FnoFFen Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Jeg bestilte for en tid tilbake Eizo S2431WSEK fra Komplett. Denne koster 6000 kroner. Jeg har pakket ut skjermen og tatt denne i bruk. Jeg har nok vært litt sløv for jeg har ikke før nå oppdaget at jeg har fått tilsendt feil skjerm. Den jeg har fått, er jo SX2461W. Denne ser jeg jo at koster hele 10 000 kroner, så da har jeg vel vært heldig. Men når jeg sjekker spec på de to skjermene opp mot hverandre, så har jeg vanskelig for å forstå hvorfor 2461 skal koste 4000 mer enn 2431. Førstnevnte har dårligere kontrast (850:1 mot 1000:1) og lavere lysstyrke (300 cd/m2 mot 450 cd/m2) enn 2431. Ellers kan jeg heller ikke finne noe i spec som tilsier høyere pris for 2461. Kan noen forklare meg hva som gjør 2461 så mye dyrere enn 2431? Kan nevne at skjermen skal brukes hovedsakelig til billedbehandling. Jeg er jo godt fornøyd med skjermen bortsett fra sjenerende mye flimring. Jeg kjører analog overgang fordi PC’en min har HDMI-utgang mens skjermen har DVI, har ikke kjøpt meg overgang HDMI/DVI ennå. Håper flimringen løser seg med digital overgang. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Jeg ville sakt fra til komplett kan hende du får en regning eller noe sånt siden skjermen kostet mer enn den du skulle ha selvom det er dem sin skyld. Så får du sikkert beholde skjermen de sendte deg feil. Kan bare tippe og si at kanskje den skjermen du har nå kanskje har bedre gjengivelse av farger eller noe. Lenke til kommentar
molsen Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Det er antakligvis en grafikerskjerm, og 300 cd/m2 er ikke bedre enn 450 cd/m2. Lenke til kommentar
Boye Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Høyere fargedybde og nyere skjerm, wow. Er dette en av de med "extended color space" baklysene? Har lest positivt og negativt om de der! Lenke til kommentar
FnoFFen Skrevet 6. august 2008 Forfatter Del Skrevet 6. august 2008 Det er antakligvis en grafikerskjerm, og 300 cd/m2 er ikke bedre enn 450 cd/m2. Grafikerskjerm - hva vil det si? Egner den seg dårligere til billedbehandling enn 2431? Høyere fargedybde og nyere skjerm, wow. Er dette en av de med "extended color space" baklysene? Har lest positivt og negativt om de der! Nei, ingen baklys her. Har du linker til noen omtaler/tester av 2461? Lenke til kommentar
8ball Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 (endret) Ha, jeg hadde ikke sagt noe. Det er riktig nok stor sansynlighet for at butikken oppdager det til slutt (f.eks. etter en vareopptelling). Men om de ser like ut fysisk, så kan du uansett si at du ikke la merke til at det var feil skjerm. Om de da prøver å kreve ekstra penger av deg, så får du bare sende inn skjermen og be om å få den riktige i stedenfor Hadde ikke ligget våken om nettene av det Endret 6. august 2008 av 8ball Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Høyere fargedybde og nyere skjerm, wow. Er dette en av de med "extended color space" baklysene? Har lest positivt og negativt om de der! Jepp, extended colour space eller wide gamut om du vil. Meget bra til fotoredigering i FARGESTYRTE SOFTWARE som Photoshop, Lightroom etc. Men i software som ikke er fargestyrte blir fargene oversaturerte og riktig så stygge. Jeg bestilte en Dell 2408 med en wide gamut skjerm, bildene i Lightroom ble knall, men til surfing, mail etc var det en pine å se på fargene (ikoner, farget tekst, bilder etc). Det er heller ingen vits i ha en wide gamut skjerm til digital billeddredigering om ikke hele arbeidsflyten er fargestyrt, fargestyrte printere er dyre! Lenke til kommentar
FnoFFen Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 Høyere fargedybde og nyere skjerm, wow. Er dette en av de med "extended color space" baklysene? Har lest positivt og negativt om de der! Jepp, extended colour space eller wide gamut om du vil. Meget bra til fotoredigering i FARGESTYRTE SOFTWARE som Photoshop, Lightroom etc. Men i software som ikke er fargestyrte blir fargene oversaturerte og riktig så stygge. Jeg bestilte en Dell 2408 med en wide gamut skjerm, bildene i Lightroom ble knall, men til surfing, mail etc var det en pine å se på fargene (ikoner, farget tekst, bilder etc). Det er heller ingen vits i ha en wide gamut skjerm til digital billeddredigering om ikke hele arbeidsflyten er fargestyrt, fargestyrte printere er dyre! Hmmm…utfra det du forteller her, så burde jeg kanskje vurdere å bytte den inn mot en 2431. Føler at 2461 er overkill for meg – selv 2431 er nesten overkill. Jeg er en sølle amatør som mener jeg har god forståelse for selve fotograferingen, men billedbehandling er jeg ganske fersk på. Fargestyring skjønner jeg omtrent ingenting av for å si det litt brutalt. Du sier at det ikke er vits med wide gameout skjerm hvis jeg ikke har fargestyrt printer (min Canon i990 fra 2004 er neppe det…). Men vil det faktisk ha en negativ innvirkning på utskriftene med en slik skjerm? Hvis det ikke kommer noen som kan gi meg overbevisende argumenter for det motsatte, så tror jeg at jeg vil bytte inn skjermen mot den jeg har betalt for. Lenke til kommentar
Decoman Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Her er websida for Eizo.no for produktet: http://www.eizo.no/eizo/smpage.fwx?smlangu...mp;PRODUCT=1818 Jeg ville først sjekket om det var noen dysfunksjonelle pixler på skjermen. Det finnes et gratisprogram som heter "dead pixel buddy" som viser forskjellige farge på hele skjermen som gjør det lettere å finne eventuelle feil. http://www.laptopshowcase.co.uk/downloads.php?id=1 (fungerer perfekt på Vista x64 forresten) Denne sx2461w ble jo lansert i januar i år, og har antagelig "bedre" farger og så har den en funksjon som skal jevne ut belysningen over hele skjermoverflaten. Jeg ville også sjekket for "review's" på google. Så hvis noen kan bekrefte at denne er bra så ville jeg valgt sx2461w modellen. Det høres rart at du ville velge 2431 framfor 2461, men det er likevel lurt å sjekke på internett. Synes bare at sx2461w burde jo være en bedre skjerm. Lenke til kommentar
Decoman Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 (endret) Her en noe som jeg tror er en bra test av 27" versjonen; Eizo SX2761W-BK. http://www.prad.de/en/monitore/review/2008...zo-sx2761w.html Og her er en test av den s2431W skjermen hos samme folka. http://www.prad.de/en/monitore/review/2007...izo-s2431w.html Haha, etter å ha lest testen om SX2761W ble jeg usikker om jeg ville ha valgt en sånn nyere SX modell. Veit ikke hva slags konklusjon en kan dra ut fra testen, angående fargene og fargekalibreringen. Er selv helt avhengig av hva jeg leser på internett om Eizo skjermene, så andre får komme med kvalifiserte meninger. :| Endret 8. august 2008 av Decoman Lenke til kommentar
PerB Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Grafikerskjerm - hva vil det si? Egner den seg dårligere til billedbehandling enn 2431? Grafikerskjerm er spesiallaget med tanke på grafisk bruk (bildebehandling). Høyere fargedybde og nyere skjerm, wow. Er dette en av de med "extended color space" baklysene? Har lest positivt og negativt om de der! Nei, ingen baklys her. Har du linker til noen omtaler/tester av 2461? Det er ikke snakk om lys bak skjermen - men derimot om det farverom skjermen benytter [som igjen er viktig hvis skjerm er riktig kalibrert] som igjen skal stemme overens med avanserte bildeskriveres farverom. Lenke til kommentar
se# Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Ut fra specen hos Eizo skal skjermen har både sRGB-modus og (nesten) aRGB. Setter du den til sRGB burde den oppføre seg som en vanlig skjerm. Personlig ville jeg (fra specene) mye heller hatt skjermen du har fått enn den du har bestilt. Faktisk ville den du har bestilt havnet et godt stykke ned på listen hvis jeg skulle hatt en skjerm for bildebehandling. Når det gjelder utskrifter kan jeg ikke se at det skal være noen ulempe å få bildet så riktig som mulig på skjermen selv om du ikke har profiler for din printer. Men profiler finnes for mange printere, inklusiv min over ti år gamle Epson. Du kan sikkert finne noe for din printer også, kanskje på CDen som fulgte med. http://www.pocket-lint.co.uk/news/news.pht...1196/view.phtml Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 se#: sRGB innstillinger er ofte ikke kalibrerbare, den er fabrikk innstilt på de fleste wide gamut skjermer. Har lest om enkelte svært dyre skjermer ( over kr 10-15000) hvor en også kan kalibrere ferdiglagde settinger fra fabrikk, men dette er proff skjermer. Fnoffen: Uten en kalibrert/fargestyrt printer kan fargene på utskriften være forskjellig fra de du ser på wide gamut skjermen da de fleste av printerne som er utenfor proff gebetet er innstilt på sRGB. Jeg vil absolutt si at wide gamut skjermer er for de som har en fullstendig fargestyrt workflow og ikke minst har kunnskap om hva fargestyring innebærer. s2431 (som er en sRGB skjerm og ikke wide gamut) er ikke overkill om du er virkelig interessert i digital fotografi, ser også at det er flere gamere som bruker slike skjermer pga bedre fargegjengivelse pga paneltypen. Eizo s2431 er knallbra! Lenke til kommentar
Boye Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Sitter med S2431 nå, er nok et par andre på forumet som også kan komme med erfaringer. PerB: Kommentaren med baklyset gjaldt det at "wide gamut" skjermer har et annet baklys, jeg antar de gir et renere lys? Står litt om det her: http://www.presentationtek.com/2008/02/11/...ght-technology/ Lenke til kommentar
se# Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 (endret) Enig i at kalibrert/fargestyrt workflow er viktig. Uten blir jo alt tilfeldig uansett. Men det blir mindre tilfeldig hvis et av leddene er kalibrert. Nå sier jo FnoFFen at han ikke driver med fargestyring, og da ser jeg ikke helt at det spiller noen særlig rolle om 2461 i sRGB-modus kan kalibreres i denne modusen eller ikke. Og velger han(?) senere å skaffe kalibreringsutstyr så vil jo kalibrering i aRGB være tilstrekkelig. Når det gjelder printeren så finnes det ICC-profiler for denne. Hvor bra de er vet jeg ikke, men bruker FnoFFen et program som støtter bruk av ICC-profiler vil det være enkelt å ta i bruk disse. Eizo lager jo mye bra og 2431 er sikkert et greit valg, men siden han nå har fått en bedre (eller i hvertfall mer avansert) skjerm virker det dumt å bytte den inn. Endret 9. august 2008 av se# Lenke til kommentar
FnoFFen Skrevet 9. august 2008 Forfatter Del Skrevet 9. august 2008 (endret) Det er flott med så mange tilbakemeldinger på mitt ”problem”. Jeg takker for dette. Jeg må imidlertid presisere noe. Jeg skrev jeg ikke forstod meg på fargestyring. Med det mener jeg at jeg har lest om fargeteori og sliter litt med å forstå dette, og jeg har ingen store ambisjoner om å drive med avansert fargemanipulering. MEN jeg har kalibreringsutstyr for skjermen (Spyder 3) og jeg bruker ICC-profil for printeren. Så jeg prøver å gjøre tingene korrekt når det gjelder å holde fargene konsistente hele veien. Autoxave skrev at at sRGB-instillinger ikke er kalibrerbare på wide gameut-skjermer. Vil det si at jeg får bedre resultat ved å kalibrere 2431 enn 2461 i sRGB-modus? Et annet spørsmål: hva betyr at en printer er fargestyrt? Holder det at det finnes ICC-profiler for printeren? Så har jeg et siste spørsmål mens jeg er i gang. Skjermen flimrer ganske mye. Jeg ser flimringen spesielt på mørkegrå farger. Veldig plagsomt siden jeg bruker Lightroom. Kan dette skyldes en feil på skjermen? Jeg kjører analog overgang, så jeg har trodd dette vil bedre seg ved digital overføring fra PC til skjerm. Det må bli HDMI/DVI-kabel fordi PC’en har HDMI-utgang mens skjermen har DVI. Dette er likt for 2461 og 2431. Bør jeg kjøpe kabel med spesiell skjerming? Mitt skjermkort er: NVIDIA GeForce Go 7600. Edit: tilføyde en opplysning. Endret 9. august 2008 av FnoFFen Lenke til kommentar
Boye Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Flimring i mørket har jeg vært borti, da med analog tilkobling. I mitt tilfelle var det selve skjermkortet, og jeg løste det der og da ved å kjøre 85Hz (dersom skjermen din støtter dette, mine er litt "eksotiske" der). Skjermkortet tok til slutt kvelden da feilen også smittet over til DVI Du bør absolutt sjekke skjermen på et annet skjermkort / over DVI fort som fy, evnt. annen kabel (det fulgte garantert med kabler i pakken). Lenke til kommentar
se# Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Autoxave skrev vel strengt tatt "sRGB innstillinger er ofte ikke kalibrerbare" og jeg oppfatter "ofte" slik at han ikke er sikker. Så det ville vært det første jeg sjekket, nemlig om skjermen lar seg kalibrere i sRGB-mode eller ikke. Men med det oppsettet du beskriver ville jeg personlig satt skjermen i aRGB-modus og kalibrert den der. Spesielt hvis du bruker RAW-format. LR bruker et ennå større fargerom internt, og LR + aRGB-skjerm er en meget bra kombinasjon og omtrent det beste du kan få i dag uten å betale veldig mye. Ulempen ved å ha en skjerm i aRGB-modus er at fargene vil bli rare i applikasjoner som ikke forstår profiler. For å få fargestyring av printeren må du ha ICC-profil og et program som forstår slike profiler. Det gjør LR. Nå er jeg ikke sikker på i LR du setter opp dette, men det kan det ikke være vanskelig å finne ut. De proffe skriverene har profiler for ulike papirtyper, men jeg vet ikke hva din skriver har. Poenget er uansett å få valgt korrekt profil ved utskrift. Da vil du utnytte printeren best mulig. Mange blekkskrivere klarer fint mer enn sRGB og noen aRGB også, selv om det ikke nødvendigvis 100% march mellom profilene. Skal du ha glede at større fargerom enn sRGB må selvfølgelig kameraet ditt også håndtere det. Setter du det først til JPG og sRGB så er dat lite poeng i å bruke et større fargerom senere. Bruker av RAW er et alternativ, da velger du fargerom først når bildene konverteres i RAW-konverteringsprogrammet (LR for deg), men en del kameraer har også aRGB som opsjon for JPG-bilder. Når det gjelder flimring vet jeg ikke hva problemet kan være. Normalt skal et LCD-bilde være veldig stabilt. Kan du kjøre digitalt hele veien ville jeg gjort det som for å se om problemet blir borte. Sist, men ikke minst. Velger du å gå bruke aRGB er det viktig å huske og konvertere bilder du skal sende til andre til sRGB hvis de ikke har et oppsett med fargestyring. Det gjør du enkelt ved eksport fra LR. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Jepp, jeg skrev "ofte ikke kalibrerbare" - du må over i aRGB modus for å kalibrere. Dette gjelder de fleste skjermer under 10000 spenn. Vet at dyrere skjermer fra Eizo og NEC kan kalibreres på sRGB, men nå skjønner jeg ikke hvorfor en skal kjøpe seg wide gamut skjerm og bruke den på sRGB, bortkastede penger etter mitt syn. Lenke til kommentar
FnoFFen Skrevet 10. august 2008 Forfatter Del Skrevet 10. august 2008 Flimring i mørket har jeg vært borti, da med analog tilkobling. I mitt tilfelle var det selve skjermkortet, og jeg løste det der og da ved å kjøre 85Hz (dersom skjermen din støtter dette, mine er litt "eksotiske" der). Skjermkortet tok til slutt kvelden da feilen også smittet over til DVI Du bør absolutt sjekke skjermen på et annet skjermkort / over DVI fort som fy, evnt. annen kabel (det fulgte garantert med kabler i pakken). Jeg ser at skjermen ikke støtter mer enn 60 Hz oppfriskningsfrekvens med full oppløsning - dette gjelder både for analog og digital tilkobling. Det kan jo være dette som er årsaken til flimringen. 60 Hz er litt lavt. Hvordan er dette på 2431 - støtter denne høyere oppfriskningsfrekvens på største oppløsnig? Jeg klarer ikke finne noe om dette noe sted. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå