dahwan Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Får ikke starta Vista etter jeg slo av PCen midt i acronis disk suite harddisk "split". Splittinga hadde stått på i en time og ikke kommet lengre enn 5%, så jeg tenkte faen heller, jeg driter i dette her. Men nå vil ikke PCen starte. Jeg bruker nå Ubuntu fra en CD plate som jeg heldigvis brente ut bare for noen timer siden. Når jeg velger "250.0 Media" i "Places" menyen så får jeg feilmeldingen Åssen fikser jeg disken min? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Du kan vel 'fikse' disken ved å slette partisjoner og lage ny. Hvis man avbryter en partisjon resize så tror jeg det kan være vanskelig å få ordnet den igjen. Du kan dog sikkert hente ut filer med GetDataBack. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Løsningen står jo der Fra LIVE-CD'en åpner du en terminal (trykk på alt + f2 og start gnome-terminal). Der skriver du følgende kommandoer (du kan lime inn ved å bruke shift + insert eller høyreklikke og velge lim inn). Først: sudo mkdir /media/disk og så: sudo mount -t ntfs-3g /dev/sda1 /media/disk -o force Lenke til kommentar
dahwan Skrevet 10. august 2008 Forfatter Del Skrevet 10. august 2008 (endret) Du svarte dæven... Magi? Nå kan jeg åpne disken. Skal prøve å starte Vista. (Millioner takk NorthWave!!!) BTW! Åssen gjør jeg det samme med min eksterne harddisk? Endret 10. august 2008 av dahwan Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Altså: Du får nok ikke starta Vista på grunn av det der (det ville vært magi ). Jeg vet ikke helt hvordan du skal få Vista opp og kjøre, kanskje andre kan hjelpe deg der. Men det du får gjort er at du får åpnet disken i Ubuntu slik at du kan ta kopi av alle viktige ting du har på disken, slik at du beholder dette om du feks må formatere disken og legge inn Vista på nytt. Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Hvis man driver med splitting av disken vil vel all informasjon som er/var lagret på den måtte kopieres over til de forskjellige partisjonene "samtidig" mens man splitter. Altså mange GB med informasjon som må flyttes, og dermed lang tid. (Eller er jeg på feil sted til feil tid nå?) Ta backup, slett alt av partisjoner, sett opp på ny, legg inn Vista og eventuelt Ubuntu, hvis du ønsker de.t Lenke til kommentar
dahwan Skrevet 10. august 2008 Forfatter Del Skrevet 10. august 2008 =( Men jeg har ikke noe sted å "backe up" til Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Ingen CD eller DVD liggende, en disk(ekstern eller intern) du kan låne av noen. en annen pc du kan kopiere over til via nettverk? Hvis du ikke har mulighet til å få tak i noe må du nesten bare bite i det sure eplet ... Det er en risiko ved ikke å ta backup, dessverre. Lenke til kommentar
dahwan Skrevet 10. august 2008 Forfatter Del Skrevet 10. august 2008 Jeg har 178.7GB med data på harddisken min som må "backes up", og far min har en ekstern harddisk med 110GB ledig. Noen mulighet for sterk komprimering..? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Kjøp deg en eksterndisk. Du får jo 1TB til 1200 kroner for svingende. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 (endret) Jeg har 178.7GB med data på harddisken min som må "backes up", og far min har en ekstern harddisk med 110GB ledig. Noen mulighet for sterk komprimering..? Du må nok spørre deg selv: Trenger du virkelig alt? Endret 10. august 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
dahwan Skrevet 10. august 2008 Forfatter Del Skrevet 10. august 2008 Jeg kan trimme vekk 50GB med video, og kansje et par til med programmer. men det blir fortsatt120GB på 110GB... Kan det gå med komprimering? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Det vil komme ann på hva slags innhold det er. Enkelte ting lar seg komprimere mye, mens annet ikke lar seg komprimere noe særlig. Men en ting er sikkert, det kommer til å ta jævlig lang tid. Lenke til kommentar
dahwan Skrevet 10. august 2008 Forfatter Del Skrevet 10. august 2008 Ok, får bare slette og slette det uviktigste til jeg er under 110GB. Men åssen tar jeg disk backup i linux? Lenke til kommentar
dahwan Skrevet 10. august 2008 Forfatter Del Skrevet 10. august 2008 Den lokale disken fungerer jo helt greit i Linux nå. Hvorfor kan jeg ikke boote vista? Jeg har prøvd vista's "Startup Repair" men jeg får blåskjerm av det. Hjelp, folkens! Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 (endret) For å ta backup av 150gb data fra ubuntu går du i terminalen (Applications->Tilbehør->Terminalen) og skriver: sudo gparted der lager du deg en ny partisjon, den kan du sette til ext3. Der dumper du alle dataene dine ** om du ikke får redigerte partisjonen din må du "unmounte" den. er bare å høyreklikke på partisjonen og velge "unmount". Hva vista angår kan du prøve å trykke F8 under boot, og starte den i sikrehets modus. om det ikke funker kan du prøve å starte i sikkerhetsmodus med kommandolinje og skrive explorer.exe for å starte grensesnittet. Er ingen Windows ekspert så kan nokk ikke hjelpe deg noe mer "/ Så det forige spørmålet ditt om Ubuntu i Windows, du kan bruke noe som heter Wubi har skrevet en guide om det, Den store Ubuntu guiden (se del1) lykke til! EDIT: om du vil hente de igjen i Windows senere må du legge inn ext3 filsystem støtte kan du bruke programmet Ext2IFS_1_11.exe Eller bare boote ubuntu cd'en og drege de over til en windows partisjon Ehh så jeg hang litt bakpå problemet her "/ Er det ikke bare å formatere Vista? Om du drev å delte opp Vista partitonen din kan det bli vanskelig/umulig. Endret 11. august 2008 av Eldox Lenke til kommentar
dahwan Skrevet 11. august 2008 Forfatter Del Skrevet 11. august 2008 Åssen tar jeg backup av en hel harddisk fra ubuntu? Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 (endret) strengt tatt skulle det hole å kopiere hele disken over på noe, men da må skrive ny MBR. Uansett, om du hold på å splitte disken og slo av maskinen kan det gode hende du drei å flyttet noen systemer mapper, og da er det bare å glømme det "/ Det beste for deg vil bare være og formatere, Alltid den beste løsningen i Windows om noe går galt Endret 11. august 2008 av Eldox Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå