Gå til innhold

RAID oppsett (Speiling) med en del spørsmål, blant annet flere partisjoner

007CD

Anbefalte innlegg

Skal nå anskaffe en Seagate 1Tb disk og sette i RAID med min Western Digital disk på 1Tb.

Og med dette har jeg noen spørsmål, siden jeg aldri har rørt med RAID før og tenkte å forsøke det.

1. Regner med det går fint med 2 disker av forskjellige merker?

2. Hvordan går det med disken om det er flere partisjoner? Hvordan blir det å sette opp RAID om dette brukes på flere OS? La oss si 1x Linux med eget filsystem (Planlagt, ikke satt opp enda) og 2 partisjoner hvor begge er NTFS for Windows XP X64 og den andre er ren datalagring.

3. Hva med data som allerede ligger på disken jeg skal sette i RAID, mister jeg disse dataene eller kan jeg få den disken jeg setter inn i oppsettet til å speile disse dataene?

Hele greia blir mest sannsynlig fake RAID med ICH9R sørbrua jeg har, om ikke noen kjenner til noen bedre triks med ABIT IX38 hovedkortet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Ja.

2. Flere partisjoner er ikke noe problem, arrayet ser ut som en vanlig disk.

Når du installerer Windows trenger du antagelig RAID driver.

3. Det går an å beholde data, dette har jeg gjort før. Du må først enable RAID kontroller i BIOS slik at Windows får lagt inn drivere. Når det er gjort kan du gå i RAID BIOS og definere RAID arrayet.

Du kan så starte Windows igjen, og starte Intel Matrix Storage Manager. Der ser du status, du vil da se at den bygger arrayet. Det tar noen timer, og PC er noe treg mens det skjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...