptreden.6 poeng
-
Til Roger Waters sin elsk for nazistane i Russland er det berre ein ting å seie: "We don't need no education. We don't need no thought control. (...) Teacher! Leave the kids alone!" Osv. Musikkvideoen på Youtube inneheld til og med ei kjøtkvern. Det er ufatteleg at det er denne mannen som skal framsnakke den russiske angrepskrigen i Ukraina.6 poeng
-
Kommer ant på hvilken versjon. Jeg tenker det stort sett vil være oppgradert 1A5 som har moderne termiske sikter og et datastyrt... øh... Fire Control System... 🤪 Altså, de er ganske så moderne rent teknisk. Men, det er noen drawbacks. Det er en lettere tanks, og da oversettes dette fort til mindre beskyttelse, både fra andre tanks, men også håndholdte våpen og miner, selv om lettere også kan være en fordel i visse terreng. Videre er det en mindre kaliber kanon, "bare" 105mm. Denne har til gjengjeld sannsynligvis moderne APFSDS (armour-piercing fin-stabilized discarding sabot) ammunisjon i tillegg til HEP og HEAT, som i mange tilfeller vil gjøre den svært så dødelig likevel. I praksis en høyhastighets pil av stål med en tupp av hardere stål, som wolframkarbid. Samme virkemåte som den beryktede Depleted Uranium ammunisjonen som har vært omtalt en del. De vil altså kunne gjøre stor skade mot det meste de skyter på, og det meste de møter på i Ukraina er neppe de mest moderne russiske stridsvognene. Hvor godt den vil gjøre det mot en T-90 er vanskelig å si, dette er på ingen måte stein, saks og papir, men den er kapabel nok til å gjøre skade og/eller ødelegge den, med gode treff, bedre mannskap (de står normalt ikke rolig og skyter på hverandre) og litt flaks. Men, der vil de nyere og tyngre armerte og utrustede etterkommere nok ha en større sjanse.5 poeng
-
Dette kan være en forklaring på hvorfor offensiven ikke har startet: Mye kan tyde på at rasputitsa (gjørme) sesongen ikke er over, og særlig i Ukraina er denne vanskelig for de jorden er så rik på leire. Denne laget også store problemer for tyskerne under 2. verdenskrig. Under denne sesongen er det lettere å være i forsvar enn under angrep siden forholdene gjør det vanskeligere med hurtig og koordinert mekanisk fremrykking. Selv om de har førsteklasses utstyr og gode dekk, legger leiren seg inn i dekkmønsteret og gjør dekkene om til et rundt såpestykke, hadde det hjulpet med snøkjetting?5 poeng
-
Fidelity, som var så kørka at de investerte i Musks Twitter, har nå skrevet ned sin eierandel med 67%. Det er 30 milliarder dollar rett i toalettet. Twitter only worth 33% of what Musk-led investors paid, Fidelity says5 poeng
-
Folk i russiske sosiale medier var glade og vitset om at ukrainske droner fløy over og potensielt kunne treffe området av Moskva hvor den rike eliten bor. Forsøker Ukraina å hjelpe Prigozhin med å skape splittelse?5 poeng
-
Han sa senest for dager siden at han støtter Trump for president. Graham støtter den som gjør det best på målingene, helt uavhengig hva han synes om den kandidaten og politikken. Dette sa Graham om Trump i 2015 og 2016: Like etter Trump ble valgt, sa han derimot plutselig dette: Mye mer å ta av, men det blir off-topic. Poenget er uansett at Graham egentlig ikke står fast ved noe eller mener noen ting, for til syvende og sist er det bare den som har mest makt han følger for å få innflytelse - nærmest uansett hva. Så han vil definitivt støtte den kandidaten som ligger best an på målingene i den republikanske nominasjonskampen, uavhengig av hva de sier om Ukraina og Russland. Dette er dessverre ikke bare gjeldende for Graham, men noe vi har sett med mange av de høytstående republikanerne i forbindelse med Trump. De tør ikke gå imot ham så lenge han er den sterkeste på målingene, fordi makt er viktigere for dem enn prinsipper. Denne kappa etter vinden-greia hos republikanerne er hovedgrunnen til at Trump eller DeSantis i Det hvite hus kan bli svært negativt for Ukraina.5 poeng
-
Problemet er at du suser sammen en del begrep, sykkelfelt, sykkelvei, og gang- og sykkelvei er alle forskjellige ting med forskjellige lovverk rundt de, og de er ofte preget av hyppige avbrytelser (veikryss (gjerne med kantstein på et par cm), fotgjengerfelt, busstopp) og systemskifter. Og siden diskusjonen startet på Slemmestadveien, så skal man ikke lenger syd en til Blakstad før man i løpet av et par hundre meter må krysse veien to ganger via fotgjengerfelt om man skal holde seg på gang- og sykkelveien. Dette er, i beste tilfellet, skiltet med et lite brunt skilt i A5 størrelse ca.5 poeng
-
Først og fremst, det UDIR gjorde på eksamen er en skandale. Direktøren bør gå og det må aldri skje igjen. Det er også i lys av alle de andre problemene som har oppstått ved eksamensgjennomføringa i år i tillegg til det TS tar opp. Det er min mening. Når det er sagt har jeg ingen problemer med å forstå hvorfor diktanalyse har en plass i skoleverket. Det finnes knapt noen øvelse som utfordrer deg på så mange kognitive nivåer, samtidig som den kan by på sterke opplevelser. Jeg skal forsøke å liste opp noen ferdigheter du utvikler når du jobber med diktanalyse. Ingen sjanger byr på tekster som er så tettpakkede med mening. Når du analyserer et dikt, lærer du å forstå dets dybder og det kan gi deg nye perspektiver. Du kan oppdage skjulte betydninger, symbolikk og tematikk som du kanskje ikke ville merket uten analyse. Når du er i stand til å identifisere og analysere det, vil det være med på å løfte leseropplevelsen på alle tekster/filmer/musikk/bilder/dikt du konsumerer. En annen viktig ferdighet i dagens samfunn er kritisk tenkning. Diktanalyse er en god øvelse for å tenke kritisk når en leser. Du lærer å stoppe opp og stille spørsmål, tolke og forstå det du leser, heller enn bare å akseptere det ved første øyekast. Ikke bare dikt, men alle tekster. Dette er en verdifull ferdighet som kan brukes i mange andre aspekter av livet, inkludert skole, jobb og samfunnsdeltakelse. Hvor mye følelser og virkemidler er det ikke i en naboklage for eksempel. Når du analyserer et dikt, er det med på å utvikle evnen til å formidle komplekse ideer og følelser. Det nevnes tidligere i tråden at gutter ikke har glede av diktanalyse. Jeg tror diktanalyse er noe særlig gutter vil ha glede av. Selv om du kanskje ikke sitter hos psykologen og skriver dikt, kan det være til hjelp å utvide horisonten litt om hvordan man kan snakke om følelser. Hadde gutter og menn vært flinkere til å snakke om hvordan de har det, tror jeg det ville hjulpet mange. Det bringer meg over til EQ, eller følelsesmessig intelligens. Dikt er en kraftig måte å uttrykke og utforske følelser på. Ved å analysere dikt, kan du bli mer bevisst på dine egne følelser og også bedre forstå andres følelser. Dette kan bidra til å øke din følelsesmessige intelligens. Å forstå strukturen og teknikkene som brukes i dikt kan også utvikle kreativiteten. Tidligere i tråden skrives det at man bare trenger å lære å skrive slik at innholdet ikke kan misforstås. For en grå og trist verden det ville gitt. Shakespear, Ibsen og Kendrick Lamar ville aldri kunnet eksistert i en slik verden. Du har sikkert hørt en sang som har rørt ved følelsene dine. Er du i stand til å analyserer et dikt, kan vi oppdage lag av betydning og skjønnhet som kan berike vår opplevelse av å lese det. Denne forståelsen kan gi en enda dypere tilfredsstillelse og glede ved musikk, dikt og film som går over hodene til de som nekter å innse at analyse av tekst er en viktig ferdighet. Jeg vil påstå de lever fattigere liv som en konsekvens av det. TLDR: Diktanalyse er en svært verdifull ferdighet som kan forbedre din forståelse, tenkning, kommunikasjon, følelsesmessig intelligens og kreativitet, samtidig som det gir deg gleden ved å forstå tekster på et dypere nivå.5 poeng
-
Jeg tror en enorm slanking av offentlig sektor og NAV spesielt. Det er ingen grunn til at nordmenn skal være dobbelt så uføre som resten av Nord Europa.5 poeng
-
I denne diskusjonen om Leopard 1 og 2 kommer nyheter om at Ukraina får en ny batch M-55s fra Slovakia. En artikkel om disse under fra i fjor. Men, kort fortalt, relativt mye oppdatert T-55 som helt sikkert kan gjøre en nytte mange steder som frigjør nyere tanks til andre oppgaver. 105mm kanon som gjør logistikk mtp. ammunisjon overkommelig. https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2022/12/10/super-upgraded-m-55s-tanks-have-arrived-in-ukraine/4 poeng
-
Hva med å sende offensiven inn i Russland og la offensiven gå langs russegrensa og ned bak russiske styrker? Da vil de unngå å komme fra "forventet rettning", og å måtte møte forsvarsverkene som er godt forberedt. Russland har gått til innvasjonskrig mot Ukraina, det er i ukrainas rett å benytte landskapet som nødvendig, ikke være begrenset at noen linjer inntegnet på ett kart.4 poeng
-
https://www.express.co.uk/news/world/1744208/putin-russia-president-know-ukraine-win-war-prigozhin Putin's inner circle now 'questioning' Russian leader as they 'know Ukraine will win war' Olga Lautman tells Express that Putin is "losing control" and that Wagner Group boss, Yevgeny Prigozhin, could try and replace Putin.4 poeng
-
Glemte jeg det, eller utelot jeg dette nettopp fordi det er en del av ICE som ikke er overførbart til EL? Tygg litt på dette for å finne svaret. Å mekke er tross alt å reparere/fikse/gjøre i stand, så ja jeg regner karosseriarbeid og reparasjon av interiør som mekking. At du velger å være selektiv her er enten noe du gjør bevist for å styrke ditt eget argument eller fordi du ikke vet hva ordet betyr, men forventer at dine selvopplevde mekke-økter danner grunnlaget for betydningen Faktisk er karosseriarbeid, selv oppretting av paneler og lignende en del av å mekke i ordets rette betydning. Men jeg unnlot lakk og oppretting i mine tidligere innlegg da jeg tviler på at folk flest vil eller greier å innhente nødvendig kunnskap og verktøy for å drive med slikt. Derimot å skifte en framfanger, knust speil eller lignende er en jobb de fleste som mekker hjemme på gårdsplassen og vet opp og ned på en fastnøkkel får til. Om de vil er en helt annen sak, men argumentet er fortsatt at mesteparten av det man mekket på en bil med ICE er overførbart til EL. Nå pratet ikke jeg om lakkering eller oppretting av paneler, men utskifting av et knust speil. Dette er som oftest så enkelt som fjerne et deksel, eller hele dørpanelet, 3-4 skruer og en kontakt så er jobben gjort. Dette kan man fint sette bort til mekanikker, oppretter og kameraten som skrur regelmessig. Denne setningen her svarer du egentlig deg selv. Ja det kan forekomme at deler av interiøret trenger å byttes ut eller repareres.4 poeng
-
Du har med andre ord ikke prøvd selv? --- En digresjon om hjemmene våre: I Norge bruker vi noe så upraktisk som elektrisitet til å varme hus og koke mat også. Svært mange andre bruker gass til dette formål. Er det vi eller de som er upraktiske, når vi foretrekker elektrisitet over gass? Kan svaret være ingen av delene? For en syd-europeer som alltid har brukt gass, må elektrisk kokeplate virke svært upraktisk. Tar jo "evigheter" å bli varm. Og det elektriske anlegget må bygges på en helt annen måte, med «gigantiske» hovedsikringer som takler toppene når alle kokesoner, stekeovner og annen oppvarming er på – samtidig som at elbilen lader utenfor. Trafostasjoner håndterer færre husholdninger her. I et land hvor strøm kun brukes til å drive noen led-lys og kanskje et kjøleskap, kan du dimensjonere nettet helt annerledes. Du får et jevnt lavt forbruk, som holder seg stødig og stabilt gjennom dagen. Enkelt å forutsi behov, og i «gamle dager» hvor de brukte kull-/gass-/kjernekraftverk som hovedkilde til elektrisitet, var det dermed ikke alt for utfordrende å dekke grunnbehovet. Så ja; med sydlige briller kan det sikkert fremstå som upraktisk å ikke bruke gass i hjemmene våre. Men jeg er uenig. Vårt elektriske behov gir noen utfordringer rundt store nok sikringer, og svært mange plutselige strømtopper. Men det har vi alltid klart å leve med. Vi har vannkraft som er godt egnet til å justere produksjon opp eller ned. Dermed er det ikke vrient å håndtere forbrukstoppene på morgenkvisten og rundt middagstid. Null stress! Noe annet vi slipper å stresse med, er innkjøp og leveranse av gass til samtlige husholdnigner. Brann- og eksplosjonsfaren med å ha gass innendørs, slipper vi også. Riktignok er vi litt sårbare – her vi har alle egg i én kurv. Slåes strømnettet ut, er det mange leiligheter som ikke har noen mulighet til oppvarming av hverken hjem eller mat! Det er kritisk! Strøm er kritisk for oss! Men det er også veldig praktisk. --- Tilbake til biler: For de som alltid har kjørt på bensin/diesel, og ikke kjenner til noen annen verden, vil jo et batteri som «hele tiden» må lades virke svært tungvindt. Alt som er annerledes oppleves nettopp slik: annerledes. Men at noe er annerledes, betyr ikke nødvendigvis at det er mer tungvindt eller vrient. Dette handler stort sett om egne vaner og subjektive følelser. Jeg har selv kjørt hel-elektrisk i sju år nå. Helt i starten var det en tilvenningsfase, absolutt. Og har man ikke mulighet til å lade billig hjemme, ville jeg ikke anbefalt elektrisk bil. Dette fordi hurtiglading ikke er særlige hurtig. Hvertfall ikke sammenlignet med å fylle bensin/diesel. På langtur er hurtiglading mer enn kjapt nok. Etter å ha kjørt 30-40 mil, trenger jeg selv en pause. Bilen er klar for å reise videre etter 20-30 minutter. Selv bruker jeg minst like mye tid, om ikke mer, på å: bestille meg en burger, vente på maten, spise maten, drikke kaffi eller noe sånt, besøke toalettet. En elbil er ikke lenger direkte upraktisk. Det er annerledes. Absolutt. Men ikke dramatisk forskjellig. På langturer må man kanskje tenke seg bittelitt om; lurt å legge veien innom ladestasjoner. Heldigvis har det poppet opp lademuligheter overalt nå. I 2015, da jeg startet mitt eventyr med en billig Nissan Leaf, var det mye verre! Da måtte vi dobbeltsjekke lademulighet før avreise. Det gjør man ikke i dag. Dagens elbiler har MYE lenger rekkevidde, og i tillegg er det hurtigladere "overalt". Rent personlig, synes jeg det virker upraktisk å måtte stoppe innom en bensinstasjon én til to ganger i måneden. Jeg besøker nesten aldri disse stasjonene lenger. Savner ikke den tiden – selv om det jo i og for seg er enkelt; betale med kort på stolpen, trykke riktig drivstoff og tut & kjør! (Jeg savner sårt kortbetaling på alle hurtigladestasjoner. App og ladebrikker er ikke noe for meg. Jeg vil betale med rfid-kort!)4 poeng
-
Det er en måte å si det på. En annen er at han en moderat som er villig til å forhandle med det andre partiet på saker for å faktisk gjennomføre politikk. Han er den 6. mest bipartisane/samarbeidsvillige, på tvers av partigrensene, senatoren i Senatet. Fra wiki: Tea Party opponents have called Graham a "moderate Republican." He calls himself a "Reagan-style Republican", and has been called a fairly conservative Republican with "a twang of moderation" and "an independent streak."[6][21][25] Much of the Tea Party criticism focuses on his willingness to be bipartisan and work with Democrats on issues like climate change, tax reform and immigration reform and his belief that judicial nominees should not be opposed solely because of their philosophical positions. He voted to confirm both of President Obama's Supreme Court nominees, Sonia Sotomayor and Elena Kagan. For his part, Graham has criticized and confronted the Tea Party, arguing for a more inclusive Republican Party. In the first session of the 115th Congress, Graham was ranked the sixth most bipartisan senator by the Lugar Center and Georgetown's McCourt School of Public Policy.4 poeng
-
Hva mener du med 'tomme for folk'? Tomme for andre syklende? Jeg mistenker du ikke vet hva et sykkelfelt er. Et sykkelfelt er et kjørefelt forbeholdt syklende og er adskilt med en stiplet hvit stripe fra øvrike kjørefelt og skiltet med skilt 521. Hvis du mener noe annet finn ut hva du mener så det er mulig å forstå deg. Edit: Så ser jeg du senere har endret til å referere til gang og sykkelvei, som er noe helt annet. (Og i.h.t. trafikkregler umulig å skille fra gangvei med mindre den er konstruert med fortau som skiller trafikken. Dette fordi pliktene reglene for gangvei gir forblir også selv om den er merket gang og sykkelvei. I.e. man må følge samme regler som på en vei merket gangvei eller fortau for den del) Hvis man ser mange syklende ikke velge slike så har det gjerne en av følgende grunner: * Det er mange gående som betyr man må holde gangfart: Og akkurat slik en bilist gjerne velger motorveien fremfor bygater med masse lyskryss, velger gjerne syklisten en mer effektiv rute fremfor å skulle vimse mellom gående. Syklister har uansett svært lite i en gangvei å bestille. Hvorvidt det er mange gående der eller ei er ikke nødvendigvis synlig i det man må velge å ta gangveien eller ikke, så man kan fint komme dithen at man velger veien selv om gangveien var tom, men da er det for sent å ombestemme seg. * Gangveien Mangler avkjøring dit syklisten skal, eller påkjøring fra der syklisten kom på veien. * Gangveien har mange systembytter og kryss. Må man krysse traffikert vei ofte innebærer det en større risiko for syklisten enn å bare sykle langs veien. Vi er alle egoister. VI velger hele tiden det som gjør ting enklest for oss selv. Dette er også grunnen til at du og jeg gjerne velger bil fremfor å sykle eller gå. Vi kan ikke forvente at alle andre skal være uendelig selvoppofrende hele tiden, men må akseptere at andre tar egne valg for sin egen del.4 poeng
-
Og vi skal gjenta dette for tusende gang, for det virker til å være fryktelig vanskelig for deg å forstå. Det du kaller sykkelfelt er ikke sykkelfelt, samme hvor mye du insisterer på at gangvei er sykkelfelt så er det faktisk ikke det.4 poeng
-
Nei, du vet ikke hvorfor *nå*. Du skrev allerede fra starten av at du mener alle syklister er egoistiske. Selv etter at flere her har påpekt hvorfor syklistene velger som dem gjør, nekter du å innse dette og maler videre på ditt hat. Det er litt funny at du syter over at syklister gjør det tregere å kjøre bil og vil at de skal flytte seg. Men om syklister klager over at fotgjengere gjør det tregere å sykle, er syklisten "egoistisk". Hykler. Eneste dødsulykken jeg vet om i nærheten i fjor var ved Tofte i Asker. Der var det en syklist som omkom etter at en bilist brøt vikeplikt og kjørte ut fra en parkering. Dette er en nedoverbakke der syklisten nok holdt fartsgrensen, og burde så klart aldri ha syklet i slik hastighet på noe fortau (tror heller ikke det var særlig brukbart på den strekningen). Men classy av deg å hinte om at man fortjener å bli påkjørt fordi man sykler i veibanen. Nei, som du har fått forklart hundrevis av ganger er det ikke det opplagte valget, av flere årsaker. At du ikke skjønner det betyr ikke at du har rett.. Forøvrig, enda en grunn, som ofte gjelder der jeg sykler, er at jeg ved GSV får vikeplikt for avstikkende veier hver 200-300 meter. Ligger jeg derimot i veibanen på forkjørsvei kan jeg sykle fint og jevnt uten å være redd for å bli meid ned hele tiden, og slippe opp og ned i fart. Det er altså tryggere å velge veibanen. Feks sykler jeg som rød her, må jeg vike for alle biler. Sykler jeg som blå kan jeg ture på. Forøvrig, ikke stol på Trygg Trafikk når det kommer til sykling eller fotgjengere. De er en bilist-organisasjon som gjør det de kan for at biler skal kunne kjøre uhindret. Ergo også argumentere for at syklister "bør" sykle på gsv...3 poeng
-
Her må man forstå konteksten til amerikansk politikk. For det første er de to partiene mer som valgallianser eller koalisjoner å forstå. Som om Rødt, sv, ap, mdg, krf og senterpartiet var på samme valgliste. Videre var "alle" i GOP anti trump før han vant nominasjonen i 2016. Selv FOX news var anti trump, hovedankeret Megyn Kelly gikk til og med av og begynte i NBC etter valgnatten. Etter nominasjonen, hvor alle slåss så busta fyker, så går alle sammen og støtter kandidaten. Når Mitt Romney nektet å gjøre dette (og John McCain tror jeg) så var dette veldig kutymebrudd, det viser at de ikke kan stoles på å støtte partiets (valgalliansens) kandidat. Selv Ted Cruz og Marko Rubio stilte opp og sa at de skulle stemme på Trump, selv om dette var svært arge fiender. Man må sammenligne det med at SP støtter Jonas, selv om de er uenige i mye av politikken hans. Er vel kun SV i moderne tid som har demonstrert mot sin egen regjering i Norge i alle fall. Etter "statskuppet" til Trump var han jo ferdig i politikken for nå, og ikke lenger på valg til noe, så da gikk man tilbake til å raljere mot ham. Blir Trump kanidaten til GOP igjen, vil han igjen få støtte og de diverse politikerne vil stille seg bak ham (for det meste).3 poeng
-
3 poeng
-
Nei, Nord-Koreas forsøk på å skyte opp en militærsatellitt feilet3 poeng
-
Nord over Trondheimsfjorden, og jeg kødder nesten ikke. Sammenhengende er kanskje ikke riktig ord, men jeg kan telle antallet dager uten regn siste seks uker på en hånd ja...3 poeng
-
Ja, det var mye snakk om hvor stramt statsbudsjettet skulle bli. Når dagen kom ble det en økning på 10%. Og ytterligere økning i revidert. Vedum enten forstår eller vil ikke forstå at stramt budsjett faktisk innebærer å holde igjen pengebruken, ikke bare å si at man skal gjøre det.3 poeng
-
Ent, banner deg for han fikk sove i natt. Det gjorde ikke jeg, vrei meg i senga flere ganger i time hvis. 😟😟 Kroppen min vil tydelig hvis ikke sove. 😔3 poeng
-
Russland fortsetter å rasere Mariupol og ødelegge bevis for folkemord raskere og raskere. Kanskje er de redde for å miste kontrollen over byen.3 poeng
-
Æ kostet vel mer enn det smakte for Rema. Nå styrer de selv hva du skal få tilbud på, noe de nok sparer mye på. De har kjørt noen Cræzy Dæys kampanjer på låste varer/varegrupper, men dette er peanuts i forhold til gammel Æ. Jeg sparer heller Trumf-poeng på Kiwi.3 poeng