Timeo Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 (endret) Var en diskusjon om dette i en annen tråd. Der ble det påstått at bønn ikke hjelper mot angst, men min egen erfaring (som er uføretrygdet for psykiske lidelser) er at bønn er svært virkningsfullt mot angst. Det ble også påstått at bønn vil gi den samme virkningen som meditasjon, men her er jeg også uenig. Jeg har selv mange år erfaring med både meditasjon og bønn, og skal prøve å forklare forskjellene, og hvilken effekt det gir: Hvis man aldri har meditert er det en fordel å ha et sted der det er stille og rolig, f.eks. kan det være en fordel å skru av tv og radio sånn at oppmerksomheten ikke blir brutt. Man bør sitte stabilt, på en måte som ikke gir ubehag i lengden, f.eks. på en sofapute på gulvet, med beina litt krysset sammen, rett rygg, hodet fremover og øynene lukket for å ikke bli forstyrret av sanseintrykk. Deretter kan man begynne å puste langsomt og avslappet inn og ut, mens man følger med på pusten som går inn og ut. Det vil sannsynligvis komme en del tanker som kan virke forstyrrende, og når man er uvant med meditasjon er det lett å bli dratt med av tankene og heller feste oppmerksomheten på disse istedenfor på pusten. Men det er pusten man skal fokusere på. Dette betyr ikke at man skal prøve å la være å tenke, men at man ikke skal være så opptatt av hva som surrer rundt i hodet. Og dersom man klarer å bare fokusere på pusten som går inn og ut langsomt, så vil dette gi en avslappende følelse, pulsen vil synke, og man merker etterhvert at man ikke trenger så mye luft for å puste. Det vil nesten være som en vind som kommer inn nesen og går ut munnen og gjør at man føler seg veldig komfortabel og avslappet. Man kan oppnå svært dype tilstander på denne måten, og det kan også skje at man sovner. Men uansett så vil det gi en rolig følelse en stund etterpå, og dette vil etterhvert være noe man kan gjøre f.eks. når man sitter på bussen, i en kø i bilen eller ellers når det ikke er noe annet å gjøre på, og som for mange vil gi mer ro i hverdagen. Når det gjelder bønn så er det også en fordel å ha det stille og rolig rundt seg, og forskjellen her i forhold til meditasjon er at man bruker tankene aktivt istedenfor å ikke fokusere på dem, men istedenfor å bruke tankene på seg selv og det som handler om oss selv, så styrer man tankene over på noe annet. Jeg selv er kristen, og tror det vil ha en fordel å ha en forestilling om en Gud eller det minste en åndelig kraft som måtte høre det man ber om. Uten dette vil antageligvis bønn føles meningsløst og være uten effekt. Når det gjelder sittestilling, så er ikke dette så nøye når det gjelder bønn, men det er en fordel å sitte behagelig hvis man har tenkt å be lenge, og det å f.eks. skifte sittestilling innimellom vil ikke ha så mye å si når man ber, som når man mediterer. Det er en fordel å ha øynene lukket. Så kan man eventuellt begynne med å takke den guden man ber til, eller den kosmiske kraften eller hva det måtte være, takke for at han/den hører bønnen vår. Man kan takke for gode ting som har skjedd den siste tiden, f.eks. takke for at man har et sted å bo, noe å spise og en seng å sove i om natten. Og så kan man gå videre med å tenke over mennesker (eller kanskje dyr?) i verden som måtte trenge bønn. Det er jo uten tvil mange som har problemer, men det naturlige vil ofte være folk i omgangskretsen. Her gjelder det å være kreativ å tenke seg behov andre måtte ha, og så be om at disse behovene blir møtt, dersom noen er i vanskeligheter, så be om at disse vanskelighetene forsvinner, at mennesker skal ha lykken med seg i livet, at de skal få en hyggelig overraskelse. Man kan også bevege seg utenfor omgangskretsen og familien vår, og be for ting som bekymrer oss i verden, be om at det skal bli fred der det er krig, be om at det skal bli mat å spise for de som sulter. Jo mer man setter seg inn i hva som måtte være av lidelser i verden, jo mer vil man ha noe å be for og jo mer kjærlighet og empati vil man utløse i seg selv. Dersom man tilbringer en stund i bønn som dette vil man glemme seg selv, man vil bli fylt av ro, men også mange andre følelser, man vil kjenne fortvilelse over lidelser, man vil kjenne et ønske om å hjelpe, men etterpå vil man hvertfall være fylt av en ro tilsvarende meditasjon og ha vært gjennom noe som ikke er like passivt og selv-sentrert. Jeg selv tror også bønn vil utvilke personligheten i en positiv retning, da vi slutter å bekymre oss over oss selv, men ser tydeligere av vi bare er en liten prikk i den store massen av mennesker som også har behov, ønsker og problemer. Varm, trygg, rolig, fredfylt, fylt med empati - kan være stikkord for den tilstanden jeg har en stund etter bønn. Så det jeg kan tenke meg er av forskjeller her rent fysisk, er at meditasjon benytter seg av tilstander vi gjerne bare får gjennom søvn vanligvis, mens bønn også kan gi en endret bevissthetstilstand og også utløse endorfin av følelsen av kjærlighet, av å være elsket og elske andre. Lykke til dersom noen har lyst å prøve dette som noe som kan gi mer fred i livet. Og kom gjerne med rettelser, dersom jeg har forklart noe feil. Endret 20. august 2008 av Bellicus Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 ....og alle trollene og alvene kom løpende.... Så koselig at vi skal få et seriøst helseforum fyllt opp med eventyr og fantasier... </ironi> Lenke til kommentar
mortania Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Du glemte excalibur! Omg, Manfred, du begynner å bli slapp... Bellicus: Hvis det er èn ting jeg ikke liker med religion, er at den konstant presses over på enten forsvarsløse barn som ikke har noe å si, eller plager folk som ikke vil ha noe med den å gjøre. Å folde hender og tenke på hva det skal være, kan umulig være helsebringende på noen måte. det vil bare være å kaste bort tid. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Hvorfor tenkte jeg placebo når jeg leste første innlegget? Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Det finnes faktisk håndfaste bevis for at meditasjon kan ha gunstige virkninger på helsen. Anbefaler alle som er skeptiske til å ta en titt på denne siden. Nå skal det sies at artikkelen også nevner at det kan være ugunstig å meditere hvis man ikke vet hva man driver med. Bønn derimot vet jeg ikke så mye om. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 (endret) Der ble det påstått at bønn ikke hjelper mot angst, men min egen erfaring (som er uføretrygdet for psykiske lidelser) er at bønn er svært virkningsfullt mot angst. Bellicus: Hvis bønn hjelper mot angst(som er en psykisk lidelse), hvorfor er du da uføretrygdet pga - nettopp psykiske lidelser? Red.: Bare for å unngå misforståelser så la jeg til quote også. Endret 20. august 2008 av NikkaYoichi Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Bellicus: Hvis bønn hjelper mot angst(som er en psykisk lidelse), hvorfor er du da uføretrygdet pga - nettopp psykiske lidelser? touché! Lenke til kommentar
Ceridwen Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 @ Bellicus og alle andre som er interesserte i meditasjon, sjekk ut Acem, om du ikke allerede har gjort det. Meditasjonen du snakker om ligner mye på Acems, men de bruker en metodelyd som fokus, og ikke pusten. Jeg leste også en artikkel om at (sterkt)religiøse ofte levde lenger og muligens var mer lykkeligere enn ikkereligiøse. Mye av forklaringen kan være at ved hjelp av bønn legger de hele problemet og ansvaret på andre, så de slipper å slite med det "alene". Husker ikke hvor jeg leste artikkelen... Uansett synes det er dårlig gjort av dere som kritiserer alt som har med bønn og Gud å gjøre. Ja, kirken har gjort mye fælt opp igjennom tidene, og ja, det er i det heletatt en minimal sansynnelighet for at bibelen er en fakatbok, og ikke en fantasybok, men herregud, hvorfor skal dere ta ifra folk håp og tro? Mange sliter daglig, og kanskje bønn kan gjøre det litt lettere. Etter hva jeg forstod det som prøvde ikke Bellicus å hjernevaske noen, ei heller konvertere noen til den kritne Gud. Poenget er vel at bønn kan fungere og hjelpe uansett hvem eller hva du ber til. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Etter hva jeg forstod det som prøvde ikke Bellicus å hjernevaske noen, ei heller konvertere noen til den kritne Gud. Poenget er vel at bønn kan fungere og hjelpe uansett hvem eller hva du ber til. Leste du min post rett over her? Viser ikke det at han fortsatt er syk at så ikke er tilfelle? Lenke til kommentar
Ceridwen Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Etter hva jeg forstod det som prøvde ikke Bellicus å hjernevaske noen, ei heller konvertere noen til den kritne Gud. Poenget er vel at bønn kan fungere og hjelpe uansett hvem eller hva du ber til. Leste du min post rett over her? Viser ikke det at han fortsatt er syk at så ikke er tilfelle? Jeg aner ikke noe om Bellicus sin mentale bakgrunn. Og jeg tror ikke at bønn alene kurer angst, noe jeg heller ikke tror at Bellicus mener. Det er vel en grunn hvis det har seg slik at han er uføretrygdet, og det kan godt hende at bønnen hjelper han psykisk i hverdagen, slik at han fungerer bedre enn hvis han ikke hadde bedt. Men det vet vel du bedre enn meg, siden det virker som du har god greie på Bellicus' mentale helse. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 (endret) Jeg vet bare det han selv har fortalt; at han fortsatt er uføretrygdet på grunn av psykiske lidelser. Så spørsmålet er vel heller om bønn hjelper eller ikke, når noen som hardnakket påstår at det virker fortsatt er syk. Red.: Han sier bønn er svært virkningsfullt. Endret 20. august 2008 av NikkaYoichi Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 20. august 2008 Forfatter Del Skrevet 20. august 2008 Ser at det er en del harselering med at jeg ikke er frisk som en fisk og fremdeles hevder at bønn og meditasjon kan ha gunstige effekter på helsen. Som Ceridwen sier : "og det kan godt hende at bønnen hjelper han psykisk i hverdagen, slik at han fungerer bedre enn hvis han ikke hadde bedt." Og dette er også det jeg mener. Det er også mange som mener at fysisk aktivitet kan gi bedre helse, men jeg tror ikke det er noen som mener at jogging f.eks. vil være noe som kurerer f.eks. angst for all fremtid, men noe som kan virke lindrende og gjøre hverdagen litt enklere. Vil oppfordre de som tror at meditasjon ikke har noen helsemessig effekt å studere dokumentasjonen som Kalinken har gitt i linken ovenfor. Siden meditasjon og bønn er nært beslektet på mange måter, blir det heller ikke noen overdreven påstand å si at også bønn kan gi helsebringende effekter. http://en.wikipedia.org/wiki/PrayerMany believe that prayer can aid in recovery, not due to divine influence but due to psychological and physical benefits. It has also been suggested that if a person knows that he or she is being prayed for it can be uplifting and increase morale, thus aiding recovery. (See Subject-expectancy effect.) Many studies have suggested that prayer can reduce physical stress, regardless of the god or gods a person prays to, and this may be true for many worldly reasons. According to a study by Centra State Hospital, "the psychological benefits of prayer may help reduce stress and anxiety, promote a more positive outlook, and strengthen the will to live." Spirituality, Immunity, and Emotional Well-Being Several NCCAM-supported researchers in New York City are exploring the impact of spirituality on the immune system and its role in emotional well-being among cancer patients. Barry Rosenfeld, Ph.D., and graduate student Colleen McClain, M.A., of Fordham University, and William Breitbart, M.D., of Memorial Sloan-Kettering Cancer Center, published results in 2003 of an NCCAM-funded study on the effect of spiritual well-being on end-of-life despair in terminally ill cancer patients. They concluded that spiritual well-being offers some protection--a buffer effect--against end-of-life despair in patients for whom death is imminent. These researchers are now studying spirituality-based interventions to establish methods that can help engender a sense of peace and meaning. "When people despair, they feel nothing they've done has had any meaning. We help them remember things they've forgotten during the throes of their illness so they can realistically place themselves in the world," Dr. Rosenfeld said. The approach is spiritually based, he said, but "we have tried to not have it linked to any particular religious framework, keeping it open to as many individuals who are interested." To determine whether immune function is a link between spirituality and emotional well-being, the three researchers are also now collaborating, under another NCCAM grant, to measure spirituality and interleukin-6 (IL-6) levels in the blood among terminally ill cancer patients. "There is a small, but growing, body of literature linking immune function to mood, and IL-6 is the immune marker most highly correlated with mood states," Dr. Rosenfeld said. IL-6 is a protein that acts on other cells to regulate immune system function. It is one of several markers of inflammation, an important process in a variety of diseases like heart disease, diabetes, and stroke, and is associated with increased stress and depression. http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/1627662.stmPatients admitted to hospital with heart problems suffer fewer complications if someone prays for them, according to scientists in the US. The study, carried out at Duke University Medical Center in North Carolina, found that patients who received alternative therapy following angioplasty were 25% to 30% less likely to suffer complications. Og jeg vil understreke at dette ikke er et forsøk på å forkynne eller lignende. Jeg påstår heller ikke at bønn har noen konkret guddommelig, mirakuløs effekt. Det jeg sier er bare at det kan være en ting som vil virke lindrende, en måte å finne mer ro i hverdagen. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Ser at det er en del harselering med at jeg ikke er frisk som en fisk og fremdeles hevder at bønn og meditasjon kan ha gunstige effekter på helsen. Og jeg vil understreke at dette ikke er et forsøk på å forkynne eller lignende. Jeg påstår heller ikke at bønn har noen konkret guddommelig, mirakuløs effekt. Det jeg sier er bare at det kan være en ting som vil virke lindrende, en måte å finne mer ro i hverdagen. Hvis du har oppfattet det som harselering så må jeg bare beklage det, men jeg synes bare at uttalelsen var noe påfallende. Jeg har tydligvis misoppfattet ditt syn på bønn. Hvis du tenker på at du personlig ber og at du av det blir styrket psykisk så må jeg si at jeg er helt enig og støtter den siden av bønn og meditasjon. Jeg trodde du var en av de som mente at bønn har en mirakuløs effekt og at andre kan be for deg og at du da blir frisk. Nå som den misforståelsen er oppklart så må jeg igjen på det sterkeste beklage. Det er helt klart at man kan ha positiv effekt på psyken ved å be, snakke med psykolog, snakke med venner eller familie. Det jeg prøver å få frem er at bønn er ikke i noen særstilling når det kommer til dette. Man erstatter bare virkelige vesner som kan respondere med Skybert. (Skybert er her ett bilde på alle guder menneskene har trodd og tror på samt alle former for usynlige venner og eventuelt døde familiemedlemmer.) Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 20. august 2008 Forfatter Del Skrevet 20. august 2008 Ingen problem NikkaYoichi. Men du sier at det å snakke med psykolog osv kan hjelpe, og dette er jo også klart, men for oss som er uføretrygdet så er jo ofte dette en av mange ting som er prøvd, men som ikke har ført noen vei, og det som skiller mellom å snakke med en psykolog/eller noen andre mennesker og det å be, er jo at man i førstnevnte tilfelle vil være fokusert på seg selv og sine lidelser, men under bønn vil man altså flytte dette fokuset. Dette er også der jeg mener den positive virkningen ligger. Hvis det kan sammenlignes med noe, så blir det kanskje veledig arbeid. Å bruke tiden sin på noen andre, for å gjøre deres livssituasjon bedre, da flytter man også fokuset fra seg selv. Da vil man samtidig i de fleste tilfeller føle seg bedre selv. Bare det å få et smil av noen andre er jo noe som kan gjøre hverdagen mange hakk bedre, og det å være hyggelig og gjøre gode ting mot andre er noe som (selv om det ikke er en direkte fordel for en selv) noe som i de fleste tilfeller vil slå postivt tilbake på en selv. Og for å bedre kunne gjøre dette, så vil jeg tro at bønn har en positiv virkning der man styrer tankene mer over på andre mennesker, og kan glemme seg selv og sine egne problemer en stund. Ved at dette gir en beroligende effekt, så vil man oppdra seg selv til å være i stand til å få mere av denne effekten i andre situasjoner. Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 (endret) Teoretisk sett er det åpenbart at bønn gir en positiv effekt på helsen. Dette er også noe av grunnen til at religiøse ofte er lykkeligere enn ikke-religiøse (egen erfaring samt en undersøkelse jeg leste i et blad). Bønn kan godt ses på som selv-psykiatri hvor man lar sitt egen sinn hjelpe en med sine problemer. I tillegg til det har du et oppslagsverk (bibelen) som kan vise vei på de hardeste strekningene. Selv-psykiatri er noe jeg har veldig liten tro på, men det kan kanskje gå bra med bønn? Meditasjon regner de fleste som sunt. Det er avstressende. Med tanke på at stress er så helsefarlig nå til dags, bør vel all logikk tilsi at meditasjon også er bra? Jeg leste også en artikkel om at (sterkt)religiøse ofte levde lenger og muligens var mer lykkeligere enn ikkereligiøse. Mye av forklaringen kan være at ved hjelp av bønn legger de hele problemet og ansvaret på andre, så de slipper å slite med det "alene". Husker ikke hvor jeg leste artikkelen... Uansett synes det er dårlig gjort av dere som kritiserer alt som har med bønn og Gud å gjøre. Ja, kirken har gjort mye fælt opp igjennom tidene, og ja, det er i det heletatt en minimal sansynnelighet for at bibelen er en fakatbok, og ikke en fantasybok, men herregud, hvorfor skal dere ta ifra folk håp og tro? Mange sliter daglig, og kanskje bønn kan gjøre det litt lettere. Etter hva jeg forstod det som prøvde ikke Bellicus å hjernevaske noen, ei heller konvertere noen til den kritne Gud. Poenget er vel at bønn kan fungere og hjelpe uansett hvem eller hva du ber til. QFT Endret 21. august 2008 av Mynotir Lenke til kommentar
Supernaut_ Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Meditasjon , et stort ja. Dette er ikke noe relgiøst i det hele tatt. Bønn og overtro kunne jeg aldri beveget meg inn som livstil når jeg leser mere og mere om hvordan unviverset er bygd opp. Tilstanden her på kloden sier også mye om det at en skaper har laget det til. Total failure isåfall. Lenke til kommentar
araziel Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Bønn derimot vet jeg ikke så mye om. Bønn og overtro kunne jeg aldri beveget meg inn som livstil når jeg leser mere og mere om hvordan unviverset er bygd opp. Tilstanden her på kloden sier også mye om det at en skaper har laget det til. Total failure isåfall. Nå snakker ikke Bellicus om bønn som noe magisk som kan helbrede andre heller, men som et verktøy for å hjelpe deg selv. Som hjelp til andre har vi kjempestudier som viser at bønn på ingen måte gjør noe som helst, e.g et med hjertepasienter, kan sikkert finne linker om det var ønskelig. Secondly, bønn er en form for meditasjon og minner som oftest mye om loving-kindness meditasjon som brukes i Buddhisme. Det finnes studier der bønn sammenlignes med hva som skjer når du mediterer, generelt er likhetene veldig store og vi vet at meditasjon er bra for deg. Jeg ser ingen grunn til å tro at bønn ikke kan hjelpe også, men vil selvsagt heller anbefale en mer ateistisk approach til meditasjon En artig artikkel jeg fant i farta: http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/artic...6-2005Jan2.html Lenke til kommentar
WaterMarked Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 (endret) Kanskje bønn hjelper pga man på en måte kan få ut tanker osv man ikke kan si "normalt sett" i dette samfunnet. Istedenfor å gi fra seg ansvar som blir nevnt her. Da vi igrunnen har rammer for hvordan og hva man skal tenke og fordommer. For å si de enkel... Rammer for hvordan man skal leve livet... Ikke minst så liker sikkert noen "alle" følelsen av å bli lyttet til å bli "tatt vare på" Noe man sikkert gjør lettere når man tror på gud og bruker bønn som et verktøy... Men on topic. Det finnes mange måter å meditere, hva er enklest og hva funker best? Finnes det metoder som er juks, f.eks en måte jeg leste en eller annen plass var at man skulle fokusere på det punktet mellom øyene "3 øye" og forestille seg en lysende ball eller man kunne f.eks ha et objekt som man fokusere på. Dette gjør det lettere for nybegynnere. Jeg vet ikke stort mer om hvordan denne metoden er. Den skulle være meget effektiv ifølge de som drev med dette. Noen som vet hva jeg snakker om? Endret 23. august 2008 av The_Free_Man Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 23. august 2008 Forfatter Del Skrevet 23. august 2008 (endret) Men on topic. Det finnes mange måter å meditere, hva er enklest og hva funker best? Finnes det metoder som er juks, f.eks en måte jeg leste en eller annen plass var at man skulle fokusere på det punktet mellom øyene "3 øye" og forestille seg en lysende ball eller man kunne f.eks ha et objekt som man fokusere på. Dette gjør det lettere for nybegynnere. Jeg vet ikke stort mer om hvordan denne metoden er. Den skulle være meget effektiv ifølge de som drev med dette. Noen som vet hva jeg snakker om? Jeg tror ikke det blir lettere å medtere ved å forestille seg en lysende ball. Litt av poenget med meditasjon er jo å gi slipp på tankene. Men hvis dette er noe du er intressert i, så kalles det vel kanskje tantrisk meditasjon, og her snakkes det mye om chakraene, energifeltene man skal ha plassert i kroppen. Dette er vel noe som hører til hinduismen. Det vanligste i buddhistisk meditasjon er vel å fokusere på pusten. Altså den metoden jeg beskiver i førsteposten. Noe som kan hjelpe på konsentrasjonen er å se på en mandala, samtidig som du puster inn nesen og puster ut munnen. Det er lett å lage sin egen mandala eller så kan man f.eks. printe ut en man finner på internet. F.eks. en sånn som dette: Da er poenget å fokusere på midt-punktet. Når man sitter og stirrer en stund vil kanskje mønsterne forandre seg, så derfor er det et godt middel til konsentrajon, ved at man fortsetter å se på midtpunktet istedenfor mønsterne som forandrer seg. Symmetri skaper ro, så hvis man skal lage sin egen mandala er det viktig at det er et symmetrisk mønster rundt et midtpunkt som øynene kan hvile på. Endret 23. august 2008 av Bellicus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå