Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Betale ned kredittkort med forbrukslån?

petterpann

Anbefalte innlegg

Har et student Mastercard fra DnB med 25000,- kreditt som jeg betaler ned. Effektiv rente tror jeg ligger på rundt 20%, noe som er ganske mye til lån å være.

Er det anbefalt å betale ned dette kredittkortet med et mer gunstig lån med tanke på rentene? F.eks et forbrukslån. Kan dere eventuelt komme med forslag til hvor jeg burde ta opp et slikt lån?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først skal du ta saksen fatt og klippe kredittkortet ditt i to. :roll:

Hører ut som du er på tur inn i en vond sirkel. Å dekke kreditt med forbrukslån kan det ikke være mye å tjene på bortsett fra at du skyver problemet forran deg.

Beste råd må være å senke forbruket ditt, spe på inntektene med ekstrajobb, samt vurdere salg av eiendeler du kan være foruten.

Husk at banken må ha trygghet også for slike lån. Eier du bil/hus eller annet kan dette brukes. Om du ikke har dette vil du måtte få noen til å stille garranti for deg og det er kansje ikke så enkelt å få til...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det ikke akkurat som at jeg sliter. Betaler inn et minimumsbeløp i måneden på 700 kr, noe jeg egentlig ser på som smårusk. Har jeg en god måned uten NRK-lisens og annet jalla så kan jeg bruke en ekstra tusenlapp å betale ned på kortet. Men man må jo kunne spørre hva som er mest lønnsomt når renten på kredittkortene er på 20%, og forbrukslånene på under 10%. Tror ikke jeg blir å klippe kortet. Ekstra pengereserve kan være greit å ha, og det er jo faktisk en grunn til at folk skaffer seg disse kortene.

Lenke til kommentar
Nå er det ikke akkurat som at jeg sliter. Betaler inn et minimumsbeløp i måneden på 700 kr, noe jeg egentlig ser på som smårusk. Har jeg en god måned uten NRK-lisens og annet jalla så kan jeg bruke en ekstra tusenlapp å betale ned på kortet. Men man må jo kunne spørre hva som er mest lønnsomt når renten på kredittkortene er på 20%, og forbrukslånene på under 10%. Tror ikke jeg blir å klippe kortet. Ekstra pengereserve kan være greit å ha, og det er jo faktisk en grunn til at folk skaffer seg disse kortene.

Hvis du anser minimumsbeløpet som smårusk anbefaler jeg å betale adskillig mer enn det. Når man har kredittgjeld (kredittkort og forbrukslån faller i samme kategori her) bør man til en hver tid betale til smertegrensen til gjelden er borte. Kredittkort er greit å bruke så lenge forbruket ikke er større enn inntekten. Og det å betale minimalt på lån når man har evne til å betale ned mer, er det bare banken som tjener på, og alt du kjøper blir mye dyrere enn det trenger å være. Jeg er enig i at du ikke behøver å klippe kortet, men det forutsetter at du legger deg på fornuftige vaner. Kredittkort er kjempefint å ha så lange man til en hver tid betaler fakturaen somm kommer inn. Dersom man en skjeldent gang ikke klarer det skal det være untakket og noe som skjer pga en krisesituasjon, og man skal da betale absolutt maks. Alt annet er svært dårlig økonomi.

Finn en låne kalkulator på nettet og beregn hvor mye du kommer til å betale i renter. Da finner du ut hva ting faktisk koster deg i forhold til nedbetalinge du velger. Det kan gi litt av en aha-opplevelse.

Edit; kjapt overslag: dersom du betaler 700kr i måneden på et lån på 25000 med 20% effektiv rente vil du være ferdig en gang i 2012 og ha betalt over 9000 i renter. Det er vesentlig hvor fort man klarer å betale mesteparten av lånet. I starten betaler men lite avdrag og mye renter dersom man betaler ned lite av gangen.

Endret av Xell
Lenke til kommentar

Du bør betale ned kredittkortgjelden fortest mulig, men ikke ved å ta opp ett forbrukslån. Når du har gjort det skal du kun bruke kredittkortet hvis du har penger. Det kalles fornuftig bruk av kredittkort.

Jeg bruker kredittkortet mitt ganske flittig, men ikke fordi jeg ikke har penger nok. Jeg betaler tilbake det jeg har brukt den dagen jeg må uten at det påløper en eneste krone i renter. Da er det jeg som har fordelene med kredittkortet, og ikke selskapet som gir meg 20-50 dagers gratis kreditt. I tillegg får jeg reiseforsikring om jeg betaler reisen med kortet. Kredittkort er fine greier når du bruker det riktig.

http://www.kredittkortguiden.com/bruk-kredittkortet-riktig

Lenke til kommentar

Jepp. Enig her. Har 40 dager rentefri kreditt på mitt kort (totalkunde i sparebank får dette). Jeg bruker kortet som en buffer som jeg kun bruker når jeg vet at jeg kan slette gjelden min før rentene begynner påløpe. Da har jeg også tatt høyde for at jeg skal kunne betale øvrige regninger og "ha til salt i grøten" resten av mnd...

Kvitt deg med denne type gjeld fortest mulig og innfinn deg med å leve sparsommelig inntil så er gjort. Lykke til ;)

Lenke til kommentar

Det er så absolutt ikke lurt. Neste blir vel da å ta opp nok et forbrukslån for å betale ned forbrukslånet...

Kjenner til en kar som hadde en hel del av de lånene. Meget ugunstig var det, og selv med middels god inntekt klarte han ikke å få styr på det. Han endte opp med å måtte låne 700.000 av en kamerat for å betale ned alt.

Endret av Barcarolle
Lenke til kommentar

Ok, men da skal jeg heller satse på å betale litt ekstra på kredittkortet til det er slettet.

Jeg endte opp med kredittkortlånet fordi bilen gikk til helvette, og det kom mye uforutsett på en og samme gang. Da hjalp kredittkortet meg å komme over en "bump" i livet uten at jeg trengte å søke forbrukslån eller slite kraftig videre fremover. På en dårlig måned betaler man lite, og på en god måned betaler man mer. Kanskje et ufornuftig lån, men det hjalp veldig. Så dere forstår?

Vet om mange som kjøper ting via f.eks Deal og Thorn. 3 års nedbetaling på f.eks en TV. Det hoper seg opp til nesten dobbel pris på TV-en innen det tida ting er nedbetalt.

Men alle snakker om "disse" lånene når vi snakker kredittkort og forbrukslån. Er huslån, billån, osv. så mye mer gunstig? Da er det som regel snakk om langt større summer.

Endret av petterpann
Lenke til kommentar
Ok, men da skal jeg heller satse på å betale litt ekstra på kredittkortet til det er slettet.

Jeg endte opp med kredittkortlånet fordi bilen gikk til helvette, og det kom mye uforutsett på en og samme gang.

Forståelig, men betal ned så fort du kan. Og når du har gjort det så fortsetter du å spare rundt en tusenlapp i måneden til du har litt over en månedslønn på konto. Da har du litt å gå på neste gang det skjer noe uforutsett :) Ja, jeg vet det høres kjedelig ut, men det er absolutt deilig å ha når du trenger det.

Den RIKTIGE måten å bruke kredittkort på er blitt beskrevet tidligere her. Lær deg å bruke kredittkort skikkelig, altså ikke bruk mer enn du kan betale på første regning. Selv har jeg gjort det slik i mange år og aldri betalt en krone i renter.

Vet om mange som kjøper ting via f.eks Deal og Thorn. 3 års nedbetaling på f.eks en TV. Det hoper seg opp til nesten dobbel pris på TV-en innen det tida ting er nedbetalt.

Slike nedbetalingsplaner er jo bare forbrukslån med et annet navn. Ikke lurt, hold deg unna og kjøp bare det du kan betale.

Men alle snakker om "disse" lånene når vi snakker kredittkort og forbrukslån. Er huslån, billån, osv. så mye mer gunstig? Da er det som regel snakk om langt større summer.

Selvsagt er det mer gunstig å ha 6-7% rente enn 20% rente.

Lenke til kommentar
Statistisk sett vil inntekt og priser øke jevnt og trutt fremmover. (inflasjon) Dermed vil lånet du tok for å kjøpe hus bli enklere og enklere å betale på fremover. Boligpriser stiger normalt sett også. Og en bettaler egentlig "husleien" til seg selv. Dette kan man faktisk tjene penger på også hvis en har teft og litt hell...

Derfor er det gunstig. ;)

Lenke til kommentar

Heldigvis er kredittkortet så å si den eneste utgiften jeg har.

Har 4000,- i leie inkl. kabel, internett og strøm! Har studielån, men siden jeg fremdeles er lærling betaler jeg ikke ned på lånet. Er jeg heldig vil jeg kunne rekke å betale ned kredittkortet før jeg må betale på studielånet, men det er heldigvis et av de beste lånene man kan ha! Det skal i tillegg være mulig å utsette hele beløpet rentefritt i 3 år, eller velge å betale halve beløpet! Blir nok en grei ordning uansett!

Lenke til kommentar
Statistisk sett vil inntekt og priser øke jevnt og trutt fremmover. (inflasjon) Dermed vil lånet du tok for å kjøpe hus bli enklere og enklere å betale på fremover. Boligpriser stiger normalt sett også. Og en bettaler egentlig "husleien" til seg selv. Dette kan man faktisk tjene penger på også hvis en har teft og litt hell...

Derfor er det gunstig. ;)

Og kanskje viktigst av alt: boliglån har man med sikkerhet i boligen. Tven man kjøpte på forbrukslån er ikke verdt rentene engang etter noen år :)

Lenke til kommentar

Nei, å kjøpe ting på kredittkort og bruke lang nedbetaligngsplan er like dumt som å kjøpe ting på nedbetaling, for å si det sånn.

Huslån er adskillig gunstigere enn kreditt, da man har pant i en eiendel. For banken er kredittlån (kredittkort/forbrukslån/kontokreditt) mye høyere risiko en huslån siden man ikke har noen sikring og da setter de dermed renten mye høyere. Samme med billån, der er det også pant i en eiendel, men denne kan spontant falle i vedi og banke krever derfor full kasko og renten er høyere.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Da er jeg rett og slett nødt til å spare, og evt. leve uten bil en periode. Det er forskjell på å ta opp et forbrukslån én gang for å få livet på stell, og det å gjøre det to ganger! Men det kommer jo helt ann på hva man klarer med!

Håller med! Dock ser det lite annorlunda ut i Sverige. Vilket kredittkort är bäst i Norge? Det mesta som rekommenderas verkar vara reklam? Förlåt om frågan hamnat i fel forum. Ny i Norge! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...