svenni84 Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 (endret) Hei Har behov for litt mer fart og futt enn min 3 år gamle laptop kan gi. Først fomlet jeg med tanken på ny laptop, men tror en stasjoner kan gi meg mer. Bruk: internett, litt skole (dette tar nok laptoppen seg av), litt spilling, og i hovedssak foto (lightroom, photoshop). Kun også vært hyggelig med HDMI lyd/bilde, hybridløsning for skjermkort slik at et integrert tar seg av skrivebordsprogrammer mens 4850 kortet ikke begynner å suse før det skal spilles. Vet ikke om dette funker/eksisterer, men det gjør nok dere, eller? Hva tror dere om dette: roduktnavn Lager Antall Pris Totalt Western Digital 640GB S-ATA II 7200 RPM Caviar Special Edition 16MB cache 20+ 595,- 595,- NetShop Upgrade bundle Intel 8500, 4GB DDR2, Asus P5Q, HD4850 Bekreftet 07.08.08 4 495,- 4 495,- Netshop Miditower, "Telamon" Sort m/sølv dør u/powersupply 18 395,- 395,- MIST, 500W, ATX 2.2, 20/24 pins, Rev.3 - Ny versjon, med kabler 100+ 695,- 695,- Sum 4 944,- Miljøavgift 0,- Fraktforsikring 0,- Frakt inkl. evt. gebyr 0,- Mva 1 236,- Totalt 6 180,- Er det noe som ikke fungerer sammen? evt fungerer dårlig sammen? Ellers er jeg meget åpen for tips. Takker for hjelpen! Endret 7. august 2008 av svenni84 Lenke til kommentar
svenni84 Skrevet 7. august 2008 Forfatter Del Skrevet 7. august 2008 Jeg trenger også en god lcd skjerm, tenkte meg en 22 eller 24 tommer. Dette var litt av poenget med å gå for stasjoner vs bærbar, siden den skal brukes mye til bilder. Hva er det som er viktig av tekninske opplysninger for kvaliteten på en lcdskjerm? Noen konkrete erfaringer (<4000nok)? Lenke til kommentar
svenni84 Skrevet 10. august 2008 Forfatter Del Skrevet 10. august 2008 Hmm. Det var stusselig med respons, vil dette si at det funker eller hva? Prøvde å lese litt i de andre tilsvarende trådene for å sjekke litt, men fint å vite om ting fungrerer i lag... Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 (endret) Syns PCen ser bra ut. Nok av kraft for pengene. Mangler DVD-brenner. Endret 10. august 2008 av Knewt Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 hva med Benq G2400W til 2500 er 24 tommer med HDMI, DVI og VGA 5ms respons tid og 1900x1200 i oppløsning. Benq G2400W Benq G2400W test Her har du en kjempe flott skjerm som jeg anbefale til spilling, film, og vanlig bruk. 4000 er mer en nok for en 22 og 24 tommers pc skjerm det er også overkill med mindre du trenger helt spessiele ting med skjermen Mvh donnieakalefty Lenke til kommentar
svenni84 Skrevet 11. august 2008 Forfatter Del Skrevet 11. august 2008 DVD brenner ja. Ikke dumt... Skal sjekke test av skjerm og titte litt rundt. Takker for svar. Lenke til kommentar
svenni84 Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 Da har jeg laget handlevogn og prøvd meg på nytt oppsett. Planen er stille rimelig, passe kraftig, og sånn passe framtidsrettet. Lenke: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=79372 Hva synes dere? Har svært liten peil på hovedkort, psu og dvd-drev. De andre komponentene tror jeg er ok så lenge de passer sammen. Leste en test av kabinettet hvor de slet med å dytte inn psu'en, passer denne (og er den OK?)? Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 (endret) Heisann. Hadde jeg vært deg hadde jeg vurdert å ta et lite skritt opp til en OCZ GamerXstream 600W, basert på at jeg personlig har meget gode erfaringer med OCZ (samt lite erfaring med LC-enheten du har valgt), og får en enhet på 600w til en minimalt høyere pris. OCZ har også en StealthXstreme-enhet i samme prissjikt hvis du vil inngå det blå lyset. Ser også at du ikke har valgt noe hovedkort til den maskinen der. Selv sitter jeg på en E8400 og et P35-basert hovedkort i asus sin P5K-serie, noe som har vist seg å være en knallkombinasjon. Dette er dog et chipset som er erstattet av nyere P45, så kanskje titte på et slikt et? Jeg vet det er et hav av hovedkort, men baser valget ditt på pris og hvilken funksjonalitet du trenger, i mine øyne kjøper mange hovedkort med langt flere funksjoner enn de virkelig trenger, noe som trekker prisen oppover. Ellers ser oppsettet ditt ut til å være fint balansert mellom pris og ytelse, bra oppsett! Ang. Det å få PSU'en inn i Antec-kabinettet har jeg selv bygget i dette, og selv om det kan være litt "tricky" pga. den støydempende gummien, er det ikke et reelt problem. Alle Strømforskyninger som er laget etter ATX-standarden skal gli rett inn i den kassa, dog med litt bruk av makt Håper dette hjalp deg, si ifra hvis det er noe mer du lurer på. Mvh, Haakon Endret 13. august 2008 av Caliber Lenke til kommentar
svenni84 Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 (endret) Hei Tror jeg akkurat oppdaterte vognen da du svarte Håkon, nå er det en antec psu og et asus p45 hovedkort der i tillegg. Ang ditt forslag til psu virker den fin fin, får sjekke den ut. Hvor mange watt trengs til et slikt oppsett? Ang overkill hovedkort så stemmer nok det du sier. Kan godt hende jeg klarer meg med et kort som er 300-500kr billigere, men jeg aner ikke hva jeg går glipp av (nå eller i framtiden) ved et slikt bytte. Tips mottas framleis med takk. Edit: blå lys er lite aktuelt:) Endret 13. august 2008 av svenni84 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Det du kan gå glipp av er 45nm cpu support, DDR2 og DDR3 støtte på samme hovedkort, det er bedre lagd for overklokking med at det har bedre og sterkere deler som er lagd for dette, utenom dette så er det jo lydkort kanskje og kjøling. Mvh donnieakalefty Lenke til kommentar
svenni84 Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 Og det jeg har valgt nå, har det noen av fordelene du ramser opp? Det koster jo tross alt en del. Har dere forslag til andre billigere, men gode modeller? Det blir ikke noe overklokking og sånt om dere undrer på det... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 (endret) Du kan jo gå for et P45 eller P35 chipset hovedkort disse er jo billigere vis du ikke trenger crossfire tenkte jeg på. Ville også gått for 2x2 gb med ram istede for 4x1 gb da får du oppgraderings mulighet på ram vis du kanskje ønsker/trenger 8 gb ram senere. Men nå er 4 gb mer enn nok for vanlige folk. Edit: Det du har valgt nå har DDR2 støtte og 45 nm cpu støtte. produsent link Mvh donnieakalefty Endret 13. august 2008 av Slettet-wtZtqAvs Lenke til kommentar
svenni84 Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 (endret) Hei igjen! Hva med dette: https://prisguiden.no/product.php?p...=specifications Såvidt jeg kan se er det bra crossfire (2xpci express 16) (om jeg skulle trenge det), ddr2, 45nm + at på asus sine sider driver de reklame for det som et miljøvennlig og stille kort. Få erfaringer, men kanskje noen kjenner til det. Det koster 400kr mindre enn det jeg har valgt nå. Tror jeg dropper ddr3 støtte dersom jeg må opp i 1300kr for å få det... Edit: har byttet til til 2x2gb geil ram Endret 13. august 2008 av svenni84 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 P45 hovedkort har 2x8 i båndbredden med crossfire og 1x16 i båndbredden med 1 kort. Info fra nethsop om båndbredden. 2 PCI Express 2.0 x16 ( CrossFire: x8, x8-modus; enkeltkort: x16-modus ) Det er kun x38 og x48 kort som har full støtte for crossfire altså 2x16 i båndbredden. mvh donnieakalefty Lenke til kommentar
svenni84 Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 Ok, da tror jeg vi dropper max crossfire. Men er kortet bra ellers? Og hva er en modulær psu? Testen jeg snakket om tidligere mente det var tingen... Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 (endret) Du kommer langt med et HD4850 kort, Gigabyte og Asus leverer normalt gode produkter. Modulær PSU er veldig praktisk, men ikke alltid værdt det spør du meg. Har du god plass i kabinettet er det ikke noe å vurdere. Ta heller bare å strips pent sammen de kablene som blir til overs.. Og når det gjelder minne, ville jeg mye heller ha valgt Corsair TWIN2X DDR2 4096MB (2x2048MB) fremfor GEiL som det generellt er mye mere feil med, og som anatageligvis ikke har like god respons.. Ta også en titt på Corsair VX PSUer, veldig stillegående og gode.. EDIT: Ta deg også råd til Actic Silver 5 kjølepasta, og bruk den mellom CPU og kjøler. Koster 50-70 kr... Endret 13. august 2008 av HulkHaugen Lenke til kommentar
svenni84 Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 (endret) jeg har fått inntrykk av at Geil var bra saker, men kan alltids sjekke Corsair. Ang psu'en er lydløshet en bra ting, så dersom noen bekrefter at denne er nettopp dett, ja da har vi kanskje en vinner. Andre psu'er jeg har funnet og tenkt på: https://prisguiden.no/product.php?productId=69745 500w northQ https://prisguiden.no/product.php?productId=78261 450w corsair vx https://prisguiden.no/product.php?productId=78354 500w corsair vx Edit: Kjølepasta? Hva er nytten? Høres ut som noe som kjøler ned cpu, men er ikke det mye klin? Endret 13. august 2008 av svenni84 Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Hei igjen Svenni. Det hadde vært til stor hjelp for oss som prøver å hjelpe deg om du fortalte hvilke(n) webshop du planlegger å handle fra. Jeg tok utgangspunkt i å anbefale OCZ fordi det så ut som du planla å handle fra netshop.no (mange varer inne på lager der i prisguiden), men du skal kanskje handle fra et annet sted? Lenke til kommentar
svenni84 Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 Netshop eller Amentio kanskje, tror begge har flere av delene. Er ikke helt sikker, kommer litt an på hvor vi ender opp. Takk for hjelpen alle mann. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Corsair VX550 er den jeg ville valgt ut av de PSUene. NorthQ ligger ikke på samme linje i den klassen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå