Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc'en vil ikke starte opp ved tillegg av ny HD.


Anbefalte innlegg

Hei der.

 

Jeg har slitt en stund med pc'en min nå uten å finne noen løsning. Er ikke sikker på om det er HK eller en av hd'ene smo er årsaken til problemet.

 

Jeg reinstellerer pc'en min med windows XP. Legger inn diverse drivere for chipset, grafikk ++. Dette blir lagt inn på en 400GB SATA disk.

Kobler deretter til min lagringsdisk på 1 TB. Denne er nesten helt ny og inneholder bilder, musikk etc.

Pc'en nekter å starte opp windows. Det nytter heller ikke å ta ut lagringsdisken. Oppstarten er kaputt. Prøvde på å sette inn windows cd'en og starte sånn automated recovery, men den spør etter diskett :(

 

Fatter ikke hva som er problemet? Dette er andre gangen det skjer nå. Begge diskene fungerte helt fint før et forsøk på dualboot med XP og VISTA gikk rett til h*....ehh....rett vest.

 

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sjekket BIOS innstillingene?

Det er helt normalt at bootrekkefølge kan forandres når du legger til en disk. BIOS kan da prøve å boote fra feil disk.

 

Hvis det ikke er dette som er problemet så må du gi mer info om hva som skjer. Hvor er det det stopper opp? Feilmeldinger?

Lenke til kommentar

Hei igjen.

 

Systemdisken står i laveste sata kontakt.

Alt fungerer fint frem til jeg koobler til lagringsdisk på en annen sata kontakt. Da jeg sås starter opp pc'en så går den gjennom BIOS, og jeg får frem windows skjermen med den bar'en som går frem og tilbake et par ganger før maskinen restarter.

Kobler ifra lagringsdisk men det har ingenting å si.

maskinen kommer ikke lenger enn til windows bildet og restarter så.

 

Personlig tror jeg det er HK'et, men er litt usikker. En annen av mine hardidisker har tatt helt kvelden og vil ikke fungere noen steder :(

Har koblet den til andre pc'er også men den er stein dau.

 

Ettersom det er problemmer med de andre også så lurer jeg på om det er hk'et. Hadde en bios oppgradering for en stund siden som kan ha gått litt skeis, selv om den viste at alt gikk fint.

Lenke til kommentar

Ok. Pc'n starter å boote. (Da har den funnet systemdisken din og startet bootprosessen). Det hadde vært greit å vite hvilken maskinsvare du har samt bios-versjon. (BIOS-oppdatering kan hjelpe på i liknende tilfeller vi her står over for)

Noe uklart hva du mener. Er det så og forstå at du ikke klarer å få bootet pc'n i det hele tatt etter dette første forsøket med 1Tb disken?

En liten ting til. Dersom Xp ikke er oppdatert (Servicepacks og oppdateringer) kan dette være nødvendig for at operativsystemet skal kunne lese slike store harddisker problemfritt.

Nå skal det sies at jeg ikke er noen dataguru, så ta mine påstander med en viss klype salt. Jeg kan ha blandet kortene her :p

Lenke til kommentar

Innleggene mine er muligens litt rotete skrevet så jeg skal prøve å få hele historien inn her.

 

For ca en måned siden så fungerte alt fint. Jeg hadde en maskin med 2 stykk 400GB (Samsung og Hitachi) og en 1000GB disk (Western Digital). Samsung disken inneholdt Vista.

Maskinen var stabiliteten selv og jeg hadde ingen problemer med den.

 

Problemet dukket opp da jeg skulle installere Supreme Commander og FA. Her hade jeg store problemer med å få disse spillene oppdatert og etter mye frem og tilbake så fant jeg ut at jeg legger in XP i dualboot med vista. Vista var på Samsung, så jeg tenkte å legge XP på Hitachien.

Jeg gikk inn på nettet og fant en oppskrift på dette og satte i gang. Det virket som det skulle gå bra men da maskinen restartet så fant den ingen av OS'ene. Jeg husker desverre ikke hvordan feilmeldingen så ut, men da jeg sjekket på nettet så mener jeg at jeg leste noe om at det kunne være BIOS'en.

Jeg gikk da inn på ASUS sine sider og lastet ned siste BIOS. Tor det er P5B-E PLUS jeg har uten å kunne sverge på det. Kan sjekke det når jeg kommer hjem. Er heller ikke helt sikker på hvilken BIOS jeg lastet ned, men mener det var den siste 6.36

 

Jeg oppdaterte BIOS og alt gikk greit. Desverre så løste det ingen ting vedrørende dualbooten min. Maskinen ville ikke starte opp windows og jeg fikk heller ikke noe valg mellom dem. Jeg ble da litt irritert og ga en stor F i hele opplegget. Satte inn XP cd'en og slettet hele Samsungen og la XP på den. (Jeg gjorde ingenting med Hitachien på dette tidspunkt).

Som sagt så gjort.

Alt gikk fint, maskinen restartet etter installasjon og jeg fikk opp windows og la inn drivere og diverse stasj. Jeg fikk også tilgang til WD disken på 1000GB, men ikke samsungen. Uansett hva jeg forsøkte så fikk jeg ikke tilgang til den eller fikk formatert den. Jeg prøvde Partition Magic, Paragon, oppstartsdiskett, XP cd'en, SATA/USB konverter. Ingenting nyttet og jeg erklærte den død. Desverre så viste deg seg at maskinen min ikke ville starte opp uten denne disken! når jeg satte den inn igjen så startet maskinen min opp men ikke uten, og den brukte også meget lang tid på å starte opp.

 

Dette ble jeg lei av og fant ut at jeg kobler den i fra og reinstellerer. Som sagt så gjort. Koblet ifra diskene og reinstalerte med kun samsungen i for å være sikker på at det ikke kom noen feil.

 

Og har er jeg i dag :(

Jeg reinstallerer XP og legger inn SP3, chipset drivere + + . Kobler til WD disken på 1 Tera og da vil ikke windows starte opp. Får opp bildet med XP med den bar'en som tar noen turer frem og tilbake og så er det restart. Kobler disken ifra igjen men windows vil fremdeles ikke starte opp. I går så gikk maskinen inn i checkdisk og fikset haugevis med feil på samsungen, men det hjalp ingenting. Aner ikke hvor de feilene kom ifra da den var nyinstallert.

 

Kan reinstallere flere ganger men man blir liksom lei da.....

Er mulig at det er BIOS som har en eller annen instilling som er feil etter oppdatering for jeg kan ikke alle settingene der. Alternativt så har oppdateringen feilet, selv om alt gikk helt fint.

 

Samsungen står i dag først av SATA kontaktene. Hitachien har jeg avskrevet og er ikke tilkoblet.

 

Håper at dette hjalp litt.

Lenke til kommentar

Tror jeg ser en feil du har gjort i den historien - den klassiske med å installere på nytt uten å koble fra andre disker. At Windows ikke starter uten en disk tyder på at det var Systemdisken.

Systemdisken (den som booter) er ikke nødvendigvis den du har installert Windows på. Dette er en av forutsetningene for dualboot.

 

Å ha dualboot kan være komplisert, spesiellt siden Vista og XP har forskjellige bootmanagere. Den enkleste løsningen er å installere helt separat og så velge i BIOS hvilken Windows du vil ha.

 

Jeg vet ikke om du en eller annen gang også kan ha lagt inn Windows på den lagringsdisken, det ville i såfall forklare at Windows prøver å starte hvis du booter fra feil disk.

 

Når vi svarer deg med at du burde sjekke bootrekkefølge så hadde det vært greitt at du gir tilbakemelding på akkurat det, selv om du har konkludert med at det er i orden.

Lenke til kommentar

Jeg har gitt opp hele dualboot greiene :)

 

Jeg vil kun ha XP opp å kjøre. Bootrekkefølgen er floppy, cd, hd samsung

Det er kun en hd i maskinen så det er ikke så mange andre harddisker den kan starte ifra.

Den andre harddisken jeg kobler til har aldri hatt OS installert. Det er en ren lagringsdisk.

Hvorfor det blir problemmer når jeg setter den i har jeg ingen ide om.

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar

MrVilla, det finnes oftest en ekstra instilling for boot-rekkefølge kun for harddiskene. Dette er en liste over harddisker som er tilkoblet, hvor du kan flytte opp den disken som er systemdisk. Dette er nok problemet ditt. Jeg hadde nemlig akkurat samme problem tidligere, inntil jeg fant den menyen.

 

Setter du inn en ny disk, kan denne havne automatisk på topp pga. porten den er tilkoblet. På den tomme disken finner ikke maskinen noen boot-filer, og gir opp med en galant feilmelding.

Endret av tommyms
Lenke til kommentar

Kanskje som Hårek sier, det ligger en gammel XP-installasjon inne på den ene disken. Dette forklarer muligens hvorfor Windowsen loader, men får BSOD. Det skjedde også med min maskin på ett punkt... Plutselig fikk jeg opp en gammel installasjon av Windows fordi den disken fikk prioritet.

 

Foreslår at du gjør følgende;

 

Installer Windows (uansett versjon).

Når diskene dukker opp i listen for å velge hvor du vil installere, formater alle diskene (husk backup evt.).

Avslutt installasjonen etterpå (slå av maskinen omså).

Koble fra alle diskene unntatt den du vil installere Windows på.

Installer Windows XP (formater disken) og start opp. Slå av maskinen.

Så plugger du inn alle diskene. Slå på maskinen.

 

Får du problemer nå, så gå inn på BIOS - finn en meny ala "disk boot priority" og sorter harddiskene slik at OS-disken er nr 1. (Dette er ikke samme liste som DVD/Floppy/HDD, men kanskje en undermeny av HDD).

 

Nå kan du installere Vista også.

Lenke til kommentar

Er meget takknemlig for alle tips!

 

...men dersom jeg skal formatere alle diskene hvordan er den beste måten å ta backup av ca 700GB? ;)

 

Jeg koblet lagringsdisken til min bærbare ved hjep av en SATA/USB adapter og fant ikke snurten av noe Windows. Ingen systemfiler og heller ingen mapper som kunne tilsvare det (jeg hadde også på "Vis Skjulte Filer"). Kun tre mapper med hhv Movies, Games og Programs. Jeg må innrømme at jeg ikke har lyst til å formatere denne disken. Jeg ser veldig godt poenget til dem som mener at det er noe på denne disken uansett så jeg skal se om jeg klarer å skrape sammen nok penger til eksterne HD'er eller finne en annen løsning.

 

Det som jeg synes er ekstra merkelig er at maskinen fortsatt ikke starter opp selv om jeg kun har en HD tilkoblet?

Da er det ikke lenger noe issue om bootrekkefølge slik jeg ser det.

 

En ting jeg kan spørre om som jeg så nå. Hva er forskjellen på å sette sata som IDE eller som Compatible?

 

Eller så sier jeg tusen takk for hjelpen!

 

PS! om jeg skulle få maskinen opp å gå så er jeg meget i tvil om jeg ville risikere å miste alt igjen for å prøve å sette opp en ny dualboot med Vista ....

Lenke til kommentar

Det er vel blitt litt uoversiktlig her, siden du beskriver forskjellige feilsituasjoner om hverandre.

Hvis vi nå holder oss til kun en disk tilkoblet, og at Windows ikke starter: kan du forklare litt mer detaljert hva som skjer? Du ser vel BIOS skjermen? Hva skjer så videre? Sort skjerm? Meldinger? Ser du noe til Windows?

 

Å formatere alle diskene har vel ingenting for seg.

Lenke til kommentar

Det er kun en situasjon her. Ikke flere. Post 8 viser hvordan foreløpet er.

 

Jeg installerer på en harddisk og kun en er tilkoplet. Alt går fint. Når jeg kopler til en harddisk til så blir det bråk.

 

Jeg får da opp windows sitt skjermbilde med den bar'en som går frem og tilbake og så restarter maskinen. Ingen feilmelding eller noe annet.

 

Selv om jeg kobler ifra min lagringsdisk så vedstår problemet.

 

Jeg skal nå ta enda en reinstall for å se om det er i orden. Tiden leger alle sår sier dem så kanskje det stemmer......

 

Noen spesielle tips før jeg begynner?

 

G

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar

Vel....

 

Har nå reinstallert og kan vel konkludere med at det er noe galt med samsung disken også. Hva er oddsen for at to harddisker skal slå seg vrange samtidig??

 

Uansett. Dette var det som skjedde.

 

Jeg la inn windows på nytt og bare for å være sikker så restartet jeg maskinen uten så mye å legge inn en eneste driver eller HD. Da ville den ikke boote førstse gangen.

Samme skjedde ved at windows logoen kom og den rebootet. Men så startet den windows på andre forsøk. Jeg rebootet igjen og den startet windows, men så kom det en melding om at recovery av windows registry var vellykket!?

 

Fatter ingen ting jeg.

Nå ser det i hvert fall ut til at jeg er kommet litt lenger. Jeg restartet maskinen et par ganger til og det gikk fint. Slo den av og koblet til lagringsdisk. Gikk helt fint...phuuu.

 

Driver nå sjekker om det er oppdateringer på ASUS for BIOS, chipset etc.

 

Kommer tilbake senere....

Lenke til kommentar

Har nå installert resten av driverene.

 

Men jeg gir Asus en dårlig karakter på nettsiden dems for oppdaterinng samt for drivere.

 

At alle nyere BIOS versjoner er BETA er en ting! Nå gikk jeg fra en Beta til en annen og jeg føler at den siste fungerer temmelig bra. Har retstartet pc'en så mange ganger at jeg har kommet ut av tellingen.

 

En annen tinig er at da jeg lastet ned de siste chipset driverene så la dem ikke inn driveren for PCI. Dette førte til en del mislykkete forsøk på å installere NVIDIA drivere før jeg fant ut at jeg måtte benytte de eldre chipset driverene.

 

Men nå ser det ut som dem er stabil og fin. Er fortsatt usikker på om det er HD'en det er noe gale med eller om det var den beta BIOS'en.

 

Uansett så ser det ut til at pc'en nå er stabil....inntil videre ;)

 

Tusen takk for all hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...