Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×
  
      
  
  
      
  

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 05. des. 2022 i alle områder

  1. Tibber har fått en kundeflukt nå pga. deres "lille stunt" med å brått endre faktureringsmetode, hvor mange som har byttet vites ikke, men det er iallfall noen tusen, med tanke på at pågangen på nye kunder har vært stor hos andre strømselskap. De har fått seg en aldri så liten omdømmeknekk rundt dette, dels pga. mange oppfatter at Tibber prøver å bruke kundene som bank, dels fordi de gav bare gav et 48-timers varsel og rett før månedsskifte som vanskeliggjør bytte med viten og vilje (det er lovbrudd i følge Forbrukertilsynet) og mange tror nå at Tibber kan være på vei mot konkurs og er skeptisk til å bli værende i dette selskapet med tanke på egen risiko. Jeg ser mange fortsatt tar Tibber i forsvar, og mener at mailen er godt forklart og at de valgte et alternativ som var det beste for kunden for å kunne holde prisen nede og fortsette å tilby det som de startet konseptet med nå som prisen på innkjøp av strøm har blitt uoverkommelig for dem med tanke på deres konsept. Alternativet var å legge påslag på strømmen, slik at strømmen ble dyrere for kundene. Noen sier de ville ha foretrukket dette, andre igjen vil heller ha billigere strøm. Tibber påstår at dette er deres to eneste alternativ og er tause om hvorfor deres rike eiere Schibsted ikke kan gå inn med kapital eller hvorfor de ikke låner mer av banken. De sier at valget deres er godt begrunnet med at de har gjort en kundeundersøkelse der det ble avdekket at dette var noe flesteparten ønsket. Følger interessert med på å hvordan Tibber takler kritikken, og må si jeg ikke er særlig imponert. Gründer Aksnes går ut og sutrer over å føle seg urettferdig behandlet, at ting blir fremstilt feil i media og at folk ikke har lest godt nok. I tillegg har de stengt kommentarfelt på Facebook for nye kommentarer etter masse kritikk på tidligere innlegg, har slått av funksjon for å kontakte direkte i app og på hjemmeside etc. Ringe kan man ikke, og eneste alternativ er å sende e-post som det vil ta tid før en får svar på. Tibber sier at de beklager dette og at de må gjøre dette fordi de nå har så stor pågang og ber om forståelse for det. Omdømmeekspert Peggy Brønn fra NHH mener at Tibber har håndtert dette dårlig og må selv ta ansvar. Jeg personlig har fått et veldig dårlig inntrykk av Tibber nå på bakgrunn av hvordan de valgte å gjennomføre denne endringen på og ikke minst hvordan de har håndtert kritikken i ettertid. Det blir raskt veldig synlig at de har håndtert dette ganske amatørmessig. Her er noen punkt jeg vil trekke frem som understøtter dette: - Om de mener at de blir misforstått, er det dårlig å skylde på media eller kundene sine for å ikke ha oppfattet budskapet. Til syvende og sist er de ansvarlig for egen kommunikasjon og visst mange ikke har forstått dette, så må de se på kommunikasjonen sin, kommunikasjonsmåte med mer. Mange kunde sier også at de først fikk vite om dette gjennom media, noe som ikke er særlig heldig. Bør ikke en så viktig endring varsles på sms og ikke bare basere seg på nyhetsbrev og hjemmeside etc.? Når de da skal ut og forklare "misforståelser" i ettertid, så velger de å legge ut en 21-minutters lang video på Facebook der de stenger kommentarfeltet. Problemet med videoen er vel først og fremst at den er alt for lang, noe de som jobber med kommunikasjons i Tibber burde vite. - 48 timers frist er uansett ikke ok på tross for at de har fått tilbakemelding i kundeundersøkelse på at flesteparten ønsket å heller forhåndsbetale strømmen. En såpass stor omlegging burde varsles en stund i forveien for at kundene skal kunne planlegge bedre. At det ikke har gjort det vitner enten om ekstremt dårlig dømmekraft eller akutte likviditetsproblemer. Tibber påstår at de har hatt kontakt med eksterne advokater på forhånd før de valgte å gjennomføre, så jeg må si det er veldig pussig at de ikke klarte å forutse lovligheten i dette. - Hadde de virkelig bare to alternativer? Her og nå - ja kanskje, men problemene har de isåfall skapt selv og jeg nekter å tro at dette er det eneste alternativene de har hatt hele veien. Som bedrift er en selv ansvarlig for lage en bærekraftig forretningsstrategi for å håndtere slike situasjoner. Når de fra start av har basert seg på å kjøpe inn strømmen 45 dager i forveien, så er det deres ansvar å regne seg frem til hvor smertegrensen går. Det innebærer også å vurdere eksterne faktorer som kan oppstå, slikt som økning av strømpriser med mer. Det er for lett å skylde på økte strømkostnader alene. Jeg tror rett og slett de har ekspandert for raskt uten å klare å håndtere det med sin forretningsmodell. Det er klart at det blir enorme kostnader for å kjøpe inn strøm på forhånd når kundevolumet har økt såpass, men igjen - dette er noe de burde ha modellert for. De har trolig voksesmerter, og kunne løst dette ved å sette på bremsene, skalere ned markedsføring, sikre seg mer kapital når de vokste så raskt etc. Bygge stein på stein, men nei - de valgte heller å løse det på denne måten. Kan legge til at tidlig i september har Tibber ute nesten 30 nye stillinger i Norge og utland, så de er ikke akkurat måteholden med interne kostnader heller. Hvordan ser fremtiden til Tibber ut? Det lurer jeg på. I 2021 hadde de visstnok 600% vekst og likevel et negativt resultat på ganske mange millioner. Veksten i Norge stagnerer nok nå pga. dette, så jeg lurer nå virkelig på hvordan bedriften til slutt skal bli lønnsom når de vil fortsette å ikke tjene penger på å selge strøm, det virker ikke som de andre tjenestene deres skaper veldig mye inntekter. Greitt å ha sterke eiere i ryggen, men er det godt nok? Jeg ønsker gjerne debatt på dette, og er åpen for at andre har et annet syn på dette. Jeg vet at mange liker Tibber nettopp fordi de ikke tjener på kundene sine, og at man derfor ønsker å støtte oppom, men det er ikke alltid det man ønsker er realistisk eller at det er lurt å gå utradisjonelle veier. Kan forøvrig legge til at jeg ikke er kunde verken hos Tibber eller andre strømselskap, da jeg ikke betaler for egen strøm, så jeg har ikke et motiv bak dette, men synest denne saken er veldig interessant da Tibber fort ble en hype og ansett som et frisk pust, men der de fra en dag til en annen klarte å gjøre mange fornøyde kunder rasende på noen få timer.
    1 poeng
  2. Diskusjon.no har dessverre en hel del konkurranse fra håpløse facebook og måten det er inndelt på og har klart å pushe det fram som et slags allemannseie. Kan det være en idé å forsøke å lage egne diskusjon.no sub-fora eller "grupper" for folk som ellers ville måtte tydd til fb-grupper? Eksempel: Foreldre på et idrettslag, bedrifter/avdelinger, folk med samme fritidsinteresse etc. Bare for å ta et fiktivt (?) eksempel: Svalbard isbadeklubb ønsker et sted å samles og vil gjerne benytte diskusjon.no/isbadingsvalbard eller til og med kunne kjøpt eget domene: Sogndalvaktmesterforening.no som kunne vært driftet under diskusjon.no paraplyen, kanskje til og med med eget skin, egne moderatorer etc. Men samme tekniske team og servere (abonnementstjenester) som diskusjon.no Jeg tenker at samfunnet kan ha godt av at diskusjon.no tenker ekspansjon og tar mer av markedet for gruppediskusjoner.
    1 poeng
×
×
  • Opprett ny...