Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Win Vista fryser når jeg bruker 4GB ram eller mere. Men ikke Ubuntu


Anbefalte innlegg

Hei

 

Min maskinvare:

 

Hovedkort: Asus P5E

CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz

Skjermkort: 2 stk. Sapphire Radeon HD 4870 *Crossfire*

Strømforsyning: Corsair TX 750W

Operativsystem: Windows Vista Ultimate x64 SP1 med alle oppdateringene

 

Ram/Minne:2stk (d.v.s 8GB)  OCZ DDR2 PC2-8000 8GB Platinum Edition 4x2048MB 1000MHz. (5.5.5.18) Kjøpt her

 

Jeg kjøpte denne maskinen for 2 månder siden. Da hadde jeg Gigabyte GA-EX38-DS4. Men jeg fikk problemer. Fikk ikke rammen til å funke. Maskinen låser seg helt. Så jeg bytta hovedkort til Gigabyte GA-X48-DS4. Dette funka heller ikke. Fant ut at det var på grunn av at rammen ikke var støtta på det kortet. Jeg bytta da hovedkort til Asus P5E. på dette kortet har jeg fått en brikke til å fungere i slengen. 

Les mere her og her.

 

 

 

Siden ikke minnebrikkene funket på noen av Gigabyte korta og at jeg bare fikk en brikke til å funke tenkte jeg at jeg kunne bytte brikker. Etter å ha lett litt fant jeg OCZ Gold XTC 4096 MB DDR2 PC6400

 

Disse må jo passe tenkte jeg. Her er det en som bruker dem på mitt hovedkort. I tillegg kjører vår egen Core2Dude disse brikkene på akkuratt samme hovedkort som meg. Fikk brikkene i dag. Men problemet fortsetter.

 

Jeg har prøvd med broren mine sine brikker. De funker bra. Det var 4 stk (2GB) Kingston HyperX DDR2-800 512MB.

Broren min har også prøvd minne OCZ 1000mhz brikker i sin maskin. Det funka også bra. han har et MSI K9N SLI Platinum hovedkort.

 

Problemet mitt er at når jeg bruker mere enn en minnebrikke (1x2GB) så låser maskinen seg. Den låser seg etter 2-30min. Maskinen fryser. Det eneste jeg kan gjøre da er å trykke på restart-knappen på kabinettet. Men på en brikke funker maskinen utmerket.

 

Problemet mitt må vell være at jeg setter feile instillinge i bios da? Kan noen hjelpe meg?

 

Kontakt meg gjerne på MSN (jfm1991 at gmail dot com) 

 

Jeg er så frustrert nå at jeg faktisk vurderer å selge alt :( .

 

 

 

Update: Har nå funnet ut at dette på ha noe med operativsystemet å gjøre. Når jeg bruker Ubuntu (linux) fra live cd så funker maskinen bra.

Endret av JFM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

Min maskinvare:

 

Hovedkort: Asus P5E

CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz

Skjermkort: 2 stk. Sapphire Radeon HD 4870 *Crossfire*

Strømforsyning: Corsair TX 750W

Operativsystem: Windows Vista Ultimate x64 SP1 med alle oppdateringene

 

Ram/Minne:2stk (d.v.s 8GB) OCZ DDR2 PC2-8000 8GB Platinum Edition 4x2048MB 1000MHz. (5.5.5.18) Kjøpt her

 

Jeg kjøpte denne maskinen for 2 månder siden. Da hadde jeg Gigabyte GA-EX38-DS4. Men jeg fikk problemer. Fikk ikke rammen til å funke. Maskinen låser seg helt. Så jeg bytta hovedkort til Gigabyte GA-X48-DS4. Dette funka heller ikke. Fant ut at det var på grunn av at rammen ikke var støtta på det kortet. Jeg bytta da hovedkort til Asus P5E. på dette kortet har jeg fått en brikke til å fungere i slengen.

Les mere her og her.

 

 

 

Siden ikke minnebrikkene funket på noen av Gigabyte korta og at jeg bare fikk en brikke til å funke tenkte jeg at jeg kunne bytte brikker. Etter å ha lett litt fant jeg OCZ Gold XTC 4096 MB DDR2 PC6400

 

Disse må jo passe tenkte jeg. Her er det en som bruker dem på mitt hovedkort. I tillegg kjører vår egen Core2Dude disse brikkene på akkuratt samme hovedkort som meg. Fikk brikkene i dag. Men problemet fortsetter.

 

Jeg har prøvd med broren mine sine brikker. De funker bra. Det var 4 stk (2GB) Kingston HyperX DDR2-800 512MB.

Broren min har også prøvd minne OCZ 1000mhz brikker i sin maskin. Det funka også bra. han har et MSI K9N SLI Platinum hovedkort.

 

Problemet mitt er at når jeg bruker mere enn en minnebrikke (1x2GB) så låser maskinen seg. Den låser seg etter 2-30min. Maskinen fryser. Det eneste jeg kan gjøre da er å trykke på restart-knappen på kabinettet. Men på en brikke funker maskinen utmerket.

 

Problemet mitt må vell være at jeg setter feile instillinge i bios da? Kan noen hjelpe meg?

 

Kontakt meg gjerne på MSN (jfm1991 at gmail dot com)

 

Jeg er så frustrert nå at jeg faktisk vurderer å selge alt :(

 

 

 

Hepp, akkurat samme problemet hadde jeg og.Etter mye bluscreens og tweaking i bios satte jeg i en etter en rambrikke.3 brikker ruller nå og har aldri crashet.Corsair 4 1024 gikk altså ikke, det haglet med bluscreens og "frysing" som du beskriver.Alternativt gå over til 64 bit

Lenke til kommentar
Har prøvd å sette inn en og en brikke

Problemet er at du har 2x2048 brikker.Disse skal det være lett å få byttet til 4 x 1024.Snakk med komplett eller hvor du har kjøpt de.3 gb går fint hos meg.Uansett får du ikke brukt mer en ca 3 gb i en 32 bit versjon av os.Altså, du vil mest sannsynlig få det til å funke med 4 x 1024 dual brikker.

 

Har prøvd å sette inn en og en brikke

Problemet er at du har 2x2048 brikker.Disse skal det være lett å få byttet til 4 x 1024.Snakk med komplett eller hvor du har kjøpt de.3 gb går fint hos meg.Uansett får du ikke brukt mer en ca 3 gb i en 32 bit versjon av os.Altså, du vil mest sannsynlig få det til å funke med 4 x 1024 dual brikker.

 

 

Sorry, jeg har postet feil innlegg her.se bort fra mine poster her.

Lenke til kommentar

Dette problemet har vært diskutert i Asus P5E tråden også. Det er et kjent problem at minnemoduler (4GB eller mer) over 1000MHz ikke vil fungere ordentlig på P5E.

 

Jeg vet ikke helt om det kun er PC8000 som er problemet siden det står kun

Dual-channel DDR2 1200* / 1066 / 800 / 667 MHz på produktinformasjonen (ikke 1000MHz).

 

For å være sikker ville jeg kjøpt et PC6400 4GB sett, og eventuelt overklokket dem litt.

Lenke til kommentar
For å være sikker ville jeg kjøpt et PC6400 4GB sett, og eventuelt overklokket dem litt.

 

Les første post en gang til.

 

 

Jeg har kjøpt meg nye brikker for å teste. Jeg har samme brikker som deg nå.

 

Edit: kan det ha noe med FSB å gjøre? FSB står på stock

Endret av JFM
Lenke til kommentar

Jeg har hatt masse problemer med forskjellige typer ram konfigurasjoner. Det viser seg at fra 800MHZ (DDR2) og oppover er mange hovedkort/ram moduler veldig følsomme på instillingene.

 

Det viktigste her er å ikke la seg friste til å stille opp spenningene for høyt. Sett spenningen maksimalt til ett hakk under det som er spesifisert. Noen hovedkort tuller litt. Jeg har svidd av 4GB dominator på et hovedkort som var unøyaktig med spenningen en gang.

 

Sjekk offisielle support fora for ram produsenten og let grundig etter tråder som gjelder ditt hovedkort før du følger råd fra tredje part.

 

Bruk memtest86 på brikkene individuellt for å feilsøke. Er det feil bytter de aller fleste uten diskusjon.

 

Det er ingen garanti for at dual/twin/dobbel etc "matched pair" funker i en 4 brikke konfigurasjon. Ihvertfall ikke på full hastighet. Mange ganger må du klokke ned minnet om du bruker 4 moduler (corsair har spesielle quad sett hvor de garanterer at 4 moduler fungerer sammen).

 

Ofte krever minne moduler manuell instilling av "timings" for å bli stabile på full hastighet. Det behøver ikke bety at du må øke latensen, noen ganger må de strammes inn.

 

På noen hovedkort må du faktisk klokke prosessor/fsb OPP for å "holde følge" med minne modulene.

 

Generellt har jeg funnet ut at tips fra produsentene er det eneste som funker, og dersom det ikke gjør det vil produsentene mer enn gjerne bytte varene.

Lenke til kommentar
memtest finner ikke feil...

Sett inn en modul. Gå inn i BIOS og klokk minnet ned til 667MHz, men la FSB stå på 1333MHz. Da går minnebussen og FSB på samme klokk (333MHz) og det er tradisjonellt sett en slags "safe mode". Sett spenningen til 2.1v. Sett inn alt minnet ditt og prøv en boot. Dersom dette ikke virker kan det hende at du må trikse med timings. det må du få hjelp av OCZ til å gjøre riktig.

 

Dersom du kan boote på 667MHz kan du begynne med å klokke minnet opp i små hakk (5MHz feks) inntil det ikke booter lengre. En stabil klokk vil da være litt lavere enn det.

 

Ta kontakt med OCZ, de vil helt sikkert prøve å hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Tror kanskje emne titteln er litt feil. Den burde heller het Maskinen fryser når jeg bruker 4GB ram (eller mere).

 

Jeg får installert Windowset på maskinen med 8GB. Men så straks jeg er ferdig å installere OSet så starter helvete.

 

Kan det ha noe å si at jeg bruker et cracka operativsystem?

Lenke til kommentar
memtest finner ikke feil...

Sett inn en modul. Gå inn i BIOS og klokk minnet ned til 667MHz, men la FSB stå på 1333MHz. Da går minnebussen og FSB på samme klokk (333MHz) og det er tradisjonellt sett en slags "safe mode". Sett spenningen til 2.1v. Sett inn alt minnet ditt og prøv en boot. Dersom dette ikke virker kan det hende at du må trikse med timings. det må du få hjelp av OCZ til å gjøre riktig.

 

Dersom du kan boote på 667MHz kan du begynne med å klokke minnet opp i små hakk (5MHz feks) inntil det ikke booter lengre. En stabil klokk vil da være litt lavere enn det.

 

Ta kontakt med OCZ, de vil helt sikkert prøve å hjelpe deg.

 

 

 

Funka ikke å sette til 667mhz. Maskinen føys :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...