Gå til innhold
  
      
  
  
      
  

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 12. jan. 2011 i alle områder

  1. Har merket en tendens til at mange spør om opptaket og utdanningen man må gjennom for å bli pilot i Forsvaret. Jeg har vært ganske behjelpelig til å svare på forespørsler, men oppretter nå denne tråden for alle som lurer, så kan jeg vise til den isteden for å skrive noe nytt i forskjellige tråder hver gang folk spør. Selv er jeg på uttaksflyging på Bardufoss, så har bare inngående kjennskap til det som skjer så langt, men skriver her det viktigste man trenger å vite. Først vil jeg angripe ideen folk har om at man må være Supermann, og ha kjempekarakterer for å komme inn. Man trenger hverken ha særlig gode karakterer (vidt spenn i klassen min), og man trenger ikke være sprekere enn sånn rimelig frisk og sunn. Generell studiekompetanse er dog et krav. Søknadsfristen for Flyskolen har de siste årene vært 1. desember. Om søknaden blir godkjent vil man bli innkalt til Fase 1 av opptaket, som foregår i februar i de største byene i landet. Denne fasen består av mange evnetester, typiske IQ-tester med figurer og mønstre, tallrekker, språk, litt generell kunnskap, litt om fly (for å sjekke interesse) osv. Man trenger ikke være god på noe spesielt, poenget er å score greit gjennomsnittlig. Testene tok rundt seks timer i mitt tilfelle. Prøv å være uthvilt denne dagen, blir litt sliten i hodet mot slutten. Om man kommer gjennom blir man innkalt til Fase 2, som er i mai for søkere fra Forsvaret, og andre som ikke har noe imot å komme da, og i slutten av juni for resten. Opptaket foregår på Rygge Flystasjon, og varer en- til halvannen uke. Først er det fysiske tester, push-ups, pull-ups, sit-ups og 3000-meter. Kravene tror jeg er 4 pull-ups, 20 sit-ups, 16 push-ups og under 14 minutter på 3000. Husker ikke kravene for jenter, men kravene finnes på Forsvarets sider, mil.no. De er de samme som for vanlig befalsskole. Vær sikker på å klare disse kravene, er alltid noen som ryker her. Det er helt unødvendig, og viser bare at søkeren har manglende motivasjon og dedikasjon. Etter dette er det datatester, noen timer foran en datamaskin, hvor man blir testet i romforståelse, simultankapasitet, hukommelse, osv. Er ikke noe å gjøre for å forberede seg på testene, og er mange som ryker her. Etter datatestene kommer den såkalte DMT-testen. Den vil jeg ikke si noe særlig om, men også her er det endel som ryker. Testen er litt sær, prepare to be surprised. Nå følger intervjuet, med psykolog og flyger. Her blir man grillet ganske hardt. Vær sikker på at du kan greie ut om motivasjonen din for flygerutdannelse, og ha gjort deg opp noen tanker om hvordan det er å være "et våpen", altså, hva er dine tanker om å ta liv, og slike ting. Sørg også for at du ikke har noe imot å bo i Nord-Norge i mange år, da dette er mer enn sannsynlig. Resten av opptaket er medisinske tester, tannlege, lege, røntgen, synsprøver, masse greier på Flymedisinsk Institutt, osv. Ganske chill egentlig. Er gjerne noen få som ryker her, da ofte på grunn av synet. Etter alt dette er opptaket ferdig, og det eneste som gjenstår er uttakskommisjonen, en gjeng med høye herrer som forteller deg om du blir tilbudt plass. Om du kommer inn; gratulerer! Ta en velfortjent sommerferie... Neste stopp er Luftforsvarets Befalsskole på Kjevik, som starter i begynnelsen av august. Her følger man samme utdanning som de andre befalselevene, et løp som varer frem til jul. Få som ryker her, er bare å være motivert. Etter nyttår bærer det nordover til Bardufoss, og start uttaksflyging. Vi var 29 stykker på dette punktet, av 541 søkere. Her er det først 5-6 uker med teori, deretter begynner flygingen, som er er et program med stor progresjon for å se om man virkelig egner seg i et fly. I skrivende stund har vi nå fløyet 12-13 turer hver, og er nede i 21 stykker. De som kommer gjennom her er ferdig i midten av juni. I begynnelsen av august begynner man på Luftkrigsskolen i Trondheim, hvor man er elev i et år. Fra man begynner her er man befal (fenrik), og får lønn. Etter dette året drar man til USA for å begynne på den ordentlige flygerutdannelsen. Først er det grunnleggende flygerutdannelse på Sheppard Air Force Base i Texas. Etter en stund her selekteres man til flytypen sin, og drar videre. Florida (tror jeg) for flermotor, Alabama for helikopter, og litt mer tid, pluss en stund i Arizona, for jagerflygere. Oppholdet i USA varer halvannet til to år tror jeg, avhengig av flytype. Derette er det tilbake til Norge for norsk typeutsjekk, og jobben du har drømt om. Det er fritt frem for å stille ytterligere spørsmål, kan nok svare på det meste. Edit: Tenkte det var på tide med en oppdatering av førsteposten. Vi skriver nå juni 2011, og det har skjedd en del siden tråden startet. Jeg har nå kun en måned igjen av utdanningen i USA, og utsjekken på F-16. I august/september begynner jeg på skvadron i Norge. Er i større grad enn den tre år gamle posten indikerer nå også i stand til å svare på spørsmål om Luftkrigsskolen og USA-oppholdet. Fyr løs.
    1 poeng
×
×
  • Opprett ny...