-
Innlegg
1 132 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Om Gringorilla
- Bursdag 01. okt. 1983
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
Gringorilla sine prestasjoner
1,1k
Nettsamfunnsomdømme
-
Sony jobber med «Switch-konkurrent»
Gringorilla svarte på Spillredaksjonen sitt emne i Diskutér artikler (Gamer.no)
Poenget er at en manns skatt er en annen manns søppel. Folk på Finnmarksvidda ser nok behovet for en snøscooter, selv om en fra Oslo ikke gjør det.- 9 svar
-
- 1
-
Som andre her skriver, så er toll et komplisert verktøy som må brukes riktig. Det er ikke slik at man bare kan vedta en toll på all import og så forvente at det går bra. Man må vurdere nøye hvilke grupper av varer som skal fortolles, analysere mulige effekter av det, og vurdere konsekvensene. I Norge bruker man toll for å beskytte norske produsenter. Ikke bare at produsentene kan konkurrere, men også at de i det hele tatt skal kunne eksistere. En annen måte å gjøre det på kan være å gi tilskudd. Men ideelt sett kombinerer man de to, slik at tollen på utenlandsvarer kan finansiere tilskuddet til lokale produsenter, for eksempel. En av grunnene til at det kan være viktig å ha toll på enkelte varer er for å kunne beskytte landets egenrådighet. Er bare å se hva som skjedde med Europa når de ikke kunne få energi fra Russland lenger. Det samme kan skje med Norge dersom vi blir tvunget til å importere all maten vår f.eks, noe som raskt kan skje dersom norske bønder ikke kan opprettholde konkurranse med importert mat. Da legges all norsk gårddrift ned, og om vi plutselig får sanksjoner mot oss, eller vi av andre grunner ikke kan importere lenger, så vil vi slite med å fø befolkningen. Men det er viktig å vurdere hvilke produkter som skal ha toll og ikke. Er en norsk industri avhengig av spesifikke råvarer for å kunne drifte f.eks., så bør man ikke ha for høy toll på den varen. Og samtidig må man passe på å opprettholde relasjoner. Vil økt toll påvirke en eksisterende handelsavtale i negativ retning? Vil toll på én vare gjøre at andre varer blir dyrere å importere? Vil det påvirke eksporten i negativ retning? Rett og slett mye å ta hensyn til, og jeg har mine sterke tvil om at Trump og hans tilhengere har tenkt på en eneste mulig konsekvens. Men som i alle tilfeller når det gjelder politikk og økonomi, så kommer man best ut ved å balansere godt og hente det beste fra to verdener. Altså det motsatte av det verden virker å gjøre politisk, hvor man får større og større avstand mellom meninger og alle sitter i hver sin skyttergrav.
- 7 svar
-
- 1
-
Sony jobber med «Switch-konkurrent»
Gringorilla svarte på Spillredaksjonen sitt emne i Diskutér artikler (Gamer.no)
Det at DU ikke har behov for det gjør det ikke til et "ræva opplegg". Jeg har ikke behov for snøscooter, men jeg klarer jo å tenke meg til at det kan være nyttig for noen. Jeg har tidligere brukt telefonen med tilkoblet PS5-kontroll, og det fungerer helt ok. Men Portal har mer stabil tilkobling, har større skjerm med bedre bilde, og er bedre å holde i enn en kontroller med telefon hektet på. Det går også betydelig raskere og enklere å koble seg til, og det kan bety mye i forskjell. PSVR1 brukte jeg mindre og mindre fordi det kunne være mye knot med tilkobling, mens PSVR2 er plug and play, så den bruker jeg titt og ofte. Så at noe er enkelt fører ofte til at det faktisk blir brukt. Jeg tenkte som deg da den først kom, men jeg har i flere situasjoner i ettertid tenkt at det kunne være nyttig, og situasjonene dukket opp ofte nok til at jeg til slutt valgte å kjøpe.- 9 svar
-
- 1
-
Sony jobber med «Switch-konkurrent»
Gringorilla svarte på Spillredaksjonen sitt emne i Diskutér artikler (Gamer.no)
Godt poeng. Rekker nok å få mye glede av Portalen før den tid. Forskjellen mellom Vita og denne er vel såvidt jeg har forstått at denne kan spille PS5-spill. Så da har man allerede et stort bibliotek med spill. Regner med denne slippes like i forkant av PS6, så det blir jo "eldre" spill, men vi spiller jo fortsatt PS4-spill den i dag i dag, ettersom bakoverkompatibiliteten er utført så sømløst på PS5, så jeg tror ikke det skal bli et problem. Eller... Så har bare du misforstått hva Portal er ment for? Jeg har hatt lyst på en slik en stund nå, da jeg ofte er på hytta, på dass, i senga osv. Generelt steder det er tungvint å drasse med seg PS5en. Med en Portal slipper jeg å drasse på den, og jeg slipper å kaste bort tiden min på mobilspill eller doomscrolling. Nå kan jeg i stedet kaste bort tiden på noe med litt mer substans, samtidig som jeg får "unnagjort" litt backlog. Og forøvrig var ikke WiiU ræva. Men det solgte ræva fordi hvermansen ikke klarte å skille det fra Wii, og dermed endte konsollen opp med å dø raskt. Men selve konseptet hadde stort potensiale.- 9 svar
-
- 1
-
Sony jobber med «Switch-konkurrent»
Gringorilla svarte på Spillredaksjonen sitt emne i Diskutér artikler (Gamer.no)
Nei men i svarte h* da....! Jeg bestilte meg en Portal for 2 dager siden!! -
Årets spill Astro Bot (Team Asobi/SIE) Beste regi Elden Ring: Shadow of the Erdtree (FromSoftware/Bandai Namco) Beste historie Metaphor: ReFantazio (Studio Zero/Atlus/Sega) Beste «art direction» Elden Ring: Shadow of the Erdtree (FromSoftware/Bandai Namco) Beste lydspor og musikk Astro Bot (Team Asobi/SIE) Beste lyddesign Astro Bot (Team Asobi/SIE) Beste skuespillerprestasjon Melina Juergens (Senua's Saga: Hellblade 2) Innovasjon innen tilgjengelighet Dragon Age: The Veilguard (Bioware/EA) Games for impact (spill med tankevekkende budskap) Indika (Odd Meter/11 Bit Studios) Beste pågående spill Destiny 2 (Bungie/SIE) Beste community support No Man's Sky (Hello Games) Beste indiespill Balatro (LocalThunk/Playstack) Beste indiedebut Balatro (LocalThunk/Playstack) Beste mobilspill Balatro (LocalThunk/Playstack) Beste VR/AR Barman: Arkham Shadow (Camouflaj/Oculus Studios) Beste actionspill Helldivers 2 (Arrowhead Game Studios/SIE) Beste actioneventyr Astro Bot (Team Asobi/SIE) Beste rollespill Dragon's Dogma 2 (Capcom) Beste slåsspill Tekken 8 (Bandai Namco) Beste familiespill Astro Bot (Team Asobi/SIE) Beste simulator-/strategispill Manor Lords (Slavic Magic/Hooded Horse) Beste sports-/racingspill F1 24 (Codemasters/EA Sports) Beste flerspillerspill Helldivers 2 (Arrowhead Game Studios/SIE) Beste film/TV-serie basert på spill Arcane (Riot/Fortiche/Netflix) Mest etterlengtede spill Grand Theft Auto VI (Rockstar Games) Årets «content creator» Who cares? Beste e-sportspill Valorant (Riot Games) Beste e-sportutøver Who cares? Beste e-sportlag Who cares? Kjedelige nominasjoner i år, som alle år. Det er alltid bare en håndfull spill som velges ut for nesten alle kategoriene de er kvalifisert for, til tross for mange kategorier. Og enkelte kategorier er nærmest gitt på forhånd og/eller uvinnelige av andre i en fair konkurranse, som "Mest attertraktet" (GTA6) og "Community support" (No Man's Sky).
-
Var virkelig ikke disse tingene på plass allerede? Da er kritikken ekstremt forståelig. Men selv disse tiltakene er ALT for lite. De må også ha et STORT team som gjennomgår alt innholdet. Normalt ville jeg ikke syntes det skulle være nødvendig, men Roblox er rettet mot barn, og treffer målgruppen så til de grader. Det er også blitt for stort til å håndtere kun med "filter".
-
Ubisoft pusler med et nytt Rayman
Gringorilla svarte på Spillredaksjonen sitt emne i Diskutér artikler (Gamer.no)
Altså, jeg er normalt ingen fan av gatekeeping, men den ene tingen jeg mener man må gjøre for å kunne kalle seg en gamer er å spille mer enn bare ett spill, uavhengig av hva slags spill det er. Spiller du kun WOW, COD eller FIFA? Da er du ikke en gamer i mine øyne. -
Slik gjekk det med norske spelutviklarar
Gringorilla svarte på Spillredaksjonen sitt emne i Diskutér artikler (Gamer.no)
Nå må du bestemme deg. Du kan ikke få i både pose og sekk. Er det faktiske salgstall eller utgiverens forventninger som betyr noe? Forøvrig hoppet du pent over mesteparten av spillene jeg nevnte. Og du har uansett ikke adressert poenget mitt, så jeg spør rett ut: Mener du at et spill som selger godt er et godt spill og et spill som selger dårlig er et dårlig spill? Helheim Hassle, som har en Metacritic score på 79, har solgt 10 000 kopier. Til sammenligning har Hello Neighbor solgt 2 000 000 kopier med en Metacritic score på 38. Mener du fortsatt at kvalitet og salgstall henger sammen? Hva om vi slenger inn Owlboy som har 88 på Metacritic? Det har solgt 100 000 kopier. 1-2 Switch har 58 på Metacritic og har solgt 4 millioner kopier... Chicory: A Colourful Tale har 90 på Metacritic, med ca 100 000 kopier solgt. Call of Duty Modern Warfare 3 har 56 på Metacritic og har solgt over 10 millioner eksemplarer og hadde innen slutten av 2023 slått både Spider-Man 2 og Tears of the Kingdom i salgstall. Har vi nå muligens etablert at salgstall og kvalitet ikke henger sammen??? Og videre, har du i det hele tatt spilt brorparten av de norske spillene? Voldsomt mye bra. Men som sagt, så er nok problemet heller at norske utviklerstudioer ofte er veldig små, sannsynligvis som en kombinasjon av at avstandene er lange og at miljøet og infrastrukturen ikke er skikkelig etablert her enda. Nettopp poenget mitt. Spillet ble regnet som å selge dårlig, men er et fantastisk godt spill. Jeg ville gitt det 8/10 eller 9/10 personlig.- 42 svar
-
- 3
-
Slik gjekk det med norske spelutviklarar
Gringorilla svarte på Spillredaksjonen sitt emne i Diskutér artikler (Gamer.no)
De fleste norske spill har faktisk fått temmelig gode reviews, uten at de har solgt spesielt godt. Men det finnes utallige eksempler på at kvalitet og salgstall ikke henger sammen. Outer Wilds Enslaved: Odyssey to the West Beyond Good & Evil Eternal Darknness Grim Fandango Psychonauts (Et under at Double Fine har overlevd) Timesplitters-spillene Demons' Souls Okami Alpha Protocol Spec Ops The Line ICO Kunne fortsatt slik inn i evigheten. Men til syvende og sist er gode eller dårlige salgstall veldig relativt. Guardians of the Galaxy solgte vel rundt 5 millioner eksemplarer, og ble av Ubisoft regnet som en flopp. Samtidig solgte Disco Elysium rundt 4 millioner eksemplarer og ble regnet som en heidundrende suksess. Begge spillene er dog godt mottatte. Og samtidig er det flust av eksempler på dårlige spill som har solgt som hakka møkk. Wii Play (28 millioner solgte) Kinect Adventures (20 millioner solgte) Resident Evil 6 (10 millioner solgte) Call of Duty Infinite Warfare (14 millioner) Link's Crossbow Training (6 millioner) Anthem (5 millioner solgte) Wii Music (3 millioner solgte) Duke Nukem Forever (3,5 millioner) Etc... Jeg vet ikke om en eneste 10-åring som liker Flåklypa nevneverdig. Flåklypa er for oss godt voksne som vokste opp med det.- 42 svar
-
- 1
-
Slik gjekk det med norske spelutviklarar
Gringorilla svarte på Spillredaksjonen sitt emne i Diskutér artikler (Gamer.no)
Da sier det vel strengt tatt mer om din begrensede smak enn kvaliteten på svenske spill. Ikke for det, jeg synes det er en helt grei mengde gode norske spill også. Manual Samuel The Holy Gosh Darn Owlboy Teslagrad Shadow Puppeteer Among the Sleep Mosaic My Child Lebensborn The Longest Journey Anarchy Online (kanskje det aller mest innflytelsesrike MMOet etter WoW) Conan Exiles Draugen Earthlock Project IGI Men problemet ligger vel heller i det at det virker som vi ikke klarer å opprette store studioer som kan utvikle spill av en reell størrelsesorden.- 42 svar
-
- 2
-
Et mer unødvendig produkt er det lenge siden jeg har sett. Samtidig er det jo Nintendo, så det vil jo selge som hakka møkk.
- 13 svar
-
- 2