Gå til innhold

HDTV or not HDTV ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei,

Kjøpt meg en 42 plasma tv for snart 3 år siden. Håper at jeg har kjøpt riktig, spurte i butikken etter en HDTV-klar tv og fikk ambefalt den. Men nå er det snakk om at den ikke er noe HDTV, har jeg fått feil info i butikken.? Isåfall følger meg lurt, noe tips plz..?

link: http://www.mamut.net/brataas/subdet485.htm

mvh: odah

Den er ikke HD klar nei. Hitachi leverte HD klare skjermer for 3 år siden men dette var PD6600 og PD7200 dette vat jeg da jeg er en gammel eier av en PD6600. Det ville også stått HD ready på selve tven med hvit skrift.

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan se av spesifikasjonene er det kun HDMI-kontakt og HDCP-støtte den TV-en mangler for å kunne regnes som HDready. Dette er en ulempe dersom man skal koble til en blurayspiller eller dekoder som mottar og støtter HD-signaler. Men ellers er det sikkert en god TV, som riktignok bruker tre ganger så mye strøm som min LCD...

Er du fornøyd med TV-en? Eller skal du bruke den til bluray eller HD-sendinger og har vært plaget av at dette ikke går an?

Du kan prøve å reklamere, om TV-en ikke har de spesifikasjonene du har fått oppgitt at den skal ha, så er det en reklajonsgrunn. Men, tre år etter kan det være vanskelig både for deg og selger å huske eksagt hva som ble sagt. Du har også brukt TV-en en lang stund, selger kan komme til å hevde at du ikke skal få full refusjon av hva du har betalt men at du skal dekke et et bruksfradrag, og tilby deg en ny TV ikke gratis men til redusert pris.

Lenke til kommentar

Hei Svinks,

Som sagt tv blei kjøpt den 07.0905 sammen med komfyr og kjøleskap. Jeg skulle egentlig ikke kjøpe tv men blei lurt til å kjøpe det. Men da hadde jeg bestemt meg for å kjøpe HD ready siden jeg skulle investere mye penge i en tv. Betalt ca. 23700,-kr for tv, syns det er irriterende å betale så mye for en tv og ikke har fått det jeg forventet. Den blei kjøpt på expert og tror, menner at de har så pass god kundeservice at det burde gå greit å ta en samtale med de kanskje ?? Alt av forslag fra dere hjelper.

takk

Lenke til kommentar

Det er vel mange TV'er som er blitt solgt som "HD-Klar", dette var vel også før merkeordningen for "HD-Ready" kom? - og da holdt det iogforseg at TV'en kunne kjøre 720p panelmessig for å kalle den "HD-klar".

Du vil helt fint kunne kjøre HD materiale i 720p via VGA eller Komponent på denne Tv'en. (via DVI også hvis den skulle støtte HDCP, noe som ikke alltid var oppgitt for 3 år siden da det var helt i startgropa med støtte...)

Lenke til kommentar

hei kjetilkl,

Alt du sa er japansk for meg, jeg vil bare ha en tv som er HDready som jeg har bestilt. Menner du at jeg ikke har rett til å klage på dette ? Det er bare det jeg er i tvil, er fornøyd med tv men det er bare irriterende å vite at jeg har fått en tv som ikke HDready som jeg ønsker meg. Jeg vil ha self. mulighet til å koble den så jeg kan se knall bilde på tv.

takk

Lenke til kommentar

Du har absolutt rett til å klage, og du har krav på en utbedring (lite aktuelt å bygge om TV-en hvis den ikke har de nødvendige spesifikasjonene, men den kan byttes) eller heving av kjøpet dersom du har fått en vare som ikke er i samsvar med det det ble sagt at du fikk.

Men, spørsmålet er selvsagt: Ble det sagt at TV-en var HD-klar - hva om butikken mener at de aldri sa det? Hva ligger eller lå i den betegnelsen da du kjøpte den? Burde du ha oppdaget det tidligere? Reklamasjoner skal framsettes "uten ugrunnet opphold".

Det er synd å ha brukt så mye penger og føle seg lurt, men de som forhåpentligvis kan hjelpe deg er de som solgt deg TV-en. Snakk med dem, og la oss gjerne få høre hva de sier.

Lenke til kommentar
hei igjen svinks,

Skal sende an mail til expert og høre hva de har å si om det.? Blir sikkert ikke lett dette her. men for vel prøve det, kommer med tilbake melding om det. tusen takk for hjelp

Hvis du ikke har tapet samtalen med selgeren så tror jeg dette mildest talt er et skudd i mørke... Philips fikk også en pepper for dette i 2006 da de prøvde å lansere sin crt 9551 som en hd ready tv. Den kunne skalere ned 1080I, men en hd tv var det altså ikke. Derfor fikk den merket HD KOMPATIBEL:).

Lenke til kommentar
hei kjetilkl,

Alt du sa er japansk for meg, jeg vil bare ha en tv som er HDready som jeg har bestilt. Menner du at jeg ikke har rett til å klage på dette ? Det er bare det jeg er i tvil, er fornøyd med tv men det er bare irriterende å vite at jeg har fått en tv som ikke HDready som jeg ønsker meg. Jeg vil ha self. mulighet til å koble den så jeg kan se knall bilde på tv.

takk

Tja :)

Det kommer helt an på, som sagt så var det en stund man sa at alle TV'er som kan vise HD signal (720p, dvs har mer enn 720 vertikale pixler, og takler 720p signal) ble solgt som "HD-klare" - hvis TV'en din klarer å takle et 720p signal (dvs den nedskalerer til 1024 horisontalt og viser hele vertikalt) og dette var på denne tiden så har du kanskje ikke noe å komme med. - Dette var en stund før brnasjestandarden "HD-Ready" ble etablert så vidt jeg husker. - Jeg kjøpte også min plasma (LG 42" med 1024 x 768)) i (april) 2005, og jeg mener å huske at 1024x768 var den største oppløsningen man kunne få på 42" plasmaer da, men at 1024x1024 panelene (som din TV har) kom rett etter sommeren ... så spørsmålet er vel mer om du har fått det du skulle fordi TV'en din "kan" vise HD signal, (og det var egentlig ikke noe alternativ som viste "ekte HD" på 42" da) eller om du ikke har fått det fordi selger påstod at TV'en hadde HD oppløsning :)

Lenke til kommentar

Har HD dekoder og HD klar tv men har tatt meg selv hvor lite jeg ser på HD sendinger, det er jo bare Discovery som har noen kule program av og til. Jeg sitter ikke å ser på natur dagen lang men spørsmålet er vel da hvor viktig dette egentlig er før flere kanaler som er int kommer med HD sendinger.. Ser idag at TV Norge skal sende enkelte program i HD kvalitet men konklusjon pr idag er at jeg hadde klart meg veldig greit uten min HD dekoder og HD sendingene slik det er nå.

Lenke til kommentar

Den tven klarer helt fint å vise et HD-signal, 1080i og 720p. Den vil egentlig passe best til 1080i. Den har tilogmed høyere oppløsning enn pioneers siste 42" plasma, tidenes beste 42"...

Så, ser ikke problemet? Drit i hd-ready-klistrelapper osv, denne tven funker fint :).

Lenke til kommentar
Den tven klarer helt fint å vise et HD-signal, 1080i og 720p. Den vil egentlig passe best til 1080i. Den har tilogmed høyere oppløsning enn pioneers siste 42" plasma, tidenes beste 42"...

Så, ser ikke problemet? Drit i hd-ready-klistrelapper osv, denne tven funker fint :).

Her tar du tar helt feil!!!

Bekreftelse ventes via en link som beviser at denne er HD klar i det hele tatt. Min gamle PD6600 er en klart bedre tv og var ikke i nærheten av 1080i.......

Lenke til kommentar

Hvor har jeg skrevet at den fyller HD-ready-spesifikasjonene?

Jeg har skrevet at den fint klarer å vise et HD-signal fra PC og fra hd-tv-tuner. Både 1080i og 720p. Det den ikke vil takle er et HDCP-signal, altså et kryptert signal fra feks bluray-spiller/ps3.

Visste du at 1080i er et dårligere signal enn 720p forresten? Tipper det din tv ikke klarer å vise er 1080p. Og da pga 1920 vertikale linjer progressivt, det takler ikke disse skjermene å vise.

Lenke til kommentar

Som sagt, NOK en gang. Det er forskjell på å ha Hd-ready-godkjenning og det å kunne vise 1080i og 720p. Denne tven klarer begge deler. Ang lakkert skrift og klistremerke så skjønte du hva jeg mente, jeg snakket om HD-ready-godkjenningen.

Et signal ut fra PC er forøvrig et HD-signal på 720p. Sånn til info.

Jeg tuller ikke, jeg har jobbet med slikt ustyr over flere år nå, og sitter inne med god kunnskap på området. Det er du som gjør følgende:

Blander begreper, blander 1080i og 1080p, og blander "å kunne vise et hd-signal" med "hd-ready".

En tv med 1024x1024-oppløsning klarer faktisk å vise hd-signaler med 1280x720 piksler progressivt, og 1920x1080 piksler interlaced. Den klarer derimot som oftest ikke å vise 1080p/FullHD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...