Gå til innhold

Forsikring av fotoutstyr i Posten


Anbefalte innlegg

For en stund siden sendte jeg noe dyr optikk til Service.

(Vekt ca 2 kg verdi ca 20000).

 

Sporingsinfo viste at pakken havnet på omlastningssentral i Oslo, og så var det stopp. Etter noen dager etterlyste jeg pakken hos Posten (via Web og telefon) og dessuten sendte jeg en mail til mottager for å høre om de hadde sett noe til den.

 

Fikk relativt raskt svar fra mottager. De hadde mottat pakken. Så det var ingen problem.

(Dette var i mai en gang).

 

Var litt spent på posten's respons. Og i dag fikk jeg den. (Noe forsinket pga ferie etc, men det er ikke poenget her...)

 

Der blir jeg tilbudt erstatning etter Lov om vegfraktavtaler. Dvs:

 

17 * SDR * VEKT i KG(!)

 

Altså vekten av det du sender er vesentlig for erstatningen ! (Dersom du sender f.ex murstein er det jo greit)

 

Etter mye om og men fant jeg verdien på SDR (Som er å regne som en egen internatioinal valuta IFM erstatning av gods) Denne er pr i dag 8.60 NOK.

 

Med andre ord ville jeg få en erstatning på : 17 * 8.6 * 2 = 292,4

 

Den satt i sikringsboksen her hos meg i allefall.

 

Posten reklamerer med erstatning på inntil kr 10.000,- Men maks vekt på pakkene er 35 kg. Dvs maksimal erstatning er for tiden 5117,-

 

Noe for forbrukerrådet ?

 

M.v.h.

 

Goffen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Posten reklamerer med erstatning på inntil kr 10.000,- Men maks vekt på pakkene er 35 kg. Dvs maksimal erstatning er for tiden 5117,-

 

Erstatningssummmen du referer til er om pakken blir skadet, ikke tapt. Skadede pakker erstattes inntil 10 000.

 

Så da lønner det seg altså for posten å miste alle skadede havresekker ?

 

 

 

Der blir jeg tilbudt erstatning etter Lov om vegfraktavtaler. Dvs:
Hmmm...

 

Loven gjelder ikke befordring av døde, befordring av flyttegods eller befordring som omfatter post som sendes gjennom Posten Norge AS eller omfattes av internasjonale postkonvensjoner.
http://lovdata.no/all/tl-19741220-068-001.html#2

 

Det forundrer meg ikke en millimeter om de refererer til en lov som explisitt ekskluderer slik anvendelse.

 

Goffen

Lenke til kommentar
Neste gang jeg skal bestille noe dyrt som skal sendes igjennom posten så skal jeg ihvertfall sørge for å bestille med ett par murstein :)

Du skal ikke se bort fra at det går. Dersom det dreier seg om vekt pr kolli og ikke pr gjenstand.

 

I såfall så har de vel fortjent en snittvekt på 35 kg på alle pakker med noe verdifullt oppi.

 

 

M.v.h.

 

Goffen

Lenke til kommentar
Neste gang jeg skal bestille noe dyrt som skal sendes igjennom posten så skal jeg ihvertfall sørge for å bestille med ett par murstein :)

Du skal ikke se bort fra at det går. Dersom det dreier seg om vekt pr kolli og ikke pr gjenstand.

 

I såfall så har de vel fortjent en snittvekt på 35 kg på alle pakker med noe verdifullt oppi.

Hehe, ser det for meg: "En Nikkor 200-400 f/4 og 30kg murstein, takk ;-)"
Lenke til kommentar
Posten reklamerer med erstatning på inntil kr 10.000,- Men maks vekt på pakkene er 35 kg. Dvs maksimal erstatning er for tiden 5117,-

 

Erstatningssummmen du referer til er om pakken blir skadet, ikke tapt. Skadede pakker erstattes inntil 10 000.

Erstatning inntil kr.10 000,- ved skade eller tap.

 

De skiller ikke på skade og tap i reklamen sin...

 

Goffen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...