Gå til innhold

Svart/hvit + 1 farge?


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt meg ett Canon 450 D, og jeg har tidligere sett at det er noen kameraer man kan ta bilder i svart/hvit pluss en farge. F.eks alt er i svart/hvit mens det som er rødt i bilde, forblir rødt. Jeg lurer på om dette går ann med mitt kamera?

Endret av Mortensen0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har nettopp kjøpt meg ett Canon 450 D, og jeg har tidligere sett at det er noen kameraer man kan ta bilder i svart/hvit pluss en farge. F.eks alt er i svart/hvit mens det som er rødt i bilde, forblir rødt. Jeg lurer på om dette går ann med mitt kamera?

 

 

tror ikke det er mulig å bare la enkelte farger bli igen. ant en å la hele bildet bare bli rødt eller blått eller svart hvit. det å bare la røde objekter bli igen som røde er noe vi gjør i photoshop å ikke på kamera. men grattis med nytt kamera er selv eier av 350d off nei gammel haha nei det gjør en god jobb:P

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

Det går ikke med 450D (har ikke hørt om andre kamera som gjør det heller, men mulig det går med en av toppmodellene... :hmm: )

 

Men det er en smal sak å få til i Elements, Photoshop, Paint Shop Pro eller andre tilsvarende programmer.

 

Skjønner ikke helt hvorfor du vil ta slike bilder direkte (rent bortsett fra å spare litt tid). Mye bedre å gjøre det i ettertid. Mer fleksibilitet og du har fargeversjonen hvis du skulle ønske det også.

 

Det samme gjelder med svart-hvitt eller sepia som fins i kameraene. Mitt råd er å heller fikse dette i bildebehandling. Blir mye bedre, men det går selvsagt litt ekstra tid på det.

Lenke til kommentar
Jeg har nettopp kjøpt meg ett Canon 450 D, og jeg har tidligere sett at det er noen kameraer man kan ta bilder i svart/hvit pluss en farge. F.eks alt er i svart/hvit mens det som er rødt i bilde, forblir rødt. Jeg lurer på om dette går ann med mitt kamera?

 

har sett det selv men det var på et kompakt kamera av canon eller casio. var veldig stilig

har ikke sett funksjonen på et dslr

Lenke til kommentar
Det går ikke med 450D (har ikke hørt om andre kamera som gjør det heller, men mulig det går med en av toppmodellene... :hmm: )

 

Men det er en smal sak å få til i Elements, Photoshop, Paint Shop Pro eller andre tilsvarende programmer.

 

Skjønner ikke helt hvorfor du vil ta slike bilder direkte (rent bortsett fra å spare litt tid). Mye bedre å gjøre det i ettertid. Mer fleksibilitet og du har fargeversjonen hvis du skulle ønske det også.

 

Det samme gjelder med svart-hvitt eller sepia som fins i kameraene. Mitt råd er å heller fikse dette i bildebehandling. Blir mye bedre, men det går selvsagt litt ekstra tid på det.

 

Hvordan får en det til på photoshop?

Lenke til kommentar

Du velger Layer > New Adjustment Layer > Hue/Saturation. I dialogboksen drar du Saturation til -100 og trykker OK. Så drar du fram en svart pensel og "maler" de områdene hvor du vil at fargene skal komme tilbake. Non-destructable! (Som betyr at dette kan du endre når som helst uten å måtte gå tilbake i History, som igjen betyr at det er en praktisk måte å jobbe på for filer du skal gjøre mye med.)

Lenke til kommentar
Du velger Layer > New Adjustment Layer > Hue/Saturation. I dialogboksen drar du Saturation til -100 og trykker OK. Så drar du fram en svart pensel og "maler" de områdene hvor du vil at fargene skal komme tilbake. Non-destructable! (Som betyr at dette kan du endre når som helst uten å måtte gå tilbake i History, som igjen betyr at det er en praktisk måte å jobbe på for filer du skal gjøre mye med.)

 

 

Jeg får det ikke til??

post-67660-1218357852_thumb.jpg

Endret av hojohansen
Lenke til kommentar

Er det denne effekten du er ute etter?:

 

Dette er bare et primitivt forsøk i scripte-språket Matlab. Jeg har ikke gjort noe i rom, utelukkende definert en kube i rgb-fargerommet som "rød" (og resten som "ikke rød"). Alle deler av bildet som er "ikke rød" får en vektet midling av r, g og b mens det røde er urørt.

 

Som du ser er masken min ikke perfekt (kantene av det grønne bladet feilidentifiseres).

im = imread('s_red-tulip1.jpg');
thr = [60 255; 0 92; 0 200];
mask = ones(size(im(:,:,1)));
channels = [1 2 3]
for ch = channels
mask = mask & (im(:,:,ch) >= thr(ch,1));
mask = mask & (im(:,:,ch) <= thr(ch,2));
end
mask = cat(3, mask, mask, mask);
luma_vect = [0.257 0.504 0.098];
bw_im = luma_vect(1)*im(:,:,1) + luma_vect(2)*im(:,:,2) + luma_vect(3)*im(:,:,3);
bw_im = cat(3, bw_im, bw_im, bw_im);
out_im = double(im).*mask + double(bw_im).*(-mask+1);

post-5720-1218364505_thumb.png

post-5720-1218364515_thumb.png

post-5720-1218364526_thumb.png

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Er det denne effekten du er ute etter?:

 

Dette er bare et primitivt forsøk i scripte-språket Matlab. Jeg har ikke gjort noe i rom, utelukkende definert en kube i rgb-fargerommet som "rød" (og resten som "ikke rød"). Alle deler av bildet som er "ikke rød" får en vektet midling av r, g og b mens det røde er urørt.

 

Som du ser er masken min ikke perfekt (kantene av det grønne bladet feilidentifiseres).

im = imread('s_red-tulip1.jpg');
thr = [60 255; 0 92; 0 200];
mask = ones(size(im(:,:,1)));
channels = [1 2 3]
for ch = channels
mask = mask & (im(:,:,ch) >= thr(ch,1));
mask = mask & (im(:,:,ch) <= thr(ch,2));
end
mask = cat(3, mask, mask, mask);
luma_vect = [0.257 0.504 0.098];
bw_im = luma_vect(1)*im(:,:,1) + luma_vect(2)*im(:,:,2) + luma_vect(3)*im(:,:,3);
bw_im = cat(3, bw_im, bw_im, bw_im);
out_im = double(im).*mask + double(bw_im).*(-mask+1);

 

 

Tøft!

Lenke til kommentar
Er det denne effekten du er ute etter?:

 

Dette er bare et primitivt forsøk i scripte-språket Matlab. Jeg har ikke gjort noe i rom, utelukkende definert en kube i rgb-fargerommet som "rød" (og resten som "ikke rød"). Alle deler av bildet som er "ikke rød" får en vektet midling av r, g og b mens det røde er urørt.

 

Som du ser er masken min ikke perfekt (kantene av det grønne bladet feilidentifiseres).

im = imread('s_red-tulip1.jpg');
thr = [60 255; 0 92; 0 200];
mask = ones(size(im(:,:,1)));
channels = [1 2 3]
for ch = channels
mask = mask & (im(:,:,ch) >= thr(ch,1));
mask = mask & (im(:,:,ch) <= thr(ch,2));
end
mask = cat(3, mask, mask, mask);
luma_vect = [0.257 0.504 0.098];
bw_im = luma_vect(1)*im(:,:,1) + luma_vect(2)*im(:,:,2) + luma_vect(3)*im(:,:,3);
bw_im = cat(3, bw_im, bw_im, bw_im);
out_im = double(im).*mask + double(bw_im).*(-mask+1);

 

 

puus.jpg

Det er dette jeg snakker om, men det er vel omtrendt det samme? Hvordan utfører man denne koden da? Bilde jeg la inn er tatt med kamera, og ikke gjort om på i photoshop. Syns det er utrolig stilig :innocent:

Lenke til kommentar
Er det denne effekten du er ute etter?:

 

Dette er bare et primitivt forsøk i scripte-språket Matlab. Jeg har ikke gjort noe i rom, utelukkende definert en kube i rgb-fargerommet som "rød" (og resten som "ikke rød"). Alle deler av bildet som er "ikke rød" får en vektet midling av r, g og b mens det røde er urørt.

 

Som du ser er masken min ikke perfekt (kantene av det grønne bladet feilidentifiseres).

im = imread('s_red-tulip1.jpg');
thr = [60 255; 0 92; 0 200];
mask = ones(size(im(:,:,1)));
channels = [1 2 3]
for ch = channels
mask = mask & (im(:,:,ch) >= thr(ch,1));
mask = mask & (im(:,:,ch) <= thr(ch,2));
end
mask = cat(3, mask, mask, mask);
luma_vect = [0.257 0.504 0.098];
bw_im = luma_vect(1)*im(:,:,1) + luma_vect(2)*im(:,:,2) + luma_vect(3)*im(:,:,3);
bw_im = cat(3, bw_im, bw_im, bw_im);
out_im = double(im).*mask + double(bw_im).*(-mask+1);

 

 

puus.jpg

Det er dette jeg snakker om, men det er vel omtrendt det samme? Hvordan utfører man denne koden da? Bilde jeg la inn er tatt med kamera, og ikke gjort om på i photoshop. Syns det er utrolig stilig :innocent:

 

 

Vi ønsker svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...