Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hjerteproblemer ved inntak av alkohol (etter bruk av kokain)?


Gjest estragon

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Anonym_*

Hei.

 

Skal prøve å forklare dette så godt jeg kan.

Er en mann på 25 år og har hatt relativt god helse i mitt liv.

 

Etter jeg sluttet å trene i en alder av 16-17 så ble det mer festing

og mye drikking.

Har drukket ganske ofte fra jeg var 19 til dags dato.

 

Har også prøvd noe narkotika (kokain) men ikke store mengder.

Etter siste bruk av kokain så fikk jeg brystsmerter og ujevn hjerterytme.

 

Besluttet etter dette å ligge unna dette ekle stoffet.

Men i ettertid har jeg fått mange rare symptomer. Spesielt etter eller under drikking!

 

Brystsmerter (venstre side), prikking i arm / ben / nakke / hode, nummenhet i lepper,

armer og ben. (stortsett hele venstre side)

Opplever også svimmelhet, høy kroppstemperatur og kvalme. Føler nesten at jeg vil besvime noen ganger.

 

Gikk til legen da det var som værst, de tok ekg og div prøver, men alt kom ut helt ok.

Sa til legen at dette må da være hjerteproblemer! Men han nektet og sa at for en 25åring

er det nesten UMULIG å ha hjerteproblemer. Ta Ibux og slapp av var meldingen.

 

Har testet dette litt videre og det virker som om når jeg drikker så kommer disse symptomene tilbake.

Dette skjedde aldri før jeg brukte kokain (som kjent er meget skadelig for hjerte og hjerne)

 

Har dette skadet hjertet mitt for livet? Kommer jeg til å få problemer i nærmeste fremtid eller senere i livet??

 

Takker for all hjelp!

 

Edit av moderator: Emnetittel forandret.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er muligens bare angst. At du har en vrangforestilling om at du har skadet hjertet ditt med kokain, og så blir denne angsten trigget av diverse ting. Sånne fysiske skader av narkotiske stoffer kommer jo som regel bare hos misbrukere som har brukt stoffer i lengre tid.

 

Høres og litt ut som lavt blodsukker. At du altså kunne følt deg bedre av å spise litt i disse situasjonene.

 

Men dette er jo bare mine personlige inntryk og meninger.

Lenke til kommentar

For det første kan du nok utelukke noen alvorlige hjerteproblemer med det samme, som legen sier er det nær sagt uhørt at noen på 25 skal få noe sånt, og har du i tillegg tatt tester tror jeg du kan ta det med slående ro.

Hvor ofte brukte du kokain på det verste? Kokain er skadelig, men uten langtids overdreven bruk er skadene ofte veldig begrensede.

 

En velkjent bivirkning, og noe du må regne med etter å ha sluttet med kokain, er angst. Angst fortoner seg ofte som redsel for å dø, for mange inkluderer det sterke somatiske symptomer som de tror er hjerteinfarkt e.l. Vet du om du hyperventilerer når du har det som verst? I så fall er det neppe annet enn panikkangst, og noe du nok kommer over etterhvert som du beveger deg videre i livet.

At det skjer når du drikker tviler jeg på har noen sammenheng fysiologisk, er nok heller den mentale settingen som får deg til å tenke på det.

 

Jeg er langt fra kvalifisert til å uttale meg, og uten videre informasjon om bruken din er det enda vanskeligere, men jeg ville hørt på legen enn så lenge. Er det skikkelig ille kan du kanskje be om å få betablokkere eller en eller annen benzo som du kan bruke i en begrenset periode, men det innebærer jo at du forteller legen din om kokainbruken og symptomene.

Endret av araziel
Lenke til kommentar

Takk for svar så langt.

Var nettopp dette legen min sa også.

 

Jeg har ikke nevnt dette med alkohol og kokain bruk for legen.

Var bare en gang da det var så ille at jeg følte jeg burde komme meg til legen.

 

Var ikke en tung bruker av kokain, kun brukt det i 1 til 1 1/2 år. Kanskje 20-30 gram totalt

gjennom den tiden.

 

Men har drukket mye alkohol gjennom tiden, i helga, på hverdagene osv.

 

Prøvde å lese meg litt frem på nettet mot mine symptomer.

Angina (hjertekrampe) passet utrolig bra. Men dette er jo for GAMLE folk!

 

Føler ikke selv at jeg har angst for å få smerter eller problemer med hjertet.

Men føler at det er et problem.

Har også veldig lett for å stresse meg opp. Kan være alt fra jobbsituasjon og i hverdagen.

Lenke til kommentar

Kokain ødelegger ikke hjertet viss du ikke har gått på det ofte.

Og det er vell heller slik at personer som er utsatt for hjerteproblemer

kan få skader osv. Viss man ser bort ifra misbruk.

Dette med at du fikk ujevn hjerterytme når du var rusa på kokainen er heller ikke noe som påviser at du har skadet hjertet. De er ikke et ukjent fenomen at hjerte kan slå ujevnt når man tar slike sentralstimulerende rusmidler som kokain,amfetamin osv. Man blir spesielt utsatt for dette viss man tar for mye, og man kan få hjerteflimmer. Dette med de fleste bivirkningene som man oftest ser om

narko er pga rusmisbruk. Ikke pga man er borti det en sjelden gang, eller man må gå på tryne over en periode. Det finnes unntak i spesielle tilfeller, som med alt annet...

 

Ikke ta meg feil, men du utelukker alkohol ser det ut til...

Drikker du mye, eller har du drukket mye gjennom en periode?

 

Får du litt panikk viss du kjenner noe i brystet?

Psyken kan gjøre mye rart. Viss du får litt panikk så kan dette være medskyldig i noen av "symptomene" du nevner.

 

Det er ikke noe med magen?

Det er fult mulig at du har problemer med magen, og det kjennes ut som det er hjerte smerten\ubehaget kommer fra. Opplevd dette selv, og viss du ikke tror meg så kan du finne info om dette fra sider som lommelegen. En grunn til at jeg nevnte alkohol er nettopp pga ubehaget du opplever kommer fra magen.

Men som sagt, jeg er ikke lege...

God bedring, håper du finner ut av dette. :)

Lenke til kommentar
Prøvde å lese meg litt frem på nettet mot mine symptomer.

Angina (hjertekrampe) passet utrolig bra. Men dette er jo for GAMLE folk!

 

Føler ikke selv at jeg har angst for å få smerter eller problemer med hjertet.

Men føler at det er et problem.

Har også veldig lett for å stresse meg opp. Kan være alt fra jobbsituasjon og i hverdagen.

Du har ikke angina.

 

Tro meg når jeg sier at du ikke må føle at du har angst for å ha angst. Jeg har hatt ett panikkangstanfall i mitt liv og jeg er trolig en av de mest "stabile" personene du finner følelsesmessig. Jeg er (nesten) aldri hverken sur, stresset eller trist. Jeg er ekstremt baseline når det kommer alle typer følelser, og trodde jeg var verdens mest logiske person. Jeg sover godt dagen før eksamen, jeg er aldri bekymret for framtiden, jeg er kort sagt fullstendig fornøyd og glad stort sett hele tiden.

Hvordan i all verden jeg fikk det er et godt spørsmål, og noe jeg ikke kan svare på, men det skjedde, og det kan skje hvem som helst.

Plutselig kjentes det ut som om jeg jeg fikk hjerteinfarkt, selv om jeg jo innerst inne fortsatt var rasjonell og visste at det ikke var det, så var det akkurat like skremmende og ekkelt (gikk faktisk og så meg selv i speilet og sa til meg selv at dette er jo bare bullshit når det skjedde). Hadde kriblinger i venstresiden, hørte hjertet slå i ørene, trodde jeg skulle besvime etc.

Det var så ille at jeg sa til fruen at hun måtte ringe ambulanse. Heldigvis er hun psykolog, så hun skjønte jo fort hva det dreide seg om.

 

Still, sjekk med legen, jeg vet du kan få benzoer for sånt, men kanskje ikke uten utredning først. Er det ille ville jeg likevel dratt en tur til og sett hva de kan gjøre.

Lenke til kommentar
Ikke ta meg feil, men du utelukker alkohol ser det ut til...

Drikker du mye, eller har du drukket mye gjennom en periode?

 

Får du litt panikk viss du kjenner noe i brystet?

Psyken kan gjøre mye rart. Viss du får litt panikk så kan dette være medskyldig i noen av "symptomene" du nevner.

 

Det er ikke noe med magen?

Det er fult mulig at du har problemer med magen, og det kjennes ut som det er hjerte smerten\ubehaget kommer fra. Opplevd dette selv, og viss du ikke tror meg så kan du finne info om dette fra sider som lommelegen. En grunn til at jeg nevnte alkohol er nettopp pga ubehaget du opplever kommer fra magen.

 

Har drukket ganske mye fra jeg var 18 år ca. Liker å ta meg en dram i ny og ne.

Men er ikke avhengig! Går ofte flere uker uten, og kanskje noen uker hvor det er ofte igjen.

Blir så klart litt engestelig når jeg får vondt i brystet, men er aldri angst. Trøster meg selv med at det

ikke er noe.

 

Blir kvalm når det er som værst, men det er vel mer pga litt av det andre som skjer i kroppen og at

engstelsen gjør at jeg blir uvel i magen.

 

Du har ikke angina.

 

Tro meg når jeg sier at du ikke må føle at du har angst for å ha angst. Jeg har hatt ett panikkangstanfall i mitt liv og jeg er trolig en av de mest "stabile" personene du finner følelsesmessig. Jeg er (nesten) aldri hverken sur, stresset eller trist. Jeg er ekstremt baseline når det kommer alle typer følelser, og trodde jeg var verdens mest logiske person. Jeg sover godt dagen før eksamen, jeg er aldri bekymret for framtiden, jeg er kort sagt fullstendig fornøyd og glad stort sett hele tiden.

Hvordan i all verden jeg fikk det er et godt spørsmål, og noe jeg ikke kan svare på, men det skjedde, og det kan skje hvem som helst.

Plutselig kjentes det ut som om jeg jeg fikk hjerteinfarkt, selv om jeg jo innerst inne fortsatt var rasjonell og visste at det ikke var det, så var det akkurat like skremmende og ekkelt (gikk faktisk og så meg selv i speilet og sa til meg selv at dette er jo bare bullshit når det skjedde). Hadde kriblinger i venstresiden, hørte hjertet slå i ørene, trodde jeg skulle besvime etc.

Det var så ille at jeg sa til fruen at hun måtte ringe ambulanse. Heldigvis er hun psykolog, så hun skjønte jo fort hva det dreide seg om.

 

Still, sjekk med legen, jeg vet du kan få benzoer for sånt, men kanskje ikke uten utredning først. Er det ille ville jeg likevel dratt en tur til og sett hva de kan gjøre.

 

Tror kanskje det kan lønne seg og ta seg en tur til legen. (Enda en gang....)

Kanskje det er noe med blodet? Kanskje blodfortynnende midler?

 

Hei.

 

Tar du Antabus for drikkeproblemet ditt?

 

Nei tar ingen medesiner av noe slag. Og jeg har ikke et "drikkeproblem" men liker å ta meg

en drink i ny og ne. Føler jeg ikke for å drikke så drikker jeg ikke. Er ikke en av de som

kaster seg over flaska med en gang man står opp.

 

Som nevnt overnfor så kan jeg jeg gå uker, kanskje til og med mnd'r uten å drikke nevneverdig mye.

Men har nok drukket mer enn "normal" ungdom :-P

Lenke til kommentar
Det kan hende du har en genetisk defekt som gjør at du får disse reaksjonene.

Om det er mer på "venstre side", har egentlig ikke mye å si.

 

Hjerteproblemer fører ikke til prikking på ben og nakken...

 

Men rart at jeg ikke har fått disse symptomene før?

Godt å høre... :-)

 

Blir litt letta av å høre og få bekreftet legens konklusjon

gjennom denne tråden.

Takk.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...
Gjest tore bjølset

Hei jeg er en mannpå 20 år. Når jeg drikker begyner hjertet mitt og slå dobbelt så fort som vanlig og jeg kan ikke legge meg .Blir mere hyper en en kamerat som er hyperaktiv både armer og bein begyner å krible og de må beveges selv etter bare noen øl. Helt påpløst for kjersten min som vil sove.Har funnet ut at jeg sovner kun hvis jeg drikker meg supper full men har jo ikke lyst til det hver gang heller da . Dagen etter at jeg har drokket blir jeg veldig rolig og hjertet går som normalt blir ikke fylle syk som andre heller. Kan det hende jeg jeg er alergisk mot alkohol siden jeg reagerer på den måten og er det noe jeg kan gjøre for og bli mindre hyper når jeg drikker for jeg har jo ikke lyst til å bli helt avholds

Lenke til kommentar

Hei

Normalt sett er det ikke noe med hjertet ditt, men at det ikke kan skje når man er så ung er jo bare tull - hadde selv problemer i en alder av 30 - og måtte buypass opereres med 3 årer. Er helt frisk og fin nå 15 år etter, men lever på medisiner og har nok lagt om kosthold /livsstil drastisk etter noe sånt. Sier ikke dette for å skremme deg, men synes du skal ta det alvorlig og få det skikkelig undersøkt på et sykehus - legen kan ikke avfeie deg med at man får ikke slike problemer så ung. Tas dette før du evnt skulle få et hjerteinfarkt vil du spare kroppen for mye.

En test på at det er noe galt (trange/tette blodårer) utføres når du ikke har drukket eller brukt andre rusmidler.

 

Løp fort opp en trapp (lang trapp) flere etasjer - dersom du blir anpusten og føler det er vanskelig å puste vondt opp i halsen - utover i kjeven - bør du kontakte lege snarest.

 

MEN selvsagt kan det være angst, men vil bare skrive dette for alder er bare tull dette kan skje når som helst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...