Daffe Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Noen som har erfaring med å kjøre WHS i trådløst nett? Jeg har en WHS fra HP og lurer på om det er en kurrant sak å sette den i et trådløst nett. Har ingen erfaringer med server fra tidligere så det er derfor jeg lurer. Lenke til kommentar
Hercules Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 WHS må være tilkoplet med nettverksledning. man kan ta backup av maskiner med trådløst nettverkskort men servern selv må ha ledning. eks: trådløs ruter -> WHS med ledning trådløs ruter -> laptop/pc trådløst laptopen/pc'n kan settes opp med bacup fordi WHS blir tilgjengelig over nettverket. Lenke til kommentar
sgaah Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Første gang du tar backup av en maskin vil jeg anbefale at du benytter deg av kabel. Etterpå kan du kjøre backup via trådløst, har vertfall funket fint hos meg siden den ble sluppet på markedet ifjor Lenke til kommentar
Daffe Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 Hercules: Er det noe med protokoller som brukes som gjør at det ikke er mulig å koble serveren trådløst til nettet? Litt mer vrient å gjemme bort maskinen hvis jeg må trekke ledning til den. Planen var å sette på en usbantenne og sette maskinen på et kott, men det er altså helt umulig? sgaah: Ja, jeg har gjort dette, for det stod også på arket som fulgte med maskinen. Det jeg nå vil gjøre er beskrevet over. Vet du om det kan gå? Lenke til kommentar
sgaah Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Eneste jeg vet er at det har med måte WHS er bygget på. Basserer seg jo på Win2003 server. Er nok ikke så lett å finne drivere til Wifi på win2003 server vil jeg tro. Det jeg vil prøvd om jeg hadde vert deg var å kjøpe meg en Linksys WRT54GL, byttet firmware til DD-wrt, eller en annen åpen løsning. Så vil jeg satt den opp som en repeater og koblet til WHS via kabel. Altså, WHS kobler seg til Linksysen via kabel inne i kottet ditt. Linksysen kobler seg opp mot det trådløse nettverket ditt via wifi. Har ikke testet akkuratt denne løsning men fungerer vertfall fint på tilsvarende løsninger. Nroske guider med bilder til DD-wrt finner du på hjemmesiden min. Lenke til kommentar
Daffe Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 Eneste jeg vet er at det har med måte WHS er bygget på. Basserer seg jo på Win2003 server. Er nok ikke så lett å finne drivere til Wifi på win2003 server vil jeg tro. Det jeg vil prøvd om jeg hadde vert deg var å kjøpe meg en Linksys WRT54GL, byttet firmware til DD-wrt, eller en annen åpen løsning. Så vil jeg satt den opp som en repeater og koblet til WHS via kabel. Altså, WHS kobler seg til Linksysen via kabel inne i kottet ditt. Linksysen kobler seg opp mot det trådløse nettverket ditt via wifi. Har ikke testet akkuratt denne løsning men fungerer vertfall fint på tilsvarende løsninger. Nroske guider med bilder til DD-wrt finner du på hjemmesiden min. Jeg har faktisk den routeren, men har ikke lagt inn DD-wrt. Tenkte på om det kunne være mulig å gjøre noe ala det du beskriver, men var ikke helt sikker på hvordan før du penset tankene inn på riktig spor. En annen mulighet jeg har sett for meg er å sette opp nettverksplugger som bruker strømnettet, men disse har jeg ingen erfaring med. Lenke til kommentar
jaswane Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 (endret) Eneste jeg vet er at det har med måte WHS er bygget på. Basserer seg jo på Win2003 server. Er nok ikke så lett å finne drivere til Wifi på win2003 server vil jeg tro. Det jeg vil prøvd om jeg hadde vert deg var å kjøpe meg en Linksys WRT54GL, byttet firmware til DD-wrt, eller en annen åpen løsning. Så vil jeg satt den opp som en repeater og koblet til WHS via kabel. Altså, WHS kobler seg til Linksysen via kabel inne i kottet ditt. Linksysen kobler seg opp mot det trådløse nettverket ditt via wifi. Har ikke testet akkuratt denne løsning men fungerer vertfall fint på tilsvarende løsninger. Nroske guider med bilder til DD-wrt finner du på hjemmesiden min. Jeg har en HP MediaSmart server (EX470) som jeg også er nødt til å flytte pga bråk. (beskrevet i denne posten). Jeg har samme problemer som trådstarter med at trådløs router står for langt unna serveren når jeg flytter den osv og må vurdere andre tiltak. Som du også sier må HP serveren være kablet og jeg har også snakket med HP om dette uten at de kom med noen lure løsninger på andre måter å løse dette. MEN jeg syns løsningen med å kjøpe Linksys WRT54GL og legge inn DD-wrt passer meg bra grunnet pris blandt annet. Jeg har igrunn null erfaring med Linux.. har nettopp lagt inn ubuntu på en maskin og tukler litt med det. Er det vanskelig å legge inn DD-wrt på en router? Må man kunne mye Linux koding osv? Er redd jeg ikke skal få det til. Andreas Endret 27. august 2008 av jaswane Lenke til kommentar
sgaah Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Å legge inn DD-wrt er nesten like lett som å surfe på ett forum Selvsagt kan du gjøre feil men følger du for eksempel guidene som jeg har laget vil jeg påstå at du er ganske safe. Skulle du møte noen problemer så er det jo barre til å gi oss ett vink. Lykke til Lenke til kommentar
picatta Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 WHS må være tilkoplet med nettverksledning. man kan ta backup av maskiner med trådløst nettverkskort men servern selv må ha ledning. eks: trådløs ruter -> WHS med ledning trådløs ruter -> laptop/pc trådløst laptopen/pc'n kan settes opp med bacup fordi WHS blir tilgjengelig over nettverket. Det er bare tøv at WHS må være koblet til nettet via kabel!!! Jeg har selv min WHS koblet til nettverket via WLAN n.standard og er storfornøyd. Med denne streamer jeg filmer, musikk, bilder m.m. til min xbox 360, tar backup av samtlige bærbare i hustander, organiserer filer (har ingen private filer på mine bærbare lenger) og lar WHS fungere som en torrent klient som jeg konfigurerer via WebUI. M.M. (Listen av hva jeg får min WHS til å gjøre via den trådløse routeren er for lang til å nevnes her.) Eneste problemet er at jeg ikke finner drivere for min HP skriver så serveren kunne ha fungert som en skrivetjener, men men. Den oppfyller nå alle mine behov ellers. Skulle tro at dette var en aprilspøk, for en PC/Server ser ingen forskjell på om nettverket er trådløst eller kablet. Lenke til kommentar
Hercules Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 vel det at den ikke støtter trådløst kommer fra microsoft selv men kan jo være at dem sier det fordi folk ikke skal begynne å logge inn for å forandre og knote till ting? den er jo laget for å være så enkel som mulig og dem vil kansje derfor at det skal være plug and play og vil derfor si at den ikke støtter det men at det kan være mulig er en annen sak. er val bare å prøve ikke sant. Lenke til kommentar
jaswane Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 (endret) WHS må være tilkoplet med nettverksledning. man kan ta backup av maskiner med trådløst nettverkskort men servern selv må ha ledning. eks: trådløs ruter -> WHS med ledning trådløs ruter -> laptop/pc trådløst laptopen/pc'n kan settes opp med bacup fordi WHS blir tilgjengelig over nettverket. Det er bare tøv at WHS må være koblet til nettet via kabel!!! Jeg har selv min WHS koblet til nettverket via WLAN n.standard og er storfornøyd. Med denne streamer jeg filmer, musikk, bilder m.m. til min xbox 360, tar backup av samtlige bærbare i hustander, organiserer filer (har ingen private filer på mine bærbare lenger) og lar WHS fungere som en torrent klient som jeg konfigurerer via WebUI. M.M. (Listen av hva jeg får min WHS til å gjøre via den trådløse routeren er for lang til å nevnes her.) Eneste problemet er at jeg ikke finner drivere for min HP skriver så serveren kunne ha fungert som en skrivetjener, men men. Den oppfyller nå alle mine behov ellers. Skulle tro at dette var en aprilspøk, for en PC/Server ser ingen forskjell på om nettverket er trådløst eller kablet. Har du HP MediaSmart server? Jeg har snakket med HP og de sier det ikke er mulig å bruke den trådløst med USB dongle eller sette inn trådløst nettverks kort. Løsningen jeg går for er den med å kjøpe en linksys router (WRT54GL) og legge inn dd-wrt. Så blir HP serveren koblet med ledning til denne routeren og den kommuniserer med den egentlige trådløs routeren som er koblet til modemet med internett i stuen. (Grunnen til en trådløs router til er at hp serveren må plasseres såpass langt fra den opprinnelige routeren at kabling ble for langt...) A.S. Endret 7. september 2008 av jaswane Lenke til kommentar
Daffe Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 (endret) WHS må være tilkoplet med nettverksledning. man kan ta backup av maskiner med trådløst nettverkskort men servern selv må ha ledning. eks: trådløs ruter -> WHS med ledning trådløs ruter -> laptop/pc trådløst laptopen/pc'n kan settes opp med bacup fordi WHS blir tilgjengelig over nettverket. Det er bare tøv at WHS må være koblet til nettet via kabel!!! Jeg har selv min WHS koblet til nettverket via WLAN n.standard og er storfornøyd. Med denne streamer jeg filmer, musikk, bilder m.m. til min xbox 360, tar backup av samtlige bærbare i hustander, organiserer filer (har ingen private filer på mine bærbare lenger) og lar WHS fungere som en torrent klient som jeg konfigurerer via WebUI. M.M. (Listen av hva jeg får min WHS til å gjøre via den trådløse routeren er for lang til å nevnes her.) Eneste problemet er at jeg ikke finner drivere for min HP skriver så serveren kunne ha fungert som en skrivetjener, men men. Den oppfyller nå alle mine behov ellers. Skulle tro at dette var en aprilspøk, for en PC/Server ser ingen forskjell på om nettverket er trådløst eller kablet. Vel, dette var jo interessant å lese. Spørsmålet er om dette også gjelder WHS fra HP. Jeg har nå satt opp min tilkobling til WHS med Homeplug fra Devolo, og det funker heldigvis bra. Selve oppsettet var utrolig enkelt, enkel bruksanvisning og enkelt å kryptere overføringen. Det er klart at 1295,- er litt stivt for å slippe å legge kabel noen meter, men i mitt tilfelle er det verdt det. Jeg flyttet både WHS og router til kottet. Hastigheten merker jeg ingen endring på, men jeg har ikke forsøkt å flytte store mengder data internt i nettverket. I samme moment har jeg kjørt inn ny firmware (DD-WRT) på routeren fra Linksys, og det var veldig enkelt. Brukte en guide herfra, og kjørte bare inn minimum. Virker som om det holder lenge for mitt bruk. Grunnen til at jeg ikke brukte guiden til Sgaah var rett og slett fordi jeg ble litt usikker da jeg sjekket litt rundt på nettet. Det stod flere steder at man burde flashe med en minimumsfirmware først, og så annen mer spesialisert firmware etterpå. Jeg fikk inntrykk av at Sgaahs guide gikk rett på den spesialiserte. Mulig at det ikke spiller noen rolle, men siden jeg ikke var helt sikker valgte jeg den veien som virket mest sikker. Edit: Oppdaget nå at jeg ikke hadde behøvd å velge totrinns firmwareupgrade siden jeg hadde versjon 1.1 på routeren. Da kunne jeg nok brukt guiden til Sgaah likevel. Endret 7. september 2008 av Daffe Lenke til kommentar
jaswane Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Ja nå har jeg lest og fulgt oppskrifter for hvordan man skal flashe Linksys WRT54GL til DD-wrt og bruke den som repeater. Jeg endte opp med å oppgradere med filen "dd-wrt.v24_mini_generic" (håper det er riktig...) Det gikk forsåvidt bra, men det kom ikke opp noen 'success' melding på slutten bare en hvit firkant på sort bakgrunn. Etter en veldig lang stund gikk jeg utifra at den var ferdig for det skjedde ikke no mer. Jeg logget meg på IP adressen og inn med brukenavn og passord. Det første jeg legger merke til er at "overskriften" er DD-wrt - Error... Bør det bekymre meg? Jeg kommer inn i alle mulige innstillinger og menyer så det virker i orden. Så har jeg fulgt oppskriften til sgaah på bloggen hans for å sette opp routeren til å bli en repeater. Jeg endret ip adressen til 192.168.10.1. Ip adressen for trådløst routeren som er koblet til modemet, og som repeateren skal vidreformidle, er 192.168.0.1 (Dette er en Jensen Scandinavia router, ny. 300mps-N ..) Problemet mitt er egentlig at jeg kun får tilgang til dd-wrt linksys routeren via kabel... Drar jeg ut kablen får jeg ikke til å aksessere den via trådløs nettet. Derfor virker foreløbig heller ikke helt planen min om å ha HP MediaSmart serveren koblet til dd-wrt i repeater modus.. Skal dette gå smertefritt eller er det noe oppsett jeg har glemt tro? Det dukker selvfølgelig opp andre spørsmål som: er det en annen versjon av dd-wrt jeg burde ha flashet med, eventuelt flashet med en annen versjon nå? Andreas, som sliter litt... Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 @ picatta: Kan du bruke xbox 360 som ein media center extender over trådløst også? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå