Gå til innhold

Canon EF 70-200mm f/4.0L USM vs. Sigma 70-200mm f/2.8 ll DG Canon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke unødvendig, det er tross alt ikke BARE sport du skal fotografere? ;)

Men litt mindre verd når man skal sammenligne. Er det primært utesport, ville jeg gått for Canon tror jeg. Bedre optisk, raskere fokus. (Ok, jeg er litt merkehore også da - riktignok til Nikon, men 70-200 f/4L IS er det eneste objektivet jeg misunner Canongutta... :) )

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

IS er langt fra unødvendig til sport og alt annet av fotografering hvor du ikke har kamera montert på stativ. At du har litt mindre nytte av det til sport enn til f.eks landskap og arkitektur er nå så.

IS vs lysstyrke er langt fra så greit å gi noe klart svar på, men nå var ikke det spørmålet.

Jeg hadde lagt unna Sigmaen uansett pga rapporter og særdeles utbredt feilfokusering. Det virker som en har direkte flaks om en får et objektiv som fokuserer korrekt. Optisk er heller ikke i toppklasse.

Se nærmere på EF 70-200/2.8L. Ligger en (godt)brukt på foto.no nå til kun 4500,-.

Lenke til kommentar

Har faktisk hørt litt "dritt" om den Sigmaen, men ville sammenligne den litt med det andre objektivet for å få høre om det er andre som kunne bekrefte det jeg har hørt, og det var det faktisk så da går Sigmaen ut. Vist det er andre objektiver som kan anbefalest så er det bare og skrike ut:-)

Endret av Merida
Lenke til kommentar

Som The-Digital-Picture komkluderer om Sigmaen:

(utdrag)

"I generally buy my lenses new/retail to mirror the experience everyone else should expect to have. Being 0 for 3 on this lens model, I can't in good faith recommend that anyone buy this one. This is a shame as this lens has potential to be a good one - and a very good value."

Lenke til kommentar

Jeg har hatt 70-200 2.8 til canon en stund, og det er det objektivet jeg har hatt hatt mest nytte av. Det er uten tvil det best bygde objektivet jeg har prøvd. Jeg har fått fotballer rett i baggen, har sklidd på fjelltur med kameraet rundt halsen, løpt gjennom folkemengder og mistet objektivet i asfalten noen ganger. Guess what? Still going strong!

Selv vurderte jeg f4IS og 2.8 opp mot hverandre da jeg kjøpte. Jeg konkluderte med når IS kan hjelpe i 85% av tilfellene, hejlper 2.8 i 98% av tilfellene.

Finner du en pent brukt 2.8 til en pris du er villig til å betale, så har det objektivet mine varmeste anbefalinger.

Men uansett vil jeg tro at byggekvaliteten i f4 er omtrent den samme, så det er nok ikke et dumt valg det heller.

Endret av mryia
Lenke til kommentar

Jeg har nok ikke noe fornuftig svar på spørsmålet ditt, men jeg kan varmt anbefale canon sin modell. Jeg kjøpte nylig 70-200 f/4.0L IS i Shanghai, og både bildekvalitet og byggekvalitet er veldig bra. I shanghai kostet det forresten ca 6000 kr...

Endret av ThuleAudio
Lenke til kommentar

Ok, vist jeg skulle strekke meg til 12000kr. klassen, hva skulle jeg velge mellom Canon EF 70-200mm f/4.0L IS USM eller Canon EF 70-200mm f/2.8L USM. Den siste med IS er over 18000kr. og det er helt uaktuelt for midt vedkommende :no:

Lenke til kommentar
Ok, vist jeg skulle strekke meg til 12000kr. klassen, hva skulle jeg velge mellom Canon EF 70-200mm f/4.0L IS USM eller Canon EF 70-200mm f/2.8L USM. Den siste med IS er over 18000kr. og det er helt uaktuelt for midt vedkommende :no:

Hæ? De billigste Canon 70-200 f/2.8 L IS USM koster under 15.000. Eller misforstod jeg det du skrev nå?

https://prisguiden.no/product.php?productId=2827

EDIT: Eller så koster Canon 70-200 f/2.8 L IS USM ca. 11.500 fra BH i Statene med frakt, og MVA om du er villig til å gi avkall på reklamasjon og angrefrist.

EDIT 2: Sigma 70-200 er elendig. Riktig nok fokuserer mitt eksemplar som den skal, men er utrolig soft på f/2.8. Man må blende ned til f/4-5.6 om skarpheten skal bli akseptabel.

Endret av grizley
Lenke til kommentar

Et L objektiv har 1 års internasjonal garanti,men du går glipp av den Norske 5 års garantien.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=935116

Du skal være veldig uheldig hvis du får et dårlig eksemplar bestilt fra utlandet,har ikke hørt om noen som har fått Canon 70-200 som har vært dårlig.

Edit:feil med linken,nå fikset.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hæ? De billigste Canon 70-200 f/2.8 L IS USM koster under 15.000. Eller misforstod jeg det du skrev nå?

https://prisguiden.no/product.php?productId=2827

EDIT: Eller så koster Canon 70-200 f/2.8 L IS USM ca. 11.500 fra BH i Statene med frakt, og MVA om du er villig til å gi avkall på reklamasjon og angrefrist.

EDIT 2: Sigma 70-200 er elendig. Riktig nok fokuserer mitt eksemplar som den skal, men er utrolig soft på f/2.8. Man må blende ned til f/4-5.6 om skarpheten skal bli akseptabel.

Ok, så bare prisen på Komplett, har ikke sjekket andre steder. Trodde faktisk ikke det var så stor forskjell på prisene. Har dere en link til den butikken i USA? og hva blir prisen med toll? Takker alle for gode svar og tips her :thumbup:

Endret av Merida
Lenke til kommentar
Tror du må sjekke litt mer om garanti og reklamasjonsrett i USA!

Jeg tenkte selvsagt på norske reklamasjonsretten. Ellers vet jeg Canon har verdensgaranti i hvertfall på L optikk.

Kanskje du kan fortelle mer om amerikanske garantier, reklamasjonsrettigheter, osv?

Lenke til kommentar

Hos f.eks. B&H har de 15 dagers angrefrist fra du mottar varen.

Ved kjøp får du også garanti, som regel 1 år.

Det bør stå i produktbeskrivelsen (f.eks Item Includes)

Vil du ha mer, kan du kjøpe ekstra "Protection Plan"

En bør vel være nøye med å følge riktig fremgangsmåte,

men disse butikkene hadde neppe overlevd om de ignorerte kundene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...