Yopaz
Medlemmer-
Innlegg
515 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
Yopaz sine prestasjoner
829
Nettsamfunnsomdømme
-
Balatro-utvikleren raser mot 18-års aldersgrense
Yopaz svarte på Spillredaksjonen sitt emne i Diskutér artikler (Gamer.no)
Tja, er det det? Super Mario 64 DS kom ut for 20 år siden og reglene for gambling i spill er jo ikke det samme nå som de var. Alle Pokemon-spillene hadde jo casino med spilleautomater, men disse er jo fjernet nå på grunn at de ikke skal ha gamblingelementer. Det er ikke sikkert det hadde gått i dag. Det er like fullt tåpelig at Balatro har det. Yatzy har jo minst like mye gamblingelementer som Balatro, om ikke mer. -
Sulten på en ny premie i vår julekalender?
Yopaz svarte på Spillredaksjonen sitt emne i Diskutér artikler (Gamer.no)
Jeg har vunnet i julekalender to ganger på 11 år (inkludert en gang fra gamer.no), det krever bare en god slump flaks. Kanskje er det din tur i år.- 5 svar
-
- 1
-
Jeg er enig i den kritikken du kommer med, min kritikk var retter spesifikt mot de som sier at WOOOOOOOOOOKE alltid blir dårlig mottatt og at det er det eneste feil med alle spill som gjør det dårlig. Det er så klart innafor å kritisere utførelsen på det vi ser nå i Veilguard, jeg vil neste tro at selv de som er transkjønnede synes det blir kleint. Jeg skjønner at dette ikke kom så godt fram i den forrige kommentaren min, noe som var en overkorreksjon fra min side. Hei og hå. Takk for godt svar som forklarer alt. Jeg bare lurer, hvilken statistisk analyse har du brukt for å ekskludere konfunderende faktorer? Du skal slippe å svare, jeg vet du ikke har gjort en sånn analyse. Du velger også å ignorere at antallet som poster om det her utgjør en ganske liten del av de som spiller spill i Norge. Du overrasker meg ikke på noen måte. Du hevder at valget i USA viser at majoriteten ikke liker WOOOOOOOOOKE i spill. Dette er jo et morsomt svar på min anklage om at dere som roper WOOOOOOOKE hele tiden forenkler ting. handlet det ikke litt om abort? Nei, WOOOOOOKE. Hva om innvandring? Nei WOOOOOOOOOKE! Hva med økende priser? Nei WOOOOOOOOKE. Kritikk mot klimatiltak? Nei, WOOOOOOOOOOOKE. Manglende tiltro til tradisjonelle politikere som har beveget lengre og lengre fra folk flest? Nei WOOOOOOOOOOOKE. Korrelasjon betyr ikke det samme som årsak. Det er en negativ korrelasjon mellom pirater og tropiske stormer. Det vetyr på ingen måte at pirater hindrer tropiske stormer. https://www.scq.ubc.ca/piracy-as-a-preventor-of-tropical-cyclones/ https://plotlygraphs.medium.com/spurious-correlations-56752fcffb69 Du hevder videre spilljournalister mangler kontakt med folket, men jeg ser jo stor overlapp mellom dårlige anmeldelser til spill som også flopper. Concord, Suicide Squad Kill the Justice League og Saints Row blir ofte holdt frem som eksempler på at WOOOOOOOOOKE flopper. Om du ser på anmeldelsene så har også disse spillene fått relativt dårlige anmeldelser. Er det ikke da samsvar mellom hva spillpressen og forbrukerne mener? Det er ikke mulig at disse spillene flopper fordi de er dårlige? Jeg skal ikke forsvare spillene. Det er jo bred enighet om at mange av de spillene som blir beskrevet er dårlige. Vi har jo også God of War, God of War Ragnarok, Hades, Hades 2, Horizon Zero Dawn, Horizon Forbidden West, Spider-Man Miles Morales, Spider-Man 2, The Last of us Part og Alan Wake 2 som har fått kritikk for å være WOOOOOOOOOOKE eller politisk korrekt og de har gjort det bra. Jeg mener vi må ha en god, saklig diskusjon på hva som gjør spill bra og hva som gjør spill dårlige slik at vi kan få bedre spill. Du er uenig å vil heller rope om WOOOOOOOOOOKE og fjerne alt rom for konstruktiv kritikk. Det er greit for meg, ta deg en hiss-deg-ned pille og kom tilbake til meg når du er ferdig med med å være krenket over at det finnes transkjønnede som får oppmerksomhet. Edit: også alltid morsomt å be dere om å komme med statistikk. Dere blir enten stille ellers så kommer dere med eksempler som viser at dere ikke forstår noe om statistikk. Alltid underholdende.
- 124 svar
-
- 4
-
Ja, hvorfor er dette så vanskelig å forstå? De må jo lytte til den høylytte minoriteten som ikke liker WOOOOKE. Her lager vi mange kontoer, prøver å blåse opp kritikken ved review bombing, ignorere alle spill som får suksess, begrave oss i ekkokammer og likevel skjønner de ikke? Personlig er jeg dritt lei av å høre om WOOOOOOKE. Mange spill som får Woooooke-stempelet gjør det bra, noe dere er flinke til å ignorere. Dere hevder å snakke for alle, men om du ser på diskusjoner fra kommentarer på Gamer.no er det under 20 personer bak flesteparten av kommentarene. Med tanke på at Spillexpo hadde over 20000 besøkende i år så vil dessi da utgjøre i underkant av 0.1%. Har du noen statistikk som er bedre enn mitt grove estimat så vil jeg gjerne se det, men om du vil påberope deg argumentet "flertallet" må det jo faktisk være mer enn 10000 du viser til. Personlig bryr jeg meg ikke om kjønn, hudfarge, legning eller kjønnsidentitet til den jeg spiller som. Jeg ønsker meg et bra spill. Om vi legger all skylda på WOOOOOKE så fjerner vi diskusjonen rundt alt det andre idiotiske som gjør spill dårlige. Et dårlig spill vil være dårlig selv om du fjerner alt som gjør det WOOOOOOOKE. Hva med at vi skifter fokus i stedet for å la oss krenke av at transkjønnede for lov til å eksistere?
- 124 svar
-
- 7
-
Nintendo saksøker Palworld-skaperne
Yopaz svarte på Spillredaksjonen sitt emne i Diskutér artikler (Gamer.no)
Ingen skal nekte for at Palworld var en stor suksess, men Pokemon selger jo ekstremt bra i det markedet de har valgt seg. Pokemon Scarlet/Violet har solgt over 25 millioner til tross for at det kun er tilgjengelig på en konsoll. Det er svært få spill som kan vise til tilsvarende tall. Palworld ser jo ut til å kunne nå tilsvarende eller høyere salgstall fordelt over PC og Xbox, men det å endre på Pokemon-serien for å nå en annen gruppe den de som konsekvent kjøper spillene til tross for alt som kan sies som negativt om dem er jo ikke noe sjakktrekk. De 3 siste hovedinnslagene til Pokemon har alle solgt godt over 20 millioner. De har valgt en gruppe de tjener ekstremt med penger på å appellere til. Det at andre selskap lager spill som Palworld, TemTem og Casette Beasts gjør jo at vi som er lei av Pokemon har våre spill. Nå er jeg spent, hva var budsjettet til Scarlet/Violet? Hva var budsjettet til Palworld? Kaster du ut påstander du ikke kan dokumentere eller vet du faktisk noe her? Hvor mange kjøpte Palworld og hvor mange spiller via Gamepass? Oiooioi.. Du sier nå at flesteparten ikke liker Pokemon spillene. Mener du flesteparten av de som har kjøpt og spilt spillene eller mener du den gruppen som roper høyt på nettet? Pokemon Scarlet/Violet har solgt ca. 25 millioner. Flesteparten vil da være mer enn 12.5 millioner som mener spillene er dårlige. Metacritic har 3611 anmeldelser for Scarlet: https://www.metacritic.com/game/pokemon-scarlet/ og 2358 anmeldelser for Violet: https://www.metacritic.com/game/pokemon-violet/ Det er altså 0.024% av alle som har kjøpt spillene som har gitt anmeldelse på Metacritic. Jeg vil si basert på ren matematikk at jeg ikke har grunnlag for å si noe om flertallet basert på det jeg har sett. Har du noe å vise til som ikke er din egen personlige mening eller oppfatning? Jeg er så enig. Nintendos juridiske avdeling gjør meg negativt innstilt til hele selskapet. De har vært nådeløse mot alt av kreativitet rundt deres produkter med fanprosjekter og Youtubeskapere. Jeg har heller ikke spilt Palworld, men det er synd om utvikleren må stenge ned spillet på grunn av dette søksmålet. Det tar knekken på alt av kreativitet og jeg håper Nintendo og The Pokemon Company taper denne rettssaken. -
Ja, det er klart det ikke er komplisert når du ignorerer alt som gjør det komplisert. Det sier seg jo selv. Poenget mitt er at om valutaen blir om til NOK/EUR/USD og jeg kan tjene opp ved å spille spillet normalt, vil ikke det påvirke meg til å ha lyst til å "tjene" mer? Jeg får ikke lenger en falsk valuta, men "ekte penger". Spillselskapene vet at de utnytter de samme belønningssentrene som om jeg drar på kasino, vil ikke dette bli verre av å gi meg ekte penger som belønning for å spille spillet? Jeg er helt enig med det du sier om at praksisen er giftig, men jeg er uenig med at det å fjerne det er en enkel løsning. Se for deg at du er ti år, dersom du bruker 8 timer av helga di på et mobilspill blir du belønnet med 50 kroner. Jeg vet ikke hvordan du var når du var på den alderen, men jeg ville definitivt ha brukt de timene på å tjene så mye jeg kunne. En falsk valuta ville ikke ha gitt helt den samme følelsen. Vi burde aldri ha latt det gå så langt. Tiden for enkle løsninger er i fortiden og vi må nå se på langt mer sammensatte løsninger for å kjempe mot avhengighetsdannende mekanikker og jobbe for mindre skjulte kostnader.
-
Nå er jeg fullstendig enig med deg ar mange aspekter ved disse digitale valutaene er negative og jeg er også enig med at tanken bak det Forbrukerrådet gjør er god. Jeg synes også det hadde vært fint om jeg kunne ha kjøpt en ting der jeg betaler nøyaktig det det koster og jeg ikke må gå via en digital valuta der prisen krever at jeg regner ut selv hvor mye jeg betaler. Problemet er hvordan det vil fungere i praksis. Jeg spiller Pokemon Go. Der kan jeg kjøpe gullmynter som kan brukes til diverse ting i spillet. Hva med å bare kjøpe disse tingene for penger uten noen mynter? Hva skjer da med myntene mine som jeg har tjent opp ved å forsvare og ta over gymmer? Skal disse fjernes eller skal de omgjøres til tilsvarende verdi i norske kroner? Om de fjernes så mister jeg muligheten til å kjøpe ting og om de gjøres om til kroner kan det fort gi følelsen av at jeg får betalt for å spille spillet. Pokemon Go har jo en grense på 50 mynter per dag, men andre spill uten slike grenser vil jo fort kunne suge til seg flere. Noen spill gir jo også valuta som premie for å se reklame og ved å spille mye. Om spillet gir følelsen av at man blir betalt så kan jo det også være en enda sterkere trigger for belønningssenteret i hjernen. Jeg er redd vi fort bare bytter ut et problem med et annet. Dette er et komplekst problem.
-
Om jeg husker rett så ble det innvilget 65 millioner kroner i offentlige midler til norsk spillindustri i 2023. Dette er jo småpenger i statsbudsjettet. Det å få midler til å lage film eller spill krever at skaperne oppfyller visse kriterier i hva spillet handler om og utdyper dette i søknaden. Om dette er oppfylt kan de få midler. Skal staten da nekte spill eller film basert på meningene som skaperne har? (Les ytringsfrihet) Jeg har null interesse i Dustborn. Det slår meg som et spill som jeg ikke kommer til å like. Jeg støtter likevel utviklerne 100%. De lagde et spill basert på sim visjon. Jeg er glad jeg bor i et land der dette er mulig.
- 185 svar
-
- 12
-
Desse spela gler vi oss til i august
Yopaz svarte på Spillredaksjonen sitt emne i Diskutér artikler (Gamer.no)
Så det du sier er at Saints Row ble et dårlig spill fordi det manglet en klar visjon og krangler innad i selskapet som gjorde at det ble dårlig. Jeg trodde spillet var dårlig fordi det var woke, men nå vil du plutselig endre på den historien. Helt greit for meg, jeg kommer til å sitere deg på dette. Så det å tvinge inn endring er eil. Helt greit om det er din mening, men samtidig ønsker du å tvinge gjennom endringer ved å boykotte spill gjennom å delta i en Steamgruppe. Dette er noe du innrømmer med stolthet så du ønsker jo faktisk å tvinge inn endringer. Du er bare mot det når det WOOOOOOOOKE og for det når det er anti-WOOOOOOKE. Så klart må vi ha lov til å tvinge inn endringer. Dette har jo gjort at enkelte utviklere har droppet always online, noen forferdelige mikrotransasksjoner og det har forbedret spill som ble lansert i en elendig tilstand. Wokewokewokewokewoke. Veldig bra argumenter for hvorfor disse spillene er WUUUUUKE, men jeg spør deg følgende: Hva var det du sa om WOOOOOOOOOKE spill? Jeg gir deg en påminnelse. Du påstår at de spillene som jakter WOOOOOOOKE skyter seg selv i foten, nå utdyper du hvorfor Horizon Forbidden West og Spider-Man 2 er WUUUUUUUUUUUUUKE. Disse spillene har gjort det bra så hvorfor stå så hardnakket på påstanden om at de skyter seg selv i foten? Spider-Man Miles Morales, Spider-Man 2, Horizon Forbidden West og Horizon Zero Dawn er jo alle spill som har fått et WOOOOOOKE stempel på seg og de har solgt godt. Det er ikke åpenbart for meg at spill som er "WOKE" gjør det dårlig fordi jeg har flere eksempler på spill som gjør det bra til tross for det stempelet. Beklager at jeg blander fakta inn i dine subjektive meninger. Jeg synes det virker som om at snakker for en liten gruppe som hater alt som er WOOOOOKE og ønsker endringer fordi du og dine ikke liker at dere ikke blir trange i buksene når dere ser kvinnelige spillkarakterer lenger. Så du ønsker egentlig ikke noen som helst ytringsfrihet? Om du ikke liker noe så skal det bort. Det er sjeldent jeg får høre noe dypere argument fra anti-WOOOOOOKE-gjengen og det ender alltid opp her.- 31 svar
-
- 4
-
Desse spela gler vi oss til i august
Yopaz svarte på Spillredaksjonen sitt emne i Diskutér artikler (Gamer.no)
Det er veldig fint at du nevner eksempler slik at det du sier blir håndfast og ikke bare nok et rop om "WOKE ER DÅRLIG FORDI WOKE" og "WOKE SELGER IKKE". Likevel lurer jeg på noe. Det påstås at det kun er "woke spillpresse" som liker disse spillene, men stemmer dette? Om du ser på Metacritic for Saints Row, Forspoken og Suicide Squal Kill The Justice League har ikke alle disse spillene fått middelmådige omtaler av "WOOOOOKE spillpresse"? Hvordan henger dette sammen? Og hva om vi ser på The Last of Us II, Hades (1 og 2) og Spider-Man 2? Dette er også spill som har fått kritikk for at de er wokewokewokewokewokewoke, men likevel har de gjort det bra. Skulle ikke disse ha solgt dårlig på grunn av det? Spider-Man 2 har jo til og med konsultert med Sweet Baby Inc. og det har solgt bra i tillegg til å ha gode tilbakemeldinger fra både presse og brukere. Du plukker ut middelmådige spill som alle er enige med at er middelmådige og bruker det til å bevise et poeng. Fjern elementene som gjør spillene du nevnte WOOOOOOOOOOOOOOOOKE og de er fortsatt ikke gode spill.- 31 svar
-
- 7
-
Oi, begynte de utviklingen av S.T.A.L.K.E.R 2 i 2002? Da skjønner jeg godt at du ikke har noe tiltro til spillet. De begynte jo da utviklende av spillet 5 år før de slapp S.T.A.L.K.E.R Shadow of Chernobyl, 6 år før de slapp S.T.A.L.K.E.R Clear Sky og 7 år før de slapp S.T.A.L.K.E.R Call of Pripyat. De surrer jo såpass med utviklingen at de starter å lage toeren før de slipper det første spillet! Eller så er det du som surrer og mangler kompetanse til å bruke 2 minutter på å søke på STALKER 2 development på Google.
- 15 svar
-
- 4
-
Igjen unngår du å svare på det ubehagelige spørsmålet mitt angående ytringsfrihet. Er du for eller mot at ytringsfriheten kan brukes på måter du ikke liker med tanke på at fargede, kviner og LHBT-personer kan få en plass i Tolkien og Star Wars? Videre ønsker jeg å bekrefte at det du sier er at du har ikke et snev av bevis for at det du beskriver ikke er et fenomen som skyldes at noen få roper høyt på nettet? Jeg spør etter statistikk og du svarer med en anekdote uten noe mer enn din egen mening som grunnlag. Du beskyldte meg for hykleri, men det er jo tydelig at du ikke har noe grunnlag for den anklagen, eller har du kommet på noe mot meg? Om du ikke har noe kan du være såpass real at du kan innrømme det? Til slutt: Jeg vet hvor gammel jeg er, det står på passet mitt og om du velger å antyde at jeg er 15-16 år uten noe mer bak enn at du synes personangrep asert på alder fungerer bra. Jeg blir ikke fornærmet av det, men det viser jo hvor lite du har å komme med. Om du ønsker å komme med noen saklige argumenter så kan jeg godt fortsette diskusjonen, men om det å vise til "alle vet" og "du er 15" er høyden av det du kan komme med så ser jeg ikke vitsen. Du får ha en fin kveld videre.
- 47 svar
-
- 4
-
Oioi, det beste angrepet er alltid å bytte tema og håpe at ingen tar deg på det. Du kom med med spørsmålet hvem som gir meg retten til å lage mine historier og jeg svarte saklig nok at ytringsfriheten gir meg den retten. Dersom du ønsker å påstå at du er tilhenger av ytringsfrihet så må du akseptere at ytringer du ikke liker er beskyttet av dette på lik linje med ytringer du liker. Så da er spørsmålet til deg, aksepterer du at folk har rett til å inkludere LBHT-personer i Tolkien eller Star Wars? Hvis svaret er nei så er du faktisk nok mot ytringsfrihet og du er skyldig i hykleri. Igjen står jeg med samme spørsmålet: Har du noen statistikk på dette eller er det bare noe du sier? Siden du nå også retter dette mot meg, har du et snev av bevis for at jeg er en tilhenger av å stenge ut noen fra diskusjoner? Angriper du nå meg og kaller meg en hykler fordi jeg er uenig med deg? Dersom du kan bevise det skal jeg fint inrømme at du har rett, du er smartere enn meg og jeg er en hykler.
- 47 svar
-
- 5
-
Spørsmål til deg: Har du statistikk på dette eller refererer du bare til den gruppen som skriker høyt på nett, gjerne med flere brukerkontoer laget med noen minutters mellomrom? Dette er det ytringsfriheten som styrer. Jeg har rett til å si det jeg mener, lage de historiene jeg ønsker meg og om jeg ønsker å lage en direkte parodi så kan jeg gjøre dette uten at det bryter med åndsverksloven fordi det blir sett på som lovlig bruk av ytringsfriheten så lenge det ikke påberoper seg å være offisielt eller art det kan forveksles med originalt innhold. Som vanlig så blir omtrent hvert eneste tema offer for dere som går og leter et en grunn til å gråte over "woke". Hva med å manne dere opp, gro litt tykkere hud og bli folk vi kan se opp til i stedet for å sutre på nettet over at dere ikke blir representert? Dette er faktisk ting som ble sagt til kvinner, homofile, fargede og trannskjønnede for ikke så mange årene siden. Representasjon var ikke viktig før vi mistet den.
- 47 svar
-
- 5
-
Varsler nedskjæringer hos Square Enix
Yopaz svarte på Spillredaksjonen sitt emne i Diskutér artikler (Gamer.no)
Ja, det har kun skjedd nå nylig. Et veldig konkret begrep. Også morsomt at du velger å trekke inn Sweet Baby Inc., et selskap som ikke jobbet med Forspoken. La oss nå se på denne forbrukerboiotten mot WOKEWOKEWOKEWOKE startet. Forspoken kom ut i Januar 2023. Om dette er en del av den nylige forbrukerboikotten så kan vi jo se på spill utgitt etter dette som en pekepinn. Hades 2 ble nevnt som et eksempel som du valgte å avfeie. Kom i Early Access Mai 2024. Har forbrukerboikotten oppstått mer nylig enn forrige uke? Fallout serien var jo også WOKEWOKEWOKEWOKE, men den har fått folk til å begynne å spille spillene igjen og har jevnt over blitt godt mottatt. Den kom i april 2024, etter Forspoken. Skulle ikke denne serien ha blitt boikottet også? Alan Wake 2 kom i oktober 2023 og var et spill der Sweet Baby Inc har vært involvert med, samme med Spider-Man 2 som også kom i oktober 2023. Begge spillene har fått suksess og de kom etter Forspoken. Baldur's Gate 3 som var WOKEWOKEWOKEWOKE kom i august 2023 og det har gjort det kjempebra. Her begynner mønsteret ditt å rakne en god del. Kanskje er det så enkelt at boikottbølgen har gått over og at det er derfor vi nå ser suksessen av disse spillene. Så hva med TV-serien av The Last of Us, den kom jo ut i Januar 2023. Den startet litt før Forspoken og avsluttetet etter at Forspoken kom ut. Var The Last of Us en suksess? Du skal få lov til å svare på det selv. Om svaret er ja så holder ikke argumentet ditt mye vann. Sweet Baby Inc har noen dårlige metoder som jeg ikke liker, men du bør kanskje tenke deg om den andre siden er så mye bedre? https://www.theverge.com/2024/3/18/24104799/gamergate-2024-sweet-baby-inc-diversity Sweet Baby Inc ønsker boikott av spill som de ikke liker. Du støtter det samme. Sweet Baby Inc trakasserer folk. Deres motstandere gjør det samme mot dem. Jeg skjønner at du ikke tar med dette i betraktning. Du har valgt en side og du skal forsvare din side. Som sagt før, du skriker om woke, men alt stopper der. Du har ikke noe av substans. Jeg ba deg om informasjon om hvor du fikk påstandene dine fra og da ble det stille fra deg. Du beskylder meg for å ikke være villig til å se på negative aspekter med spillindustrien, men du har valgt deg en ting og ignorert absolutt alt annet. Når du er nødt til å ta opp et selskap som ikke har vært involvert med produksjonen av et spill som argument så ser vi hvor lite substans du har.- 22 svar
-
- 8