Gå til innhold

PS CS3 studentversjon - noen forskjeller mellom den og vanlig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Studentversjonen er sånn at den er ment til at du kun skal ha den under utdanning. Får den på videregående for eks, får du den på førsteåret så må du slette den (Eller så deaktiveres den vel) etter du er ferdig. Ikke sikker på om det er en timer eller høyere autoriteter som gjør det. Men selve softwaren er akkurat den samme som i for eks Master Collection eller Design Pack:)

Lenke til kommentar

Det som kreves for å få studentversjon av Adobe produktene er gyldig semesterkort, om man tar et par kurs eller er fulltidsstudent skal ikke spille noen rolle. Man må fylle ut skjema og legge ved en kopi av semseterkortet.

 

Man er deretter fri til å bruke Adobe produktet så lenge man ønsker. En av betingelsene for å kjøpe en studentlisens er at man ikke tjener penger på arbeidet ditt.

 

Det er ingen forskjell mellom student- og vanlig lisens.

Lenke til kommentar
Man er deretter fri til å bruke Adobe produktet så lenge man ønsker. En av betingelsene for å kjøpe en studentlisens er at man ikke tjener penger på arbeidet ditt.
Og så vidt jeg har skjønt er man også kvalifisert til å oppgradere til ordinær lisens til vanlig oppgraderingspris. Jeg antar at "studentlisensen" man får fra Adobe er kun på papiret, man får en helt ordinær lisens men når man kjøper den må man sverge på at man ikke bruker den til å tjene penger på.
Lenke til kommentar
Man er deretter fri til å bruke Adobe produktet så lenge man ønsker. En av betingelsene for å kjøpe en studentlisens er at man ikke tjener penger på arbeidet ditt.
Og så vidt jeg har skjønt er man også kvalifisert til å oppgradere til ordinær lisens til vanlig oppgraderingspris. Jeg antar at "studentlisensen" man får fra Adobe er kun på papiret, man får en helt ordinær lisens men når man kjøper den må man sverge på at man ikke bruker den til å tjene penger på.

Akkurat dette har jeg vært i dialog med Adobe om.

 

1. En studentlisens er helt lik en vanlig lisens, men det skal ikke brukes i kommersiellt øyemed.

2. Dersom du kjøper PS CS3 som student, og la oss si 2 år senere er ferdig utdannet kan du fremdeles bruke den versjonen du har. Poenget er at du var student da du kjøpte den.

3. Ved en eventuell senere oppgradering til (en tenkt) CS4, etter at du har sluttet som student får du 'automatisk' en fullversjon, som kan brukes kommersiellt.

 

Det er altså ingen 'dødmannsknapp' som dreper programmene når du har studert ferdig.

Ei heller noen reell forskjell på student/vanlig.

 

Det er en deal som lar Adobe selge et produkt til en brukergruppe som normalt sett ikke ville ha hatt råd til å kjøpe det. Dette er penger som Adobe glatt tjener inn igjen over årene ettersom de fleste som har skaffet seg en såpass dyr programvare IKKE er villig til å 'miste oppgraderingsretten' ved å la være å oppgradere i lang tid.

 

(Blir versjonen din for gammel kan du ikke lengre oppgradere, du må da kjøpe en helt ny lisens/produkt).

 

OBTW: Dersom noen f.eks kjøper Master collection (student) så har du kanskje et problem i fremtiden når det kommer til dette med oppgradering. Det er ikke mulig å oppgradere et enkelt produkt i den pakken. Dvs dersom du ønsker å ha PS CS3, men de andre programmene er 'kjekk' å ha, og dermed finner ut at du skal kjøpe Master collection, kan du IKKE velge å KUN oppgradere PS CS3. Du må da kjøpe oppgraderingen til Master collection.

 

Så dersom du bare ønsker 2-3 programmer kan det være mer (økonomisk) forsvarlig over tid å kjøpe en mindre pakke eller kjøpe 'løse' lisenser på hvert produkt. Da står du fritt til å oppgradere ett og ett aktuellt produkt når du måtte ønske/ha råd.

 

 

Dette er vel i korte drag den informasjonen jeg fikk fra Adobe, og slik jeg forstod den.

 

 

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Og så vidt jeg har skjønt er man også kvalifisert til å oppgradere til ordinær lisens til vanlig oppgraderingspris. Jeg antar at "studentlisensen" man får fra Adobe er kun på papiret, man får en helt ordinær lisens men når man kjøper den må man sverge på at man ikke bruker den til å tjene penger på.

Såvidt jeg forstår finnes det et tredje alternativ - "Education Box". Dette er ikke bare for studenter, men også lærere, og her er det ingen begrensninger om at man ikke kan bruk den til kommersielt bruk.

En student-lisens kan du enda bruke etter studiene, men ikke kommersielt - så har du tenkt til å bruke PhotoShop til jobbformål etter studiene, så kan en "Education Box" være et alternativ.. (..Og har man en lærer-kjæreste, så kan jo "hun" kjøpe den! Ahem.. ;))

 

Problemet med denne er såvidt jeg forstår at du skal legitimere deg i butikken eller noe sånt, derfor selges den ikke på webshops.. Mer på http://www.moderskeppet.se/live/arkiv/2008...nt-hosten-2008/ (..Se også nederst på siden om CS4-spekulasjoner..)

Lenke til kommentar
Er det noen forskjeller mellom PS CS3 extended studentversjon til 170 € og den vanlige versjonen til nesten 11 500 NOK, eller er det noen funksjoner som ikke er med i studentversjonen?

..Og jo, det er enda en forskjell: Fullversjonen og Educational box-versjonen kan installeres på to maskiner (men ikke brukes på begge samtidig), mens studentversjonen bare kan installeres på en enkelt maskin. Mer info hos Adobe.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Digg - adobe-pakkene kommer i tre versjoner også etter CS4 - full, educational og student. :)

 

Kommer til å kjøpe Lightroom 2 og CS4 i educational, tenker jeg. Lightroom 2 er i samme pris for educational og student, og CS4 vil jeg heller ha i Educational - så får jeg manualer, kan installere på to maskiner og kan eventuelt senere bruke den til "kommersielle formål".. :)

 

Går ikke for noen av de større pakkene - som kommentert, så skal en eventuell senere oppgradering gjelde hele pakken.. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...