Gå til innhold

Får virus fra Normanviruscontrol men jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre

Anbefalte innlegg

Jeg får no melding som popper opp og legger seg fremst hele tiden.

Jeg får denne meldingen:

"Norman Virus control oppdaget en trojaner og flyttet den til karantene.

Plassening c:\windows\system32\_c006fco.dat

Trojaner: w32/renos.aeq"

Jeg har forsøkt å fjerne filen men får melding om at det ikke går. Den brukes av annen person eller program

Hva gjør jeg ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg får no melding som popper opp og legger seg fremst hele tiden.

Jeg får denne meldingen:

"Norman Virus control oppdaget en trojaner og flyttet den til karantene.

Plassening c:\windows\system32\_c006fco.dat

Trojaner: w32/renos.aeq"

Jeg har forsøkt å fjerne filen men får melding om at det ikke går. Den brukes av annen person eller program

Hva gjør jeg ?

Trenger veldig hjelp. Er livredd for å mista dataene mine

Please

Lenke til kommentar

Norman har satt trojaneren i karantene. Du behøver ikke tenke på sletting av filen dersom det var det du lurte på.

Det du derimot kan gjøre er å skanne alle partisjonene på harddiskene dine. Dette tar tid derfor bør du starte dette når du ikke trenger å bruke maskinen.

EDIT: Beklager at jeg var uklar. Harddisk-skann gjør du for å sikre deg at du ikke har mere rusk i maskineriet. (ergo ikke absolut påkrevet)

Har brukt Norman i mange år btw. ;)

Endret av Mekotekniker'n
Lenke til kommentar

Har nesten samme problemet. Norman finner trojaneren Renos.AEQ i system32 (en fil som heter __c00ABA5D.dat som ikke vil la seg slette)

Finner ingen løsning på den konstante "bombinga" av meldinger om at den finner den samme trojaneren om og om igjen. Sinnsykt irriterende. Har som Happyday prøvd å slette karantenefilene og leita på google, men ingen suksess :no:

Anyone?

Endret av rymdgris
Lenke til kommentar

Jeg tror det kan være en feil i Norman Security Suite. Var inne på forumet til Norman og sjekket de ferskeste trådene. Her fant jeg:

Hei.

Jeg har fått en trojaner inn på maskinen kalt: __0059DB6.dat

Norman sier at den har puttet trojaneren i karantene, men jeg får stadig opp samme dialogboks at trojaneren er flyttet til karantenen. Så det virker ikke som trojaneren er flyttet.

Da jeg gikk inn på filplasseringen fant jeg fila, men den kunne ikke slettes.

Kan noen hjelpe meg?

Vennlig hilsen BB

Jeg tror dette kan være en "False Positive". Intil videre har jeg ingen gode råd annet enn å oppdatere flere ganger daglig da Norman oppdaterer ofte. Mulig dette løser seg i løpet av noen få dager....

EDITPEDIT: Eller er dette en ekte trussel. Hmm. Grunnen til at filen ikke slette er at Windows File Protection system. Har funnet verktøy for å deaktivere denne i XP SP2, men samme verktøyet vil ikke fungere i sp3 og da er vi vel like langt?

Dersom filbeskyttelsen slås av vil jeg tro at Norman klarer å fjerne trojaneren. Noen som har inspill på dette eller tar jeg feil?

Endret av Mekotekniker'n
Lenke til kommentar

Enkelte virus/trojanere dannes av andre programmer (evt. internetttilgang) og gjenskapes med samme navn. Filen: __c006fco.dat er ikke trojanerens navn, bare en fil den danner og som gjenkjennes av antivirusverktøy. Ut fra filnavnet er det ikke mulig å si hva viruset/trojaneren heter. Men i dette tilfelle Norman navngitt trojaneren til Renos.AEQ. Har du sjekket ut noem om "Renos"?

EDIT: Total omskrivning.

EDIT2: Se hva Internett sier om Renos:

http://www.antivirusprogram.se/virusinfo/Renos_8365.html

http://www.f-secure.com/sw-desc/renos.shtml

Endret av PerB
Lenke til kommentar

Mulig det er andre gode løsninger der ute men dersom du er kjent med register-editoren i Windows burde du klare å starte NSS når maskinen er bootet i safe-mode. WFP er ikke aktiv i safe-mode derfor burde du klare å slette trojaneren slik. Her er info om hvordan dette lar seg gjøre: http://www.norman.com/Support/FAQs/Norman_..._Suite/50068/no

Mulig andre har bedre forslag, så det kan lønne seg å vente litt... ;)

Lenke til kommentar

Heisann, fikk Normans gjentatte varsel om funn av Renos.AEQ på en PC hos en kunde. Her hjalp det å kjøre en oppdatert fullscan med SuperAntiSpyware. Da fant den en unclassified trojan på filen som Norman varslet trojaner på og fjernet denne etter en reboot.

OBS! Norman klarer ikke å sette denne i karantene!

Håper dette er til hjelp for dere andre også.

Endret av glowgrrr
Lenke til kommentar
Heisann, fikk Normans gjentatte varsel om funn av Renos.AEQ på en PC hos en kunde. Her hjalp det å kjøre en oppdatert fullscan med SuperAntiSpyware. Da fant den en unclassified trojan på filen som Norman varslet trojaner på og fjernet denne etter en reboot.

OBS! Norman klarer ikke å sette denne i karantene!

Håper dette er til hjelp for dere andre også.

Samme hjalp for meg. Case closed :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...