Gå til innhold

imagefil av hele operativ systemet til Windows 2000 server

ching

Anbefalte innlegg

Hei folkens! :)

Lurer på hva dere vil anbefale av programvaren til å kunne lagre et image fil av hele operativsytemet?,

OBS!, det er snakk om en serve maskin, som igjen kjøres på windows server 2000.

TAKK på forhånd for svar

mvh newbie

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det en virituel maskin det er snakk om? eller en maskin med Windows server 2000?

Er det en virituel maskin er det bare å ta backup av HD filen, .VMDK i VMware. Er det en maskin med Server 2000 har jeg god erfaring med Norton Ghost (privat bruk tho..) Avhenger da selvfølgelig at du kan ta ned serveren en stund mens du tar image. (Er vel vanskelig å ta et fullverdig diskimage av en OS disk mens OS kjører)

Lenke til kommentar

Er det en virituel maskin det er snakk om? eller en maskin med Windows server 2000?

Er det en virituel maskin er det bare å ta backup av HD filen, .VMDK i VMware. Er det en maskin med Server 2000 har jeg god erfaring med Norton Ghost (privat bruk tho..) Avhenger da selvfølgelig at du kan ta ned serveren en stund mens du tar image. (Er vel vanskelig å ta et fullverdig diskimage av en OS disk mens OS kjører)

Det er snakk om en maskin med windows server 2000 i.

Ok, Men har Norten ganske mye innstilinger som man må foreta før en begynner å ta image'n?

Hei igjen dukers, lurte også på hvilken versjon du brukte?

Siden på hjemmesiden til norton står det ikke noe om at det støtte windows 2000 server:

http://www.symantec.com/norton/ghost

Endret av ching
Lenke til kommentar

okey....så da går jeg uti ifra at du har testet dette her mot windows server 2000? Hvis du er snill kunne du også lagt ved et dokumentasjon som tilsier at Norton Ghost ikke er OS avhenging?

Takk

Endret av ching
Lenke til kommentar

Har du vurdert "Acronis True Image Server" .

Supported operating systems

Microsoft Windows® Server 2008

Microsoft Windows® 2003 Server x64 Editions

Microsoft Windows® 2003 Server

Microsoft Windows® 2000 Advanced Server

Microsoft Windows® 2000 Server

Citrix Xen Source

Supported storage

Hard disk drives

Networked storage devices

Tape drives

CD-R(W)

DVD-RW, DVD+R(W)

ZIP®, Rev® and other removable media

P-ATA (IDE), S-ATA, SCSI, IEEE1394 (Firewire) and USB 1.1 / 2.0 drives, PC card storage devices.

Support for all levels of SCSI and IDE RAID controllers

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
okey....så da går jeg uti ifra at du har testet dette her mot windows server 2000? Hvis du er snill kunne du også lagt ved et dokumentasjon som tilsier at Norton Ghost ikke er OS avhenging?

Jeg har selv brukt Ghost mot Windows 2000/XP/XP64/Windows 2003 Server og Linux.

http://www.brienposey.com/kb/using_ghost_t...er_a_server.asp

Another advantage to using Ghost is that Ghost doesn’t care what operating system it’s backing up. Since the entire backup and restore process is done outside of the operating system, you can use Ghost to backup just about anything. So far, I’ve used Ghost to backup Windows 2000, Windows NT, Windows ME, and Windows 98, with no trouble. Although Ghost isn’t advertised for use with other operating systems, I suspect that it would have no trouble backing up a Linux system as well. The final advantage to the backup method that Ghost uses is that it supports a wide variety of file systems including FAT, FAT 32, NTFS, and compressed NTFS.

2 min googling.

Lenke til kommentar

Med Ghost Enterprise (og sikkert Acronis True Image) lager du en boot cd/diskett/minnepenn som du starter serveren på. Deretter lager den image av disk/partisjon som du kan enten legge på en intern/ekstern harddisk eller brenne direkte ut (hvis serveren har brenner seff).

Om selve programvaren for ghost støtter Windows server familien eller ikke er helt uvesentlig, siden du tar f.eks en bærbar med XP/Vista på og lager deg en boot enhet.

Lenke til kommentar

Det er ikke uvesentlig om det støtter OSet.Da en server helst ikke skal ha nedetid for å lage et image , så da må programmet/klienten "installeres"..

Er det en server på gutterommet er det selvfølgelig noe annet enn en produksjonsserver i en bedrift (som jeg har tatt utgangspunkt i at det er).

Acronis True Image benytter MS shadow copying (samme gjør ghost enterprise), og tar fullstendige image av partisjon/drives i bakgrunnen slik at nedetid ikke er nødvendig (man snakker ofte om en drøy time eller mere).

Dessuten er det vesentlig med server utgaver at de støtter det som er av raid slik at man faktisk kan restore image v/ulike raid kontrollere.

True image har også universal restore mulighet slik at restore av image kan gjøres til ny hardware.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Hehe, detter ikke disse windows maskinene ned så ofte uansett, at ingen merker forskjell om den tar image i en halvtime :p

Men sånn på den seriøse siden, jeg har aldri hatt bruk for å "ghoste" maskinen i OS, men vet det går an med Ghost. Forøvrig er jeg imponert over Ching, som ikke sjekker dette opp med sin leverandør. Greit nok å få en liten oversikt, men når vi så slenger ut noen alternativer, så skal liksom vi sitte å komme med kilder på at dette støtter alle kombinasjoner.

Lenke til kommentar

Ja , litt mere info hadde vært greit.

Boote med medie å kjøre ghost32.exe bruker normalt godt mere enn en halv time på restore , hvertfall 60 minutter er min erfaring (avh av antall GB og speed selvfølgelig).

Syns at symantec ødela ghost med det de kom med etter ghost v.9 versjonen som var en uendret løsning av driveimage etter at de tok over PowerQuest og fikk arvet driveimage med støtte for hot-backup innefra windows.

Noe han her reflekterer litt på også:

http://www.techsupportalert.com/drive-imaging-reviews.htm

Lenke til kommentar
Boote med medie å kjøre ghost32.exe bruker normalt godt mere enn en halv time på restore , hvertfall 60 minutter er min erfaring (avh av antall GB og speed selvfølgelig).

Hmm, jeg ghoster 45gb image på rundt halvtimen(multicast til 11 maskiner).

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar
Hehe, detter ikke disse windows maskinene ned så ofte uansett, at ingen merker forskjell om den tar image i en halvtime :p

Men sånn på den seriøse siden, jeg har aldri hatt bruk for å "ghoste" maskinen i OS, men vet det går an med Ghost. Forøvrig er jeg imponert over Ching, som ikke sjekker dette opp med sin leverandør. Greit nok å få en liten oversikt, men når vi så slenger ut noen alternativer, så skal liksom vi sitte å komme med kilder på at dette støtter alle kombinasjoner.

Hei sann! det er lov å gi blaffen i innlegget mitt dersom du skulle finne det frastøtende eller på noen måte fornærmer deg. For øvrig så er dette snakk om en hjemmeserver. Altså en gaaaanske gammel pc server som jeg kjøpte brukt for mange år siden tilbake. Og da er det litt umulig å finne noe ting som helst fra hjemmesiden til siemens.

Før jeg la til dette innlegget googlet jeg i en god stund.

Jeg trodde at innleggene på diskusjon.no er at man tipse hverandre om ting, fremfor å kritisere andre.

Jeg beklager alikvel så vel for mitt uvitende tråd. Hvis dere mener det.

Har forresten testet ut Acronas true image :)

Så TAKK syar2003

Takk folkens for innspillet!;)

Endret av ching
Lenke til kommentar
Jeg trodde at innleggene på diskusjon.no er at man tipse hverandre om ting, fremfor å kritisere andre.

Dude, jeg tipset jo faktisk om software som kunne løse problemet. Og tråden hadde ingenting med uvitenhet å gjøre, så for all del, bra tråd. Men, når jeg kommer med ett alternativ, så synes jeg det nesten er ett minimum at du foretar ett google søk på f.eks "ghost windows 2000 server". Og det at man "poster" på ett forum, betyr ikke at man slipper unna kritikk.

Lenke til kommentar

Dude, jeg tipset jo faktisk om software som kunne løse problemet. Og tråden hadde ingenting med uvitenhet å gjøre, så for all del, bra tråd. Men, når jeg kommer med ett alternativ, så synes jeg det nesten er ett minimum at du foretar ett google søk på f.eks "ghost windows 2000 server". Og det at man "poster" på ett forum, betyr ikke at man slipper unna kritikk.

Takk for tipset:) skal huske på det neste gang :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...