Gå til innhold

Trådløs HP MediaSmart server..?

jaswane

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en HP MediaSmart server. Det er et fint produkt, problemet med både vifter og harddisker bråker en del når den er på. Man kan forvente litt sus fra en sånn maskin, men syns den jobber og styrer i vifter og harddisker vel mye nesten hele tiden.

Jeg har den stående i stuen ved siden av trådløs router, men pga mye bråk skrudde jeg den ofte av i starten og de siste ukene har den vært av hele tiden så sånn sett har det vært et bomkjøp. Meningen er jo at den skal stå på hele tiden.

Skal jeg få løst dette bråkeproblemet må jeg plassere den i andre rom, langt fra routeren og er ikke så interessert i å trekke ledning så langt. Finnes det en måte å gjøre serveren trådløs slik at den har kontakt med trådløs routeren uten kabel? Helst ikke så dyrt... Ser for meg en USB wireless dongle eller en liten wifi bridge eller no... Helst med rimelig grei hastighet også. Har en 300mps wireless ”N” router.

Takker for tips til å løse bråkeproblemet. Finner jeg ingen god løsning kommer jeg til å selge den tror jeg...

mvh Andreas

hp-mediasmart-home-server.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har kjøpt en HP MediaSmart server. Det er et fint produkt, problemet med både vifter og harddisker bråker en del når den er på. Man kan forvente litt sus fra en sånn maskin, men syns den jobber og styrer i vifter og harddisker vel mye nesten hele tiden.

Jeg har den stående i stuen ved siden av trådløs router, men pga mye bråk skrudde jeg den ofte av i starten og de siste ukene har den vært av hele tiden så sånn sett har det vært et bomkjøp. Meningen er jo at den skal stå på hele tiden.

Skal jeg få løst dette bråkeproblemet må jeg plassere den i andre rom, langt fra routeren og er ikke så interessert i å trekke ledning så langt. Finnes det en måte å gjøre serveren trådløs slik at den har kontakt med trådløs routeren uten kabel? Helst ikke så dyrt... Ser for meg en USB wireless dongle eller en liten wifi bridge eller no... Helst med rimelig grei hastighet også. Har en 300mps wireless ”N” router.

Takker for tips til å løse bråkeproblemet. Finner jeg ingen god løsning kommer jeg til å selge den tror jeg...

mvh Andreas

Hei Andreas

Hvis du titter 15 linjer nedover vil du finne denne tråden. Det jeg har gjort er å bestille disse for å få flyttet den inn på kottet. Flytter like godt den trådløse routeren også, så kan kabelen gå direkte fra router til WHS. Mens jeg venter på posten har jeg brukt en kabel så lenge, og støyen ble en helt annen i leiligheten da den kom inn på kottet. Nå kan jeg ikke høre den. Som du kan se er forslaget i tråden en del rimeligere enn min løsning, men jeg tror likevel min løsning kan være bedre (i hvertfall for meg :yes: ). Håper dette var nyttig.

Endret av Daffe
Lenke til kommentar

Dette var et interessant forslag og noe helt nytt for meg. Lærte ihvertfall av posten du nevner at serveren må ha ledning. Håper du forteller om erfaringene ved bruk av den "nettverk over strømnettet" dingsen.

Leste forresten på denne bloggen til en kar om støyproblemer med serveren og plassering i garasjen. Det virket nesten... Han bruker en Linksys WiFi bridge eller no.

Endret av jaswane
Lenke til kommentar

Daffe: Har du fått produktet for å ha nettverk i strømnettet i hus? Hvordan virker det? Veldig spent på det altså. :)

I mangel av passende skap/kott/kjeller/loft/bod osv skal jeg sette serveren oppå kjøleskapet på kjøkkenet.. Kjøleskapet bråker litt og serveren bråker endel så da kan de bråke om kapp. Fare for at HP serveren vinner men..

Men vet ikke om jeg skal satse på Linksys WRT54GL eller strøm-LAN. Linksys=billig og stabilt men kanskje vanskelig å installere. Strøm nett er enkelt (hvis det virker) men litt dyrt syns jeg.

Andreas

Endret av jaswane
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Daffe: Har du fått produktet for å ha nettverk i strømnettet i hus? Hvordan virker det? Veldig spent på det altså. :)

I mangel av passende skap/kott/kjeller/loft/bod osv skal jeg sette serveren oppå kjøleskapet på kjøkkenet.. Kjøleskapet bråker litt og serveren bråker endel så da kan de bråke om kapp. Fare for at HP serveren vinner men..

Men vet ikke om jeg skal satse på Linksys WRT54GL eller strøm-LAN. Linksys=billig og stabilt men kanskje vanskelig å installere. Strøm nett er enkelt (hvis det virker) men litt dyrt syns jeg.

Andreas

Ja, nå har jeg fått sakene i hus og fått satt det opp. Selve oppsettet var utrolig enkelt, enkel bruksanvisning og enkelt å kryptere overføringen. Det er klart at 1295,- er litt stivt for å slippe å legge kabel noen meter, men i mitt tilfelle er det verdt det. Jeg endte opp med Devolo fra Komplett, og flyttet både WHS og router til kottet. I samme moment har jeg kjørt inn ny firmware (DD-WRT) på routeren fra Linksys, og det var veldig enkelt. Brukte en guide herfra, og kjørte bare inn minimum. Virker som om det holder lenge for mitt bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...