Gå til innhold

Krever penger for ingenting [LØST]


Meh.

Anbefalte innlegg

Hei, for noen uker siden leverte jeg den toogethalvtårgamle mobilen min til Lefdal i hop om at jeg fortsatt hadde garanti.

 

Da jeg leverte den fikk jeg ikke noen informasjon om at jeg måtte betale noe, men noen uker senere fikk jeg melding der det sto at jeg måtte betale 600 kr for å få mobilen reparert.

 

Siden telefonen var så gammel tenkte jeg at jeg heller kunne bruke penga på en ny, men det viste seg at for at jeg skal få den gamle mobilen tilbake ureparert må jeg betale 300kr. Den eneste muligheten der jeg ikke må betale er at dem bare kastern.

 

Jeg hadde jo egentlig ikke tenkt å skaffe meg ny mob helt enda, men jeg har jo ikke noen mobil å ha i mellomtida.

 

Jeg synes det er kjipt at de krever penger for ikke å ha gjort noe :mad:.

 

Har noen forslag til hva jeg skal gjøre? Rettigheter e.l.?

 

(Jeg har en av Lefdals lånetelefoner, men det er bare en gammel Siemens A57)

Endret av RedZtone
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingenting? De har da brukt en time eller to på å sjekke telefonen din, sendt den tur retur i posten, dette er ikke gratis?

 

Når du leverte den inn, regner jeg med du signerte på et skjema. På det skjemaet står det at du må betale dersom skaden ikke går på garanti, og at du må betale kostnad ved sjekk osv.

 

Har du IKKE signert på et slikt skjema, så skal du ikke behøve å betale noe som helst.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Har du fått noen beskjed om hva som var feil med telefonen, de har sikekrt tatt ett gebyr på 300 for feilsøking og 300 for å få den reparert eller noe. Du bør spørre om hva som var galt og om det som er feil havner under reklamasjonsretten. 2,5 er år er muligens for gammelt til å få noe på garantien men jeg er ikke noen ekspert på forbrukerrett.

Lenke til kommentar
Har du fått noen beskjed om hva som var feil med telefonen, de har sikekrt tatt ett gebyr på 300 for feilsøking og 300 for å få den reparert eller noe. Du bør spørre om hva som var galt og om det som er feil havner under reklamasjonsretten. 2,5 er år er muligens for gammelt til å få noe på garantien men jeg er ikke noen ekspert på forbrukerrett.

Tror det var 2 års reklamasjonsrett på mobil før, men at det nå har blitt til 5. Om det bare gjelder mobiler som ble kjøpt etter endringen vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Ingenting? De har da brukt en time eller to på å sjekke telefonen din, sendt den tur retur i posten, dette er ikke gratis?

 

Når du leverte den inn, regner jeg med du signerte på et skjema. På det skjemaet står det at du må betale dersom skaden ikke går på garanti, og at du må betale kostnad ved sjekk osv.

 

Ja, men de fortalte meg ingenting om at jeg må betale for at de ikke gjør noenting. De måda fortelle meg om jeg garantien har gått ut eller ikke vel? Den har jo vært inne på reprasjon minst 2 ganger tidligere. Da var det ikke noe problem å få fiksa den gratis.

 

Andre folk jeg har snakka med har sakt at jeg uansett har 5 års garanti på mobilen, og at jeg har krav på ny etter at den har måttet bli sendt på reprasjon mer enn tre ganger. Er dette riktig??

Lenke til kommentar

Du har 2 års garanti og 2 eller 5 års reklamsajonsrett, kommer an på om dommen som ble avsagt har tilbakevirkende kraft. Er det samme feil som har oppstått som tidligere reparert så tror jeg du får ny to års garanti iallfall på det som er reparert.

 

edit;

Er usikker på den 2 gang reparasjons regelen om det gjelder samme feil som oppstår eller om det er totalt antall feil som har oppstått.

garanti og reklamasjonsrett er to forskjellige ting.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar
Har du fått noen beskjed om hva som var feil med telefonen, de har sikekrt tatt ett gebyr på 300 for feilsøking og 300 for å få den reparert eller noe. Du bør spørre om hva som var galt og om det som er feil havner under reklamasjonsretten. 2,5 er år er muligens for gammelt til å få noe på garantien men jeg er ikke noen ekspert på forbrukerrett.

 

Jeg forklarte dem jo selv hva som var feilene med den da, så det viste dem..

Lenke til kommentar

Jo, hva som er feil er en ting, men hva som har forårsaket feilene er noe helt annet?

 

Og det er ikke lefdal som gjør dette, det er et autorisert verksted som kikker på det.

 

Som sagt, det du har signert på er det de har fortalt deg.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Hvorfor må du betale? Fukt- eller slagskade?

 

Nei, det er joystikken som er dårlig (sikkert pga. støv), skjermen er støvete, og når jeg går inn på kameraet står det bare at jeg må åpne linsedekselet selv om jeg har gjordt det.

 

Jeg veit at de to første "skadene" på en måte er min feil siden jeg heletida går med mobilen i lomma, men er ikke det vanlig da??

Lenke til kommentar
Hvorfor må du betale? Fukt- eller slagskade?

 

Nei, det er joystikken som er dårlig (sikkert pga. støv), skjermen er støvete, og når jeg går inn på kameraet står det bare at jeg må åpne linsedekselet selv om jeg har gjordt det.

 

Jeg veit at de to første "skadene" på en måte er min feil siden jeg heletida går med mobilen i lomma, men er ikke det vanlig da??

 

Du når ingen vei ved å si slikt; ingen går med mobiltelefon i lommen hele tiden! At ting som joystick ryker KAN være fordi kunden selv har f.eks hatt nøkler i samme lomme, mistet den i bakken, osv. Det som er viktig å huske i denne saken er at verkstedet ikke handler etter hva kunden PÅSTÅR, men hva som FYSISK er tilfelle. Hvis det er slag eller fukt som har forårsaket feilen, er det IKKE garanti, dette står utfyllende i blant annet bruksanvisningen som fulgte med mobiltelefonen din.

 

Som noen allerede har poengtert her: Du skal ha signert et skjema da du leverte den inn, at hvis telefonen er utenfor garanti vil rep ha kostnad for deg. Kan du huske å ha gjort noe sånt? Har du verken blitt opplyst om det, eller signert for det, ja da skal i realiteten du ikke stå til ansvar for eventuelle fraktkostnader.

Lenke til kommentar

Er vel egentlig kunde sin oppgave og holde styr på kjøpskvittering og når garanti utløper, men de fleste butikker sier nok ifra til kundene sine om de ser at garantien har utløpt.

At de ikke har gjort det er bare dårlig service eller sløvhet fra butikken sin side.

 

Men dette er helt standard prosedyre på hvordan mobilservice virker, så her er det bare og betale for å få den tilbake, eller skrote den og heller investere i en ny.

 

:)

Lenke til kommentar
Som så mange har spurt om tidligere: Har du signert på et papir i forbindelse med innleveringen?

Lurte litt på der jeg også, men tror han svarte ja på det her?

[..]

Når du leverte den inn, regner jeg med du signerte på et skjema. På det skjemaet står det at du må betale dersom skaden ikke går på garanti, og at du må betale kostnad ved sjekk osv.

Ja, men de fortalte meg ingenting om at jeg må betale for at de ikke gjør noenting. De måda fortelle meg om jeg garantien har gått ut eller ikke vel?

[..]

Lenke til kommentar
Hvorfor må du betale? Fukt- eller slagskade?

 

Nei, det er joystikken som er dårlig (sikkert pga. støv), skjermen er støvete, og når jeg går inn på kameraet står det bare at jeg må åpne linsedekselet selv om jeg har gjordt det.

 

Jeg veit at de to første "skadene" på en måte er min feil siden jeg heletida går med mobilen i lomma, men er ikke det vanlig da??

 

Du når ingen vei ved å si slikt; ingen går med mobiltelefon i lommen hele tiden! At ting som joystick ryker KAN være fordi kunden selv har f.eks hatt nøkler i samme lomme, mistet den i bakken, osv. Det som er viktig å huske i denne saken er at verkstedet ikke handler etter hva kunden PÅSTÅR, men hva som FYSISK er tilfelle. Hvis det er slag eller fukt som har forårsaket feilen, er det IKKE garanti, dette står utfyllende i blant annet bruksanvisningen som fulgte med mobiltelefonen din.

 

Som noen allerede har poengtert her: Du skal ha signert et skjema da du leverte den inn, at hvis telefonen er utenfor garanti vil rep ha kostnad for deg. Kan du huske å ha gjort noe sånt? Har du verken blitt opplyst om det, eller signert for det, ja da skal i realiteten du ikke stå til ansvar for eventuelle fraktkostnader.

 

 

Er vel egentlig kunde sin oppgave og holde styr på kjøpskvittering og når garanti utløper, men de fleste butikker sier nok ifra til kundene sine om de ser at garantien har utløpt.

At de ikke har gjort det er bare dårlig service eller sløvhet fra butikken sin side.

 

Men dette er helt standard prosedyre på hvordan mobilservice virker, så her er det bare og betale for å få den tilbake, eller skrote den og heller investere i en ny.

 

:)

 

Det er snakk om en SE W800i ;)

 

Som jeg har sakt tidligere er ikke joystikken ødelakt, den bare virker ikke så godt, det er utrolig vanskelig å gå nedover i menyene. Jeg er ganske sikker på at dette er pga støv.

 

Jeg går jo ikke med mobilen i lomma mens jeg er hjemme selvfølgelig, men når jeg er ute i byen eller på skolen har jeg den jo i lomma ;)

 

Jeg holder jo styr på kjøpskviteringene og de andre lappene jeg har fått av Lefdal når jeg har hatt den på reprasjon.

 

Ja, det er vel enklest å skaffe meg ny antar jeg, men jeg er samtidig litt usikker på hvilke :roll:

Endret av RedZtone
Lenke til kommentar

Hvis du ikke har skrevet under en lapp som sier at du godtar å betale for undersøkelsen og du har ikke blitt fortalt om det kan de ikke kreve noe penger. Hvis de har reparert mobilen din uten at du har godkjent det ettersom det vil koste penger har du krav på å få mobilen tilbake uten å betale noe som helst. Kunden skal alltid bli opplyst og godta slike krav, hvis ikke kan butikken ikke kreve noe som helst.

Lenke til kommentar

Flere av dere sier at det må ha vært undertegnet et skriv før de kan ta betalt for forundersøkelse. Hvor i alle dager kommer den infoen fra? Et skilt på veggen og/eventuelt muntlig burde da holde i massevis. Det er ingen som jobber gratis. Og når man vet at garanti er utgått så burde man vite at man må betale for å få utført arbeidet. Å undersøke et produkt er også et arbeid.

Lenke til kommentar

Flodec: Forbrukerkjøpsloven sier:

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

 

Et skilt på veggen tviler jeg på er godt nok :). Der jeg jobber er det slik informasjon ferdig nedskrevet, hvor kunde signerer på at han har lest og forstått dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...