Gå til innhold

Den norske tannhelsetjeneste: Vi trenger et bedre tilbud!


Hvordan er tilstanden i det norske tannhelsetjenesten?  

179 stemmer

  1. 1. Er det for dyrt å benytte seg av det private tannhelsetilbudet her i norge?

    • Ja det er alt for dyrt!
      117
    • Det er dyrt, men levelig.
      32
    • Helt ok men kunne vært rimeligere
      11
    • Det er billig, men kunne ha vært billigere
      4
    • Det burde være gratis!
      64
  2. 2. Hvem bør en kontakte,sende brev til eller møte for å få ordne i dette?

    • Statsministeren
      65
    • Helseministeren
      150
    • Gunnar Lyngstad: President i Den norske tannlegeforening
      43
    • Mere forslag trengs!
      23
    • Kommunen.
      25


Anbefalte innlegg

Jeg kaster denne i Politikk-delen av forumet for jeg går sterkt utifra at det er politisk engasjement som må til for å få orden i dette.

Kunne ha vært postet i Helse-delen, hvis noen har steke meninger om at den skulle ha ligget der, si fra!

 

Så here you have it, bær med meg jeg vet der er mye å lese:

En tann må trekkes, og en rotfylling må gjøres om igjen. Koster meg sikkert 7k eller noe. Damn. Sett opp skattene og gjør tannlegen offentlig! :p

 

Hvorfor sier folk god natt? Klokken er jo 8 om morgenen.

Gratis. Det er en helsetjeneste som alt annet her i landet, er ikke tennene våre en del av vår kropp?

Det er det mest inhumane systemet vi har pr dags dato der folk må sette seg i gjeld for å i det hele tatt klare å betale disse regningene og her har en igjennomsnittlig tannlege en lønn på en million har jeg lest på ssb.no

Det er helt hull i hodet at dette ikke skal gå under frikort og ha en minstepris. Hvorfor skal staten slutte å ta vare på folk etter at de har fylt 18-19 år? Det er diskriminering, det er ikke under noe som helst politisk parti sine meninger. Stakkars rusbruker f.eks som må lide seg igjennom dette systemet da tenner er ofte noe som forfaller hos rusbrukere, sorry å måtte si det, men det er faen meg sant.

Ikke bare rusmissbrukere...

Fordi tannlegeforeningen har i alle år bedrevet STERK lobbyvirksomhet for å beholde sine lønninger. En tannlege i dag tjener sånn ca en million i året statistisk sett. Det er renspikka idioti at noe som ER helse ikke skal falle under den legedekningen vi har ellers i vårt land. Jeg har en tanngarde som faen ikke ser ut...jeg vet jeg burde gjøre noe med det men jeg har ikke råd, jeg eier rett og slett ikke råd! Det er et hårreisende ordning som skulle ha vært inkludert i dagens helsevesen for mange mange år siden.

 

 

Sa nei til gratis tannlege

Arbeiderpartiets landsmøte sa i helgen nei til et forslag fra egne rekker om at det skal bli like billig å gå til tannlegen som til fastlegen.

Forslaget om statsfinansiert tannlege ble levert av sju av Aps fylkeslag, men nådde ikke fram, melder Bergens Tidende.

Det landsmøtet samlet seg om var en formulering i programmet som sier at «Arbeiderpartiet vil ha en offentlig tannhelsereform».

 

Målrettede tiltak

Helse- og omsorgsminister Sylvia Brustad vil legge fram ei stortingsmelding om tannhelsetjenestene før sommeren. Der kommer det ikke noe forslag om gratis tannlege til alle.

 

- Gratis tannlege for alle kommer det ikke til å bli, sier Brustad, til avisen.

Hun tror ikke gratis tannlege er realistisk selv på lengre sikt fordi det vil koste for mye.

Men hun varsler at det vil komme målrettede tiltak rettet mot de som trenger det mest.

helserevyen.no

 

Vi kan mao takke vår helseminister for at det ikke blir gratis tannhelsetjeneste for alle. Det er sant at det har blitt skrevet mye og sagt mye om Sylvia Brustad,men dette er ikke bare verket ifra henne men også tidligere helseministre noe jeg syns er verdt å merke seg og ikke være som alt er for tiden, å skylde på sosialistene.

Yeah blow me, jeg er en sosialist :roll:

 

Hvordan kan de si nei til så klare råd? Det vil forebygge så utrolig mye og det vil være et stort bidrag til fattigdomsbekjempelse, noe denne regjeringen har klart sagt ifra at de skal være med på å forkjempe.

 

I Danmark dekker staten 40 prosent av tannlegeregningen. I Sverige forslår et regjeringsoppnevnt utvalg en makspris på 200 kroner.

Har ikke vi som en trend å gjøre som våre skandinaviske naboer? Hvorfor ser ikke den norske regjeringen rundt seg og tar lærdom fra våre naboer når de gjør det med så og si alt annet, skoler og lover og..jah, you name it!

 

Lobbyvirksomhet:

Det er nok tannlegeforeningen som har bedrevet god lobbyvirksomhet her:

Hos tannlegeforeningen har de travle dager. De møter politikere i regjeringen og på stortinget for å styrke sitt syn: De er i mot at alle skal få støtte til tannbehandling.

 

- Det tror vi ikke noe særlig på. Vi tror mer på å rette det inn mot cirka en tredel av befolkningen over 20-25 år som har spesielle behov, og som vi mener kan få støtte i større eller mindre grad, sier president i Den norske tannlegeforening Gunnar Lyngstad.

 

- Så dere mener at folk flest har råd til betale tannlegeregningen selv?

- Ja, det er det inntrykket vi har i hvert fall. Hvis en prioriterer det bort og ikke vil bruke penger på tannlege, så er det et valg du gjør, sier han.

 

Tannlegeforeningen vil hindre at staten skal støtte alle. Da blir trolig bransjen regulert med makspriser på behandling og mindre muligheter til å etablere seg hvor man vil. I dag bestemmer tannlegene prisen selv. Tall fra foreningen viser at private tannleger i gjennomsnitt tjener mer enn én million kroner netto.

 

Gunnar Lyngstad frykter at mange tannleger heller vil etablere seg i utlandet hvis de ikke får opprette praksisen sin hvor i landet de vil. På sikt er han redd for at det vil skje en underfinansiering i bransjen, og at tannlegene vil tjene mindre enn i dag.

Så...mao..norske tannleger er redde for å miste inntekt, rett og slett. Men hey...hvem ville ikke ha kjempet med nebb og klør for å beholde sin innekt på ca 1 million i året? Det ville iallefall jeg ha gjort hvis jeg tjente så godt.

 

organisere tannhelsetjenesten. I kulissene jobber mange for at regjeringen skal lytte til deres syn:

 

NRK.no Puls: Unngå fattigdomsstempel

Sosial- og helsedirektoratet mener hele befolkningen bør få så godt som gratis tannbehandling. Om kort tid legger regjeringen fram sin innstilling til hvordan vi skal organisere tannhelsetjenesten. Tannlegeforeningen er i mot at alle skal få offentlig støtte.

 

Sosial og helsedirektoratet er regjeringens tyngst faglige rådgiver. I den nylig avsluttede høringsrunden, skriver direktoratet i sitt svar at hele befolkningen må få dekket det meste av tannbehandlingen for å unngå at noen får et fattigdomsstempel.

 

580434.jpeg

Hvis du brekker beinet får du så godt som gratis legehjelp. Men hvis du knekker en tann må du betale regningen selv. Det rammer mange hardt.

Foto: NRK, Puls

Direktoratet mener det er så store grupper i befolkningen som på grunn av sykdom eller dårlig råd får problemer med tennene, at det er mer sosialt rettferdig at hele befolkningen

inkluderes i en refusjonsordning.

 

Som annen sykdom

Ingen i direktoratet vi bli intervjuet nå, men i sitt høringssvar til helseministeren skriver de at:

«Det er ingen faglige grunner til at sykdommer og problemer med tennene skal behandles annerledes enn sykdommer og skader i andre deler av kroppen.»

 

I dag er det få voksne som får støtte til tannbehandling. Grupper som har rett til fri tannlege er psykisk utviklingshemmede, eldre i institusjon og enkelte sykdomsgrupper som periodontitt.

 

Råd til å betale selv

580435.jpeg

President tannlegeforening Gunnar Lyngstad. Foto: NRK

 

Hos tannlegeforeningen har de travle dager. De møter politikere i regjeringen og på stortinget for å styrke sitt syn: De er i mot at alleskal få støtte til tannbehandling.

- Det tror vi ikke noe særlig på. Vi tror mer på å rette det inn mot cirka en tredel av befolkningen over 20-25 år som har spesielle

behov, og som vi mener kan få støtte i større eller mindre grad, sier president i Den norske tannlegeforening Gunnar Lyngstad.

- Så dere mener at folk flest har råd til betale tannlegeregningen selv?

- Ja, det er det inntrykket vi har i hvert fall. Hvis en prioriterer det bort og ikke vil bruke penger på tannlege, så er det et valg du gjør, sier han.

 

Forslag om makspris på 200 kroner i Sverige

580436.jpeg

Steinar Westin. Foto: NRK, Puls

I Danmark dekker staten 40 prosent av tannlegeregningen. I Sverige forslår et regjeringsoppnevnt utvalg en makspris på 200 kroner.

Sosial- og helsedirektoratet opprettet i fjor en ekspertgruppe for sosiale ulikheter i helsetjenesten, for å sette dette temaet på dagsorden. Leder for gruppa, allmennlege Steinar Westin er redd de

sosiale ulikhetene er økende også i tannhelsen i Norge.

- Vi har jo vært vant til å tenke at Norge er en velferdstat med veldig gode trygdedekninger. Det var slik en gang, men nå er vi forbigått av mange europeiske land som har langt bedre ordninger,

spesielt innenfor tannhelse, enn det vi har i Norge når det gjelder refusjonsordninger, sier Westin.

 

Redd regulering

Tannlegeforeningen vil hindre at staten skal støtte alle. Da blir trolig bransjen regulert med makspriser på behandling og mindre muligheter til å etablere seg hvor man vil.

I dag bestemmer tannlegene prisen selv. Tall fra foreningen viser at private tannleger i gjennomsnitt tjener mer enn én million kroner netto.

Gunnar Lyngstad frykter at mange tannleger heller vil etablere seg i utlandet hvis de ikke får opprette praksisen sin hvor i landet de vil. På sikt er han redd for at det vil skje en underfinansiering i

bransjen, og at tannlegene vil tjene mindre enn i dag.

 

 

Kan vi gjøre noe me rekuteringen av utenlandske tannleger? Det ser ikke ut så det er så fryktelig mange her til lands da? Tannleger med utenlandsk landbakgrunn. 2004-20071 2004 2005 2006 2007 Totalt antall utenlandske tannleger 666 770 848 907 Europeiske tannleger i offentlig tannhelsetjeneste2 224 241 257 278 Ikke-europeiske tannleger i offentlig tannhelsetjeneste 92 101 115 122 Europeiske tannleger i privat tannhelsetjeneste 248 290 325 343 Ikke-europeiske tannleger i privat tannhelsetjeneste 102 138 151 164 1 Tannleger med utenlandsk landbakgrunn som arbeider i tannhelsetjenesten. 2 Tyrkia ikke regnet med blant europeiske land.kilde: ssb.no

 

 

fig-2008-06-27-02.giffig-2008-06-27-01.gif

 

Når en i tillegg ser på rystende ting som undersøkelser som dette:

Som i helsesektoren for øvrig øker utgiftene i den offentlige tannhelsetjenesten. Fylkeskommunene, som har ansvar for den offentlige tannhelsetjenesten, hadde brutto driftsutgifter på rett i underkant av 2 milliarder kroner i 2007. Dette tilsvarer en økning på snaut 7 prosent. I snitt var utgiftene per undersøkte/behandlede person 129 kroner høyere enn de var i 2006.

De siste årene har antallet utenlandske tannleger som jobber i Norge, økt. Antallet tannleger med utenlandsk landbakgrunn har økt med 36 prosent de siste fire årene. I 2004 var det 666 utenlandske tannleger i privat og offentlig tannhelsetjeneste, mens i 2007 var dette antallet steget til 907. I Norge har antallet tannlegeårsverk i tannhelsetjenesten økt fra snaut 3 800 til drøyt 3 900 i perioden 2004-2007. Andelen utenlandske tannleger har økt fra 17,5 prosent til 23,2 prosent.

 

Det er tannleger med både europeisk og ikke-europeisk landbakgrunn som står bak veksten i antallet utenlandske tannleger de siste årene. Vi ser heller ingen klare sektortendenser. Antallet utenlandske tannleger har steget både i privat og offentlig tannhelsetjeneste. kilde: ssb.no

 

Så se til helvette å få inn noen flere da! Det er ikke så vanskelig å utdanne noen asylmotakere til dette? 1 million i årslønn? Hvem ville ikke ha ville ha fått det?Når en også ser på statisikken som er for hvorfor folk ikke drar til tannlegen så er det enda mer uforståelig.

ssb.no.ikke.besoke.tannlege.jpg

Her ser en faktisk allerede i 2003, under Gro_Harlem_Brundtland ifra 1990-1996 som allerede da har vært så dårlig å høre på det norske folket.

 

 

Enda mere statistikk:

5-1.gif

 

Figur 2: Etterspørsel etter tannbehandling, etter alder, kjønn, inntekt og tannstatus. Prosent

5-2.gif

 

Figur 3: Tannløshet og egne tenner (20 tenner og over), etter husholdningens inntekt. Prosent

5-3.gif

Mer spennende lesning:

Private tannhelsetjenester har blitt mer dominerende de siste 20 årene.

I 1984 ble 62 prosent av alle tannhelsetjenester produsert i privat

sektor. I 2004 hadde markedsprosenten steget til 80 prosent. I denne

artikkelen presenteres tall fra Nasjonalregnskapet for konsum av

tannhelsetjenester fra 1984 til 2004.

..mer

 

Forbruk av private tannhelsetjenester øker mest

Overkommelige tannlegeutgifter for de fleste

Helseundersøkelsen 1995 viser små inntektsrelaterte forskjeller i forbruket av

tannhelsetjenester, i tråd med funn fra tidligere studier. Dette skyldes et

relativt veletablert system med innkalling av pasientene til regelmessige

kontroller, noe som gir lavere årlige kostnader. De tannløse og de med angst

for tannlegebehandling utgjør hovedtyngden av personer som ikke har vært til

tannlege siste året. Det kan imidlertid ikke utelukkes at det finnes grupper i

samfunnet som har et stort og udekket behov for tannpleie, men at disse

gruppene er så små at de ikke blir fanget opp i Helseundersøkelsens utvalg.

 

mer...

Endret av b-real
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er helt enig i alt du skriver. Er ikke lenge siden jeg selv måtte avbestille en tannlegetime på grunn av økonomiske årsaker.

 

Hva skal siden du vil sette opp inneholde? Underskriftskampanjer, eller bare en infoside? Send meg en PM, så kan vi sikkert få satt opp noe enkelt sammen. Jeg vil ikke ha betalt, det går til en god sak :)

Lenke til kommentar
Jeg er helt enig i alt du skriver. Er ikke lenge siden jeg selv måtte avbestille en tannlegetime på grunn av økonomiske årsaker.

 

Hva skal siden du vil sette opp inneholde? Underskriftskampanjer, eller bare en infoside? Send meg en PM, så kan vi sikkert få satt opp noe enkelt sammen. Jeg vil ikke ha betalt, det går til en god sak :)

  • Den skal inneholde en del ting, underskriftskampanjer, den skal ha en video-seksjon med GOD kvalitets intervju med personer som kan ha noe med dette å gjøre.
  • Skal se om jeg får lånt meg et HD-kamera så en kan ta opp f.eks intervjuene og så få laget en film/dokumentar om det...noe i den duren der.
  • Skal høre med akam.no om en for eksempel kan få leid et kamera hos de også som takk for lånet skrive en test om kameraet som en låner.
    ++++

Skal hive opp en todo-liste over ting som må gjøres og hvis folk har lyst til å bidra så sier en mer en gjerne ja takk til det! Jeg tror det kunne trenges.

Lenke til kommentar

Et bra initiativ. Jeg holder på å få rotfylt en tann nå for tiden. Det vil koste meg minst 7000 kr. Jeg har råd til det, såvidt. En annen ting er at jeg ikke får fri fra jobben, på samme måte som ved legebesøk, for å gå til tannlegen. Tannproblemer kan da være like ille som andre helseproblemer. I det hele tatt, hvorfor skiller man disse to?

 

Det som provoserer meg mest er tannlegeforeningen, som ikke vil ha (nesten) gratis tannlege. Et slikt forslag vil med all sannsynlighet medføre bedre tannhelse i befolkningen. Er ikke dette nettopp tannlegenes mål? De motarbeider altså det de er utdannet til å gjøre. Rett og slett fordi de vil tjene mye penger.

 

Nei jeg vil ha et system likt som når man har andre helseplager. Man kan godt betale egenandel eller få dekket alle utgifter over et visst beløp, uten at jeg har en ide om akkurat hvordan dette skal foregå.

 

Til trådstarter: Du kan jo også starte en underskriftskampanje på opprop.no. Jeg vil i hvertfall skrive under.

Lenke til kommentar
Et bra initiativ. Jeg holder på å få rotfylt en tann nå for tiden. Det vil koste meg minst 7000 kr. Jeg har råd til det, såvidt. En annen ting er at jeg ikke får fri fra jobben, på samme måte som ved legebesøk, for å gå til tannlegen. Tannproblemer kan da være like ille som andre helseproblemer. I det hele tatt, hvorfor skiller man disse to?

 

Det som provoserer meg mest er tannlegeforeningen, som ikke vil ha (nesten) gratis tannlege. Et slikt forslag vil med all sannsynlighet medføre bedre tannhelse i befolkningen. Er ikke dette nettopp tannlegenes mål? De motarbeider altså det de er utdannet til å gjøre. Rett og slett fordi de vil tjene mye penger.

Nei jeg vil ha et system likt som når man har andre helseplager. Man kan godt betale egenandel eller få dekket alle utgifter over et visst beløp, uten at jeg har en ide om akkurat hvordan dette skal foregå.

 

Til trådstarter: Du kan jo også starte en underskriftskampanje på opprop.no. Jeg vil i hvertfall skrive under.

Opprop.no er en begynnelse men jeg vil ha et egent skjema der du automatisk kan sende en forhåndslaget mail som sender dette skrivet til de forskjellige postene, Statsministeren, helseministeren osv osv så da blir nok Opprop.no litt for dårlig for det en sikter etter :)

 

Jeg skal ta noen bilder senere så en har noen før og etter bilder etter at en har vært hos tannlegen så skal dere få lov til å gjette på hvor mye mitt tannlegebesøk kommer til å koste og det vanker premie til vedkommende som kommer nærmest den korrekte summen. Gavekort hvor du en ønsker!

 

Har postet TODO-listen øverst i tråden. Skal tilføye med flere ting en har tenkt til å gjennomføre også.

 

Jeg vil også oppfordre folk til å slenge en reklamerings-ting i sin signatur:

[size=2][color="#000000"][b][color="#a0522d"].: [/color][/b][/color][/size][size=2][color="#ff0000"][url="http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=994349"]Vi [b]krever[/b] ratis tannhelsetjeneste i norge![/url][/color][/size][size=2] Si din mening [/size][size=2][color="#ff0000"][b][u]HER[/u]![/b][/color][/size][size=2][color="#000000"][b][color="#a0522d"] :.[/color][/b][/color]

 

Har du plassmangel i din signatur kan du se f.eks her om Avansert tekstplassering.

 

Ja jeg reklamerer, men faen heller, dette er en ting som er så elementært for alle oss, vi har alle tenner og det kommer problemer før eller siden uansett.

Endret av B-Real
Lenke til kommentar

Fannt ut a jeg hadde 4 hull i tennene mine og fikk vite at dette ville komme på totalt ca 4500 kr!!! :eek:

Dette fikk jeg vite ved en tannlegeundersøkelse for 2 måneder siden og har enda ikke hatt råd til å fikse disse hullene (er fattig student) men tror det skal gå ann og få SIT til å dekke noe av det så får vel ordnet det etter hvert.

 

Poenget er ihvertfall at det er allt for dyrt :angry:

Lenke til kommentar

Fantastisk bra initiativ! Tannlegen burde vært betalt av det offentlige på lik linje med legebehandling, og gå på egenandelskortet! Støtter 100%!

 

Jeg ville prøvd å se om det er andre land hvor det offentlige støtter tannhelsetjenester. Klarer vi å finne eksempler på andre, oppegående land som har det tror jeg vi har et sterkt argument.

 

EDIT: Fått dette inn i signaturen. Oppfordrer andre til å gjøre det samme.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Jeg sliter med at jeg har svake tenner, og likevel må jeg betale alt selv. Senest for litt over en uke siden mistet jeg en stor bit av en tann, og siden jeg ikke har råd til tannlege har jeg ikke kunnet gjort noe med det. Til og med i fjor fikk jeg 70% fratrekk, så da gikk det greit, men tennene mine knekker minst en gang i året og jeg får lett hull. Som fattig student er det ikke akuratt noen kjærkommen utgift, men hva kan man gjøre?

 

Jeg har også venner som ikke har råd til å borre, og heller utsetter det helt til nerven dør og trekking eller rotfylling blir de eneste alternativ. Trekking er mye billigere, men at 20åringer må gå rundt tannløse pga. økonomi i et land som Norge henger ikke på greip.

 

Flott initiativ!

Endret av Skilpadde
Lenke til kommentar

Jeg går aldri glipp av en tannundersøkelse, men det er enten fordi jeg ikke eier skam nok til å ikke tigge opphavet om penger, eller fordi skattepengene akkurat har kommet. Det som er litt fint med at munntorturen svir også i pungen er at man har et kraftig insentiv til ikke å slurve med tannhygienen. Det er greit at tannlege koster skjorta i andre system, men ikke i Norge. Det er umulig å rettferdiggjøre et skille mellom tannhelse og all annen helse. Tannpleien er kanskje yngre enn legebransjen, og en gang i tiden ble det nok sett på som luksus. Dessverre er ikke staten så flinke til å holde følge med luksusbegrepet.

For vanlige folk med vanlig lønn er det å gå til tannlegen en sur, men overkommelig regning. Vi har imidlertid flere grupper her i landet som rett og slett ikke har muligheten. Studenter, minstepensjonister og de med et nært forhold til folketrygdens grunnbeløp må virkelig stramme inn livreima hvis de er uheldige med perleraden, og dette er en god del folk.

 

Jeg for min del synes legebesøk er såpass billig at de heller kunne lagt en hundrings på den egenandelen og brukt dem på tannlegesubsidier.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Flott initiativ. Jeg kjenner et par personer som har fått tennene delvis ødelagt, eller hvertfall slitt, pga medfødt og kronisk sykdom, men som alikevel ikke kvalifiserer til gratis tannlegehjelp eller noen form for subsidiering under sykdomsparagrafen fordi den tolkes så fordømt strengt.

 

Det finnes ingen grunn i verden til å se på tannhelse som noe annerledes og separat ifra resten av kroppen. Hvertfall ikke i 2008.

 

Tannhelsen påvirker også utvilsomt helsen forøvrig, både fysisk og mentalt.

Lenke til kommentar
Det Jeg går aldri glipp av en tannundersøkelse, men det er enten fordi jeg ikke eier skam nok til å ikke tigge opphavet om penger, eller fordi skattepengene akkurat har kommet. Det som er litt fint med at munntorturen svir også i pungen er at man har et kraftig insentiv til ikke å slurve med tannhygienen. Det er greit at tannlege koster skjorta i andre system, men ikke i Norge. Det er umulig å rettferdiggjøre et skille mellom tannhelse og all annen helse. Tannpleien er kanskje yngre enn legebransjen, og en gang i tiden ble det nok sett på som luksus. Dessverre er ikke staten så flinke til å holde følge med luksusbegrepet.

Men det slår litt galt ut når det er de som har medfødte/uforskyldte tannproblemer som virkelig må betale.

 

Jeg for min del synes legebesøk er såpass billig at de heller kunne lagt en hundrings på den egenandelen og brukt dem på tannlegesubsidier.

Enig i den.

 

EDIT: Endret sitat.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Det som er litt fint med at munntorturen svir også i pungen er at man har et kraftig insentiv til ikke å slurve med tannhygienen.

Men det slår litt galt ut når det er de som har medfødte/uforskyldte tannproblemer som virkelig må betale.

Ikke siter sånn. Det har lett for å få det til å se ut som at folk mener noe annet enn de egentlig gjør, som her. Jeg sier absolutt ikke at kostnaden rettferdiggjør seg selv eller at folk med hull har seg selv å takke.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Flott initiativ! Har ikke vært hos tannlegen på 6 år fordi det er så sinnsykt dyrt. Jeg trenger det helt sikkert, men slik det er nå blir det kun nødreparasjoner hvis det kun er siste utvei. Har så langt ikke hatt alvorlige tannproblemer, men kjenner det svir litt når jeg spiser visse typer mat. Det skulle jeg gjerne ha hatt sjekket, men med 2k minimum i regning blir det uaktuelt.

Lenke til kommentar
Fannt ut a jeg hadde 4 hull i tennene mine og fikk vite at dette ville komme på totalt ca 4500 kr!!! :eek:

Dette fikk jeg vite ved en tannlegeundersøkelse for 2 måneder siden og har enda ikke hatt råd til å fikse disse hullene (er fattig student) men tror det skal gå ann og få SIT til å dekke noe av det så får vel ordnet det etter hvert.

 

Poenget er ihvertfall at det er allt for dyrt :angry:

Vel, problemet er at prisen ikke vil bli mindre jo lengre du venter. Jo lengre du venter jo større blir hullene, og i verste fall må de rotfylles og da snakker man om opp til og med 10 000 kroner per tann i verste tilfelle...

Lenke til kommentar

Okay, først og fremst. Jeg er svært enig i at det er dyrt å gå til tannlegen. Det skulle gjerne vært gratis. Det hadde vært fantastisk, men som alt annet, så må det jo tross alt finansieres. Men vi kan se at offentlige kostnadene ved tannhelse idag ligger på ca. 2 milliarder kroner

 

Som i helsesektoren for øvrig øker utgiftene i den offentlige tannhelsetjenesten. Fylkeskommunene, som har ansvar for den offentlige tannhelsetjenesten, hadde brutto driftsutgifter på rett i underkant av 2 milliarder kroner i 2007.

 

http://www.ssb.no/vis/emner/03/02/tannhelse/main.html

 

Så hvordan skal det da finansieres er spørsmålet? Ser ut som ingen tar for seg den delen av dette spørsmålet, og er jo en av de største spørsmålene ved denne evt. endringen. Og hvis man leser stortingsmeldinger angående tannhelse, så er det tydelig at det finnes mange alternativer til finansiering. Men det er jo selvfølgelig ulemper og positive sider ved flere av de.

 

Det er tydeligvis mange som har allerede økonomiske problemer når det gjelder tannhelse. 60% tilsynelatende. Så da kan man nesten utelukke helt egenfinansiert, de som allerede har pengeproblemer kommer mest sannsynligvis bare til å komme enda dårligere ut.

Så har man alternativet folket her ønsker: Statlig finansiering! Gratis tannpleie!

Og da kommer selvfølgelig spørsmålet, hvor skal penger tas fra? Skal man kutte andre steder i helseomsorgen? Skal man øke skattene?

 

Kutt i andre områder blir selvfølgelig upopulært, og staten må allerede egentlig kutte enkelte steder der. Både for å effektivisere og fordi det rett og slett er for dyrt i lengda. Det er ikke sikkert det er holdbart på lang sikt. Økte skatter er jo ett alternativ som igjen blir upopulært. Det medfører også problemer rettet mot økt bruk av tannlegepleie fordi da bruker man langt mer enn man ellers ville fordi det er "gratis". Samtidig kommer vi tilbake til om det er holdbart i lengden, vil dagens arbeidere betale for noe de kanskje risikerer å miste når de blir gamle nok til å virkelig trenge det (pensjon stiller jo i en egen klasse), men eldre har jo også veldig bruk for tannpleie, og da ville bruke det hyppig.

 

Samtidig så er det samfunnsøkonomisk ineffektivt, en vare blir overbrukt iforhold til etterspørsel, fordi noen andre kan betale det. Og tannhelse er noe man i høy grad kan ta vare på selv er man i saklig arbeid og er frisk og rask.

 

Anbefaler å lese litt her for å få med alternative finansieringsløsninger:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/N....html?id=153906

 

Og så vil jeg la dette oppsummere grunnlaget som jeg allerede har vært inne på:

 

11.3.1 Hvorfor ikke generell offentlig finansiering av tannhelsetjenester?

 

Offentlig finansiering av tannhelsetjenester innebærer at skattebetalerne betaler, fremfor brukerne. Når utvalget ikke går inn for en generell offentlig finansiering av tannhelsetjenester for den voksne befolkning, slik praksis er for helsetjenester for øvrig, skyldes det i første rekke at argumentene knyttet til omfordeling og forsikring er svakere for tannhelsetjenester enn for helsetjenester (se Kap 9). Det er mindre grunn til å forsikre seg fordi framtidige tannhelseutgifter for folk flest er betydelig mer forutsigbare enn framtidige helseutgifter. I tillegg er kostnadene for de fleste tannhelsetjenestene betydelig lavere enn kostnadene for kurative helsetjenester. Dersom folk hadde ønsket gratis tannhelsetjenester ved behov, ville de ha kjøpt en forsikring som dekker slike utgifter. Et marked for denne typen privat tannhelseforsikring er nærmest fraværende.

 

Sammenliknet med øvrige sykdommer i kroppen synes dårlig tannhelse å være mindre alvorlig generelt sett, og det er heller ikke smittsomt. Derfor er omfordelingsargumentet for offentlig finansierte tannhelsetjenester for ”vanlige voksne” relativt svakere enn for helsetjenester.

 

Andre argumenter mot å gå over til generell offentlig finansiering av tannhelsetjenester, er at det vil øke skattene. Det ville være rettferdig i den forstand at det er skattebetaleren, og ikke brukerne som betaler, men lavere priser ville samtidig medføre økt etterspørsel etter flere tjenester som brukerne ikke selv er villige til å betale for, noe som er samfunnsøkonomisk ineffektivt. En økt etterspørsel etter tannhelsetjenester ville dessuten medføre at tilbyderne i sentrale strøk av landet får svakere økonomisk motivasjon til å flytte til deler av landet som mangler tannleger. En overgang til offentlig finansierte tannheletjenester for den voksne befolkning generelt vil følgelig ikke bidra til å redusere de geografiske ulikhetene i tjenestetilbudet. Overgangen kan også lede til en dreining av tjenestetilbudet mot relativt mer forbruk av kosmetiske tannhelsetjenester i stedet for økt tilbud av nødvendige tjenester til de gruppene som har svak tannhelse.

 

Utvalget mener at det er uproblematisk for friske voksne å ta vare på egen tannhelse, men for folk som får behov for kostnadskrevende tannbehandlinger som følge av spesielle årsaker, vil det fortsatt være muligheter for trygdefinansiering, se kapittel 11.3.6. Det offentliges engasjement bør rettes mot de gruppene som anses å ha et særlig behov for tannhelsetjenester, samt mot barn og unge og personer med funksjonstap.

 

Utvalgets tilrådinger: Utvalget går av flere grunner ikke inn for en generell offentlig finansiering av tannhelsetjenester. Det tilrådes at det offentliges engasjement rettes mot de grupper som anses å ha et særlig behov for tannhelsetjenester.

 

http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/N....html?id=153934

 

Så hvordan ønsker dere å finansiere det? Ingenting er gratis må dere huske. Sorry viss den flotte kampanjen fikk seg en støkk.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Tannlegestudent her, og det er alt for dyrt ja.

Synes gjerne nødvendige rutinebehandlinger kunne vært bedre subsidiert evt. lettere å få finansiert, spesielt dersom du har uforskyldte problemer med emalje eller tenner.

At folk må punge ut for mye av det som gjøres kosmetisk er jo likevel bare riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...